Gezondheid alle pijlers

Helse pijnen na trekken kies

24-06-2011 23:21 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Woe avond is bij de spoeddienst mijn kies getrokken omdat hij erg ontstoken was, ik had al een afspraak staan voor volgende week vrijdag om hem eruit te laten halen, nadat de tandarts het eerst geprobeerd had met een wortelkanaalbehandeling, maar woensdag hield ik het niet meer van de kiespijn dus maar naar de spoeddienst gegaan.

Het trekken ging goed, 3 verdovingsspuiten, maar toen de verdoving begon uit te werken kreeg ik verschrikkelijke pijn terwijl de tandarts zei dat ze nauwelijks napijn verwachte omdat de boosdoener nu eruit was.

Toen ibuprofen 400 ingenomen en later 2 paracetamol.

3x overgeven omdat ik helemaal onwel werd van de pijn en bijna van m'n stokje en eindelijk 's nachts werd het dragelijk en ben ik inslaap gevallen.

Gister ook nog veel pijn, niet kunnen werken en de scherpe kantjes eraf kunnen halen met ibuprofen 400.

Vanmorgen mijn eigen tandarts gebeld. En ze zeiden dat het normaal is dat je zoveel napijn kan hebben. Ik vroeg of het niet ontstoken kon zijn, maar dat kunnen ze nu nog niet zien..

Ze zei dat ze me wel een sterkere pijnstiller kon voorschrijven, dus m'n vriend die ophalen, lag er 500mg paracetamol met codeine klaar. Die heb ik dus vandaag ingenomen, werkt goddelijk, al na een kwartier, maar helaas na 2 uur alweer uitgewerkt en de helse pijn is weer terug.. Mag er maar 3 per dag nemen..

Net dus toch maar weer een ibuprofen 400 genomen.. maar die werkt nog niet.. kan niet slapen van de pijn, ik kruip tegen de muren op, weet niet waar ik het zoeken moet.. zit te janken uit wanhoop.. oh mijn god wat een pijn.

Is er iemand die dit bekend voorkomt?? Dit kan toch niet normaal zijn??

Morgenochtend maar weer de weekenddienst bellen? Of even aankijken?

Kan ik anders 3 pillen van 200mg ibuprofen innemen? Ik weet dat mensen vaak 600mg ibuprofen krijgen voorgeschreven bij kiespijn in van die zakjes, maar ja of je die pillen van het kruidvat ook 3x mag nemen ipv 2x...... Op een maagbloeding zit ik ook niet te wachten.....

Het is trouwens mijn achterste kies.. daarachter zit een verstandskies die nog niet is doorgekomen maar wel tegen die kies aan het drukken was en daardoor waarschijnlijk de ontsteking veroorzaakte.

Ik heb 1 hechting gekregen. En ik heb pijn vanaf mijn oogkas tot aan mijn nek. Ook de klier in mijn nek is enorm opgezet. Help!

Is dit normaal?

Totaal aantal stemmen: 14

Dit is normaal. Maak je niet druk. (14%)
Dit is echt niet normaal. (14%)
Dit kan wel eens voorkomen de eerste dagen na het trekken va (36%)
Dit is waarschijnlijk een vette ontsteking.... (29%)
Gaat vanzelf over. (7%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirvala schreef op 25 juni 2011 @ 00:05:

@ Maryssa, hoelang had jij er last van? Aleve is idd een goede tip.Voordat de kies eruit werd getrokken had ik al een ontsteking gehad. na het trekken van de kies plus het wegfrezen van kaakbot is die weer opgevlamd denk ik achteraf. Ik heb na de extractie zeker 1 1/2 week heel veel pijn gehad. Wist niet meer waar ik het zoeken moest. Wat de anderen zeggen klopt; als je Aleeve slikt geen Ibu nemen. Was bij mij ook niet nodig omdat Aleeve het enige was wat hielp en wat ik van de kaakchirurg ook mocht nemen. Ik heb de reacties van vandaag nog niet gelezen maar hoop van harte dat je naar de tandarts kunt en je van die helse pijn verlost wordt. Dikke knuffel heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Brrr klinkt allemaal niet fijn TO. Hopelijk gaat het nu snel beter!
Alle reacties Link kopieren
@mirvala, fijn dat je een beetje hebt kunnen slapen vannacht!



Iemand zei hierboven dat paracetamol niet voldoende helpt.

Dat klopt op het moment in zover dat als je op het moment van heftige opvlammende pijn een paracetamol neemt. Je daarmee de piek er niet afhaalt.

Neem je om de 4u standaard die 1000mg paracetamol, dan zul je merken dat het algehele pijngevoel wel degelijk minder zal worden.

Dat is de basis die je legt om de pijn te kunnen stillen en de ontstekingsreactie te verminderen.

Daarbij neem je dan de ibuprofen.

Je zult dan echt verschil merken.

Wees niet al te bang voor pijnstillers bij kiespijn.

Worden de klachten erger en blijf je je zorgen maken bel dan gewoon de tandartsen weekenddienst terug.

Zoals Henkie al vertelde, daar zijn ze voor.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
@ Mirvala:

Mijn kies onder achterin is gisteren getrokken. Ik had al een paar dagen last, donderdag ging ineens mijn linkerkant van mijn gezicht opzetten, dus vriendin gesmst (tandartsassistente). Die heeft ervoor gezorgd dat ik vrijdagmorgen bij de tandarts terecht kon. Flinke wortelpuntontsteking. Kies getrokken, hechtingen gekregen en een recept voor Amoxiciline (antibiotica) en een fles waterstofperoxide om met gaas mee te deppen. Advies gekregen om elke 4 uur 1 x paracetamol in te nemen, maar na 2 uur krijg ik weer helse pijnen. Ik ga nu of lekker aan de 2 x paracetamol en ibuprofen of naproxen 3 per dag in combinatie met paracetamol. Mocht dat wat zijn geef ik het je gelijk door!
Alle reacties Link kopieren
Mirvala,



Bij mij zijn er in het verleden verstandskiezen getrokken. Maar de pijn is niet zo hevig bij mij als jij hier beschrijft. Het trekken van een verstandskies kan soms extra pijn veroorzaken, hoofdpijn bijvoorbeeld, maar niet zo extreem.



Je zou er maandag mee terug kunnen gaan, of - als de pijn echt niet te harden is - direct naar een huisartsenpost of zo.



quote:elastiekje schreef op 24 juni 2011 @ 23:23:

Waaaah dit is ZO niet een goed topic voor mij om te lezen. Moet dinsdag naar de kaakchirurg en er moeten in totaal 3 kiezen uit!Mirvala's verhaal vind ik uitzonderlijk. Dus ik denk niet per definitie dat jij ook deze ervaring zal hebben.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang nadat ik een ibuprofen heb genomen mag ik het gaan proberen met naproxen denken jullie?

Weet wel dat dat vroeger het enige was wat hielp tegen mijn menstruatiepijn nadat ik een keer op school was flauwgevallen.



Vandaag lijkt het ietsjes beter te gaan.. kan alleen nauwelijks eten. Het tandvlees lijkt wel kapot aan de buitenkant van de getrokken kies, daar zit zo te zien de hechting door heen. Doet enorm zeer als ik slik en m'n kies glijd daar langs.



Ik ga maandagochtend mijn eigen tandarts bellen en vragen of hij er nog even naar wil kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:duif1982 schreef op 25 juni 2011 @ 14:20:

@ Mirvala:

Mijn kies onder achterin is gisteren getrokken. Ik had al een paar dagen last, donderdag ging ineens mijn linkerkant van mijn gezicht opzetten, dus vriendin gesmst (tandartsassistente). Die heeft ervoor gezorgd dat ik vrijdagmorgen bij de tandarts terecht kon. Flinke wortelpuntontsteking. Kies getrokken, hechtingen gekregen en een recept voor Amoxiciline (antibiotica) en een fles waterstofperoxide om met gaas mee te deppen. Advies gekregen om elke 4 uur 1 x paracetamol in te nemen, maar na 2 uur krijg ik weer helse pijnen. Ik ga nu of lekker aan de 2 x paracetamol en ibuprofen of naproxen 3 per dag in combinatie met paracetamol. Mocht dat wat zijn geef ik het je gelijk door!



Wat 'grappig' we hebben precies hetzelfde.

Alleen bij mij is het woensdagavond getrokken en bij jou donderdag. Bij mij was het ook een wortelpuntontsteking.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Mag je naproxen ook combineren met paracetamol?
Alle reacties Link kopieren
ik vind het raar om hier advies te vragen over medicatie en dosering. dat moet de (tand)arts op apotheek moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
het is ook tegen de regels om daar iets over te zeggen. en logisch want we kennen to niet en weten niet of er sprake is van bijv. contra indicaties
Alle reacties Link kopieren
Mirvala, niet steeds wisselen van medicatie. Er staat een slikschema met standaard paracetamol, ga dat nou proberen. Iedere 4 uur wat innemen en. Niet wachten tot de pijn er dwars doorheen komt. Dat duur 8 uur en dan is je spiegel op orde. Egelviva schreef het je gisteravond en op ieder doosje paracetamol staat dat ook zo beschreven.
Meds je bent me net voor. Erger me dood hier.



Voor alle mensen, dus ook de "medische achtergrond mensen": wij kunnen je absoluut geen advies geven en al helemaaaal geen schema van tablet inname! Waarom niet? Omdat we je dossier niet hebben!



Hoe is je nierfunctie? Je leverfunctie? Heb je onlangs proctitis of (ernstige) rectale bloedingen gehad? Heb je colitis ulcerosa? Ulcus pepticum? Maagbloedingen, darmbloedingen? Ben je bekend met problemen na het gebruik van acetylsalicylzuur? Ben je misschien wel zwanger? Of bezig met zwanger worden?



Nou ja en ga zo maar door. Het slaat werkelijk nergens op om hier inname schema's aan je door te geven, als je wilt weten hoeveel jij maximaal mag nemen van diverse medicatie, overleg je dat met iemand die inzage heeft in je dossier dus je huisarts of waarnemer.
Alle reacties Link kopieren
quote:twompie schreef op 25 juni 2011 @ 19:35:

Meds je bent me net voor. Erger me dood hier.



Voor alle mensen, dus ook de "medische achtergrond mensen": wij kunnen je absoluut geen advies geven en al helemaaaal geen schema van tablet inname! Waarom niet? Omdat we je dossier niet hebben!



Hoe is je nierfunctie? Je leverfunctie? Heb je onlangs proctitis of (ernstige) rectale bloedingen gehad? Heb je colitis ulcerosa? Ulcus pepticum? Maagbloedingen, darmbloedingen? Ben je bekend met problemen na het gebruik van acetylsalicylzuur? Ben je misschien wel zwanger? Of bezig met zwanger worden?



Nou ja en ga zo maar door. Het slaat werkelijk nergens op om hier inname schema's aan je door te geven, als je wilt weten hoeveel jij maximaal mag nemen van diverse medicatie, overleg je dat met iemand die inzage heeft in je dossier dus je huisarts of waarnemer.



Relax! Paracetamol en brufen kan je gewoon bij de drogist kopen, die heeft je dossier ook niet! We hebben het hier niet over opiaten... En ik neem aan dat Mirvala heel goed een bijsluiter kan lezen.

@egelviva: ben het met jouw post eens
Alle reacties Link kopieren
Dat je een medicijn vrij kan verkrijgen betekent niet dat je niet kan overdoseren. De adviezen die ik lees zijn niet conform advies volgens bijsluiter
Alle reacties Link kopieren
@Meds, standaardparacetamol is gewoon de bijsluiter:



4.2 Dosering en wijze van toediening

Dosering

Volwassenen en kinderen vanaf 15 jaar:

1 - 2 tabletten per keer, maximaal 6 tabletten per 24 uur.



TO heeft paracetamol voorgeschreven gekregen, met slikadvies als het goed is, daaraan houden en niet gaan experimenteren, meer advies was het niet, als ze twijfelt over tijden, dan is 8h-12h-16h-20h-24h een handig schema.
Alle reacties Link kopieren
@spuka er wordt hier geadviseerd om daar ook de standaard dosering ibuprofen bij te slikken en dat terwijl TO ook al codeine slikt. Dat is niet standaard en staat in geen bijsluiter vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil er mee zeggen dat het aan een arts is om te beoordelen of deze combi en deze dosering geschikt is voor TO
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat ie nu.?



en over de mix van medicijnen. Ik weet ook wel ongeveer wat wel kan en niet kan. Maar die pijn die je aan je tanden/kiezen/kaak kan hebben vind ik echt oprecht 1 van e ergste en irritantste pijnen die ik ervaren heb ,en dat het mij op dat moment echt niet uitmaakte wat ik allemaal naar binnen werkte als die pijn maar weg ging. Ik weet het heel dom..maar pijn kan zo erg zijn vond ik dat ik het gewoon niet meer wist.
Puck
quote:twompie schreef op 25 juni 2011 @ 19:35:

Meds je bent me net voor. Erger me dood hier.



Voor alle mensen, dus ook de "medische achtergrond mensen": wij kunnen je absoluut geen advies geven en al helemaaaal geen schema van tablet inname! Waarom niet? Omdat we je dossier niet hebben!



Hoe is je nierfunctie? Je leverfunctie? Heb je onlangs proctitis of (ernstige) rectale bloedingen gehad? Heb je colitis ulcerosa? Ulcus pepticum? Maagbloedingen, darmbloedingen? Ben je bekend met problemen na het gebruik van acetylsalicylzuur? Ben je misschien wel zwanger? Of bezig met zwanger worden?



Nou ja en ga zo maar door. Het slaat werkelijk nergens op om hier inname schema's aan je door te geven, als je wilt weten hoeveel jij maximaal mag nemen van diverse medicatie, overleg je dat met iemand die inzage heeft in je dossier dus je huisarts of waarnemer.Ja. Eens. Alhoewel ze verkopen al die shit ook gewoon bij de drogist he? En die mevrouw achter de balie vraagt alleen: heeft u nog vragen over de medicijnen? Dat is op zichzelf niet veel erger dan wat hier gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry hoor, zoals jullie kunnen lezen valt er in het weekend amper ergens advies te vragen.. ik heb gisteravond diverse nummers gebeld en werd van het kastje naar de muur gestuurd..

En inderdaad wat sofi zegt de pijn is zo godsgruwelijk erg dat het je allemaal niks meer kan schelen. Ik was in staat om met m'n hoofd tegen de muur te bonken. Wist niet waar ik het zoeken moest, heb nog nooit zo'n erge pijn gehad in mijn leven.



@ Sofi, het gaat redelijk. Wel ietsjes beter gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
@ Meds; Het slikschema dat ik gaf is standaard, zoals ook Spuka en Emmetjebee al zeiden.

Ook haar arts (Hap) had al gezegd dat ze de Ibuprofen met de paracetamol+ codeïne mocht combineren.



@Mirvala, je hebt bij Hap wel een advies gekregen. Dat was echter onduidelijk voor jou.

Ik heb er een schema van gemaakt voor je.



Ik hoop dat je deze nacht beter zult slapen, kiespijn is ook heel erg naar en pijnlijk!



Succes
Pfff wat een argument, je kunt het bij de drogist kopen dus kan het weinig kwaad. Mensen gaan dood aan paracetamolvergiftiging hoor.

Onwetendheid is niet erg maar claimen dat je het wel weet is natuurljk niet oke.



De drogist staat vol met middelen die potentieel gevaarlijk zijn zéker gecombineerd. Nogmaals, mensen realiseren het zich niet maar er komen dagelijks mensen in het ziekenhuis terecht met een paracetamol vergiftiging (hoewel je dan wel aardig wat moet nemen maar toch). Dan zorgt ibuprofen ook regelmatig voor maagproblemen en nogmaals er zijn allerlei redenen waarom je pcm of NSAID's als naproxen of ibuprofen niet zou moeten nemen. Er wordt van je verwacht dat je zelf de bijsluiter leest waar ook wel wat waarschuwingen opstaan.



Het is gewoon een slecht idee om hier te roepen dat je het wel weet en advies innameschema's te geven. Je weet NIET wat voor contra indicaties er mogelijk zijn dus gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Mirvala, ik heb ook eens na een wortelkanaalbehandeling heel erg pijn gehad, wist niet waar ik het zoeken moest. Er werd toen gezegd dat het na ongeveer drie dagen over moet zijn. Ik hoop dat het bij jou ook zo is, dan zou het morgen al een stuk beter moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
egelviva jouw recept kan niet standaard zijn want je bent geen arts en je kent de patient niet. stel TO heeft een verminderde leverfunctie dan kan een dergelijke combi zelfs leiden tot blijvende leverschade of erger.
Alle reacties Link kopieren
NSAID's zijn verre van onschuldig. Is nota bene in verband gebracht met acute hartstilstand bij sporters
En als mensen waarschuwingen lezen in een bijsluiter en toch van alles innemen, is dat dom maar eigen verantwoordelijkheid.



Als je als persoon aangeeft "medische achtergrond" te hebben en daarmee dus het vertrouwen van iemand wilt hebben (waarom zou je dat anders zeggen) om vervolgens adviezen te geven zonder dossierkennis, kan TO dat ten onrechte aannemen als professioneel advies. Misschien niet zo slim dan van TO, maar vooral de adviseur maakt dan dat ze misschien medeverantwoordelijk is voor gezondheidsschade.



Ja ja het lijkt spijkers op laag water zoeken maar waarom hierover discussie voeren? Het gebeurd echt met enige regelmaat dat mensen in de praktijk komen en na enig aandringen toegeven dat ze een pilletje van de buuf heeft geprobeerd maar nu zo'n last van haar maag heeft. Of ooit kwam er een astma patiente bij me met een ernstige astma aanval (bronchospasme) die werd getriggerd door een NSAID (ibuprofen is ook een NSAID).



Dus weet jij of TO astma heeft? Nee, die mevrouw bij de drogist ook niet maar dat is ook allemaal niet jouw verantwoordelijkheid. Gewoon leren van een advies is toch prima? Ik heb het trouwens niet tegen 1 poster maar meer in het algemeen. Erken dat het niet zo'n goed idee is om zonder dossier kennis mensen iets te adviseren. Lekker verwijzen naar hun behandelaar



TO natuurlijk wens ik je los van alles van harte beterschap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven