Gezondheid alle pijlers

Hoe lang pijn/ongemak na plaatsen Mirena spiraal?

02-02-2009 20:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik weet dat er al veel topics zijn over de Mirena, maar het grootste gedeelte kan ik niet vinden (kan alle topics niet zien en ook niet ophalen) en ik heb best wel een specifieke vraag.

Ik heb een afspraak staan voor het plaatsen van de Mirena op 18 februari as. Nu stond de assistente vandaag op mijn voicemail met de mededeling dat mijn HA er dan niet is (had het nog speciaal nagevraagd ook). Of ik dus een andere afspraak wilde maken.

Dat ding moet dus tijdens de menstruatie geplaatst worden en ik had de 18 gekozen omdat ik de 13e een feest heb (groot verjaardagsfeest van mezelf) Ik zou dan de pil een weekje doorslikken zodat ik de 18e op de helft van mijn menstruatie zou zitten.

Ik ga dus morgen bellen voor een nieuwe afspraak en zie het al gebeuren dat de 17e niet kan of de 19e, omdat de HA op cursus is of zo.

Mijn vraag is nu, is het verstandig om op de di, woe, of do voor mijn feestje (een vrijdag) de Mirena te laten plaatsen? Ik slik de pil dan niet door zodat ik gewoon ongesteld wordt as zondag/maandag. Weet dat dit natuurlijk voor iedereen anders is, maar wil graag wat ervaringen.

Nog even extra info: 1e keer spiraaltje, heb 2 kinderen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er helemaal geen last van gehad. Zelfs tijdens het zetten dacht ik al, is dit alles? Ik heb wel op aanraden van de huisarts 2 paracetamol geslikt vóór het plaatsen.

Voor mij was het trouwens ook de 1e mirena na 2 kinderen.
In tegenstelling tot het plaatsen, had ik erna bijna geen pijn. Alleen op de dag zelf een beetje zeurderig gevoel in mijn buik, de volgende dag had ik nergens meer last van.
Alle reacties Link kopieren
Nergens last van. Niet geplaatst tijdens een menstruatie. Geplaatst door gyn. Geen paracetamol.
Alle reacties Link kopieren
De dag zelf doet het zeer, maar 1 of twee dagen ervoor zou geen enkel punt moeten zijn. (en met zeer bedoel ik ongemak, geen Pijn maar zoals bij hevige menstruatie) Veel plezier op je feestje!
Alle reacties Link kopieren
hmm.. ik had die dag zelf enorme last,, en dat heeft zeker anderhalve week geduurd.. Nu trouwens nooit meer last van gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het spiraaltje bewust laten plaatsen door de gyn. Die doet het dagelijkse vaak meerdere malen en heeft meteen spulletjes bij de hand mocht het niet goed lukken of als er even een inwendige echo gemaakt moet worden om te kijken of ie goed zit.



Als ik jou was zou ik het dus door de gyn. laten plaatsen. Een verwijzing van de HA is voldoende en je bent in hele goede (waarschijnlijk betere) handen.



Ik ben nog niet zwanger geweest en dat schijnt nogal te schelen wat pijn betreft. Van tevoren had ik pillen gekregen die de baarmoedermond week maken (die worden ook gebruikt als abortuspil). Ook moest ik pijnstillers slikken.

Het deed behoorlijk pijn (maar dat kan ook komen omdat het een wissel betrof: mirena eruit en een nieuwe er weer in en daar schoot mn baarmoeder van in de stress :-))



O ja, omdat ik al een mirena spiraaltje had, was ik ook niet ongesteld (dat ben ik nl. niet meer nu ik dit spiraaltje heb). Dus volgens mij maakt het niet heel veel uit of je ongesteld bent. Vooral als je toch zo'n pil voorgeschreven krijgt om de baarmoedermond wat soepel te maken. Want dat is volgens mij ook de enige reden waarom je ongesteld moet zijn. Ja en omdat ze dan 'bewijs' hebben dat niet zwanger bent :-)



Veel succes en ook wel sterkte, want het doet wel pijn. Maar een dag erna is alles weer voorbij en ben je voor de komende jaren weer van het pil-slikken af!

Vooral goed proberen te ontspannen!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik had helemaal nergens last van. Heb geen kinderen dus door de gyn. ingebracht. Het inbrengen zelf vond ik ook heel erg meevallen trouwens. Even een kort krampje en dat was het. Nu schijnt het, hoe beter je je kunt ontspannen hoe minder last.

Naderhand helemaal nergens last van, ook geen erge menstruatieachtige dingen.



had vantevoren ook geen pillen ofzo geslikt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al deze snelle reacties! Wat krampen erna op de dag zelf had ik al ingecalculeerd, het gaat me vooral om de dagen erna. Dat lijkt dus mee te vallen.

Ik laat hem gewoon door mijn ha plaatsen. Heb ik geen probleem mee en als ik nu nog een afspraak moet maken voor de gyn, dan ben ik weer een aantal weken verder.

Ben helemaal pilmoe, heb de nuvaring al geprobeerd, condooms en ben er een beetje klaar mee. Heb nu mijn laatste hoop op de Mirena gevestigd. En nu maar hopen dat het bevalt!

Dus voor de tijd even 2 paracetamollen slikken? Ik las ergens anders dat iemand een paracetamol en nog een andere pijnstiller moest slikken, maar weet zo gauw niet meer welke.

Komt iemand dit bekend voor?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er toch een beetje aan hoor (sorry dat ik kom zeuren) maar had je zonder pil etc bv last van buikpijn bij je menstruatie? Want ik heb dat wel behoorlijk en ik had van de mirena ook nog twee maanden heel veel pijn. Het is natuurlijk wel het andere eind, maar ik zou even kijken hoe je het bij jezelf inschat.
Alle reacties Link kopieren
Elmira, voordat ik aan de pil ging had ik idd erg veel last van buikpijn en hevig vloeien tijdens de menstruatie. Nu jaren later heb ik eigenlijk haast geen last meer van buikpijn of hevig vloeien. Ook niet tijdens de condoomperiodes (dus zonder de hormonen).
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet hij tijdens de menstruatie geplaatst worden?! Dat was bij mij niet zo.



Ik vond het plaatsen trouwens pijnlijk en bloederig. Veel erger dan bij eerdere gewone spiraaltjes. De eerste maanden bleef ik bloeden, wat volgens de huisarts wel vaker gebeurde. Het is nu een half jaar geleden en ik heb nog steeds zwaardere en langere menstruaties dan voorheen. Als het over een paar maanden nog zo is, gaat hij er gewoon weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Mirena..HORROR



Heb 9 maanden (hoe toevallig..) last gehad van doorbraakbloedingen. Was eerder 5 dagen niet aan het bloeden en de andere 23 wel.

Daarnaast verschrikkelijke buikkrampen gehad.



Het leek ideaal, nooit meer!



(Daarnaast een vriendin die nu nog maar één eierstok heeft (25 jaar) door dat ding)



Goed..dat is mijn verhaal natuurlijk. Ze zeggen dat je het plaatsen beter kunt verdragen als je al kinderen hebt.

Dat vond ik trouwens ook niet zo heel erg..

Had één dag echt last, daarna was de ergste kramp van het plaatsen wel voorbij.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lampone schreef op 02 februari 2009 @ 22:37:... Ze zeggen dat je het plaatsen beter kunt verdragen als je al kinderen hebt...Nou, dan was ik vast een uitzondering. Ik heb een kwartetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, hij is er in gezet door de nurse-practitioner en ik had bijna geen last. Nog een maand gevloeid en nu (zo'n anderhalve maand verder) nergens last meer van.
Alle reacties Link kopieren
hey



in vond plaatsen heel heftig.. Ik kan me heel goed ontspannen dat scheelt wel heel erg, maar mijn baarmoeder lag verder naar achter waardoor de gync het niet zo makkelijk lukte om hem te plaatsen, dus in uit in uit tot 7 x aan toe zou bijna zeggen ram dat ding er nu maar in man was beetje van slag daarna



maar goed.. ik ben de zelfde avond nog opstap geweest.. ik laat me niet z snel leiden door pijn daarvoor ook altijd hevig last van buik en rug pijn..

Maar af en toe van die gemene steken dat blijf ik wel houden



succes!!!!
Alle reacties Link kopieren
hey



in vond plaatsen heel heftig.. Ik kan me heel goed ontspannen dat scheelt wel heel erg, maar mijn baarmoeder lag verder naar achter waardoor de gync het niet zo makkelijk lukte om hem te plaatsen, dus in uit in uit tot 7 x aan toe zou bijna zeggen ram dat ding er nu maar in man was beetje van slag daarna



maar goed.. ik ben de zelfde avond nog opstap geweest.. ik laat me niet z snel leiden door pijn daarvoor ook altijd hevig last van buik en rug pijn..

Maar af en toe van die gemene steken dat blijf ik wel houden



succes!!!!
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een laten plaatsen bij de huisarts. Door de huisarts in opleiding. 4e keer dat ze zo'n ding ging plaatsen. Haar tip was om voor het plaatsen naproxen te slikken en daarna nog een bij pijn... maar liever niet omdat pijn ook een indicatie kon zijn dat het ding niet goed zat...



Het is mij heel erg meegevallen... de eerste was niet helemaal goed geplaatst en kwam er meteen weer uit... (assistente kon toen naar de apotheek rennen terwijl ik daar nog lag met alle toeters en bellen) 2e ging goed en zit nu nog steeds goed.



Nooit last van gehad maar wel nog elke maand ongesteld.

Ik heb wel al 1 kind.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ga zo bellen. Omdat het hier voorjaarsvakantie is verwacht ik niet dat ik in de week van de 18e nog een andere afspraak kan krijgen. Het wordt dus waarschijnlijk volgende week.

Later meer!
Alle reacties Link kopieren
Hier al 2 x de mirena laten plaatsen, en nergens last van gehad.

Niet bij het plaatsen en niet bij het verwijderen.

En ook niet meer ongesteld.
Alle reacties Link kopieren
Nou, topic (bijna) voor niks geopend.

Ik kan op 17 februari terecht. Ben er erg blij mee.

Bedankt voor jullie ervaringen en ook de tips van de pijnstilling.

Ik zal nog wel even laten weten hoe het is verlopen
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een afspraak hebt kunnen maken, Franknii!

Ik denk uit eigen ervaring dat je er geen spijt van zult krijgen.



Ik begon met een ijzerspiraaltje als morning-after, maar daar had ik overdreven veel stekende pijn van. Ik heb echter toch gewacht met het vervangen (wilde het sowieso eerst even aankijken, maar het bleef echt te erg), omdat ik het (als emigrante) liever in NL wilde laten doen door mijn eigen huisarts met gyneocologie achtergrond.



Ik heb het Mirena spiraaltje sinds 6 maanden en ben er echt heel blij mee. Af en toe vergeet ik gewoon dat ik daarvoor elke maand nog last had van lamlendigheid, stemmingswisselingen en krampen. Heerlijk om niet om de vier weken (of meer, in mijn geval, ik was erg onregelmatig ongesteld al had ik wel standaard de emotionele veranderingen) te worden verrast en om er geen rekening meer mee te hoeven houden qua planning van activiteiten. Was er vaak minstens 2 dagen door uitgeschakeld.



(Ik ben 20 jaar, seksueel actief, geen kinderen) :

Het plaatsen van het eerste spiraaltje, plus het vervangen door het Mirena spiraaltje deed bij mij wel heel erg pijn. Mijn baarmoeder scheen best diep te liggen, waardoor het moeilijker was voor de huisarts. Ik zou het kunnen beschrijven als iets tussen een aanhoudende stroomschok en kramp. Maarrr.. dat was dan wel alleen maar de twee minuutjes dat de arts bezig was. Daarna zakte het alweer en voelde ik me de rest van de dag hoogstens een beetje misselijk en wankel.

Maar inderdaad: de pijn van het moment van plaatsing weegt absoluut niet op tegen het voordeel wat ik er nu van heb!

Het is gewoon eventjes doorzetten (en zo te lezen is de ervaring bij iedereen anders; wie weet valt het ontzettend mee).

Een bevalling lijkt me in ieder geval erger. ;)



** Ik heb sinds twee weken wel het gevoel (en lichte verschijnselen van) beginnend ongesteld te zijn. Sowieso heb ik wel af en toe nog wat stekende pijn, maar dat is over het algemeen (zeker na de eerste 2 maanden, in mijn geval) goed te trekken.

Franknii, als ik hier zelf ook even een vraag mag stellen? :



Hebben andere Mirena-gebruikers hier ervaring mee?

Sinds twee weken dus lichte misselijkheid, regelmatig buikpijn, toiletgang als bij beginnende ongesteldheid (alsof het alleen net niet doorzet tot echt bloeden)? Ik weet dat je incidenteel nog wel af en toe ongesteld kan worden met spiraaltje, maar dacht (en heb tot nu toe ervaren) dat dat alleen even de beginperiode is en dat je daarna een punt bereikt waarop je gewoon helemaal niet meer menstrueert.

Ik voel niet direct het spiraaltje steken en denk ook niet dat het niet meer goed zit (dan verwacht ik een heftiger gevoel), maar heb wel het idee dat het met mijn baarmoeder / spiraaltje te maken heeft omdat het ongesteldheids-buikpijn-gevoel herkenbaar is. Kan ik hier gewoon relaxed onder blijven, of zou ik het volgens jullie even moeten laten checken?



Alvast bedankt!



Franknii, succes de 17de, komt vast helemaal goed.

En als het pijn doet hoef je je alleen maar te bedenken dat het heel tijdelijk is! Misschien op het moment zelf even moeilijk in te denken, maar naderhand zul je het het allemaal waard vinden ;)
Alle reacties Link kopieren
Even up voor Lievernaief!

Bedankt voor je reactie. Ben ook erg benieuwd hoe het gaat bevallen de Mirena.

Nu even hopen dat je snel antwoorden krijgt op jouw vraag.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Franknii



Ben benieuwd voor ons allebei!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven