Gezondheid alle pijlers

hoge hartslag in rust

06-03-2013 20:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.



Ik zat zojuist lekker op de bank een boekje te lezen toen ik doorkreeg dat mijn hart best snel klopte.

Ik pakte even de stopwatch van mijn telefoon en kwam 3 keer uit op 96 slagen per minuut.

Dat is best hoog voor complete rust volgens mij!



Nu loop ik mezelf ondertussen een beetje gek te maken, dus ik denk dat als ik hem nu meet hij nog wel wat hoger zal zijn.



Ik ben benieuwd waar dit door kan komen.

Ik ben 25 jaar, voor zover ik weet helemaal gezond, sport regelmatig en heb geen overgewicht.

Gebruik behalve de pil ook geen medicijnen.

Enige wat ik eerder aan mijn hart heb ' gehad' is dat ik me een keer heel duizelig voelde, en toen mijn hart helemaal op hol sloeg, echt twee minuten lang ging hij keihard.

Ik had toen de avond ervoor twee blikjes red bull gedronken, wat dat kan veroorzaken. Sindsdien drink ik geen red bull meer.



Ik voel me verder ook prima, af en toe een heel licht steekje op mijn borst maar dat kan ik me ook inbeelden.



Ik heb vandaag wel een drukke/vermoeiende dag achter de rug.

actieve dag met 4 uur sport, en mentaal druk bezig geweest op het werk.

twee uurtjes geleden op de bank een reep chocolade weggewerkt.



En ik dacht, aan wie kan ik nou beter vragen waardoor dit kan komen dan aan alle viva-forummers (Ja, de huisarts natuurlijk, maar dat is weer een hele grote stap verder)

Zou dit kunnen komen door vermoeidheid of iets?

Ik heb er eerder nooit op gelet, is me nooit opgevallen dat hij eerder ook al zo hoog was.



weten jullie waardoor dit kan komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk even in mijn glazen bol: uhhmm nee ik weet het niet.



Ik zeg: huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Was je 50 tinten grijs aan het lezen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dat is inderdaad vrij hoog voor complete rust, dus toch de huisarts, zou ik zeggen
Heb ik ook soms, de hele dag druk geweest, niets gegeten, maar daarna wel een stevige maaltijd.



Ga ik op de bank zitten en gaat mijn hart ook even tekeer. Heeft de hele tijd niets hoeven doen en moet ineens al dat eten verwerken. Rest van de avond ben ik moe en heb ik honger.



Maar hé....dit is mijn verhaal. Als je ongerust bent zeg ik: huisarts. Je moet niet van ons verwachten dat wij een diagnose gaan stellen vanachter onze computer.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je je eigen hartslag ook een beetje op gejaagd door het drie keer te gaan meten met de gedachte dat het toch wel erg hoog is.



Ik heb weleens een hogere hartslag als ik nog een beetje druk in mijn hoofd ben na een drukke dag, maar als je je echt zorgen maakt, dan maak je een afspraak met de HA.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet naar de HA gaan als het eenmalig is. Het is niet gevaarlijk hoog.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als dit vaker voor komt of als het continu zo hoog is dan zou ik toch even een afspraak maken met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 06 maart 2013 @ 20:30:

Was je 50 tinten grijs aan het lezen?

Hahahaha



Ik zou je niet gelijk druk maken en het gewoon een paar keer ''spontaan'' meten. Als het aanhoudt toch een keer naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Met een boek op de bank is geen complete rust. De rusthartslag meet je direct bij het wakker worden, voor je maar een stap hebt gezet.

En van panikeren gaat ie niet omlaag.
Achja je kunt het zien als 'hartslag van 96 is hoog.' Of je kunt het zien als 'hartslag tussen 60-100 is normaal.'

Dan scheelt het alweer een heleboel



Oja. Van stressen schiet je hartslag en je RR de lucht in
Mijn hartslag is midden op de dag al < 60, officieel dus 'abnormaal'. Waarschijnlijk is ie na het wakker worden nog veel lager. Mij is echter verteld dat dat bij mijn leeftijd, lengte en gewicht prima in orde is en dat ik gewoon een gezond hart heb, ook al val ik buiten die grenzen van 'normaal' (niet door mijn eigen huisarts overigens maar door een internist die toevallig ter demonstratie mijn pols+bloeddruk eens moest meten).



Boodschap van het bovenstaande: ook indien je niet binnen de categorie normaal valt, dan nog kan het gezond zijn voor jou. Bij zorgen: huisarts. Mijn glazen bol is immers ook kapot.



Laat het anders ook eerst eens iemand anders meten bij jou, en niet vlak na de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je gegeten, ik had het altijd na het eten, kwam door de E621 MSG, nu ik het niet meer eet, geen last meer.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Het is niet goed als je hartslag standaard boven de 80 is in rust. Ik zou het dus even een paar dagen achter elkaar meten op verschillende tijdstippen (maar wel elke dag op hetzelfde tijdstip). Mijn hartslag was altijd 100+ en ik heb daar nu medicijnen voor. Was wel even wennen in het begin, hij zakte na 1 pilletje al van 100 naar 60 en zelfs lager, dus ik was steeds aan het voelen of hij het nog deed
quote:Uncharted schreef op 06 maart 2013 @ 21:09:

Mijn hartslag is midden op de dag al < 60, officieel dus 'abnormaal'. Waarschijnlijk is ie na het wakker worden nog veel lager. Mij is echter verteld dat dat bij mijn leeftijd, lengte en gewicht prima in orde is en dat ik gewoon een gezond hart heb, ook al val ik buiten die grenzen van 'normaal' (niet door mijn eigen huisarts overigens maar door een internist die toevallig ter demonstratie mijn pols+bloeddruk eens moest meten).



Boodschap van het bovenstaande: ook indien je niet binnen de categorie normaal valt, dan nog kan het gezond zijn voor jou. Bij zorgen: huisarts. Mijn glazen bol is immers ook kapot.



Laat het anders ook eerst eens iemand anders meten bij jou, en niet vlak na de maaltijd.Een lage hartslag is niet te vergelijken met een hoge hartslag, qua 'schadelijkheid'. Net als een lage bloeddruk, dat is niet erg, maar een hoge bloeddruk wel.
quote:betjebig schreef op 06 maart 2013 @ 21:33:

[...]



Een lage hartslag is niet te vergelijken met een hoge hartslag, qua 'schadelijkheid'. Net als een lage bloeddruk, dat is niet erg, maar een hoge bloeddruk wel.



Eens. En daarom ook bij zorgen: huisarts.

Maar ik zou het vooral iemand anders laten meten en het niet zelf doen, vooral niet als je je toch al druk maakt. Bij de huisarts kan je ook gelijk je bloeddruk mee pakken.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 06 maart 2013 @ 20:49:

Achja je kunt het zien als 'hartslag van 96 is hoog.' Of je kunt het zien als 'hartslag tussen 60-100 is normaal.'

Dan scheelt het alweer een heleboel



Oja. Van stressen schiet je hartslag en je RR de lucht in



Heb jij er verstand van ?

(serieuze vraag)
En ik heb dat ook wel eens, als ik s avonds op de bank niks zit te doen, maar dat duurt dan geen paar minuten lang, en dat ik dat af en t toe heb wil nog niet gelijk zeggen dat het dus normaal is, of dat het bij TO hetzelfde is of dat het dus geen kwaad kan. Maw, ik zou toch gewoon naar de dokter gaan, als je hartslag langere tijd in rust vrij hoog is.
Ik heb ook zo'n hoge hartslag, dokter zei dat dit kwam door een lage bloeddruken het feit dat ik vrij smal ben. Mijn hartslag schiet omlaag zodra ik languit ga liggen trouwens...
Alle reacties Link kopieren
Die reep chocolade en vooral als het goede kwaliteit was kan zeker een trigger zijn. Bij mij wel met een vertraging van een paar uur, dus het duurt soms even voor je er achter komt dat het aan de chocola kan liggen. Ik ben daarom helaas matig met chocola, maar af en toe is het de zonde waard en neem of een flinke beker choclademelk of knaag in een keer een reep weg. Als je weet waar het van is scheelt dat al een hoop. verdere triggers zijn natuurlijk koffie, energiedrankjes en die 621 rommel
quote:citronella schreef op 06 maart 2013 @ 21:40:

[...]





Heb jij er verstand van ?

(serieuze vraag)



Nou 'verstand van'.. Ik studeer geneeskunde en zolang ik niet ben afgestudeerd en op internet zit heb ik nergens verstand van, dat heb ik pas als ik mijn opleiding heb afgerond en iemand zelf kan beoordelen.

Maar ik probeer het even in perspectief te plaatsen. Het hoeft helemaal niks te zijn. De huisarts is natuurlijk de enige die kan beoordelen of het iets is of niet.

Maar omdat mensen roepen 'dit is niet goed' en 'dat is niet goed'. Kijk, er is een heleboel niet goed. Maar er is ook een heleboel wel goed. Lichamen zijn verschillend en je kunt niet zomaar roepen dat een hartslag 'boven de 80' niet goed is.

Je wéét niet of iets goed is of niet. Daarvoor moet je veel meer weten dan alleen het symptoom.



Ik wilde alleen maar zeggen: het IS in principe volgens de standaard niet afwijkend. Of het voor háár niet afwijkend is moet een arts beoordelen. Als ze zich zorgen maakt tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat vaak als ik veel eet tijdens het avondeten. na een half uurtje is dat wel weer weg.



Ook heb ik dit veel gehad toen ik teveel koffie dronk. Jij misschien ook? Of veel cola/energiedrank
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet gelijk ongerust om zijn, maar even aankijken hoe het verderop in de week gaat en of je dit vaker hebt, ook op dagen met niet zo'n vermoeiende dag achter de rug.

Misschien is het dan wel eens handig om de huisarts te bellen.
4 uur sport????????????? Train je voor de Olympics? Die hoge hartslag komt van teveel trainen natuurlijk. Waarom train je vier uur? dat is roofbouw, de enige reden om zoveel te sporten is dat je je techniek wilt verbeteren als je wedstrijden wilt winnen verder is het nergens goed, en dat blijkt uit je hartslag.
Meet je hartslag morgen maar eens meteen na het wakker worden, dat geeft een beter beeld, en verder betekent het wanneer je hartslag 10 slagen boven je normale rustpols slaat je niet voldoende hersteld bent om weer te trainen. Een te hoge hartslag kan een teken zijn van overtraindheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven