Gezondheid alle pijlers

Hooikoorts dochter 9

16-06-2014 10:33 48 berichten
Mijn dochter van net 9 jaar had de laatste tijd pijnlijke, jeukende rode ogen, tranen, verstopte neus, etc. Vorige week bloed geprikt, net HA gebeld en ze blijkt dus allergisch voor grassen niveau 4 en bomen niveau 2. Ze heeft geen allergie voor huismijt waar ik dus eerder aan dacht omdat ze ook 's nachts veel last heeft. Wel slaapt ze aan de achterkant met alle tuinen met gazonnen, ook die van ons zelf en onze achterbuurman heeft zo'n beetje een voetbalveld aan gras liggen wat om de dag 's avonds wordt gemaaid als zij al in bed ligt.Ik ga dus nu alles goed schoonmaken in huis na eerst alle ramen van met dat speciale pollengaas te hebben voorzien. Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Zou het zinvol zijn als ik haar een slaapkamer aan de voorkant geef waar niemand bijna gras heeft liggen? Ze heeft vorige week al aerius voorgeschreven gekregen, ik heb het idee dat het helemaal niet werkt. Ze gaan overleggen of ze iets anders kan krijgen. Wie heeft goede ervaringen met homeopathische middelen en wat dan? Ze heeft op school in de klas ook last. We wonen redelijk op het platteland met overal grasland. Tips welkom!
Alle reacties Link kopieren
Homeopathische middelen hebben mij niet geholpen. Acupunctuur ook niet. Eigenlijk niets alternatiefs.



Volgens mij maakt het niet echt uit aan welke kant van het huis ze slaapt, aangezien de pollen overal in de lucht zitten. Of de wind zou specifiek op haar raam moeten staan.



Aangezien ze last heeft van de pollen, is het juist goed dat de buurman om de dag maait. Dat gras bloeit alvast niet. Juist niet maaien zorgt voor problemen.



Verder heb ik zelf graag natte doekjes op mijn ogen, wanneer ik veel last heb. Neusdruppels kunnen ook nog helpen. In verband met hooikoorts van vader, gingen wij altijd naar kustgebieden op vakantie, omdat daar minder pollen zijn dan in de binnenlanden. Misschien kun je daar nog rekening mee houden.



Daarnaast is het gewoon uitzitten, totdat de meeste bloei achter de rug is. Houd er ook rekening mee dat veel bomen in de winter bloeien en ze dan dus ook gewoon hooikoorts kan hebben, ook al klinkt en voelt dat raar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben beiden hooikoorts (welke cat. Weet ik niet) en hebben voortdurend last, ongeacht waar ze slapen, etc.



Schoonmaken ben ik niet eens aan begonnen: zonde van mijn energie! Wel zuig ik regelmatig ivm hun astma.



En medicatie hebben ze echt nodig (aerius, zyrtec, oogdruppels, neusspray, puffers)
Alle reacties Link kopieren
Aerius halen met recept van de dokter! Helpt hier fantastisch.
quote:007washere schreef op 16 juni 2014 @ 10:44:

Aerius halen met recept van de dokter! Helpt hier fantastisch.Zoals ik dus schreef heb ik het idee dat het bij haar niet werkt, in ieder geval niet de gehele dag wat het zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de dosis aerius uit mogen breiden (met kind van 7 en van 9) naar 5 ml per dag. Dat sloeg aan!



Anders is Zyrtec nog iets beter, gebruiken we bij de jongste!
Alle reacties Link kopieren
Ik mag nu geen pillen, dus heb zelf een beetje gezocht wat je dan wél kunt doen. Zelf heb ik ook heel erg getwijfeld of ik wel last had van hooikoorts of toch poezenallergie of ordinaire stof in huis, omdat ik ook altijd 's nachts/ 's ochtends vroeg last heb, maar mijn klachten zijn echt seizoensgerelateerd(heb niks laten testen). Maar wat ik tegenkwam: die pollen blijven in je kleding en haar zitten, dus als je gaat slapen komen die pollen op je hoofdkussen.

Voor je gaat slapen onder de douche dus en kleding meteen in de was. En vooral 's nachts en 's ochtends luchten en niet overdag, omdat je dan de meeste kans hebt om zoveel mogelijk pollen buiten te houden.



Ook las ik de tip om vaseline onder je neus en op je oogwimpers te smeren, omdat de pollen dan daar blijven plakken ipv in je neus enzo. Ik heb het geprobeerd en volgens mij helpt het wel wat.
quote:Dreamer schreef op 16 juni 2014 @ 10:42:

Aangezien ze last heeft van de pollen, is het juist goed dat de buurman om de dag maait. Dat gras bloeit alvast niet. Juist niet maaien zorgt voor problemen.

Ik heb al 2 weken het gras niet gemaaid, ga ik dus zo maar gauw doen!
quote:neave schreef op 16 juni 2014 @ 10:49:

Wij hebben de dosis aerius uit mogen breiden (met kind van 7 en van 9) naar 5 ml per dag. Dat sloeg aan!



Anders is Zyrtec nog iets beter, gebruiken we bij de jongste!Mijn dochter krijgt aerius 2,5 mg in tabletjes.
Ook wat zeg, ze heeft erg lang haar, nu moet ze dus iedere avond bij het douchen ook het haar wassen en dat betekent dus ook niet meer spelen op haar slaapkamer met haar dagkleren aan? Is het heel erg als ik ga denken, dan maar niks doen en kijken of er medicijnen bestaan die ze iedere dag in kan nemen die niet schadelijk zijn? Wie weet waar ik die pollenhorren voor een redelijke prijs aan kan schaffen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien haar in vlecht oid en goed uitborstelen elke avond? Het klopt op zich wel, van die pollen in je kleren. Ik weet nog dat ik ooit heb geholpen bij inkuilen (ja, niet de beste actie, achteraf) en echt ziek naar bed ging, hooikoorts én uitslag. Een week later trok ik datzelfde tshirt weer aan, niet bij nagedacht, zat gelijk onder de bulten door de pollen.



Pollenhorren heb ik nog nooit van gehoord. Maar houd er rekening mee dat iedereen dus sowieso dagelijks pollen mee naar binnen neemt. Ik ben zelf erg van de medicijnen. Als het werkt dan werkt het. Pollen zijn overal. Als het waait, heb je meer last. Als het windstil is, vooral in gebieden waar veel groeit en bloeit en dan blijft het ook echt hangen. Als het regent, kun je even letterlijk opgelucht ademhalen, maar binnen hangen ze dan dus nog wel.
Later is nu
Ik snap dat je het voor je dochter zo prettig mogelijk wilt maken, maar al dat extra schoonmaken gaat haar niet helpen. Net zoals pollengaas niet zal gaan helpen. Pollen zijn namelijk overal in de lucht als het bloeiseizoen aan de gang is. Ik ben helaas ook ervaringsdeskundig op dat gebied...



Mocht je bij de huisarts niet verder komen, vraag dan een doorverwijzing naar de dermatoloog of de KNO-arts. Die hebben meestal net wat meer kennis over medicatie tegen de hooikoorts. Ik gebruik zelf ook Aerius. Buiten Aerius zijn er ook nog genoeg andere medicijnen, maar je moet het zeker wel even de tijd geven om te weten of het werkt of niet. Meestal werd op dermatologie gezegd (daar heb ik gewerkt) dat je het zeker een week of twee moest uitproberen.



Homeopathie kan je proberen, maar mij heeft het niet geholpen. Ik geloof er zelf ook niet in, maar als jij dat wel doet zou je het een kans kunnen geven.



Oh en over dat spelen... Het meisje moet nog wel kind kunnen zijn hè? Dat soort dingen gaan ontzeggen is niet erg constructief, vind ik. Omdat het uiteindelijk niet veel zal gaan uitmaken voor haar klachten.



Succes!
quote:Dreamer schreef op 16 juni 2014 @ 11:06:

Als het regent, kun je even letterlijk opgelucht ademhalen, maar binnen hangen ze dan dus nog wel.Nou moet ik eerlijk bekennen dat huishouden voor mij tot iets noodzakelijks behoort en ik geen type ben dat iedere dag met de poetslap rondloop. Als ik hiermee de klachten van mijn dochter onder controle kan houden dan doe ik dat natuurlijk met liefde. Ik was eerlijk gezegd nogal opgelucht dat het geen huismijtallergie is, want dan ben je zo'n beetje verplicht om het hele jaar je huis volledig stofvrij te houden. Ik heb ADD, vandaag en morgen een vrije dag en moet een plan van aanpak hebben voor deze 2 dagen, ik spring nu van de hak op de tak, ben nu ook al aan het kijken naar luchtreinigers, waar zal ik beginnen? Nu naar de gamma en praxis om die horren te halen, nu eerst boven in haar kamer bed verschonen en schoonmaken? Ik probeer maar even een overzicht te maken in stappen.
Alle reacties Link kopieren
Netniet, hooikoortspillen zijn geen wondermiddelen die onmiddelijk werken. Heeft even tijd nodig om 'op te bouwen', dus kijk het ajb nog een week aan of het minder wordt. Pas daarna terug naar huisarts of allergoloog voor andere medicijnen.



Ik heb vanaf mijn 8e hooikoorts gehad. Zwaar allergisch voor alle grassen en bomen die tussen februari en september bloeien. Alle soorten pillen en puffers en sprays van huisarts wel een keer gehad, ben bij homeopatische arts en acupunctuurarts geweest en het enige wat echt hielp was immunotherapie. Hierbij krijg je 3-5 jaar lang maandelijks (en in de eerste maanden wekelijks) een injectie van het spul waar je allergisch voor bent (bij mij dus drie injecties) en je bouwt hier zo weerstand tegen op. Injecties kreeg ik in het ziekenhuis bij allergoloog, maar er zijn ook huisartsen die dit doen. Ik ben daar pas mee begonnen rond mijn 19e, weet niet of er een minimumleeftijd voor is om er mee te beginnen, zag in de wachtkamer bij allergoloog ook wel jongere kinderen, maar weet niet of die ook voor deze behandeling kwamen.

Nu ben ik sinds 2 jaar klaar met prikken en 'overleef' ik het hooikoortsseizoen goed met xyzal-pillen en rhinocort neusspray.



Dat gezegd hebbende, er zijn wel dingen die de hooikoorts draaglijker kunnen maken:

- laat je dochter als ze buiten is altijd een zonnebril op doen, (behalve als het regent), scheelt veel qua rode pijnlijke ogen.

- Bij de drogist verkopen ze oogdruppels in losse plastic pipetjes. Voordeel hiervan is dat deze langer houdbaar zijn, en je ze makkelijk mee kunt nemen.

- douchen voor het slapen en haren uitspoelen scheelt pollen in bed, ik denk meer nog dan pollenhorren

- hoe vervelend ook, laat dochter in het grassenseizoen (nu dus) niet spelen in (hoog) gras.

- graspollen in combinatie met bbqen in de tuin is voor mij nu nog steeds een crime, hoe gezellig ook.

- iemand gaf al als tip om op vakantie naar zee te gaan, de bergen zijn over het algemeen ook pollenvrijer.

- als dochter ook benauwd is van de pollen: vraag om ventolin bij ha

- zorg dat dochter niet in haar ogen wrijft, maakt t echt alleen maar erger



Succes ermee!
Speeseend, bedankt! Ze gebruikt die aerius nog maar 6 dagen, morgen een week. Dat wordt dus dan inderdaad dan maar wel iedere dag de haren wassen. ( Ik neem aan dat het ook zonder shampoo mag)

stap 1 is dus de horren

2 kamer schoonmaken

3 uitkleden in badkamer

Barbecueën van de week, inderdaad, ze ging binnen zitten uit zichzelf met haar bord op de bank. Ik zei nog, wat doe je ongezellig, kom er lekker bij. We wisten toen nog niet eens waar ze allergisch voor was. Misschien voelde ze dat zelf wel dat ze binnen beter kon zitten. Gek genoeg heeft ze beneden minder last als boven in haar slaapkamer. Ik vond haar al 2 keer in de ochtend slapend op de bank, was ze haar bed uit gegaan zonder mij wakker te maken en verder gaan slapen met een deken op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen last van hooikoorts maar ik heb inmiddels 4 mensen met hooikoorts in mijn omgeving bijenstuifmeel (van die kleine gelige korreltjes te koop bij natuurwinkel) aangeraden. Een theelepel per dag door je yoghurt/sap/thee schijnt voor hun heel erg te hebben geholpen. Misschien het proberen waard?
quote:macaron11 schreef op 16 juni 2014 @ 12:18:

Ik heb zelf geen last van hooikoorts maar ik heb inmiddels 4 mensen met hooikoorts in mijn omgeving bijenstuifmeel (van die kleine gelige korreltjes te koop bij natuurwinkel) aangeraden. Een theelepel per dag door je yoghurt/sap/thee schijnt voor hun heel erg te hebben geholpen. Misschien het proberen waard?

Ik ga dat opzoeken, bedankt voor de tip.

De huisarts belde me net terug. Dochter gaat nu ook een neusspray en oogdruppels naast de aerosol krijgen. Ik heb de huisarts gevraagd over verdere maatregelen. Volgens haar was dit vrij zinloos en een luchtreiniger was iets wat niet werd aangeraden en zonde om geld aan uit te geven. Zelfs die horren vond ze twijfelachtig omdat de pollen volgens haar overal zijn. Gewoon alleen medicijnen volgens haar en de maanden zo doorkomen.
Je huisarts heeft gelijk, wat ik ook al aangaf (misschien heb je erover heen gelezen). Relax! Je kan gewoon niet zoveel voor haar doen dan medicatie en wat algemene dingen. Niet gelijk allemaal dure dingen gaan aanschaffen waarvan de werking nooit bewezen is hoor!



Vakantie naar zee vind ik wel een goeie tip, daar heb ik zelf ook echt minder last van de hooikoorts.
Alle reacties Link kopieren
Netniet, ik blijf erbij dat fanatiek in huis schoonmaken niet gaat helpen. De pollen zweven door de lucht. Jij gaat stofzuigen, de pollen verplaatsen nog harder door de lucht. Je doet een deur open, er lopen een aantal kinderen binnen.. hoppa, nieuwe pollen in de lucht. (ik ben ook geen schoonmaak-/huishoudwonder.. )



En ik zou je kind ook laten buitenspelen, als ze dat wil. Als ze last krijgt, komt ze vanzelf binnen. Voor de ogen is een nat doekje dan vaak erg prettig. (ik heb het vaak 's morgens als ik op m'n werk kom en net een stuk gefietst heb.. snotteren, prikkende ogen.. pak ik een tissue, maak ik vochtig en houd ik een tijdlang in de nabijheid. Steeds deppen op de ogen, werkt als een trein, tip kreeg ik van mijn vader)



Misschien dat een verstuiver nog kan helpen in huis/haar slaapkamer? Heb ik nooit geprobeerd.



Anyways.. eigenlijk zijn het voornamelijk lapmiddelen. Ik snap dat je er zoveel mogelijk aan wilt doen, om je dochter te helpen. Toch zal ze ermee moeten leren leven. Allergoloog is nog wel een aanrader, al was het alleen maar omdat die meer kennis en meer tips zou kunnen geven dan de huisarts.
Later is nu
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 16 juni 2014 @ 12:34:

Je huisarts heeft gelijk, wat ik ook al aangaf (misschien heb je erover heen gelezen). Relax! Je kan gewoon niet zoveel voor haar doen dan medicatie en wat algemene dingen. Niet gelijk allemaal dure dingen gaan aanschaffen waarvan de werking nooit bewezen is hoor!



Vakantie naar zee vind ik wel een goeie tip, daar heb ik zelf ook echt minder last van de hooikoorts.Je hebt gelijk sebas, het zij zo. En natuurlijk zijn er ergere dingen. Ik heb er even over na gedacht. Ik kan dat kind echt niet binnenhouden. Ze is een buitenkind wat erg van de natuur houdt. Ze is zo veel en zo vaak buiten aan het banjeren in het veld hier. Gras staat daar heel hoog en wordt bijna nooit gemaaid, alleen voor hooi. Ze loopt daar altijd zo graag tussen het hoge gras naar de herten van buren verderop, of weer de zoveelste geheime hut die ze maken. Dat kan ik haar niet ontnemen voor hooikoorts, dan maar aan de medicijnen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
In feite geef je haar met medicijnen een stukje plezier terug dus Netniet
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:macaron11 schreef op 16 juni 2014 @ 12:18:

Ik heb zelf geen last van hooikoorts maar ik heb inmiddels 4 mensen met hooikoorts in mijn omgeving bijenstuifmeel (van die kleine gelige korreltjes te koop bij natuurwinkel) aangeraden. Een theelepel per dag door je yoghurt/sap/thee schijnt voor hun heel erg te hebben geholpen. Misschien het proberen waard?En aanvullend: honing van een imker uit jullie buurt. De pollen van de planten en bomen waar je dochter nu last van heeft, zitten nog in heel kleine hoeveelheden in de honing die de bijen maken van het stuifmeel van deze planten en bomen. Vanaf januari een klein beetje op een theelepel, elke dag. Helpt verschillende mensen in mijn omgeving ook erg goed! Het heeft ook te maken met het opbouwen van weerstand tegen de pollen in je omgeving.
There. Their. They're not the same.
Alle reacties Link kopieren
Hi netniet, heeft ze Aerius gekregen of van de apotheek de goedkope vervanger met zogenaamd exact dezelfde samenstelling? Bij mij maakt dat een wereld van verschil.

Verder scheelt elke avond haren wassen enorm. Het is geen pretje om 8 uur lang de pollen op te snuiven vanaf je kussen.

Ik heb ook veel baat gehad bij die stekker, kan even niet op de naam komen. Kost 3 tientjes, maar vond ik elke euro waard. Wel consequent elke dag 3 keer gebruiken. Vorig jaar hele seizoen gebruikt en geen enkele keer medicijnen hoeven gebruiken, terwijl ik maximaal uitsla op huisstofmijt, berken en graspollen.

Een goede sluitende zonnebril doet ook wonderen en ze moet zichzelf aanleren echt uit dr ogen te blijven. Scheelt enorm.

Bereid je ook voor op een mogelijke kruisreactie met fruit. Dit jaar weinig last van, maar vorig jaar kon ik ineens aardbei, kers of appel meer wegwerken of ik werd gek van de jeuk.

Overigens heb ik ook goede ervaringen met de allergiepillen van de Lidl. Kosten maar een euro. Dat een idee?

Sterkte voor je dochter, het schijnt ooit over te gaan!
Hoi pollen ( toepasselijke naam)

Ze heeft de echte aerius, die naam staat op het doosje en voorgeschreven door HA. Wel heel frappant dat je over fruit begint. Toen ze een kleine peuter was heb ik eens in het weekend bij de huisartsenpost met haar gezeten omdat ze een hele heftige galbultenuitslag had over haar hele lichaam, ik kon toen niet goed achterhalen waar dat van zou zijn geweest. Toen kreeg ze toevallig ook aerius. Aardbeien eet ze heel veel nu, die groeien in onze tuin, tot nu toe geen reactie gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 16 juni 2014 @ 13:26:



Sterkte voor je dochter, het schijnt ooit over te gaan!



Mijn vader wacht daar nog steeds op. Hij is 78 jaar. Hij heeft ooit een vrouw gekend van over de 90 met hooikoorts. Ik zou daar dus niet teveel op rekenen.



Overigens heeft hij ook veel van bovenstaande tips geprobeerd.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven