Gezondheid alle pijlers

Huisarts wil dat ik overstap

28-08-2015 15:19 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
April j.l. ben ik verhuisd naar een dorp vlak naast mijn oude woonplaats. Van de week bleek dat ik mijn adres nog niet doorgegeven had aan de huisarts. Toen de assistente hoorde waar ik nu woon wilde ze eerst met de huisarts overleggen of het wel wordt toegestaan. Ivm de reistijd bij spoed. Dit moet binnen de 15 minuten liggen. Dit wist ik en had ik al gecheckt. Het is 13 minuten rijden. Ik zou worden terug gebeld. Dat is zojuist gebeurd, maar de huisarts wil dat ik overstap. Ik heb nogmaals aangegeven dat de reistijd binnen de 15 minuten valt en dat ik helemaal niet wil overstappen. De assistente legde uit dat het dan te lang rijden is. Maar als het binnen die 15 minuten valt is het toch prima? Kan dit zomaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet direct of het mag, maar maar ik kan me wel voorstellen dat de arts het risico niet wil nemen. Dertien minuten is waarschijnlijk zonder rekening te houden met drukte, waardoor het snel langer kan duren.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon 3 kwartier van mijn huisarts af. Hij weet dit. Dus als er spoed is moet ik gewoon naar het ziekenhuis gaan en niet de huisarts bellen. Ik ben in 4 jaar tijd 6 keer verhuisd, huisartsen zien me aankomen als ik al deze 6 keer was overgestapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:infinity schreef op 28 augustus 2015 @ 15:24:

Ik weet niet direct of het mag, maar maar ik kan me wel voorstellen dat de arts het risico niet wil nemen. Dertien minuten is waarschijnlijk zonder rekening te houden met drukte, waardoor het snel langer kan duren.Ik heb 3 routes er naar toe bekeken. 2 zijn 13 minuten en 1 14 minuten
Ik zou zeggen dat als de spoed zo groot is dat je geen 13/15 minuten zou kunnen wachten ik eerder een ambulance zou bellen dan een huisarts.

Maar of ze je hierdoor kunnen dwingen om over te stappen dat weet ik niet.

Hoe doen ze dat trouwens bij mensen die verder dan 15 minuten bij een huisarts vandaan wonen? (ik woon namelijk meer dan 15 minuten bij de dichtstbijzijnste huisarts vandaan en heb nog nooit iemand gehoord over die 15 minuten regel).
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de praktijk al aan de volle kant en ziet hij een kans om een patiënt minder te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Wat een bullshit zeg. Toen ik op kamers ging in een hele andere stad heb ik ook geen andere huisarts genomen. NU woon ik weer in mijn geboortestad en heb nog steeds dezelfde huisarts, op dik 20 minuten rijden. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Bij spoed bel je 112, niet je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Een huisarts die nog aan huis komt? Wat een luxe maar ik snap wel dat je een HA moet zoeken die, bij wijze van spreken, om de hoek woont.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 augustus 2015 @ 15:30:

Misschien is de praktijk al aan de volle kant en ziet hij een kans om een patiënt minder te hebben?Dat zou al helemaal belachelijk zijn als je het mij vraagt Ik zit daar al 5 jaar. De huisarts waar ik heen ga (er zijn er meerdere) kent mij goed. Maar hij is op vakantie dus ze hebben het met een andere huisarts binnen de praktijk overlegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2015 @ 15:33:

Een huisarts die nog aan huis komt? Wat een luxe maar ik snap wel dat je een HA moet zoeken die, bij wijze van spreken, om de hoek woont.



De dichtstbijzijnde huisarts is maar 3 minuten minder lang rijden en kan maar via 1 weg hier komen.

De enige keren dat ik de huisarts aan huis heb gehad was toen de kinderen werden geboren en daar stond ik al van te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts heeft dat ook aangegeven toen ik net verhuisd was, ook op een kwartiertje afstand. Ik wil zelf niet overstappen want zit bij een hele fijne huisarts. De huisarts hier in het dorp staat als heel nors en slecht bekend, dus daar ga ik met mijn kindjes echt niet heen. Dit heb ik aan mijn huisarts uitgelegd en er was begrip, maar ze gaf wel aan dat ze niet bij ons zullen langskomen en dat we ten alle tijden zelf op de praktijk moeten langskomen. Verschil is wel dat ik hier 5 minuten van het ziekenhuis vandaan woon waar ook de huisartsenpost zit dus bij spoed kan ik daarnaartoe.
-
anoniem_227901 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 00:08
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit Good Riddance beleid zou voor mij reden zijn om eens afscheid te nemen. Geen hand vol maar een land vol.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
-
anoniem_227901 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 00:09
0.00% gewijzigd
Hier in de buurt zijn ze nog strenger: je moet in de wijk wonen wil je je mogen inschrijven bij de huisarts. Aangezien ik best een stuk verwijderd was van mijn oude huisarts, leek overstappen mij wel praktisch.



Wat ik in dit geval zou doen: aan de assistente uitleggen dat je liever niet overstapt, en dat je daarom graag wil dat ze dit met je eigen huisarts overlegd. Zeker als huisarts jou goed kent, vind ik dat je dit wel mag vragen. Spreek desnoods af dat je, tot huisarts terug is, bij spoed wel 112 belt.
Joh dit gaat toch niet over "mag dit wel", en wat zijn mijn rechten?



De huisarts wil gewoon dat iedereen in een bepaalde kring rondom zijn praktijk woont, begrijpelijk toch. Dadelijk gaat iedereen verhuizen, dan krijg je wildgroei en is hij heel veel tijd met visite`s kwijt als hij pech heeft.



Het zijn ook gewoon vaak afspraken die met de huisartsen onderling gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 28 augustus 2015 @ 15:40:

Dit Good Riddance beleid zou voor mij reden zijn om eens afscheid te nemen. Geen hand vol maar een land vol.Voor mij zou het juist een reden zijn om me er in vast te bijten. Ik zou wachten tot de huisarts terug is en met hem overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Aanrijtijd voor een ambulance is een kwartier, dus je mag ervanuit gaan dat dit ook het maximum kan zijn voor een huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om spoed.



Het gaat erom dat een huisarts soms langs moet komen, ook als er geen spoed is. En daarvoor krijgt hij een vergoeding, en daarvoor heeft hij een aantal uren per week om visites te doen. Als er dan iemand ver weg woont, kun je die gewoon niet verantwoord in je route opnemen, dat kost teveel tijd en geld.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ze je mogen verplichten. Er is vast wel een overkoepelend controleorgaan waar je dat eens zou kunnen checken.

Ik heb jarenlang mijn huisarts op 100 km van mijn huis gehad. Mijn huisarts wist dit.

De huisarts daarna was de dichtstbijzijnde, maar ik deed er bijna een half uur over om daar te komen. Geen auto, dus andersom was het wel sneller geweest, maar nog niet heel snel denk ik.

Of dat allemaal verstandig was, weet ik niet hoor. Gelukkig heb ik het nooit nodig gehad dat een huisarts aan huis kwam.
De huisarts mag zijn voorwaarden stellen aan zijn verzorgingsgebied. Gewoon een ander zoeken dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:V_Lila schreef op 28 augustus 2015 @ 15:33:

[...]





Dat zou al helemaal belachelijk zijn als je het mij vraagt Ik zit daar al 5 jaar. De huisarts waar ik heen ga (er zijn er meerdere) kent mij goed. Maar hij is op vakantie dus ze hebben het met een andere huisarts binnen de praktijk overlegd.Dan zou ik bij de assistente aangeven dat jij het eerst met je eigen huisarts gaat bespreken en daar gelijk een afspraak voor maken wanneer hij terug is van vakantie. En ja natuurlijk niet laten afschepen!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 28 augustus 2015 @ 16:18:

De huisarts mag zijn voorwaarden stellen aan zijn verzorgingsgebied. Gewoon een ander zoeken dus.Dat geloof ik zo, maar het is helemaal niet door haar huisarts aangegeven, maar een andere arts van de praktijk. Onderling kunnen die best van voorwaarden verschillen heb ik gemerkt.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 28 augustus 2015 @ 16:18:

De huisarts mag zijn voorwaarden stellen aan zijn verzorgingsgebied. Gewoon een ander zoeken dus.In dit geval heeft de huisarts niet beslist maar de assistente en een andere huisarts. Wie weet is haar eigen huisarts coulant?
-
anoniem_227901 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 00:09
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven