Gezondheid alle pijlers

ik wil weer roken

19-06-2014 16:48 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zoals de titel al zegt wil ik weer gaan roken.



Ik ben 9 maanden gestopt ivm mijn zwangerschap, dit heb ik goed vol weten te houden omdat mijn baby'tje voor alles gaat.

Ik had er wel vaak trek in, maar bedacht mij dan meteen hoe slecht dit voor de baby zou zijn.

Ik heb er dus nooit echt 100 procent achter gestaan, het was gewoon iets dat moest.



Ondertussen is mijn vriend in ene helemaal anti rook, en accepteert hij het niet mocht ik weer beginnen.

Ook niet als ik af en toe rook, waar hij niet bij is.



Ik wil zeker niet full time gaan roken, maar ik wil op een gezellig terrasje, feestje af en toe eens een sigaretje kunnen opsteken.

Dan moet je denken over eens in de twee weken.

Ik drink geen alcohol, vriend wel, en dat is zijn geniet momentje.

Dat heb ik dus met een sigaret.



Probleem is dat dit niet bespreekbaar is.

Hij is over ze toeren als ik het onderwerp aansnijd.

Hij geloofd niet dat af en toe roken kan, hij vind het stinken ,en is bang dat ik een ziekte krijg.



Wie heeft er tips voor mij om dit rustig met hem op een fatsoenlijke manier te kunnen bespreken?

En heeft hij het recht mij dit te verbieden?
Alle reacties Link kopieren
Dampen vind ik ook een goeie tip, netniet!
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Ik vind rokers over het algemeen domme mensen (shoot me). Dom als in: iedereen weet tegenwoordig wat roken met je lichaam doet, waarom een dergelijke verslaving bewust in stand houden?



De OP bevestigt mijn mening. Echt? Met een klein kind? Als je al gestopt bent. Zelfs een facepalm dekt wat mij betreft de lading niet.



Ontopic: je vriend kan het niet verbieden. Hij kan er wel consequenties aan verbieden.

De oma's hield ik overigens ook zo veel mogelijk uit de buurt.
Alle reacties Link kopieren
@mayemma: ik kan niet loepen, maar is dit de TO die een hoge bloedsuiker had maar toch bleef eten wat lis en vast zat? Zo ja, dan gooi ik de facepalm er alsnog in.
Mijn moeder stopte bij elk kind (3) en begon de dag van de bevalling weer met roken. Maar volgens mij was dat ook wel duidelijk voor mijn vader en de rest van de omgeving. 35 jaar geleden was dat ook meer geaccepteerd.



Tja misschien werkt het niet als je eenmaal ooit echt een roker bent geworden maar ik rook sinds mijn 15de ofzo een paar sigaretten per jaar. Lekker met een wijntje of als ik buiten aan het kletsen ben met vriendinnen of vrienden die wel roken.

Mijn vriend heeft er een hekel aan maar hij weet dat ik het heel soms doe. Heerlijk hoor, maar eerlijk toegegeven ik vind het wel enorm stinken, te duur en te ongezond om het standaard te doen. Dus het is mijn genotsmomentje zo eens in de 2 maanden haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 19 juni 2014 @ 17:20:

Ik vind rokers over het algemeen domme mensen (shoot me). Dom als in: iedereen weet tegenwoordig wat roken met je lichaam doet, waarom een dergelijke verslaving bewust in stand houden?



De OP bevestigt mijn mening. Echt? Met een klein kind? Als je al gestopt bent. Zelfs een facepalm dekt wat mij betreft de lading niet.



Ontopic: je vriend kan het niet verbieden. Hij kan er wel consequenties aan verbieden.

De oma's hield ik overigens ook zo veel mogelijk uit de buurt.Daar heb je de kern.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij beide zwangerschappen gestopt en na 1 tot 2 jaar toch weer begonnen met af en toe een sigaretje voor de gezeligheid.

Beide keren zat ik binnen een half jaar weer op fors roken.



Ik ken maar weinig mensen die het echt kunnen om af en toe een sigaretje te roken, en dat zijn stuk voor stuk mensen die dat van het begin af aan zo gedaan hebben en nooit fors hebben gerookt.

Zij zijn blijkbaar minder gevoelig voor de verslaving.



Daarom acht ik de kans dat als jij ooit fors gerookt hebt (zeg dagelijks meerdere sigaretten) en dan nu het bij af en toe eentje kan houden erg klein.



Maak het jezelf niet moeilijk, begin er niet weer aan!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Oei, lastig. Als roker (zonder kinderen) weet ik hoe moeilijk het is. Jouw vriend kan jou niets verbieden natuurlijk maar in de praktijk zal het er niet gezelliger op worden. Ik denk wel dat ik je op een briefje kan geven dat je het niet vol gaat houden om slechts af en toe een sigaretje te roken. De mensen die dat kunnen zijn vaak mensen die nooit echt full-time gerookt hebben en ook niet echt verslaafd zijn. In jouw geval zou ik je dit dan ook afraden. Of je wel of niet wilt roken is verder jouw keuze. Gezond voor de baby is het niet. Aan de ene kant vind ik dat men tegenwoordig erg overdrijft wbt roken, aan de andere kant, mijn generatie en de generatie voor mij komen uit de tijd dat veel ouders volop rookten, in huis, in de auto. Misschien is er een link tussen het stijgende aantal jongere mensen met kanker. Misschien ook niet, ik het de statistieken niet uit mijn hoofd. Als je er nu af bent dat zou ik echt mijn best doen om hier af te blijven. Zoek een andere manier van ontspannen die het roken vervangt.



Trouwens vind ik wel dat nu er een baby is en jullie beide een verantwoordelijkheid hebben, vriendlief ook niet meer mag drinken. Ouders dienen nuchter te blijven, er kan altijd wat gebeuren en met alcohol op zijn alle vermogens toch minder snel en scherp. De gevaren van alcohol worden, zeker in vergelijking met het roken, zwaar onderschat. Ik vind dus dat jouw vriend zijn biertje ook op kan geven. Het werkt beide kanten uit als je het beste voor de baby wil.
Alle reacties Link kopieren
Zou echt jammer zijn om weer te beginnen. Zelf rook ik ongeveer anderhalf jaar niet meer, heb ook geen zin in een sigaret maar ken mezelf goed genoeg dat als ik op een feestje er een zou roken ik binnen twee weken weer een pakje per dag op zou steken.

In het verleden toen ik zwanger was rookte ik ook niet en hoewel mijn partner nooit heeft gerookt heeft hij het me nooit verboden en opmerkingen gemaakt zoals jij aangeeft dat je vriend doet.



Echt niemand hoeft je te vertellen dat het niet goed is voor je kind en jezelf en de omgeving dat weet je zelf ook wel.



Had ik een partner gehad die dat soort uitspraken zou doen is de puber in me nog voldoende aanwezig om gewoon te gaan roken. En opmerkingen als dan ga je vroeg dood? Had ik vast een weerwoord op.
Ontzettend zonde als je weer zou beginnen! Het is slecht voor je gezondheid. Het stinkt. Je krijgt er een slechte adem van. Gele vingers. Je smaak wordt slechter net als je reuk. Je moet het altijd doen als je kind niet bij je in de buurt is. En... Ik vind het tegenwoordig een beetje sneu staan, roken. Het is niet meer hip (voor zover dat het ooit wel was).



Je vriend kan je niks verbieden. Maar als ik jou was zou ik het wel weten!
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 19 juni 2014 @ 16:55:

Ik heb gelukkig maar weinig rokers in mijn vriendenkring en vind het altijd zo onbeleefd. Zijn we met een groep lekker aan het eten en genieten van elkaars gezelschap, heb je er weer zo een die de avond onderbreekt en anderen op zich laat wachten omdat hij zonodig zijn verslaving in stand moet houden. En dan terugkomen en nog rustig durven vragen of ze wat gemist hebben. Tja, dan had je maar niet weg moeten lopen. En ondertussen moeten de anderen wachten op de volgende gang tot die rokers stinkend en wel weer aan tafel komen waardoor het eten meteen een stuk minder smaakt door die rooklucht die ze meenemen. Heel gezellig.Ik vind dit wel de allerstomste reden om te stoppen, voor de rest zou ik zeggen gewoon stoppen je kan er dood aan gaan.
odi et amo
quote:Noah_ schreef op 19 juni 2014 @ 17:22:

@mayemma: ik kan niet loepen, maar is dit de TO die een hoge bloedsuiker had maar toch bleef eten wat lis en vast zat? Zo ja, dan gooi ik de facepalm er alsnog in.Jep, zelfde TO. Ik ben helemaal niet van de partners die elkaars gedrag bepalen, maar in dit geval vind ik het persoonlijk niet heel gek dat vriend zich er tegenaan bemoeit.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel het niet onbeleefd maar laat ik je eerlijk zeggen wat ik denk:



'Ik wil weer roken' is eigenlijk hetzelfde als 'ik wil heel graag op een heel nare manier vroegtijdig doodgaan'.



Je bent van de verslaving af! Knap dat je dat gelukt is maar weer beginnen omdat jij je ontspan momentje wil....erg erg ERG dom!



Van roken krijg je kanker, hartinfarcten, herseninfarcten, longemfyseem etc etc etc en liefst een combinatie hiervan...



NIET DOEN!



Wat ik me wel afvraag als ik je opening lees: is het een machtsdingetje? Zo van hij zegt dat het niet mag dus wil ik het extra?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als je partner zou zeggen dat hij af en toe gewoon even lekker zonder gordel met 180 km/u over de snelweg wil razen, mag je daar dan iets van vinden?



Roken is risico-vol gedrag, dat is evident.

Beginnen met roken terwijl je eerder verslaafd bent geweest is dat ook.



Ik vind het eigenlijk wel terecht dat een partner daar wat van vindt en dit ook zegt.

De risico's die jij neemt hebben namelijk ook potentieel invloed op zijn leven en dat van jullie kind.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde als jsv. Ik ben tien jaar geleden gestopt, maar nooit heeft mijn (niet rokende) vriend erover gezeurd dat hij ervan baalde dat ik rookte. Had hij dat wel gedaan, dan was ik toen waarschijnlijk niet gestopt. Hoewel ik jouw vriend wel goed snap hoor, daar niet van. Maar dat gedram erover werkt gewoonweg niet. Stoppen en niet meer beginnen, dat beslis jij zelf en niemand anders.



Maar... waarom in hemelsnaam weer beginnen, terwijl je nu een baby hebt? Je doet je kind enorm tekort als je weer gaat roken, ook al is het maar af en toe. Voor je het weet koop je weer een pakje, dat zou zo eeuwig zonde zijn. En je bent een voorbeeld voor jouw kind. Als je met een sigaret gezien wordt, is de kans groot dat je kind dit na gaat doen op latere leeftijd. Als jouw baby echt voor alles gaat, zoals jij zelf zegt, dan ga je niet eens meer nadenken over wel of niet roken.
ik rook ook niet meer en vind het ook lastig hoor, voordeel is wel lekker veel geld over houden (stop het in een potje elke dag! dat motiveert enorm kan ik je zeggen!) en niet alles meer zo stinkt naar rook.



Maar ik ben nooit anti geworden en vind het zo kinderachtig dat mensen hier het zo veroordelen terwijl er ongetwijfeld mensen bij zijn die te veel eten of vinden dat ze kalmeringspilletjes nodig hebben...



Niet oordelen...want vaker wel dan niet blijk je zelf ook ergens verslaafd aan te zijn...



Maar goed, roken is slecht voor je, en je kan het geld beter besteden. Als je toch iets wil...elektrisch roken dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde reageren met: ik ook!



Ook gestopt, ook af en toe heel veel zin in een sigaret. Alleen de eerste 5 reacties hebben me al overtuigd er geen meer aan te raken. Thanks
Geniet van elke dag!
quote:Noah_ schreef op 19 juni 2014 @ 17:20:

Ik vind rokers over het algemeen domme mensen (shoot me). Dom als in: iedereen weet tegenwoordig wat roken met je lichaam doet, waarom een dergelijke verslaving bewust in stand houden?



De OP bevestigt mijn mening. Echt? Met een klein kind? Als je al gestopt bent. Zelfs een facepalm dekt wat mij betreft de lading niet.



Ontopic: je vriend kan het niet verbieden. Hij kan er wel consequenties aan verbieden.

De oma's hield ik overigens ook zo veel mogelijk uit de buurt.

mijn ex met zijn PhD in Natuurkunde rookt ook nog...



Het is inderdaad een verslaving, net als te veel eten, te weinig eten...en dat is menselijk, niet zo zeer dom, dom is het pas wanneer het gebeurt uit status (en zelfs dan is er bij willen horen ook zo menselijk, als je uit een wijk komt waar iedereen rookt en jij valt op als je het niet doet dan kan ik me voor stellen dat je begint).
quote:strikjemetstippels schreef op 19 juni 2014 @ 18:02:



Maar ik ben nooit anti geworden en vind het zo kinderachtig dat mensen hier het zo veroordelen terwijl er ongetwijfeld mensen bij zijn die te veel eten of vinden dat ze kalmeringspilletjes nodig hebben...

Als je teveel eet doe je je omgeving daarmee niets aan. Roken stinkt gewoon enorm voor je omgeving, buiten dat je ook de meerokers gezondheidsrisico's aan kan doen.
quote:elninjoo schreef op 19 juni 2014 @ 18:07:

[...]



Als je teveel eet doe je je omgeving daarmee niets aan. Roken stinkt gewoon enorm voor je omgeving, buiten dat je ook de meerokers gezondheidsrisico's aan kan doen.

ja dat is waar, maar daar ging het niet over wat mij betreft, het oordelen van mensen die ook zelf iets 'mankeren' vind ik wel irritant...



Binnen roken zou ik wel asociaal vinden als je met een kind en partner woont, of vaak niet rokend bezoek krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn maar weinig mensen die slechts af en toe kunnen roken.

En bedenk ook dat het nog steeds slecht is voor je baby als je rookt.

Ik zou eerder op zoek gaan naar een minder schadelijk alternatief
Alle reacties Link kopieren
Dat het slecht is weet ik zelf ook wel, ik vroeg om tips voor een goed gesprek.

Overigens een keer in de zoveel tijd achtte ik niet heel schadelijk, kan ik me in vergissen.

En als ik zeg in de zoveel tijd, bedoel ik dat ook.



Daarnaast ik wist inderdaad niet dat je sowieso schadelijke stoffen bij je droeg na het roken.

Dit is voor mij een reden er ook niet af en toe 1 te roken.

Al schrik ik hier erg van, want ik kan echt niet steeds aan de oma's na het roken vragen of ze hun handen wassen.

Dan blijven ze wassen, per 10 minuten steken ze er wel 1 op (buiten) en dan overdrijf ik niet.

En ik kan toch ook niet Zeggen dat Ze hem niet mogen vast houden omdat ze roken?



En als laatst om op 1 van jullie in te gaan over mijn te hoge suiker: alles eten wat los en vast zat??

Lees maar even terug sensatiezoeker.
quote:elninjoo schreef op 19 juni 2014 @ 18:07:

[...]



Als je teveel eet doe je je omgeving daarmee niets aan. Roken stinkt gewoon enorm voor je omgeving, buiten dat je ook de meerokers gezondheidsrisico's aan kan doen.



Niet mee eens. Dikke mensen kunnen allerlei ziektes krijgen. Diabetes, hartklachten etc. Die kosten veel geld op medisch gebied.

Anderen draaien daar indirect voor op. Je doet je omgeving er dus wel iets mee aan.
quote:strikjemetstippels schreef op 19 juni 2014 @ 18:09:

[...]



ja dat is waar, maar daar ging het niet over wat mij betreft, het oordelen van mensen die ook zelf iets 'mankeren' vind ik wel irritant...



Binnen roken zou ik wel asociaal vinden als je met een kind en partner woont, of vaak niet rokend bezoek krijgt.Ik oordeel niet over het moeilijk hebben met een of andere verslaving, maar TO is inmiddels al 9 maanden clean. Ze is afgekickt. Zo zonde als ze dan juist deze voor de omgeving schadelijke verslaving terug wil oppakken. Kan ze beter naar wat anders grijpen, wat in elk geval niet voor overlast zorgt in haar naaste omgeving.
Handen wassen na het roken lijkt me niet meer dan logisch.

Dat doen die oma's maar mooi of ze raken je kind niet aan.

Te goor voor woorden van die naar rook stinkende oma's die rond een kind hangen.
quote:elninjoo schreef op 19 juni 2014 @ 18:13:

[...]



Ik oordeel niet over het moeilijk hebben met een of andere verslaving, maar TO is inmiddels al 9 maanden clean. Ze is afgekickt. Zo zonde als ze dan juist deze voor de omgeving schadelijke verslaving terug wil oppakken. Kan ze beter naar wat anders grijpen, wat in elk geval niet voor overlast zorgt in haar naaste omgeving.

Ja ik zou het ook zonde vinden, en ik kan zelf ook niet eens in de week of zo roken, dan wordt het van zelf weer een pakje per dag.



Daarom misschien elektrisch roken, dat is niet schadelijk en geen stank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven