Gezondheid alle pijlers

ik wil weer roken

19-06-2014 16:48 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zoals de titel al zegt wil ik weer gaan roken.



Ik ben 9 maanden gestopt ivm mijn zwangerschap, dit heb ik goed vol weten te houden omdat mijn baby'tje voor alles gaat.

Ik had er wel vaak trek in, maar bedacht mij dan meteen hoe slecht dit voor de baby zou zijn.

Ik heb er dus nooit echt 100 procent achter gestaan, het was gewoon iets dat moest.



Ondertussen is mijn vriend in ene helemaal anti rook, en accepteert hij het niet mocht ik weer beginnen.

Ook niet als ik af en toe rook, waar hij niet bij is.



Ik wil zeker niet full time gaan roken, maar ik wil op een gezellig terrasje, feestje af en toe eens een sigaretje kunnen opsteken.

Dan moet je denken over eens in de twee weken.

Ik drink geen alcohol, vriend wel, en dat is zijn geniet momentje.

Dat heb ik dus met een sigaret.



Probleem is dat dit niet bespreekbaar is.

Hij is over ze toeren als ik het onderwerp aansnijd.

Hij geloofd niet dat af en toe roken kan, hij vind het stinken ,en is bang dat ik een ziekte krijg.



Wie heeft er tips voor mij om dit rustig met hem op een fatsoenlijke manier te kunnen bespreken?

En heeft hij het recht mij dit te verbieden?
Hartstikke zonde joh, hou vol!
quote:rover37 schreef op 19 juni 2014 @ 17:04:

Hmmm jullie hebben wel gelijk, maar als die stoffen aan mij kleven, en ik die over kan brengen op mijn kindje, hoe dan met de oma's ?

Zijn beiden stevige ketting rokers...Ik kan je uit ervaring vertellen dat je kind het op een lopen gaat zetten. mijn schoonvader is uiteindelijk voor Dochter gestopt .
quote:rover37 schreef op 19 juni 2014 @ 18:11:

Overigens een keer in de zoveel tijd achtte ik niet heel schadelijk, kan ik me in vergissen.

En als ik zeg in de zoveel tijd, bedoel ik dat ook.



Mensen die in staat zijn 1 keer per week 1 sigaret te roken zullen daar vast niet veel schade door oplopen, maar bij iemand die verslaafd aan roken is geweest, acht ik de kans klein dat je het daarbij kunt laten.



De enige gelegenheidsroker die ik ken heeft nooit over z'n longen kunnen roken en is ook nooit verslaafd geraakt. Die nam er af en toe eentje in 'n kroeg (toen daar nog gerookt mocht worden) meer uit 'n soort erbij willen horen gedrag dan dat ie er echt van genoot. Toen er meer rookverboden kwamen en rokers als paria's buiten moesten gaan staan is ie er gewoon mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Doe maar gewoon niet.



Roken is duur, het gaat ongetwijfeld in je kleding en haar zitten en mensen gaan het echt wel ruiken.



Oh, en je kan er inderdaad ziek van worden.



Zo zonde, onthoud dat roken een verslaving is en tussen je oren zit. Juist als je 't voor je kind doet, blijf er vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Rover, ik zou zeggen, lees je eigen topics nog even terug. Inclusief de antwoorden die je daarin hebt gekregen. Dat gecombineerd met je nieuwste topic is die facepalm allesbehalve raar.
Alle reacties Link kopieren
Rover37, zo knap dat je gestopt bent! Het zou zo fijn zijn voor je gezondheid als je dit weet vol te houden! Goed dat je zegt dat je baby je grote motivatie is, misschien helpt het als je je bedenkt dat je kindje er wel last van heeft als jij hebt gerookt. De rooklucht zit in je kleding bijvoorbeeld, en een kind reageert daarop, kan het daar benauwd van krijgen, de longen van baby's zijn nog zo teer en moeten de komende tijd nog verder rijpen en groeien; ze zijn dus kwetsbaar..
Alle reacties Link kopieren
TO,zou zonde zijn om weer te beginnen met roken. Ik rook zelf en ben een aantal keer gestopt en dus weer begonnen.



In mijn werk hou ik er rekening mee. Werk in de thuiszorg. Maar er is niemand die mij gaat vertellen dat ik in mijn eigen huis niet mag roken!

Laatst met een verjaardag van een van mijn ouders dacht mijn nicht er ook eens iets van te zeggen. terwijl ik van mijn ouders gewoon daar mag roken. Ze hebben nog nooit iemand gezegd dat er in huis niet gerookt mag worden.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
Heel erg zonde! Hoop dat je niet ervoor zwicht en het volhoudt! Ik hoop dat je ergens een innerlijke motivatie kan vinden om te stoppen.

Mijn vriend heeft altijd gerookt,maar ik als niet roker heb hem nooit gedwongen om te stoppen. Hij is een volwassen man,hij wist dat het slecht was en hij wist ook wat ik ervan vond. Daarmee was het einde discussie. Ik ben ook misschien de enige niet-roker die het niet vind stinken en ik deed ook nooit vervelend in de trant van dat ik hem geen kus wilde geven,niet in de buurt wilde zitten,overdreven hoesten of telkens vertellen hoe slecht het was. Toen hij ging stoppen deed hij dat omdat hij dat zelf wilde. Ik geloof ook dat hij het daarom vol heeft gehouden. Tuurlijk was ik erg blij en heel trots dat het hem lukte en steunde ik hem erin,maar alleen als je zelf echt wilt hou je het vol.
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 18:28:

TO,zou zonde zijn om weer te beginnen met roken. Ik rook zelf en ben een aantal keer gestopt en dus weer begonnen.



In mijn werk hou ik er rekening mee. Werk in de thuiszorg. Maar er is niemand die mij gaat vertellen dat ik in mijn eigen huis niet mag roken!

Laatst met een verjaardag van een van mijn ouders dacht mijn nicht er ook eens iets van te zeggen. terwijl ik van mijn ouders gewoon daar mag roken. Ze hebben nog nooit iemand gezegd dat er in huis niet gerookt mag worden.Roken jouw ouders zelf ook? Als ze niet roken zou ik het wel heel asociaal vinden dat jij daar binnen rookt en hun met de stank opzadelt. Sowieso vind ik in huis roken (tenzij je alleen woont) niet meer van deze tijd. De meeste rokers gaan tegenwoordig ook bij eigen huis buiten staan om hun huis niet te bevuilen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 18:28:

TO,zou zonde zijn om weer te beginnen met roken. Ik rook zelf en ben een aantal keer gestopt en dus weer begonnen.



In mijn werk hou ik er rekening mee. Werk in de thuiszorg. Maar er is niemand die mij gaat vertellen dat ik in mijn eigen huis niet mag roken!

Laatst met een verjaardag van een van mijn ouders dacht mijn nicht er ook eens iets van te zeggen. terwijl ik van mijn ouders gewoon daar mag roken. Ze hebben nog nooit iemand gezegd dat er in huis niet gerookt mag worden.



Zwaar asociaal om in deze tijd nog ergens binnen te roken terwijl een ander daar last van heeft. Of die ander nou de eigenaar van het huis is of een mede-gast.

Ik ben ook een roker maar dat maakt mij niet blind voor het feit dat het een vieze en slechte gewoonte is waar je een ander niet mee moet lastig vallen.



Overigens vond ik het verhaal eerder van iemand die het vervelend vond dat sommige mensen bij een etentje even naar buiten gaan om te roken dan weer gezeur.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:rover37 schreef op 19 juni 2014 @ 18:11:

Dat het slecht is weet ik zelf ook wel, ik vroeg om tips voor een goed gesprek.

Overigens een keer in de zoveel tijd achtte ik niet heel schadelijk, kan ik me in vergissen.

En als ik zeg in de zoveel tijd, bedoel ik dat ook.



Daarnaast ik wist inderdaad niet dat je sowieso schadelijke stoffen bij je droeg na het roken.

Dit is voor mij een reden er ook niet af en toe 1 te roken.

Al schrik ik hier erg van, want ik kan echt niet steeds aan de oma's na het roken vragen of ze hun handen wassen.

Dan blijven ze wassen, per 10 minuten steken ze er wel 1 op (buiten) en dan overdrijf ik niet.

En ik kan toch ook niet Zeggen dat Ze hem niet mogen vast houden omdat ze roken?



En als laatst om op 1 van jullie in te gaan over mijn te hoge suiker: alles eten wat los en vast zat??

Lees maar even terug sensatiezoeker.Vrouw, lees nou gewoon zelf even al je topics van de laatste maanden terug. Je had gedoe met je vriend om je gezondheid tijdens de zwangerschap, hebt je ondertussen enorm druk gemaakt over runderworstjes en ander voedsel in combinatie met je zwangerschap, er was gedoe rondom de babyshower, met een goede vriendin en deze week nog met je schoonmoeder. En nu is er gedoe met je vriend omdat je hebt bedacht dat je weer wilt roken. Los van dat het zonde en nogal ongezond is: waarom steeds het conflict opzoeken? Dat is toch hartstikke vermoeiend? Serieus, en dat is het je waard om een peuk op te kunnen steken?
Ik heb het nooit gekund, een beetje roken, en om eerlijk te zijn ken ik ook niemand die dat lang heeft volgehouden zonder weer dagelijks te gaan roken (ken wel mensen die maar een paar sigaretten per dag roken, maar da's natuurlijk niet echt "af en toe" )

Ik heb een elektronische sigaret tegenwoordig, niet zo lekker als echt roken, maar lekker genoeg om van de sigaretten af te blijven, en ook goedkoper en gezonder (zeker voor je omgeving, wat mij als je een kind hebt wel een argument lijkt)

Je kunt ook wegwerp elektronische sigaretten kopen, kost ongeveer een tientje maar als je die alleen tijdens feestjes gebruikt dan doe je er best lang mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinacridonerose schreef op 19 juni 2014 @ 20:56:

Ik heb het nooit gekund, een beetje roken, en om eerlijk te zijn ken ik ook niemand die dat lang heeft volgehouden zonder weer dagelijks te gaan roken (ken wel mensen die maar een paar sigaretten per dag roken, maar da's natuurlijk niet echt "af en toe" )

Ik heb een elektronische sigaret tegenwoordig, niet zo lekker als echt roken, maar lekker genoeg om van de sigaretten af te blijven, en ook goedkoper en gezonder (zeker voor je omgeving, wat mij als je een kind hebt wel een argument lijkt)

Je kunt ook wegwerp elektronische sigaretten kopen, kost ongeveer een tientje maar als je die alleen tijdens feestjes gebruikt dan doe je er best lang mee.ik vind electriesche lekkerder dan gewone sigaret (gelukkig)
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Alle reacties Link kopieren
quote:rover37 schreef op 19 juni 2014 @ 18:11:

Dan blijven ze wassen, per 10 minuten steken ze er wel 1 op (buiten) en dan overdrijf ik niet.

En ik kan toch ook niet Zeggen dat Ze hem niet mogen vast houden omdat ze roken?



.



dan doe je dat toch niet? jouw kind, jouw leven, jouw longen.

en zo ook met 'het gesprek' hierover met je vriend: als jij een sigaret wil roken, dan doe je dat gewoon.
Only dead fish go with the flow
Rover, je houdt jezelf voor de gek, en diep van binnen weet je dat vast ook zelf wel, anders zou je dit topic niet onder "Gezondheid" plaatsen. Ik raad je echt aan dat mocht je echt " zo af en toe" te willen gaan roken, toch eerst een elektronische sigaret te gaan kopen. Tegenwoordig heb je hele voordelige startsetjes die je op internet kan bestellen, Je kan er dan een 0 mg nicotine liquid bij bestellen met een lekker smaakje. Als je een goede vloeistof neemt heb je ook die "gier" dat keelgevoel wat rokers zo prettig vinden,
Alle reacties Link kopieren
Af en toe roken lukt nagenoeg niet als ex roker. Je receptoren zijn geslonken toen je niet meer rookte maar zorgen ervoor dat je des te meer wilt als je er weer 1 rookt. Alsof ze een geheugen hebben. Ik ben al jaren gestopt maar soms komt die ongelooflijke behoefte weer opzetten en doe ik de handelingen weer als toen ik nog rookte. Ik proef het haast weer. Nooit meer 1 opsteken want je bent weer verkocht en alles stinkt. Je zal je kapotschamen als je je kind knuffelt in een volle ruimte en die duwt je weg en zegt dat je uit je mond stinkt.
Om de 10 minuten steken de oma's een sigaret op? Roken ze dan in bijzijn van je kind? Mochten ze buiten roken kunnen ze op de terugweg hun handen wassen. Daarnaast kun je toch gewoon zeggen dat als ze roken ze de baby niet vast kunnen houden. Als ze graag met de baby knuffelen, moeten ze het roken even uitstellen.
Roken in huis is zo ranzig. Ik snap niet dat mensen dat tegenwoordig nog doen.

Wat zal je dan meuren en wat zal je huis er dan smerig uitzien.

Het zijn altijd wel bepaalde types die dat doen, meestal niet de meest sociaal en net opgevoede mensen.
Alle reacties Link kopieren
Nee.

Mag niet.

Punt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo en broedkippetje,waarom is het a-sociaal om in het huis van mijn ouders te roken terwijl ze daar helemaal niet moeilijk over doen.

En als je goed gelezen had had je gezien dat ik niet rook bij mensen waar het niet mag of kan. Bij vriendinnen ga ik altijd buiten roken. en ik vraag het altijd bij mensen of ze er bezwaar tegen hebben als ik een sigaretje opsteek. Zal nooit zomaar naar mijn shagbuil grijpen en ongevraagd gaan roken..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 19 juni 2014 @ 23:43:

Roken in huis is zo ranzig. Ik snap niet dat mensen dat tegenwoordig nog doen.

Wat zal je dan meuren en wat zal je huis er dan smerig uitzien.

Het zijn altijd wel bepaalde types die dat doen, meestal niet de meest sociaal en net opgevoede mensen.Ik ben heel sociaal en opgegroeid in een familie die ontzetten begaan is met elkaar en met anderen.. dus die vlieger gaat helaas niet op,sinnombre...
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
O,ja en mijn huis is heel netjes.. er wordt elke dag flink wat uren gelucht en mijn ventilatie-rooster in de huiskamer staat dag en nacht open. Er heeft nog nooit iemand gezegd dat ze ruiken dat er gerookt word..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:quinacridonerose schreef op 19 juni 2014 @ 20:56:

Ik heb het nooit gekund, een beetje roken, en om eerlijk te zijn ken ik ook niemand die dat lang heeft volgehouden zonder weer dagelijks te gaan roken (.

Ik rook nu 32 jaar heel af en toe, doe soms 3 maanden met een pakje, soms 2 weken en alles ertussenin.



Maar ik weet dat ik een uitzondering ben, nicotine is extreem verslavend.

Als TO ooit verslaafd is geweest kan ze het af en toe wel op haar buik schrijven. Voor je het weet zit je weer op een pakje per dag. Zonde.
Ook al mag het van je ouders of anderen, zodra er mensen bij zijn die daar last van hebben is het niet sociaal dat te doen. Ook al vindt de huiseigenaar het wel goed. Je houdt rekening met elkaar. En dan vind ik het logischer dat de roker even naar buiten gaat ipv dat de rest van de mensen buiten gaan staan omdat jij een sigaret binnen rookt. De rokers zijn degene met de verslaving.
Hoeveel rookt je voorheen?



Als je echt stevig verslaafd was dan ga je het niet redden om af en toe te roken. Dat kunnen alleen mensen die totaal niet verslavingsgevoelig zijn.

En wat je hier schrijft, dat klinkt behoorlijk verslaafd. Je zoekt excuses om weer te beginnen. En er is geen enkel goed excuus om weer te beginnen, behalve je verslaving dus. Als jij 1 goede reden kunt verzinnen om te gaan roken na het 9 maanden niet gedaan te hebben vind ik dat heel knap.



Want je houdt het dan niet bij af en toe, het worden er steeds meer (vertel mij wat, na 8 jaar stoppen weer begonnen met ' af en toe 1' en binnen 3 maanden zat ik weer op full time roken. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven