Gezondheid alle pijlers

Kankermedicijn alleen voor rijken

01-02-2014 02:10 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... lleen_voor_rijken___.html



Een heerlijk staaltje menselijkheid van de heren van Bayer.
Ziek....
Kan je ziek vinden, maar geneesmiddelenonderzoek kost bakken met geld.

En om break even te komen binnen de periode waarin de farmaceut nog het patent heeft, gelden zulk exorbitante prijzen.



De keuze is dus: veel geld betalen voor het medicijn (wat echt niet direct winst voor de farmaceut betekent), of geen enkele farmaceut die nog onderzoek doet en dit soort middelen op de markt brengt..



Klinkt hard, maar zo werkt het nou eenmaal. En het is niet eens onlogisch ook.
Alle reacties Link kopieren
@springding: deels met je eens maar om farmaceuten nou weg te zetten als non-profit organisaties gaat me wat ver...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Zoals nestle vindt: access to water should not be a public right. fundamentele mensenrechten zoals het recht om te leven worden hiermee gewoon teniet gedaan, er is een hele hoop mis met de wereld tegenwoordig. zo jammer dat een man als deze direct en indirect de kwaliteit van het leven van de meerderheid van de bevolking kan bepalen, gadver
Nee is ook mijn bedoeling niet, maar men realiseert zich niet dat oonderzoek gigantisch veel kost en dat die kosten uiteindelijk toch ergens verhaald moeten worden. En dat ook farmaceuten winst willen maken, logisch.



Als India tijdens de patentperiode toch goedkoper gaat produceren (en dat is voor hun net zo goed geld verdienen, want zij hebben de onderzoekskosten niet), dan raken ze de farmaceut gewoon hard. En als dit gewoon maar toegestaan wordt denk ik dat de consequentie uiteindelijk is dat niemand meer onderzoek gaat doen met een gigantisch risico op verlies!
Moedersmooiste, je snapt het niet.

Zou jij dan een maandelijks bedrag willen betalen om geneesmiddelenonderzoek te financieren? Zonder geld gebeurt het niet hoor.

Nu betalen de mensen die er gebruik van maken. Kan je niet betalen? Pech.
quote:leuketas schreef op zaterdag 01 februari 2014 07:13 @springding: deels met je eens maar om farmaceuten nou weg te zetten als non-profit organisaties gaat me wat ver...Nou inderdaad zeg, alleen een flesje neusspray is al een miljarden industrie, waarom genezen als je er geld aan kunt verdienen, Ze vreten allemaal droog brood daar, laat de rest maar kanker krijgen
Je snapt het echt niet moedersmooiste. Dit is niét te vergelijken met een flesje neusspray!



http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Generiek_geneesmiddel
quote:SpringDing schreef op zaterdag 01 februari 2014 07:21 Moedersmooiste, je snapt het niet.

Zou jij dan een maandelijks bedrag willen betalen om geneesmiddelenonderzoek te financieren? Zonder geld gebeurt het niet hoor.

Nu betalen de mensen die er gebruik van maken. Kan je niet betalen? Pech. Ik snap het niet? Ik snap het heel goed, ben het er alleen niet mee eens, ik geloof in mensenrechten , en dat mag jij naief of dom van mij vinden, maar jij hebt mij toch een partij makkelijk te lullen met je reet op de bank en je bakkie chips starend naar je nieuwe flatscreen "bij wijze van spreken" totdat je bijvoorbeeld een kind hebt wat kanker krijgt, maar helaas joh, het middel is alleen voor miljionairs, jammer joh kind gaat gewoon pijnlijk en langzaam dood want je kunt het niet betalen, je bent in de verkeerde famillie geboren, pech gehad. En ja ik daag bij aan genoeg onderzoeken, want ik wil steun bieden waar ik kan, dacht iedereen nou maar eens zo, zou jou in ieder geval niet tegen willen komen in postapocalyptische wereld
Het gaat hier om de patentperiode. In die tijd vindt onderzoek (meestal) plaats, en na het op de markt komen van het middel is er nog maar een paar jaar over om 1. De kosten van het middel terug te verdienen, 2. De kosten van geflopte onderzoeken terug te verdienen 3. Winst te maken.



Als in díe periode een ander het middel heel goedkoop aan gaat bieden, dan snap je toch wat er gebeurt? Dat patent is er niet voor niets.



Nu lijkt Bayer de boeman, maar die lui uit India zijn niet fair bezig (ook al lijkt dat wel zo 'want ze redden toch mensen').
Oke laat maar, ik probeer je uit te leggen dat je dit niet alleen op microniveau kunt bekijken, maar als je gelijk gaat schelden, laat dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Moedersmooiste, dat je kennelijk niet kunt of wilt begrijpen wat SpringDing uitlegt, is jouw zaak. Maar daarom hoef je haar nog niet te gaan beledigen en uit te schelden!
Springding is denk ik rijk geboren en nooit geldgebrek gehad.

Waar is toch "we zorgen voor elkaar" gebleven.

Je hoort te zorgen voor elkaar. Vreselijk als je ziek wordt, er een medicijn is maar het niet betaald kan worden omdat de maatschapij vreselijk egoïstisch is. Bah!
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk dat mensen in onnoemelijk veel landen niet - zoals wij - een goede basis ziektekostenverzekering hebben die de kosten van noodzakelijke operaties, behandelingen én medicijnen gewoon betaalt! Daar hoef je jn Nederland niet rijk voor te zijn .....
quote:SpringDing schreef op zaterdag 01 februari 2014 07:36 Oke laat maar, ik probeer je uit te leggen dat je dit niet alleen op microniveau kunt bekijken, maar als je gelijk gaat schelden, laat dan maar.Ik scheld je toch niet persoonlijk uit of wel? Als ik je daar mee beledigd hebt, mijn welgemeende excuses, dat was niet mijn bedoeling! ik bekijk dit niet op microniveau, ik ben het namelijk roerend met je eens dat India net zo fout is, die willen ten slotte exact hetzelfde, 160 $ is voor een gemiddeld persoon uit india ook vast een jaarsalaris, dus daar trap ik ook niet in. Ik vind die hele wereld gewoon eng, teveel macht in handen van dit soort organisaties is gewoon eng, maar dat geld ook voor een hele hoop andere organisaties, doe je niets aan als leek
Alle reacties Link kopieren
Als de overheid het geneesmiddelenonderzoek zou financieren of subsidiëren, dan zouden farmaceuten geen miljarden hoeven uit te geven om medicijnen te ontwikkelen en op de markt te brengen. Een middel op de markt brengen kost enorm veel geld, en vergt jaren. Totdat er ook maar 1 euro verdient kan worden, zijn er miljarden uitgegeven. Dit moeten farmaceuten zelf financieren, logisch ook dat zij dit terug moeten verdienen, anders kunnen ze niet eens bestaan.

India wil dit onderuit halen en als ze dat doen betekent dat het einde van R&D voor bedrijven als Bayer, gewoonweg omdat het niet meer betaald kan worden.

En iedereen heeft recht op leven... Maar zelfs voor brood bij de bakker moet je betalen, maar daar valt niemand over...
quote:-moedersmooiste- schreef op 01 februari 2014 @ 07:48:

[...]

Ik bekijk dit niet op microniveau, ik ben het namelijk roerend met je eens dat India net zo fout is, die willen ten slotte exact hetzelfde, 160 $ is voor een gemiddeld persoon uit india ook vast een jaarsalaris, dus daar trap ik ook niet in. Ik vind die hele wereld gewoon eng, teveel macht in handen van dit soort organisaties is gewoon eng, maar dat geld ook voor een hele hoop andere organisaties, doe je niets aan als leekMaar voor de gemiddelde westerling wordt het dan weer wel interessant het medicijn in India te gaan halen!
Ik vind het zuur. Ik begrijp best dat er geld verdiend moet worden vanwege het R&D traject. Maar zou liever zien dat er van die hoge tarieven gelden voor een lichamelijk ongemakje, dan dat je weet dat er een medicijn is voor je zieke kind om te overleven, maar dat je het niet kunt kopen omdat je het geld niet hebt. Ik vind dat gegeven gewoon te erg. Het leeft voor mij op dit moment heel erg, omdat mijn nichtje van 5 kanker heeft. Je zal maar weten dat er een oplossing is en het niet kunnen betalen...
quote:Jane1980 schreef op 01 februari 2014 @ 07:51:

Als de overheid het geneesmiddelenonderzoek zou financieren of subsidiëren, dan zouden farmaceuten geen miljarden hoeven uit te geven om medicijnen te ontwikkelen en op de markt te brengen. .Als de overheid het zou financieren zouden de belastingbetalers nog meer uitgemolken worden, want geld moet ergens vandaan komen en de overheid betaalt niet uit eigen zak.
Toen ik nog in Europa woonde, nam mijn schoonmoeder gewoon medicijnen die ik nodig had uit haar eigen land mee. Allergiemedicijnen die hier op recept zijn, maar ook medicijnen voor mijn colitis. Kost een schijntje en vrij verkrijgbaar in de apotheek. De meeste medicijnen waren westerse medicijnen uit Spanje en Groot Brittannie. Scheelde mij weer de gang naar de arts voor een recept en een eigen bijdrage omdat de medicijnen niet allemaal volledig werden vergoed.

Nu hebben we het niet over complexere dingen als kankermedicijn etc.
quote:toffifee schreef op 01 februari 2014 @ 08:02:

Ik vind het zuur. Ik begrijp best dat er geld verdiend moet worden vanwege het R&D traject. Maar zou liever zien dat er van die hoge tarieven gelden voor een lichamelijk ongemakjeDa's natuurlijk onzin. Als je voor 1 ibuprofen 100 euro zou moeten betalen, melden mensen zich om de haverklap ziek omdat dat dan voordeliger is dan een simpel medicijn te slikken waardoor ze wél de werkdag door kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Nu betalen we het ook mee uit eigen belastingcenten; sociale premies tbv AWBZ..

En verder natuurlijk nog de zorgpremies..
quote:elninjoo schreef op zaterdag 01 februari 2014 08:03 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Jane1980 in "Kankermedicijn alleen voor rijken"" class="messagelink">Jane1980 schreef op 01 februari 2014 @ 07:51</a>:</b>

Als de overheid het geneesmiddelenonderzoek zou financieren of subsidiëren, dan zouden farmaceuten geen miljarden hoeven uit te geven om medicijnen te ontwikkelen en op de markt te brengen. .</div></blockquote>Als de overheid het zou financieren zouden de belastingbetalers nog meer uitgemolken worden, want geld moet ergens vandaan komen en de overheid betaalt niet uit eigen zak. INee dat zou bayer van zijn eigen salaris moeten doen, maar iets in mij zegt dat hij vast niet in deze industrie zit om een betere wereld te creëren
quote:-moedersmooiste- schreef op 01 februari 2014 @ 08:10:

[...]



INee dat zou bayer van zijn eigen salaris moeten doen, maar iets in mij zegt dat hij vast niet in deze industrie zit om een betere wereld te creërenLogisch toch ook? Je wordt geen medicijnontwikkelaar als je er zelf financieel niet flink beter van wordt. Zeker niet als je hét medicijn tegen kanker zou ontdekken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven