Gezondheid alle pijlers

Kersenpit ingeslikt, giftig???

15-06-2013 19:59 35 berichten
Dochter van 6 heeft zojuist een kersenpit ingeslikt. Ik dacht, ik google even of dat vast kan komen te zitten of dat je er buikpijn van kan krijgen. Schrik me lam, las dat ze giftig waren iets met blauwzuur. Ik kan niet meer helder googlen,, ongerust en met lawaaiige kinderen om me heen. Wie wil me even helpen? Moet ik de dokterspost bellen? Ik wilde mijn kinderen nu eigenlijk net naar bed brengen, maar wacht even af wat jullie mij hopelijk kunnen vertellen.
Ik heb ook best wel eens per ongeluk zo'n pit doorgeslikt.. Maar ik doe het nog gewoon hoor :-) Zolang ze er geen hobby van maakt kan 1 pit echt geen kwaad lijkt me!
Nee, hoeft niet naar de dokter. Eentje kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd de huisartsenpost bellen voor advies als je je zo'n zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelezen over de amerikaanse vogelkers.

Zie hieronder:

Er wordt wel vermeld dat Amerikaanse vogelkers giftig is. Wat hier bedoeld wordt is dat het blad en de pit inderdaad giftig zijn, wat bij gewone kersen eveneens het geval is. Het is dus sterk af te raden kersenpitten door te slikken. Bij geiten wordt na opname zelfs blauwzuur (waterstofcyanide, HCN) gevormd, wat zeer giftig is. Stikstofbemesting, droogte, vorst en bespuiting verhogen het gifstofgehalte. Verlept loof is daarom zeer gevaarlijk. (bron wiki)



Gewone kersenpit poept ze wel weer uit. Niks aan de hand!
Alle reacties Link kopieren
wow...wist niet dat die dingen giftig waren, maar heb er vroeger best veel doorgeslikt, zou me over die ene pit geen zorgen maken.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
1 pit kan idd geen kwaad. als je erg ongerust bent, je dochter even wat water laten drinken en eventueel de huisarts bellen.
Ja i love my shoes , dat had ik inderdaad gelezen, oof.

Ik kon even niet meer helder denken, dagje uit geweest, moe thuisgekomen en ze kregen nog even een schaaltje kersen voor het slapen.

Pff, ik schrok zo, ben ineens niet meer moe. Ongerust zijn en dolle kinderen is geen goede combinatie om dingen op google op te zoeken, dank jullie wel! Kan haar nu dus met een gerust hart in bed stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Je beng zwanger van kersenboom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kunt natuurlijk altijd even bellen voor de zekerheid, maar mijn ervaring met doorgeslikte kersenpitten is dat die er gewoon langs de natuurlijke weg weer uit komen. Kersenpitten zijn behoorlijk hard namelijk, en er is wel meer voor nodig om ze kapot te maken dan een beetje maagzuur en zo. En ik neem aan dat dat blauwzuur pas vrijkomt als je ze kapot maakt, anders waren ik en mijn kinderen al lang de pijp uit geweest vrees ik .



Maar nogmaals: je kunt natuurlijk altijd even bellen. Al is het alleen maar om je gerust te laten stellen door iemand die het beter weet dan zomaar een forummert.
Alle reacties Link kopieren
Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Dat gif komt alleen vrij wanneer je op de kersenpit gekauwt hebt zodat deze stuk is, zelfs dan moet je veel pitten eten voor je er ziek van wordt. 1 hele poep je waarschijnlijk gewoon uit zonder gevolgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme26 schreef op 15 juni 2013 @ 20:12:

Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)





Dat wilde ik ook al zeggen



Opa kauwde altijd op kersenpitten maar is er niet aan gestorven, wel aan andere kwaaltjes op 89-jarige leeftijd.
anoniem_106095 wijzigde dit bericht op 15-06-2013 20:17
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
quote:itsme26 schreef op 15 juni 2013 @ 20:12:

Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)Dat maakten ze mij ook altijd wijs, maar dan met sinaasappelpitten. Stomme volwassenen... ik durfde meteen geen sinaasappels meer te eten en die waren nog wel zo vreselijk gezond volgens diezelfde volwassenen .
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 juni 2013 @ 20:14:

[...]





Dat maakten ze mij ook altijd wijs, maar dan met sinaasappelpitten. Stomme volwassenen... ik durfde meteen geen sinaasappels meer te eten en die waren nog wel zo vreselijk gezond volgens diezelfde volwassenen .Jouw schuld lady, ik vertelde dochter nu grappend dat er nu een kersenboom in haar buik ging groeien. Ze vroeg hoe groot die dan werd. Ik vertelde haar die groeit er uit je hoofd weer uit. Oh echt, zei ze, cool, dan kan iedereen van me plukken, dan hebben we gratis kersen zonder te betalen, nul euro. Ze geloofde het direct al niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 juni 2013 @ 20:14:

[...]





Dat maakten ze mij ook altijd wijs, maar dan met sinaasappelpitten. Stomme volwassenen... ik durfde meteen geen sinaasappels meer te eten en die waren nog wel zo vreselijk gezond volgens diezelfde volwassenen .En de mandarijntjes, watermeloenen etc niet vergeten!!
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme26 schreef op 15 juni 2013 @ 20:12:

Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)Ik zweer het Its....we zijn zussen!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:netniet schreef op 15 juni 2013 @ 20:20:

[...]



Jouw schuld lady, ik vertelde dochter nu grappend dat er nu een kersenboom in haar buik ging groeien. Ze vroeg hoe groot die dan werd. Ik vertelde haar die groeit er uit je hoofd weer uit. Oh echt, zei ze, cool, dan kan iedereen van me plukken, dan hebben we gratis kersen zonder te betalen, nul euro. Ze geloofde het direct al niet.Das toch alleen maar mooi, een kritisch kind? Ik was trouwens wat jonger, een jaar of vier geloof ik. Ik kan me tenminste herinneren dat ik in de kleuterklas me af zat te vragen of ik nou echt geen sinaasappelboom in mijn buik zou krijgen en wat er dan zou gebeuren, want ik had die ochtend dus een pitje doorgeslikt. Dat waren echt levensvragen joh .
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme26 schreef op 15 juni 2013 @ 20:12:

Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)Heel herkenbaar.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 15 juni 2013 @ 20:22:

[...]



Ik zweer het Its....we zijn zussen! Ja he, stiekem wel
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 15 juni 2013 @ 20:22:

[...]



Ik zweer het Its....we zijn zussen! Een drieling! Want mijn moeder zei dat ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme26 schreef op 15 juni 2013 @ 20:12:

Of er groeit een kersenboom in je buik



(Dat zei mijn moeder altijd tegen me toen ik nog klein was)Mijn eerste gedachte.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop niet dat ze giftig zijn, dan was ik allang dood geweest. Geen idee waarom, maar de pit in de kersenvlaai beland altijd op mijn bordje. (en vervolgens in mijn maag)
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 15 juni 2013 @ 19:59:

Dochter van 6 heeft zojuist een kersenpit ingeslikt. Ik dacht, ik google even of dat vast kan komen te zitten of dat je er buikpijn van kan krijgen. Schrik me lam, las dat ze giftig waren iets met blauwzuur. Ik kan niet meer helder googlen,, ongerust en met lawaaiige kinderen om me heen. Wie wil me even helpen? Moet ik de dokterspost bellen? Ik wilde mijn kinderen nu eigenlijk net naar bed brengen, maar wacht even af wat jullie mij hopelijk kunnen vertellen.Nee joh lijkt mij geen kwaad kunnen, Ik denk niet dat ze anders verkocht zouden worden. Iedereen kan er wel eens per ongeluk een doorslikken. Als zij er nu heel veel zou hebben doorgeslikt zou het mischien anders zijn. Maar lijkt mij niet dat eentje kwaad kan
Kersenpitten bevatten een heel klein beetje amygdaline, een cyanide en suiker verbinding die door je organisme omgezet wordt in het giftige waterstofcyanide. Je hoeft je echter geen zorgen te maken als je per ongeluk een kersenpit inslikt; de dosis is heel laag en bovendien verteren kersenpitten niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven