Gezondheid alle pijlers

Lamotrigine bij borderline.

20-07-2007 16:29 20 berichten
Alle reacties Link kopieren


Is er hier iemand bekend met Lamotrigine?? Het is een anti-epileptica, maar schijnt ook goed te werken als stemmingsstabilisator.

Ik moet nu 2 weken 25 mg, en dan per 2 weken 25 mg erbij, tot ongeveer 150 mg, dan schijnt het pas te gaan werken.



Iemand ervaring???





Alle reacties Link kopieren


Niemand??? Op het borderline forum ook al niet. Wil echt graag ervaringen uitwisselen!!!

Alle reacties Link kopieren
Hey Gilly,



Ik ken je niet, dus kan niet zeggen of het voor jou goed is. Maar wat ik ervan weet en wat ik weet van meer dan 600-700 gebruikers is dat het een goed middel is. Ik denk zelfs: het beste! Tussen die 600-700 mensen zaten er ook bij die het niet konden verdragen en nare bijwerkingen hadden. die zijn echter zeldzaam.

Daartegen over staanveel mensen die met lamictal dramatisch veranderden en in principe niet meer als borderline gediagnosticeerd kan worden.



Die psychiater die dit voorschreef verdient een enorme dikke pluim!!!!!! Want in NL zie je dit zelden. 



Lamictal heeft zo weinig van de bijwerkingen die andere (antiepileptica) wel hebben. Geen gewichtistoename, anti-depressief (in bipolaire stoornis zijn er enkele gevallen van manie bekend, dus soms iets Te anti depressief), je wordt ook niet traag van begrip etc.



Mijn persoonlijke advies is wel: TRAAAAAAAG opbouwen. Ik lees bij ervaren psychiaters steeds vaker dat men met 12,5 mg begint en dan om de twee tot drie weken verhoogt met 12,5 mg. Een bijwerking treed namelijk veel snelle ropals je te snel opbouwt: stevsnJohnson syndroom (dodelijke uitslag). Als men stopt, is er niks aan de hand. Tal van mensen zijn daarna nogmaals met lamictal begonnen en dan trager: het probleem trad vervolgens niet meer op....



Deze link geeft je ervaringen genoeg van wat het doet. In de regel een erg hoge score en ik vind dat ze deze site niet vaak erg positief zijn. Puur de ervaring van mensen met borderline die dit namen dus:



Lamictal ervaringen (Engels)



Ook interessant is de opmerking van een dame die ermee stopt en die nu pas ziet hoe enorm de invloed op haar is geweest...(in goede zin).



Ik ben heel erg benieuwd naar de toekomst en hoop dat je je ervaringen hier blijft delen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Werking: bij sommigen is 50 mg genoeg, bij de meesten isde dosis 200 mg en bij enkelen 300 mg. Niet schriken: epilepsie vereist vaak 500-600 en soms meer mg...



Dat het goed werkt bij mensen met borderline en ook bij mensen met epilepsie is omdat het beide biologische zaken zijn die misgaan. De epilepticus krijgt een aanval en verliest het bewustzijn, een borderliner krijgt een gedragsverandering. Maar in de hersenen gebeuren in beide gevallen vergelijkbare zaken.

Veel anti-epileptica zijn (goede) stemmingsstabilisators: tegretol is een prima voorbeeld van een goede stabilisator, oxcarbamazepine ook.

Lamictal werkt op zichzelf vaak al goed, maar de beste combi lijkt toch wel met Prozac, Effexor te zijn. Prozac is door zijn invloed op glialcellen (steincellen in de hersenen waarbij in borderline een afwijking wordt vermoed). Andere SSRI's hebben die invloed niet. Prozac is daarom in borderline zoveel beter...
Alle reacties Link kopieren


DrMicheals, dank je voor je reactie. Ga je link morgen bekijken, nu geen tijd meer.

En ik hoop op nog reacties van ervaringsdeskundige.



Ik wist al dat het niet vaak voorgeschreven werd, ik hoop zo dat het werkt. Wij gaan de dosis iedere 2 weken met 25 mg verhogen, ik hoop dat het goed gaat.



Dank je wel.





Kuss kuss Gilly.


Alle reacties Link kopieren
He gilly, je kent mij niet maar ik zie erg vaak verhalen van jou hier staan :D



ik ken het middel niet, ben wel heel erg benieuwd naar je ervaring straks!



wat betreft demichaelis (?) van jou snap ik ook geen bal hoor! eerst bestaat borderline niet en u is dit het betse middel... hoe kan dat dan...?



nou in ieder geval gilly vroeg mij af.. heb je vaker medicatie gebruikt voor je stemmingswisselingen? en hoe ging dat dan? ik gebruik medicatie, en bij mij werkt t wel redelijk, maar niet super. ben dus erg benieuwd naar dit!
Alle reacties Link kopieren
Gigaluilak, volgens verwar je mij met iemand anders. Ik neem borderline/trekken zeer serieus! Als ik al het onderzoek wat ik heb gelezen erover bekijk is het een biologische stoornis. Hersenscans tonen dit steeds vaker aan. Enkele psychiaters in de VS lopen wellicht wat op de zaken vooruit, maar die passen hun medicatie nu al aan na het maken van een hersenscan....Er zijn massa's verschillen in de functionaliteit, response en bouw va nde hersenen van mensen met borderline en andere mensen. Het is ook de enige reden waarom medicatie goed werkt.

Borderline is een reeele, zware, slopende stoornis voor velen (incl. hun omgeving). Een medicinale aanpak en daarna therapie kan veel helpen. Lamictal is een zeer goede optie, maar dat geldt ook voor tegretol (Epitol).

Ook anitpsychotica kunnen een prima invloed hebben, zolas risperdal. Maar het bijwerkingsprofiel van antipsychotica (AP's) is in de regel heel wat minder goed dan dat van anti epileptica (AE's) .gewichtstoename is er een van, komt ook bij AE's voo). De dosis voor zowel AE's als AD's is vaak veel minde rhoog bij borderline om effect te sorteren dan in de stoornissen waar ze voor bedoeld zijn.

Voor SSRI's geldt juist het omgekeerde. Vaak zien we dat een veel hogere dosering dan bij depressie nodig is.



Terug naar Lamictal (Lamotrigine): lees de link. het zijn de positieve en negatieve ervaringen van mensen daar. Het is zeker de moeite waard, maar garanties zijn er niet. Iedereen heeft zijn eigen biologische make up, onafhankelijk van eenmogelijke stoornis. Hierdoor kan het zijn dat bepaalde stoffen soms voor onverdragelijke bijwerkingen zorgen...Ik ben heel benieuwd naar de werking. Overigens: gebruik je naast lamictal ook nog andere middelen en welkezijn dat als ik vragen mag??
Alle reacties Link kopieren


Hee Gigaluilak.



Nee, ik heb voor me stemmingswisselingen nooit eerder medicijnen gebruikt, alleen voor me aanvallen, daar heb ik oxazepam voor. Maar ik kan je pas over een aar maanden laten weten hooe het bevalt.



Kuss kuss Gilly


Alle reacties Link kopieren
Gilly, nu heb je medicijnen, maar pas je op met je drugs gebruik? Al is het maar af en toe, drank en drugs moet je echt laten nu hoor. Afgezien dat je huidige medicijnen niet werken, kunnen er ook nare complicaties dan voordoen. En je kan niet goed geholpen worden als je dokter en hulpverleners niet alles weten. Realiseer je dat goed.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik Depakine, een vergelijkbaar middel. Bij mij wekt het heel goed, ik heb iets anders dan jou ik ben namelijk Bi-polair, ik moet de rest van m'n leven dit middel slikken, net zoals de Zyprexa daar kom ik eveneens niet meer vanaf.



Als je langer in dit circuit zit dan zal je zien dat heel veel ziektebeelden overlap hebben, alles lijkt op een bepaalde manier op elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Pas op met alcohol, ik word zelf al misselijk bij 2 glaasjes wijn (door deze pillen) dus ik laat het meestal maar staan.
Alle reacties Link kopieren


Hee MV, ik heb mijn psych verteld dat ik af en toe drugs gebruik, en ook welke. Hij zegt dat het in combinatie geen kwaad kan. Dit zou wel het geval zijn met een AD. Maar ik zal voorzichtig zijn, me leven is me te veel waard.



kuss.


Alle reacties Link kopieren
Oke, gelukkig dan maar, meer problemen zit je ook niet op te wachten. Probeer alleen die drugs niet te nemen, dat lijkt mij in jouw geval niet de beste oplossing.



Ik hoop dat je medicijnen goed zullen aanslaan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Gilly,

Ik neem sinds 1,5 jaar


Lamotrigine. Ik ben er heel tevreden mee. Ik neem 200mg per dag. De stemmingswisselingen zijn veel beter. Die enorme ups en downs veel zeldener geworden. Ik kan het alleen maar aanraden! Ik wens je veel succes!

Groetjes, Zug.
Alle reacties Link kopieren


@MV, ik kom soms wat onverstandig over, maar denk wel een beetje na, hihi. En dank je, hoop ook dat het aanslaat.



@Zug, blij eindelijk van een ervaringsdeskundige te horen. Ben blij dat ze voor jou goed werken. Hoop dat dat voor mij net zo zal zijn.


Alle reacties Link kopieren
Zug, ik ben zeer geinteresseerd in de werking exact bij jou. Gebruik je ook andere middelen of is het alleen lamotrigine?

De zaken die ik lees zijn: minder stemmingswisselingen, minder gevoelig voor opmerkingen en gedragingen van andere mensen, mider snel woede aanvallen, vrolijker de wereld in kijken etcetc. Wat ervaar jij exact?
Alle reacties Link kopieren
Kunt u mij vertellen welke symptomen dan minder worden?quote:DeMichaelis schreef op 20 juli 2007 @ 22:29:

Werking: bij sommigen is 50 mg genoeg, bij de meesten isde dosis 200 mg en bij enkelen 300 mg. Niet schriken: epilepsie vereist vaak 500-600 en soms meer mg...



Dat het goed werkt bij mensen met borderline en ook bij mensen met epilepsie is omdat het beide biologische zaken zijn die misgaan. De epilepticus krijgt een aanval en verliest het bewustzijn, een borderliner krijgt een gedragsverandering. Maar in de hersenen gebeuren in beide gevallen vergelijkbare zaken.

Veel anti-epileptica zijn (goede) stemmingsstabilisators: tegretol is een prima voorbeeld van een goede stabilisator, oxcarbamazepine ook.

Lamictal werkt op zichzelf vaak al goed, maar de beste combi lijkt toch wel met Prozac, Effexor te zijn. Prozac is door zijn invloed op glialcellen (steincellen in de hersenen waarbij in borderline een afwijking wordt vermoed). Andere SSRI's hebben die invloed niet. Prozac is daarom in borderline zoveel beter...
Alle reacties Link kopieren
Ik raak nogal snel overweldigd door mijn gevoeligheid voor indrukken, stemmingen en sferen van anderen. Ik kan mezelf dan behoorlijk verliezen.



Heeft lamotrigine ook invloed op deze gevoeligheid?
Alle reacties Link kopieren
Hai interessant topic.Ik heb in het verleden heel veel baat gehad van het anti epilecticum Topiramaat. Nog meer mensen hier ervaring mee. Alleen na mijn zwangerschap en bevalling ineens een heel stuk minder raar he. Ik ga het nu toch weer opbouwen in de hoop dat het weer net zo goed werkte. Van dit middel val je trouwens eerder af omdat het ook een gunstige werking heeft op eetbuien....



groetjes Betty
Alle reacties Link kopieren
niemand??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven