Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn (en wat dat met je doet)

28-10-2016 08:52 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim 3000 berichten is het weer tijd voor een nieuw topic.



Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van dit leven. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.



Nieuwelingen komen regelmatig aanwaaien en zijn altijd welkom. Om mee te praten of voor vragen/opmerkingen. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect naar elkaar toe"



Hier is de link naar ons vorige topic, waarin ook weer een link staat naar het vorige topic waarin ook weer een link staat.
Later is nu
@Kia-ora, ik vind je wel een topper hoor. Nou weet ik natuurlijk niet hoe je je tussen de berichtjes op het forum door houdt, misschien dat je dan het hele servies tegen de muur aan het kapotsmijten bent

Maar hoe je zovelen hier als dokter Kia met wijze raad bijstaat en altijd zo goedgemutst all things concidered, nou ja, het viel me al eerder op. Is de kans groot dat het met de jaren steeds beter zal gaan of heb je echt nog geen idee?



Niet dat de anderen hier geen toppers zijn hoor



(Ik ben trouwens meelezer en 1x in de 1000 berichten zeg ik ook eens wat (heb een nieuwe nick, was eerst *bloem). Ik heb weliswaar geen pijn (meer) maar ben ook als actieve dertiger plots heftig beperkt, dus dit is mijn tvp, vind het af en toe wel fijn om het wel en wee & tips en tricks te lezen van andere krakkemikkigerds, als dat mag )
Krakkemikkigerds united!
Alle reacties Link kopieren
Assertief was het woord dat ik daarstraks zocht, nu weet ik het opeens weer.



Ambra, zoon is vandaag dicht bij jou in de buurt, hij zit in de jury van een debatwedstrijd van jongeren.

Blijf het grappig vinden dat hij daarmee door gaat, ondanks dat hij eindexamen heeft gedaan.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Tigri, fijn dat je in elk geval geen pijn meer hebt, het beperkt zijn is wel behoorlijk naar.

Hoop dat je af en toe wat tips en tricks opdoet hier, mocht je ergens een vraag over hebben hoe wij hier iets aanpakken, vraag gerust. Er zullen waarschijnlijk verschillende antwoorden komen, maar dan pak je maar datgene eruit wat je het meest ligt.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
He hallo, heb jullie weer gevonden!

Was met dochter een paar dagen naar het zuiden. Helaas liet ze de eerste avond haar mobiel al in het toilet vliegen.. een 17jarige zonder mobiel, enig idee hoe erg dat is?

Toegegeven, het was rot want ja, hij is gloednieuw. Maar wat was het rustig zonder dat ding..

Gelukkig hebben ze hem weten te reanimeren in Maastricht. En nog voor een mooie prijs ook. De eerste winkel waar we binnengingen wilde hem maken voor 145 euro. Toch maar even verder shoppen.. nu is hij gerepareerd voor 25 euro. Niet te geloven toch? Uit solidariteit had ik mijn mobiel maar weggelegd, vandaar dat ik jullie kwijt was..



Verder was het prachtig zacht najaarsweer, heerlijk om niet te bevriezen in de rolstoel maar gewoon een dag buiten te kunnen zijn. Meestal lukt dat niet in deze tijd van het jaar.



Eenmaal thuis gelijk weer druk, de kozijnen en deuren waren klaar en moesten opgehaald, de appels donderen uit zichzelf van de boom en moeten er dus met spoed af. Je bent 3 dagen weg en er liggen 5 wassen.. we zijn weer thuis



Happy new topic, welkom aan de nieuwkomers.

Lees een gewonnen wedstrijd voor Dreamer, een huisje voor Yellow, een debatterend kind hier in de buurt. Allemaal leuk.

Minder leuk is de pijn die ons bezighoudt. lk hoop voor jullie allemaal op een goed weekend..
speciaal voor jullie heb ik hier nog een fijne aangepaste medische pijn-index kaart. Altijd handig om bij de hand te hebben!





0: Haha! I'm not wearing any pants!

2: Awesome! Someone just offered me a free hot dog!

4: Huh. I never knew that about giraffes.

6: I'm sorry about your cat, but can we talk about something else now? I'm bored.

8: The ice cream I bought barely has any cookie dough chunks in it. This is not what I expected and I am disappointed.

10:You hurt my feelings and now I'm crying!









0: Hi. I am not experiencing any pain at all. I don't know why I'm even here.

1: I am completely unsure whether I am experiencing pain or itching or maybe I just have a bad taste in my mouth.

2: I probably just need a Band Aid.

3: This is distressing. I don't want this to be happening to me at all.

4: My pain is not fucking around.

5: Why is this happening to me??

6: Ow. Okay, my pain is super legit now.

7: I see Jesus coming for me and I'm scared.

8: I am experiencing a disturbing amount of pain. I might actually be dying. Please help.

9: I am almost definitely dying.

10: I am actively being mauled by a bear.

11: Blood is going to explode out of my face at any moment.





http://hyperboleandahalf.blogspot.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:tigri schreef op 29 oktober 2016 @ 16:49:

speciaal voor jullie heb ik hier nog een fijne aangepaste medische pijn-index kaart. Altijd handig om bij de hand te hebben!



[afbeelding]

0: Haha! I'm not wearing any pants!

2: Awesome! Someone just offered me a free hot dog!

4: Huh. I never knew that about giraffes.

6: I'm sorry about your cat, but can we talk about something else now? I'm bored.

8: The ice cream I bought barely has any cookie dough chunks in it. This is not what I expected and I am disappointed.

10:You hurt my feelings and now I'm crying!



[afbeelding]

[afbeelding]



0: Hi. I am not experiencing any pain at all. I don't know why I'm even here.

1: I am completely unsure whether I am experiencing pain or itching or maybe I just have a bad taste in my mouth.

2: I probably just need a Band Aid.

3: This is distressing. I don't want this to be happening to me at all.

4: My pain is not fucking around.

5: Why is this happening to me??

6: Ow. Okay, my pain is super legit now.

7: I see Jesus coming for me and I'm scared.

8: I am experiencing a disturbing amount of pain. I might actually be dying. Please help.

9: I am almost definitely dying.

10: I am actively being mauled by a bear.

11: Blood is going to explode out of my face at any moment.





http://hyperboleandahalf.blogspot.nl



Hij is wél grappig tigri.

Jammer dat het zo'n serieus onderwerp is.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ambra, oei, telefoon stuk, dat is dramatisch op die leeftijd ja.

Zoon debatteert overigens niet, hij zit niet meer op die school, maar nu jureert hij.

Hij staat overigens wel ingeschreven voor het debatteam op de universiteit, maar daar heb ik hem verder nog niet over gehoord.



Ondanks dat het de dag na mijn werkdag is, heb ik vandaag heel veel van mijn achterstallige werk weggewerkt. Dat voelt fijn, maar waarschijnlijk zal ik dat morgen wel weer moeten bezuren en in het slechtste geval vannacht al. En dan duurt de nacht ook nog eens een uur langer vannacht.

Hoop maar dat ik gewoon kan slapen, een uur extra slapen is zo voorbij.

Waarom duren de pijnuren altijd zo lang en de slaapuren tekort? Je zou zeggen, een uur is toch gewoon een uur.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Goed gevonden tigri.
Ik ga ook weer proberen mee te schrijven. Vorige topic een keer voorgesteld en daarna voor weken in het ziekenhuis gelegen. Complicaties zijn gebruikelijk, maar toch iedere keer weer heel spannend. Gelukkig ook deze keer weer uit het ziekenhuis gekomen!



En die pijnschaal... pfff... ik weet nooit wat ik daarop moet antwoorden. Op een schaal van 1 tot 10 hoeveel pijn doet het. Is 1 geen pijn of is 1 mijn standaard-pijn waarvoor ik niet naar het ziekenhuis zou komen?
1 is vaak bedoeld als geen pijn.
Alle reacties Link kopieren
Welkom maantje!



Bij mij is 0 geen pijn.

2 mijn standaard dagelijkse pijn. Bij drie a vier ga ik een paracetamol overwegen maar probeer ik eerst afleiding te zoeken. Tegen de tijd dat het vijf a zes is gaan er zeker pijnstillers in en neem ik meer rust. Bij acht neem ik een cocktail van pijnstillers.

Tien heb ik gelukkig sinds ik twee jaar geleden eindelijk zwaardere en betere pijnstillers kreeg niet meer gehad. Maar dan zat ik echt te huilen op de bank en wist niet meer waar ik het moest zoeken.

Alhoewel ik daar soms nog wel eens dicht tegenaan zit.



Vandaag zat ik op vier denk. Maar ik ben in de avond richting de zeven gegaan. Eigen schuld. Teveel gedaan vandaag. En dat had ik niet moeten doen na mijn werkdag gister. Dus ik ga er ff eea aan pijnstillers ingooien en dan maar duimen dat ik in slaap kan komen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
@tigri haha hij is leuk!!



@lientje wat ontzettend vervelend hopelijk helpt je cocktail aan pijnstillers en maak je een goeie nacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:lientje69 schreef op 29 oktober 2016 @ 11:58:

Boefje30, heb jij iets van dagelijkse pijnstilling?

Ik heb al 25 jaar chronische pijn als gevolg van een herseninfarct op mijn 21-ste.

Pas sinds een jaar of twee heb ik de juiste pijnmedicatie gekregen, waardoor het leven een stuk leefbaarder is geworden voor me. Ik zit nu in elk geval een stuk minder te huilen van de pijn op de bank.



Maar ik was gewoon niet (denk denk, kan niet op- het woord komen, soms moet ik lang nadenken omdat er weer even kortsluiting is in mijn hoofd) ........ genoeg. Nou ja , omschrijving dan maar:

Ik drong niet genoeg aan bij de artsen, liet me met een dooddoener weer naar huis sturen (neem maar een paracetamolletje extra, nee , er is niets anders wat u kunt nemen met de andere medicijnen samen, enz)



Jeetje wat heftig. Dat bedoel ik dan stelt die twee jaar van mij niks voor! Ik kan gewoon paracetamol innemen en heb oxycodon liggen voor de hele hele slechte dagen. Maar er loopt hier een klein meisje rond dus die neem ik liever niet. Lastig is dat he die artsen die je niet serieus nemen, die je gewoon weer naar huis sturen met niks. Op dat moment neem je het maar aan en thuis ben je dan zo overdonderd omdat je eigenlijk gewoon niet geholpen bent.



Heb jij andere blijvende schade overgehouden aan het infarct behalve die pijn?!
Alle reacties Link kopieren
quote:maantje1001 schreef op 29 oktober 2016 @ 22:44:

Ik ga ook weer proberen mee te schrijven. Vorige topic een keer voorgesteld en daarna voor weken in het ziekenhuis gelegen. Complicaties zijn gebruikelijk, maar toch iedere keer weer heel spannend. Gelukkig ook deze keer weer uit het ziekenhuis gekomen!



En die pijnschaal... pfff... ik weet nooit wat ik daarop moet antwoorden. Op een schaal van 1 tot 10 hoeveel pijn doet het. Is 1 geen pijn of is 1 mijn standaard-pijn waarvoor ik niet naar het ziekenhuis zou komen?



Welkom maantje!

0 is geen pijn en 10 is de meest ondraagelijke pijn die je maar kan hebben heb ik altijd geleerd. Maar het is lastig hoor vind ik ook helemaal als je eigenlijk dag in dag uit pijn hebt.
Alle reacties Link kopieren
de pijnscore van 1-10 is eigenlijk vooral geschikt voor acute pijn, bv na een operatie.

Bij chronische pijn spelen andere elementen mee, en is deze vrij eenzijdige test minder geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een grappig plaatje, al is het serieus maar komt zo net even wat anders binnen. Ik vind zelf die pijnscore niet het meest accurate ding wat er is. Mijn 5 kan een ander haar 2 zijn. En zou je stiekem niet wennen aan pijn? Als ik er bewust van ben dan heb ik altijd pijn, een leefbare pijn die normaal is geworden. Soms heb ik pijn waar ik wanhopig van wordt en met tranen op de bank zit, of in bad omdat ik niet weet waar ik het zoeken moet.



Nou vandaag drukke leuke dag gehad maar veel te lang, gisteren eigenlijk ook al, toen zijn we naar de film geweest. En nu moet ik even boeten. Dus heerlijk nachtmutsje en genieten van dat uurtje extra in bed.. Morgen lekker relaxen!
Alle reacties Link kopieren
quote:LtDax schreef op 30 oktober 2016 @ 00:00:

Ik vind het wel een grappig plaatje, al is het serieus maar komt zo net even wat anders binnen. Ik vind zelf die pijnscore niet het meest accurate ding wat er is. Mijn 5 kan een ander haar 2 zijn. En zou je stiekem niet wennen aan pijn? Als ik er bewust van ben dan heb ik altijd pijn, een leefbare pijn die normaal is geworden. Soms heb ik pijn waar ik wanhopig van wordt en met tranen op de bank zit, of in bad omdat ik niet weet waar ik het zoeken moet.



Nou vandaag drukke leuke dag gehad maar veel te lang, gisteren eigenlijk ook al, toen zijn we naar de film geweest. En nu moet ik even boeten. Dus heerlijk nachtmutsje en genieten van dat uurtje extra in bed.. Morgen lekker relaxen!Een pijnscore is dan ook niet bedoeld om jouw pijn te vergelijken met een ander. Als jij aangeeft dat je pijn boven de 4 zit moet die bestreden worden. Als een ander een 2 aangeeft zal daar ip geen pijnbestrijding op volgen. De score gaat dus echt om jou op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Het is mij gewoon te subjectief, ik wil iets meetbaars. Ik heb er veel mee te maken gehad met mijn werk een aantal jaar terug. Maar ben er te, tja, misschien wantrouwend door geworden.



edit; te veel info om hier zo neer te zetten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook inderdaad dat pijn voor iedereen verschillend is. En dat je eraan went

Er zijn dagen dat ik redelijk pijnvrij ben. Denk ik dan. Maar als ik stilzit voel ik wel dergelijk pijn .

Met afleiding erbij heb ik er dan dus geen erg in.



Boefje, ik heb pijn rechts in mijn lichaam. Mijn infarct heeft dus links in mijn hoofd plaatsgevonden. Ik moet goed mijn grenzen bewaken anders ga ik slepen met mijn been. Gelukkig kan ik dat inmiddels vrij goed dus dat gebeurt nog maar af en toe.

Ik heb twee dagen per week staand en lopend werk en niemand merkt dan echt iets aan me. Hooguit soms aan het einde van de dag.

Soms doet mijn hand het even niet meer. Dan heb ik geen kracht meer in of doet mijn grijpreflex het niet meer. Dat is lastig als je een pan met jus in je handen hebt. Geeft zo'n bende.

Verder regelmatig hoofdpijn , soms heftig.



Op zich heb ik er vrij aardig mee leren leven. Maar dat heeft wel een jaar of tien geduurd. Met nog vaak uitschieters helaas, soms bewust en soms onbewust over je grenzen. Die grens is ook elke dag anders . Dat maakt het moeilijk. Bij slecht weer of slecht geslapen heb ik ook meer pijn.



Ik heb overigens ook nog twee kinderen gekregen. Met moeite maar dat terzijde.

De zwaardere pijnstillers nam ik alleen als mijn man thuis was.

En het toverwoord is makkelijk als je kleintjes heb. De televisie stond bij mij vaak aan. Héél vaak.

Vaak makkelijke maaltijden. En ik had het écht niet superschoon.

Mijn kinderen zijn gewoon groot geworden. Leuke pubers met goede manieren. Corrigeren met mijn mond kon ik liggend op de bank af.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik zit standaard op 4. Dat is dagelijks. Pas bij 8 of 9 denk ik eraan of ik pijnstillers wil nemen. Raak te snel eraan gewend en vind het dan zo'n tegenvaller als je er weer af moet, want dan komt de pijn weer 10 keer zo erg terug. Plus ik krijg altijd aardig bijwerkingen van pijnstillers dus vandaar dat ik er niet zo happig op ben.
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen, ik nam ook altijd alleen als de pijn te erg was. Tegenwoordig slik ik dagelijks pijnstillers en heb op die manier een spiegel in mijn bloed. Daarboven neem ik dan extra indien nodig.

Stond er eerst hetzelfde in qua gedachten als jij. Maar merk dat het met dagelijks op vaste tijden slikken veel en veel beter en leefbaarder voor me is.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan schoonmaak ontwijkend gedrag aan het doen Dat moment dat je 'even' gaat zitten en het dan plots een uur later is..



@lientje, ik heb geen voorgeschreven medicatie, kan ik wel krijgen, maar ben ook een beetje huiverig voor het slikken van veel medicatie. Ik vraag mij af wat dat dan met mijn lijf zou doen als ik het langdurig gebruik. Omdat ik begreep dat je soms dan medicatie naast je pijnstilling moet gaan slikken ivm de effecten daarvan. Nou weet ik echt het mijne er niet van en komt er vast een periode dat ik wel moet, en misschien ook bedenk waarom ik het niet eerder heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen, hoop dat ik hier welkom ben om zo nu en dan mee te schrijven.
Lientje & Ltdax, ik moet ook medicijnen naast de medicijnen slikken vanwege alle bijwerkingen, en als het echt niet nodig is neem ik het daarom liever niet. Ik snap dat een spiegel beter is, maar over het algemeen is het wel te managen. Voor echt erge dingen zoals dagjes uit/concerten etc neem ik wel preventief wat in.



Hoi Cobra, zeker welkom om mee te schrijven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven