Gezondheid alle pijlers

LSIL resultaat uitstrijkje, al een jaar lang...

20-02-2017 20:44 28 berichten
Dag beste forummers!

Ik las en postte al dingen over dit item maar na vandaag ben ik zo vrij geweest om er zelf een topic over te beginnen... ik geef toe, vooral ook om advies (en steun) te krijgen want ik had vanavond toch de bibbers na mijn gesprek met de gynaecoloog...

Laat me mijn situatie effe kort schetsen...



Ik woon in België en word in april 44 jaar. Vorig jaar in maart had ik een routineuitstrijkje (in België is dat om de 3 jaar en in 2013 was alles nog ok) en dat was ASCUS oftewel een afwijking met onbekende betekenis. Meteen werd er een virustypering op gedaan naar hpv, de grote boosdoener van baarmoederhalskanker. Dat laatste was gelukkig negatief en dus besloot men dat ik gewoon een half jaar kon wachten op een volgend controleuitstrijkje.

In september vorig jaar was het dan zover en nu bleek mijn ASCUS geëvolueerd naar LSIL (laaggradige afwijking) en deze keer werd er geen virustypering gedaan (misschien omdat het zes maanden eerder negatief was). Het labo adviseerde; oftewel terug zes maanden later een controleuitstrijkje of een colposcopie met eventueel biopsie. Ik koos het laatste maar een biopsie was volgens de gynaecoloog niet nodig omdat er geen reden toe was. Ikke dus vrij opgelucht en vorige maandag had ik volgens afspraak wederom een controleuitstrijkje... Toen had ik een goed gesprek met de gynaecoloog, dat zo'n LSIL wel even aanwezig kan zijn in het lichaam (een dikke twee jaar) en dat volgens zijn ervaring die LSIL's meestal spontaan opklaren. Voor mijn geruststelling deed hij alvast een colposcopie en wederom bevestigde hij me dat hij geen reden zag om een biopsie te nemen... OK, goed, wachten op dat resultaat dus! Op mijn vraag of mijn laatste uitstrijkje een HSIL kon zijn (hooggradig letsel) bevestigde hij van 'neen' want dan had hij al iets moeten opmerken tijdens mijn colposcopie vorige week maandag. Weer een 'oef' dus! De gyn vertelde me er wel bij dat ik niet teleurgesteld moest zijn indien het (in het slechtste geval) terug een LSIL zou zijn, want dat was mogelijk volgens hem... En ook, dat er vaak dan een biopsie wordt uitgevoerd om vooral de patiënt gerust te stellen omdat dat wachten toch wel zenuwslopend is...

Vanavond dan mijn telefoontje met mijn gynaecoloog...

Terug LSIL en het labo raadt inderdaad een colposcopie met biopsie aan

Ik was net op de baan (met de auto) toen ik besloot om te bellen, natuurlijk overstuur (dom dom dom van mij om net dan te bellen) en ik was nog verwittigd dat het terug LSIL kon zijn maar toch eh...

Een virustypering ging men blijkbaar niet doen, misschien omdat het vorig jaar negatief was en men met een biopsie dadelijk weet waaraan en waaraf?

Enfin, misschien maak ik me oeverloos belachelijk omdat ik 'maar' een laaggradige afwijking heb maar dat jaar in die 'grijze' zone is niks voor mij! Al dat wachten en ik ben dan zo'n controlefreak

Mijn symptomen? Uitgezonderd een paar sporadische (lichte) contactbloedingen... NIETS

Op 13 maart is het zover... en met wat ik al las zal ik met het resultaat van de biopsie de 'cin' uitslag weten en gaat een LSIL altijd samen met een cin1...

WEER wachten tot 13 maart en dan WEER wachten op het resultaat van die biopsie... manmanman, gezellig is anders...

Ervaringen etc meeeeeer dan welkom!

Beste groet,

Flipkip
Alle reacties Link kopieren
Niet zo zorgen maken, zoveel vrouwen hebben dit eens of meerdere keren in hun leven en meestal is er niets aan de hand. Ik heb het zelf ook gehad (pap3a cin 2) en uiteindelijk lis excisie gehad en nu is alles weer goed. Dus ook als de afwijking groter is, nog niets aan de hand!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar rondgelopen met pap 2a... Na colposcopie kwam daar CIN1/2 uit... Ivm eventuele zwangerschap hebben we besloten te wachten met verdere behandeling en gewoon elke 3 maanden een uitstrijkje te laten doen. Je lichaam kan dit zelf verwerken maar kan wel een paar jaartjes duren. Ik heb net een paar weekjes geleden te horen gekregen dat dit weer netjes pap 1 is dus mijn lichaam heeft zijn werk gedaan.
Danku dames om te reageren!

Jullie hebben geen idee wat een deugd dit doet
Nog een klein vraagje; StarMiss, bij jou ging de afwijking zelf weg...

Deed je iets speciaal? Vitamines, andere eetgewoontes?
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn om te horen... Ik heb het eerste half jaar ook zorgen gemaakt en toen maar besloten om me erbij neer te leggen... Vertrouwen hebben in mijn eigen lichaam... Mijn buurvrouw had zelfs voorstadium baarmoederhalskanker, pap 3a en ook dat heeft 3 jaar geduurd maar gelukkig toch zelf opgelost.



Ik heb verder niets bijzonders gedaan... Ik sportte veel en lette sowieso op mijn eten. De gyn zei ook dat je er niets aan kon doen en daar had ik het meeste moeite mee in het begin. Ik wilde iets hebben, iets doen om te zorgen dat het wegging maar er was niets...



Ik heb wel hormonen moeten spuiten ivm ICSI en ik kreeg de uitslag toen ik 6 weken zwanger dat het weer terug was naar pap 1 maar ja, dat zal wel gewoon toeval zijn geweest.
quote:StarMiss schreef op 22 februari 2017 @ 09:58:

Dat is fijn om te horen... Ik heb het eerste half jaar ook zorgen gemaakt en toen maar besloten om me erbij neer te leggen... Vertrouwen hebben in mijn eigen lichaam... Mijn buurvrouw had zelfs voorstadium baarmoederhalskanker, pap 3a en ook dat heeft 3 jaar geduurd maar gelukkig toch zelf opgelost.



Ik heb verder niets bijzonders gedaan... Ik sportte veel en lette sowieso op mijn eten. De gyn zei ook dat je er niets aan kon doen en daar had ik het meeste moeite mee in het begin. Ik wilde iets hebben, iets doen om te zorgen dat het wegging maar er was niets...



Ik heb wel hormonen moeten spuiten ivm ICSI en ik kreeg de uitslag toen ik 6 weken zwanger dat het weer terug was naar pap 1 maar ja, dat zal wel gewoon toeval zijn geweest.



Dag Starmiss

Je kan er inderdaad niets voor doen, vind ik als controlefreak best frustrerend

Ook wij gingen hier door een vruchtbaarheidstraject en ik nam ook hormonen maar dat is alweer 14 jaar geleden, volgens mij heeft dat er geen invloed op...

Ach, ik las al dat lsil meestal een cin1 geeft in de biopsie dus ik bereid me voor dat ik dat of eventueel een cin2 zal hebben. Vorig jaar had ik het virus niet, daarna heeft men dat niet meer getest. Als ik eerlijk ben vind ik het ook wel logisch dat men nu overgaat tot biopsie want, ondanks het niet verergerd is, zijn mijn uitstrijkjes wel al een jaar lsil... Grote kans dat ze me - net zoals je buurvrouw- nog effe laten wachten tot het uit zichzelf weggaat...

En tjah, daarvoor dienen die onderzoeken, om er 'op tijd' bij te zijn denk ik dan maar
Alle reacties Link kopieren
Ja daar had ik idd ook best moeite mee... Met zo'n biopsie kunnen ze aardig wat zien. Ze hadden naar aanleiding van de foto's (na die leuke spray) ook niet verwacht dat CIN2 eruit zou komen... Het zag er allemaal goed uit alleen toch gaf het een afwijking...



Inderdaad, blijven testen, daarvoor zijn er inderdaad de onderzoeken. Ik mocht toen ook gewoon zwanger worden, daarbij zei ze dat als het inderdaad zou verslechteren dat het zeker niet zo snel zou gaan. Dat stelde me toch ook weer een beetje gerust.



Het is sowieso niet leuk, niets kunnen doen en maar hopen dat het oplost. Ik wens je ieder geval sterkte en hoop dat je snel weer een goede uitslag in je handen mag hebben!
quote:StarMiss schreef op 22 februari 2017 @ 15:20:

Ja daar had ik idd ook best moeite mee... Met zo'n biopsie kunnen ze aardig wat zien. Ze hadden naar aanleiding van de foto's (na die leuke spray) ook niet verwacht dat CIN2 eruit zou komen... Het zag er allemaal goed uit alleen toch gaf het een afwijking...



Inderdaad, blijven testen, daarvoor zijn er inderdaad de onderzoeken. Ik mocht toen ook gewoon zwanger worden, daarbij zei ze dat als het inderdaad zou verslechteren dat het zeker niet zo snel zou gaan. Dat stelde me toch ook weer een beetje gerust.



Het is sowieso niet leuk, niets kunnen doen en maar hopen dat het oplost. Ik wens je ieder geval sterkte en hoop dat je snel weer een goede uitslag in je handen mag hebben!



Dankje StarMiss! Ik hoop het ook

Bij mijn twee colposcopies vond mijn gynaecoloog ook dat er geen reden voor een biopsie was. Maar hij zei me wel dat de uitslag van mijn uitstrijkje net nog iets belangrijker was dan de colposcopie omdat dit 'dieper' gaat. Ik woon in België en hier gebruiken ze een methode die lsil (laaggradig) of (hsil) weergeeft. Mijn gynaecoloog zei me vorige week tijdens de colposcopie al (dus nog voor mijn resultaat van mijn laatste uitstrijkje) dat het geen hsil kon zijn want dan had hij zelf al iets moeten zien... En gelijk had hij! Het was idd lsil... hsil gaat samen met cin2 en cin3, lsil met cin1, maar ik begrijp dat er meer uit een biopsie kan komen... Vandaar dat ik me op cin2 voorbereid. Wat goed dat het bij jou weer helemaal schoon is, houden zo!
Alle reacties Link kopieren
Flipperke, ik lees mee en duim voor je...



Ik moet 7 maart weer, had in november LSIL en de gyn raadde aan, om drie maanden later weer een uitstrijkje te laten doen. Ik bereid me op weer een LSIL, hoop vooral dat het niet erger is geworden :(

Ik heb de laatste maanden wel extra B12 vitamine geslikt, om mijn immuunsysteem te helpen. Fingers crossed...
quote:cosima schreef op 22 februari 2017 @ 20:42:

Flipperke, ik lees mee en duim voor je...



Ik moet 7 maart weer, had in november LSIL en de gyn raadde aan, om drie maanden later weer een uitstrijkje te laten doen. Ik bereid me op weer een LSIL, hoop vooral dat het niet erger is geworden :(

Ik heb de laatste maanden wel extra B12 vitamine geslikt, om mijn immuunsysteem te helpen. Fingers crossed...



Cosima, lotgenootje

Dank om te duimen voor me, ik doe dat evenveel voor jou! Woon jij ook in België? Hebben ze bij jou getest op het hpv virus?

Ik moest telkens 6 maanden tussen mijn uitstrijkjes laten. Een jaar geleden ascus, in september lsil en vorige week terug lsil. Misschien mocht ik telkens wachten omdat men geen virus vond... Ik weet nog dat ik bij dat eerste foute uitstrijkje vroeg welke pap ik had, maar mijn gyn zei me dat ze dat niet meer zo noemen. Ik weet dat de classificatie die we kregen steunen op het Bethesda principe, welk heel precies is. Toch vraag ik me soms af met welke pap je zo'n lsil kan vergelijken, al is het maar om een ander z'n ervaringen mee te volgen. Over dat immuunsysteem gesproken, over drie weken had ik de fameuze griep voor het eerst in m'n leven en ik dacht 'ziet ge wel!' Enfin, de griep ging langzaam over zonder dokter maar ik nam een kuur van Revitalose, dat is een hoge dosering Vitamine C. Ik vertelde dat van mijn griep aan mijn gyne en hij legde niet echt verbanden met mijn foute uitstrijkjes. Misschien omdat ik het hpv virus niet heb? Ik vraag wel altijd veel info aan mijn gyne en vorige week tijdens mijn recentste uitstrijkje gaf hij veel uitleg. Ik herhaal het nog effe hier, misschien heb je er iets aan

- Zijn ervaring is dat het lichaam lsil's zelf opklaart.

- Zo'n afwijkingen kunnen dik twee jaar in het lichaam blijven.

- Bij een hsil ziet de gyne meestal al 'iets' bij het microscopisch onderzoek (colposcopie), bij mij zag hij niets en dus zei hij dat ik in het

'slechtste' geval wederom lsil zou hebben maar zeker geen hsil en hij had gelijk

- Vorige keer legde hij me ook uit wat men onderneemt bij de verschillende classificaties. Bij lsil wacht men dus af omdat dit meestal

spontaan geneest en bij hsil onderneemt men wel actie. Hij vertelde dat de baarmoederhals best een spectaculair orgaan is en dat als

er een laag foute cellen wordt weggenomen er spontaan een mooie nieuwe 'bekleding' groeit. Het was grappig hoe hij dat zei maar zijn

uitleg klonk logisch en geloofwaardig.

- Ook zei hij me dat ik niet al te veel moest vrezen voor een slechte afloop omdat ik me 'netjes' laat onderzoeken. Een ander verhaal zou

het (kunnen) worden moest ik morgen met de noorderzon vertrekken en me niet meer laten onderzoeken, alhoewel er nog steeds een

grote kans zou bestaan dat die afwijking zich gaandeweg zelf 'opklaart' zou deze evengoed na jaren onherstelbare schade kunnen

veroorzaken.



MAAR het blijft dikke sh*t vind ik pfffff... De gyne had me gewaarschuwd dat ik niet moest teleurgesteld zijn moest het weer lsil zijn en het labo een biopsie zou aanraden. Dat is dus nu het geval en alhoewel ik eigenlijk ook wel blij moet zijn dat het niet erger is blijk ik dan toch weer teleurgesteld en best wel angstig wat er nu nog uit die biopsie zal komen.



Ik wens jou ook veel moed! Wie weet, over een jaar lachen we eens goed met dit
Alle reacties Link kopieren
quote:Flipperke schreef op 22 februari 2017 @ 22:43:

[...]





Cosima, lotgenootje

Dank om te duimen voor me, ik doe dat evenveel voor jou! Woon jij ook in België? Hebben ze bij jou getest op het hpv virus?

Ik moest telkens 6 maanden tussen mijn uitstrijkjes laten. Een jaar geleden ascus, in september lsil en vorige week terug lsil. Misschien mocht ik telkens wachten omdat men geen virus vond... Ik weet nog dat ik bij dat eerste foute uitstrijkje vroeg welke pap ik had, maar mijn gyn zei me dat ze dat niet meer zo noemen. Ik weet dat de classificatie die we kregen steunen op het Bethesda principe, welk heel precies is. Toch vraag ik me soms af met welke pap je zo'n lsil kan vergelijken, al is het maar om een ander z'n ervaringen mee te volgen. Over dat immuunsysteem gesproken, over drie weken had ik de fameuze griep voor het eerst in m'n leven en ik dacht 'ziet ge wel!' Enfin, de griep ging langzaam over zonder dokter maar ik nam een kuur van Revitalose, dat is een hoge dosering Vitamine C. Ik vertelde dat van mijn griep aan mijn gyne en hij legde niet echt verbanden met mijn foute uitstrijkjes. Misschien omdat ik het hpv virus niet heb? Ik vraag wel altijd veel info aan mijn gyne en vorige week tijdens mijn recentste uitstrijkje gaf hij veel uitleg. Ik herhaal het nog effe hier, misschien heb je er iets aan

- Zijn ervaring is dat het lichaam lsil's zelf opklaart.

- Zo'n afwijkingen kunnen dik twee jaar in het lichaam blijven.

- Bij een hsil ziet de gyne meestal al 'iets' bij het microscopisch onderzoek (colposcopie), bij mij zag hij niets en dus zei hij dat ik in het

'slechtste' geval wederom lsil zou hebben maar zeker geen hsil en hij had gelijk

- Vorige keer legde hij me ook uit wat men onderneemt bij de verschillende classificaties. Bij lsil wacht men dus af omdat dit meestal

spontaan geneest en bij hsil onderneemt men wel actie. Hij vertelde dat de baarmoederhals best een spectaculair orgaan is en dat als

er een laag foute cellen wordt weggenomen er spontaan een mooie nieuwe 'bekleding' groeit. Het was grappig hoe hij dat zei maar zijn

uitleg klonk logisch en geloofwaardig.

- Ook zei hij me dat ik niet al te veel moest vrezen voor een slechte afloop omdat ik me 'netjes' laat onderzoeken. Een ander verhaal zou

het (kunnen) worden moest ik morgen met de noorderzon vertrekken en me niet meer laten onderzoeken, alhoewel er nog steeds een

grote kans zou bestaan dat die afwijking zich gaandeweg zelf 'opklaart' zou deze evengoed na jaren onherstelbare schade kunnen

veroorzaken.



MAAR het blijft dikke sh*t vind ik pfffff... De gyne had me gewaarschuwd dat ik niet moest teleurgesteld zijn moest het weer lsil zijn en het labo een biopsie zou aanraden. Dat is dus nu het geval en alhoewel ik eigenlijk ook wel blij moet zijn dat het niet erger is blijk ik dan toch weer teleurgesteld en best wel angstig wat er nu nog uit die biopsie zal komen.



Ik wens jou ook veel moed! Wie weet, over een jaar lachen we eens goed met dit



Nee, woon niet in België, in een ander Europees land pff, helaas had ik dus inderdaad LSIL en helaas positief getest op koilocytose (hpv, dus). Schrok er best van. Volgens mij is LSIL te vergelijken met Pap 2 of 3a toch?



Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom ik "nu al" een herhalingtest moet doen (pas 3 maanden later dus), volgens mij is het te vroeg om een verandering te zien... Ik ga er vanuit dat het nog steeds LSIL is, hoop vooral dat het niet HSIL is geworden Inderdaad, zoals je gyne zei, het kan zo'n 2 jaar duren tot je lichaam het verwijderd. Ik vermoed dat wanneer het nog steeds LSIL is, dat ik een colposcopie krijg. En dan zien we weer verder...



Ik baal toch best dat het nog steeds niet zo duidelijk is hoe je hpv eigenlijk krijg (niet alleen van seks begreep ik... ook huid op huid is genoeg... ). Een jaar of twee geleden vertelde de gynecoloog mij over het Gardasil vaccin, dat het voor mij ook nog iets kon betekenen ook al ik boven de 25 ben - maar ja, is het nog steeds waar als ik nu toch al besmet ben met hpv?



Ik lees ook dat je symptomen hebt gehad?



Ik mag van mezelf niet googlen, maar doe het sporadisch toch, helaas,

EN nu al besloten dat wat mijn uitslag ook is, ik trakteer mezelf op iets leuks als het binnen is.



Duimen !!
quote:cosima schreef op 22 februari 2017 @ 23:12:

[...]





Nee, woon niet in België, in een ander Europees land pff, helaas had ik dus inderdaad LSIL en helaas positief getest op koilocytose (hpv, dus). Schrok er best van. Volgens mij is LSIL te vergelijken met Pap 2 of 3a toch?



Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom ik "nu al" een herhalingtest moet doen (pas 3 maanden later dus), volgens mij is het te vroeg om een verandering te zien... Ik ga er vanuit dat het nog steeds LSIL is, hoop vooral dat het niet HSIL is geworden Inderdaad, zoals je gyne zei, het kan zo'n 2 jaar duren tot je lichaam het verwijderd. Ik vermoed dat wanneer het nog steeds LSIL is, dat ik een colposcopie krijg. En dan zien we weer verder...



Ik baal toch best dat het nog steeds niet zo duidelijk is hoe je hpv eigenlijk krijg (niet alleen van seks begreep ik... ook huid op huid is genoeg... ). Een jaar of twee geleden vertelde de gynecoloog mij over het Gardasil vaccin, dat het voor mij ook nog iets kon betekenen ook al ik boven de 25 ben - maar ja, is het nog steeds waar als ik nu toch al besmet ben met hpv?



Ik lees ook dat je symptomen hebt gehad?



Ik mag van mezelf niet googlen, maar doe het sporadisch toch, helaas,

EN nu al besloten dat wat mijn uitslag ook is, ik trakteer mezelf op iets leuks als het binnen is.



Duimen !!



Cosima

Ik had/heb af en toe contactbloedingen (licht bloedverlies bij het vrijen), nu weet mijn gynaecoloog ook al over mijn sexleven!

Maar goed, dat had ik ook heel soms bij mijn goede uitstrijkjes dus...

Heb ook een paar maanden met een rare pijn in mijn buik en bij het 'gaan zitten' en 'al zittend vooroverbuigen' gesukkeld. Maar ik hield ook lichte aambeien over van mijn laatste bevalling. Mijn gyn maakte nooit een probleem van dit en plots was al die pijn ook weg en ik dacht, joepie, de hele problematiek is waarschijnlijk ook weg!

Tot een lichte contactbloeding, een 2tal weken voor mijn uitstrijkje van vorige week... Ach; het zal wel weer wat zijn, dacht ik dadelijk... Mijn man mocht me niet meer 'aanraken' omdat ik helemaal 'clean' naar het uitstrijkjesonderzoek wou (sorry voor de gekke bewoordingen). Dus twee weken 'braaf' met ook nog een menstruatie en zo dacht ik dus een correct resultaat te krijgen... I know, mijn gedachtengang soms met dit

Wat dat virus betreft, 80% van de vrouwen komt er ooit in aanraking mee en als je al sexueel contact hebt in je 20er jaren - en er in aanraking mee komt - is het meestal al weg in je 30er jaren.

Dat jij na drie maanden al terug moet is misschien wel goed omdat je dat virus hebt. Er zijn wel verschillende soorten, hebben ze jou verteld welke je nu net hebt?

In jouw situatie verwacht ik nu ook niet meteen dat het erger is en wie weet is het zelfs weg!

Volgens mij weten de artsen ook nog niet alles over hpv. Ik vroeg ook al hoe het dan kwam dat ik zonder dat virus die afwijkingen had? Een duidelijk antwoord kreeg ik daar ook niet op.

In eerste instantie (bij het eerste foute resultaat) richtte ik me dadelijk tot mijn echtgenoot: 'Zijt gij op een ander geweest?!' Ahja, ik had mezelf dus suf gegoogled en kwam dus op die SOA's waaronder hpv en consoorten. Enfin, hij is niet vreemd gegaan en we zijn nog steeds getrouwd (bijna 20 jaar)

Gardasil beschermt je voor 70% en vooral ook tegen de gevaarlijkste types. Mijn dochter kreeg het ook al, ze is nu dertien en in België zit dat in het standaard vaccinatieschema. Ik legde haar al wel uit dat ze later ook uitstrijkjes nodig heeft.

Enfin, niet teveel over doorflippen! 'Onze' afwijking is laaggradig EN we gaan braafjes op controle, zeer grote kans dat we aan dit niet zullen sterven
Cosima, hoe was jouw onderzoek eigenlijk enkele dagen geleden? Heeft jouw gyn nog iets gezegd?



Ik morgenavond mijn biopsie, ben er wel nerveus voor! Mijn uitstrijkjes telkens lsil wat overeenkomst met cin1 en ik hoop dat de biopsie hetzelfde weergeeft of toch niet erger dan cin2. Mijn eerste afwijkend uitstrijkje had ik in maart 2016 en echt waar... ik heb het gehad met dat onderzoeken en afwachten
Dag allemaal



Het lijkt wel of ik hier nu wat tegen mezelf zit te tateren Maar goed, misschien heeft iemand er wel iets aan denk ik dan én het lucht natuurlijk op om je 'denkjes' hier neer te typen...

Twee dagen geleden had ik een biopsie van mijn baarmoederhals vanwege 3 uitstrijkjes met een laaggradige afwijking binnen 1 jaar. In het slechtste geval komt er uit de biopsie een hooggradige afwijking (dat wordt dan verwijderd) ofwel klopt het resultaat van de biopsie met die van het uitstrijkje, lsil oftewel cin1. Op mijn vraag of er ook wat kwaadaardigs kon uitkomen antwoordde mijn gyn van niet, ook al omdat het plekje nog zo klein is en er vorig jaar geen hpv werd gevonden. Volgende maandag resultaat. Ik knijp em wel een beetje en vind het allemaal heel erg spannend! Wat hoop ik dat het allemaal meevalt!



Succes aan alle andere dames die hiermee 'sukkelen'
Alle reacties Link kopieren
quote:Flipperke schreef op 12 maart 2017 @ 20:44:

Cosima, hoe was jouw onderzoek eigenlijk enkele dagen geleden? Heeft jouw gyn nog iets gezegd?



Ik morgenavond mijn biopsie, ben er wel nerveus voor! Mijn uitstrijkjes telkens lsil wat overeenkomst met cin1 en ik hoop dat de biopsie hetzelfde weergeeft of toch niet erger dan cin2. Mijn eerste afwijkend uitstrijkje had ik in maart 2016 en echt waar... ik heb het gehad met dat onderzoeken en afwachten



Flipperke, ik ben er nog hoor !! Drie dagen geleden een kolposcopie gehad bij de gyn, ik moet nu 3 weken wachten voor een uitslag.

De gynecoloog vond slechts één licht plekje dat op een afwijking leek, en zei erbij: als dit het alleen is, dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar goed, nu afwachten...



Ik heb nog geen kinderen, wil ze graag en maak me af en toe wel eens zorgen over wat als...



Ook heb ik de gynecoloog gesproken over of het wel of niet nuttig was om me alsnog te laten vaccinere, hij zei van wel, dat het geen effect heeft op het hpv virus dat ik nu heb; maar mocht ik er vanaf komen dan is het alsnog nutig om me tegen de potentiele nieuwe virussen te vaccineren. Ik weet het even niet.



Voor jouw dus ook even wachten en duimen... succes !!!
quote:cosima schreef op 16 maart 2017 @ 21:15:

[...]





Flipperke, ik ben er nog hoor !! Drie dagen geleden een kolposcopie gehad bij de gyn, ik moet nu 3 weken wachten voor een uitslag.

De gynecoloog vond slechts één licht plekje dat op een afwijking leek, en zei erbij: als dit het alleen is, dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar goed, nu afwachten...



Ik heb nog geen kinderen, wil ze graag en maak me af en toe wel eens zorgen over wat als...



Ook heb ik de gynecoloog gesproken over of het wel of niet nuttig was om me alsnog te laten vaccinere, hij zei van wel, dat het geen effect heeft op het hpv virus dat ik nu heb; maar mocht ik er vanaf komen dan is het alsnog nutig om me tegen de potentiele nieuwe virussen te vaccineren. Ik weet het even niet.



Voor jouw dus ook even wachten en duimen... succes !!!



Hmmm cosima, het lijkt er een beetje op dat we ongeveer hetzelfde hebben behalve dan dat virus, dat heb ik niet. Kan zijn dat m'n lichaam dat al opgeruimd heeft en nu nog de schade moet opruimen, zo zei mijn gyn.

Hebben ze bij jou ook een biopsie genomen? Zoals het er bij jou uitziet denk ik niet dat je bang moet zijn dat je jouw kinderwens niet kan vervullen hoor. Maar ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan! We hebben dan misschien wel 'lichte' afwijkingen maar ze zijn er wel en tot het moment dat deze weg zijn en we (hopelijk snel) een goede pap hebben, blijf je toch in die 'grijze' zone hé



Maar goed, laten we samen gezellig afwachten tot we ons resultaat hebben



Het is bijna maandag, dan zal ik weer stijf van de zenuwen naar mijn gyn bellen om te horen wat m'n vonnis is



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Precies, die grijze zone waarvan je niet weet of het erger of beter wordt. Ik heb voor mezelf al bepaald dat ik, als ik officieel hpv-vrij word, een fles champagne opentrek en een nieuwe paar schoenen koop



Je hoort het morgen al dus?
quote:cosima schreef op 19 maart 2017 @ 18:31:

Precies, die grijze zone waarvan je niet weet of het erger of beter wordt. Ik heb voor mezelf al bepaald dat ik, als ik officieel hpv-vrij word, een fles champagne opentrek en een nieuwe paar schoenen koop



Je hoort het morgen al dus?



Yep, morgen mag ik bellen! Mijn gyn zei me dat de resultaten al in de voormiddag binnen komen. Ik twijfel wel of ik vanop m'n werk zou bellen, mijn zenuwachtigheid kan me zo verlammen eh... En ik moet nogal tamelijk veel rekenen op mijn werk, grote kans dat ik 0,0 productief ben na dat telefoontje Ik laat het je in elk geval weten hier morgenavond!



Dat van die champagne en die schoenen... dat is nu nog is een goed idee!

Laten we geweldig positief blijven en spoedig klinken op een 'schone' cervix
Alle reacties Link kopieren
en en en? goed nieuws?
quote:cosima schreef op 20 maart 2017 @ 19:26:

en en en? goed nieuws?



JOEPIE!!! Goed nieuws!!!

Gyn zei: het weefsel van de biopsie was nagenoeg normaal. Hij klonk hoorbaar opgetogen, heel fijn!

In september nog is een vervolguitstrijkje, dat vind ik zelf goed zo Hopelijk dan een goede pap maar nu vooral super opgelucht dat het niet erger is dan de lsil van het uitstrijkje en vooral dat er niets kwaadaardigs is



Nu jij nog cosima! Wanneer verwacht je jouw resultaat?
Alle reacties Link kopieren
yaaaay !! super !! dus ook geen cin1 ? je bent gewoon cin-vrij ? of snap ik hem verkeerd ?



pas over 2 weken helaas. Ik bel misschien over 10 dagen al, wie weet. Ik ga tegen die tijd ook een week met vakantie, als ik terug kom heb ik het antwoord... spannend.
quote:cosima schreef op 20 maart 2017 @ 20:23:

yaaaay !! super !! dus ook geen cin1 ? je bent gewoon cin-vrij ? of snap ik hem verkeerd ?



pas over 2 weken helaas. Ik bel misschien over 10 dagen al, wie weet. Ik ga tegen die tijd ook een week met vakantie, als ik terug kom heb ik het antwoord... spannend.



Wel, dat ik het begot niet weet! Door mijn opluchting vergat ik het te vragen

Dat de gyn zo opgewekt klonk vanaf het moment hij het resultaat voorlas en zei: 'Ah dat was heel goed hoor!' en dat de resutaten nagenoeg normaal waren, was voor mij dé bevestiging dat het goed was. Ik laat het maar effe los nu, tsjonge, na zo'n jaar piekeren...



Ik duim ook voor je, hou me zeker op de hoogte
Alle reacties Link kopieren
Flipperke, even een update!

De resultaten van de colposcopie waren goed, volgens de assistente. Het is voldoende om pas over 6 maanden weer een controle te hebben. Ik heb de scan van de resultaten later gekregen, en daar staat toch op dat ik hpv+ ben in de high risk group. Maar blijkbaar zijn er geen/lichte afwijkingen tot nu toe (ik weet niet of dat dus CIN1 is, moet dit nog navragen). Gemengde gevoelens dus, en weer 6 maanden wachten.
quote:cosima schreef op 09 april 2017 @ 22:03:

Flipperke, even een update!

De resultaten van de colposcopie waren goed, volgens de assistente. Het is voldoende om pas over 6 maanden weer een controle te hebben. Ik heb de scan van de resultaten later gekregen, en daar staat toch op dat ik hpv+ ben in de high risk group. Maar blijkbaar zijn er geen/lichte afwijkingen tot nu toe (ik weet niet of dat dus CIN1 is, moet dit nog navragen). Gemengde gevoelens dus, en weer 6 maanden wachten.



Hey Cosima

Sorry voor m'n late reactie, lees het nu pas...

Goed nieuws hè! Had je ook een biopsie bij je colposcopie? Jouw resultaat en vervolg lijkt een beetje op het mijne, enkel dat ze bij mij geen virus vonden.

Nu kan je het effe zes maanden loslaten, enfin, dat probeer ik zelf toch ook

Blij voor je hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven