Gezondheid alle pijlers

Malariapillen slikken t.b.v. een vakantie naar Egypte??

10-06-2007 00:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over ca. 5 weken vertrekken wij naar Egypte voor een duik-en zonvakantie van 15 dagen.



Sommige informatiewebsites beweren dat je malariapillen dient te slikken voor reizen naar Egypte en andere sites juist weer niet. Die menen dat alleen producten met daarin DEET (à la Azaron etc..) afdoende zijn om muggen te weren.



Wat is wijsheid in deze?? (want ik heb blijkbaar lekker "zoet" bloed en muggen moeten mij altijd hebben in de zomer!!:@)
Alle reacties Link kopieren
Niet slikken, gewoon deet smeren. Je wordt gek van malariaprofylaxe,
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee jaar geleden naar Sharm el Sheikh geweest en heb er geen mug gezien. Je moet je wel laten inenten tegen Hepatitis en DTP. Deze inentingen moet je na een half jaar herhalen, dan ben je geloof ik iets van 10 jaar beschermd.
Alle reacties Link kopieren


Niet slikken, gewoon deet smeren. Je wordt gek van malariaprofylaxe,







Dit is niet geheel juist, het ligt er heel erg aan welke malariafrofylaxe je moet gebruiken. Er zijn veel verschillende soorten afhankelijk van welk land je bezoekt en afhankelijk van de muggen. In India heb je hele andere pillen nodig dan in Afrika en uit ervaring kan ik zeggen dat je niet ´gek´ wordt van de pillen die je moet slikken als je naar India gaat.



Maar goed, om bij het onderwerp te blijven. Ik weet niet of je malariapillen moet slikken als je naar Egypte gaat, ik zou even huisarts of GGD raadplegen.
Ja, en dan krijg je hier weer reacties waarbij de ene zegt: "doe het wel!" en de ander: "doe het niet!" en dan ben je nog even ver... 



Bij inentingen en pillen slikken is het altijd een afweging: hoe ziek word je van die pillen, hoe groot is de kans dat je het krijgt, en ben je makkelijk te genezen als je het krijgt. Dat is de reden dat websites en reizigers andere dingen kunnen voorschrijven: er is niet 1 juiste oplossing.



Ik ga zelf altijd af op de informatie van de GGD, die staan in Amsterdam elke ochtend te prikken en recepten uit te schrijven, dus ik ga ervan uit dat die op de hoogte zijn van de laatste gegevens.



Niet alle malaria-pillen zijn even erg, alleen Lariam staat heel slecht bekend. Lariam zou ik niet aan beginnen (ik heb zelfs wel eens een reis afgeblazen omdat ik Lariam zou moeten slikken..) Werd altijd voorgeschreven voor gebieden in Afrika, maar er is nu weer iets nieuws voor dat gebied, geloof ik.



Deet beschermt maar ongeveer 8 uur. Als er inderdaad muggen zijn, moet je je ook beschermen met lange mouwen, lange broek, sokken (!), en 's nachts met klamboe en/of ventilator. Muggen gaan sneller op donkere kleding zitten dan op lichte. Ze zijn 's avonds actief, overdag zie je ze bijna niet. Tijdens een beetje luxe vakantie met chique hotel, of in de steden zie je trouwens ook nauwelijks muggen.



Veel plezier met je vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb begrepen dat er een nieuw middel is tegen malaria (Malarone), waar je minder heftige bijwerkingen van krijgt. Ik ga dan toch maar voor de DEET.



Weet iemand van jullie hoe vaak je DTP-injecties dient te herhalen? En hepatitis?



Kan ik hiervoor gewoon naar de huisarts gaan en, ben ik dan gelijk resistent ertegen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga al jarenlang naar de travelclinic op Schiphol. Kun je gweoon naar toe, zonder afspraak. (vertrekhallen 2, links de trap op)

Info daar is meest up-to-date, alle profylaxe ed zijn gewoon voorradig, dus je trekt een nummertje, hebt een gesprekje met iemand daar en die prikt ook meteen.



Ik lees bovendien dat je ook gaat duiken. Met Lariam mag je niet duiken ivm mogelijke bijwerkingen (die ook pas onder water kunnen optreden).

Ik heb zelf ooit met duikreis Malarone ook geslikt, maar daar werd ik dusdanig misselijk van, ben ermee gestopt.



Op duiken.nl onder kopje medisch beantwoord een bekende duikarts ook dergelijk vragen, mss kun je daar voor alle zekerheid ook een kijkje nemen.



veel plezier i.e.g.!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf aan reizigersadvisering. Voor Egypte hoef je geen malariatabletten in te nemen.

Wel wordt aanbevolen ( is dus niet verplicht ) om je te laten inenten tegen DTP en Hepatitis A. Na 1 vacccin DTP ben je 10 tot 15 jaar beschermd

Na 1 vaccin Hepatitis A langwerkend bijv. Havrix ben je 1 tot 3 jaar beschermd. Het is het beste om na een half jaar tot een jaar een tweede vaccin te halen zodat je 25 jaar beschermd bent en waarschijnlijk zelfs levenslang, de termijn wordt namelijk steeds verlengd naarmate er meer onderzoek naar gedaan wordt.

Overigens wil het niet zeggen dat wanneer je gevaccineerd bent je geen enkel risico meer loopt! Blijf altijd alert op wat je eet en drinkt en denk goed aan je persoonlijke hygiene, met name tijdens toiletbezoek. Het wil ook niets zeggen voor je kans op hepatitis of je in een luxe 5 sterren hotel zit of bij de plaatselijke bevolking je verblijft! ZIektes maken geen onderscheid. Je kunt bij wjize van spreke in een zeer luxe hotel zitten waarbij het riool zo leegloopt in de zee waar jij lekker in aan het zwemmen bent! Echt waar, gezien op een cursus.

In ieder geval wens ik je een goede reis toe en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Voor een zon en duikvakantie heb je geen malaria tabletten nodig. Als je op de Nijl gaat varen dan wordt het wel geadviseerd..Wij hadden vorig jaar wel DTP en Hepatitus laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor Afrika wordt Malarone en Lariam voorgeschreven.

Malarone mag je maar een maand slikken want dat is een aanslag op je lever. En dat kan voor mij sowieso niet, want ik blijf altijd langer.

En het is een bewezen feit mensen van Lariam echt raar kunnen worden. Ik heb het 1 keer 2 weken geslikt en ik heb er een paniekstoornis aan overgehouden  (is gelukkig weer over maar heeft lang geduurd)plus dat ik ondanks het slikken wél malaria kreeg.

Voor mij nooit weer. Ik riskeer liever een malaria aanval dan die troep.

Want als je er gewoon op tijd bij bent en naar een arts gaat in Afrika en geld hebt voor medicatie, dan ben je er zo weer bovenop.

De malaria tropica (hersenmalaria) is de ergste vorm, en als enige dodelijk (had ik niet) maar als er medische hulp in de buurt is, dan moet dat ook goedkomen.

Zelf neem ik wel altijd een noodbehandeling mee als ik langere tijd in de bush verkeer, hoewel de  Amref, de Flying Doctors ook zo ter plekke zijn.



Voor arme Afrikanen is het een ander verhaal, als er geen medische post in de buurt is en geen geld voor medicatie. Dan kun je doodgaan.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Het beste kun je volgens mij hierover advies vragen bij de GGD of je huisarts. Bij sommige gezondheidscentra hebben bieden ze zgn. 'reisconsulten' aan.

Een arts of een praktijkondersteuner geven je advies en inentingen/pillen aan de hand van een door jou ingevuld formulier en je krijgt informatie mee voor wat betreft gezondheidsadviezen voor het land van jouw bestemming.

Bedenk ook van te voren wat je wilt gaan doen/bezoeken op vakantie: wil je in de toeristengebieden blijven of ga je ook het buitenland in? En in jouw geval wil je ook gaan duiken. Vermeld dit dan ook, zodat je een goed advies op maat kunt krijgen.



Het wordt wel aangeraden om niet al te lang hiermee te wachten, zodat de inentingen alvast goed in het lichaam kunnen worden opgenomen.

Tenminste, dat is mij verteld door de huisarts.



Ook kun je er kort daarna een dagje er een beetje ziek van zijn. Maar meestal is dat zo weer over. Als je de griepprik krijgt, kun je het daar zo'n beetje mee vergelijken.

Verder moet je er rekening mee houden dat je de spullen en het consult vooraf contant (of met pin) moet betalen, maar de meeste ziektekostenverzekeraars vergoeden het een en ander gedeeltelijk of zelfs helemaal. Dat zou je na kunnen vragen bij de verzekering.

Al met al lijkt het me belangrijker om wat te investeren in je gezondheid dan doodziek terugkomen van je vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Tis hierboven al eerder gezegd



maar voor Egypte hoef je geen Malariapillen te slikken



wel adviseert de GGD/TravelHealth clinic etc om een DTP vaccinatie te halen en een Hepatis A  (Havrix of Avaxim)



Eventueel kun je je ook nog laten vaccineren tegen Hepatitis B (Engerix B) Hepatitis A&B kun je ook gecombineerd laten zetten. (Twin Rix)



Voor een DTP vaccinatie hoef je maar 1 spuit te laten zetten



Hepatis A  "moet" je 2 x een spuit laten zetten (de 2de 6-12 maanden na de 1ste  )



Hepatis B 'moet 'je 3x een spuit laten zetten (de 2de 1 maand na de 1ste vaccinatie de 3de 6-12 maanden na de 1ste )



Laat je A&B gecombineert zetten (dus in 1 injectie A&B) dan kom je ook 3x terug: maand 0, 1 en 6-12.



(dat je bij het gecombineerde A&B  vaccin 3x langs mag komen is omdat het A gedeelte van het vaccin minder potentie heeft (dus minder werkzame stof) het B gedeelte is hetzelfde).



BTW veel ziekte kosten verzekeraars vergoeden alles of gedeelte van je vaccinatie's. Kijk dus even in je polis voorwaarden of neem contact op met je zorg verzekering.



Voor de rest ben altijd voorzichtig met eten en let op je hygiene

Vermijd ijs! voorgesneden vruchten, drink water uit flessen.(nog beter poets zelfs je tanden met fles water) En mocht je ergens gaan eten ga ergens zitten/staan waar het druk is! Dan is het verloop tenminste groot en heb je minder kans op dingen die bv te lang ongekoeld hebben gelegen



groet, SMM
Alle reacties Link kopieren
Wederom veel dank voor de reacties en tips. Inmiddels gebeld met de huisarts en malariapreventie is inderdaad niet nodig in Egypte. Ik heb wel alvast Azaron ingeslagen in grootverpakking;-)



Ook een afspraak gemaakt voor Hepatitis-A en DTP-injecties. Die worden vrijdag a.s. gedaan bij eega en ondergetekende.



Ik open nog even een nieuw topic over het middel Primolut... wil mijn menstruatie uitstellen maar verneem graag de voors en tegens van ervaringsdeskundigen.:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven