Gezondheid alle pijlers

Meer bewegen. Wie doet mee?

05-02-2017 13:49 225 berichten
Hallo allemaal!



In de tijd dat ik in een depressie zat, bewoog ik ineens niet meer, ik was alleen nog maar thuis en zat de hele dag aan de zoete koffie en nu heb ik dus diabetes en om dat van me af te vechten moet ik niet alleen op mijn dieet letten, maar ook bewegen, maar dat rondhangen in huis is een ding geworden waar ik niet meer van af lijkt te komen.

Het is me tot nu toe niet gelukt om mezelf uit de stoel te hijsen en erop uit te gaan en dat terwijl wandelen een levenslange hobby van me is geweest.



De afgelopen tijd las ik op het forum dat er meerdere van jullie zijn die moeten bewegen maar ook de fut niet op kunnen brengen en zichzelf moeten dwingen om het huis te verlaten. Vaak gaat het dan om een depressie of burnout of een andere oorzaak dat de moed in de schoenen doet zinken bij het idee naar buiten te gaan en te bewegen, dus dacht ik zo...



Als we elkaar nu stimuleren om lekker te gaan douchen en dan een wandeling te gaan maken, dan komen we allemaal aan ons trekken en we hebben elkaar om het in stand te houden, daar worden we gezonder en actiever van, door elkaar op te peppen en te stimuleren en misschien achteraf elkaar te vertellen wat we hebben gedaan. Lijkt me een stuk gezelliger dan het allemaal maar alleen te moeten doen, dus, wie doet mee?
Hoi Cateautje, ik ben toevallig gister voor het eerst in....eeuwen...wezen sporten. Mijn conditie is echt heel erg slecht, ik ben al 10 maanden werkloos en ik zit nogal veel. De kilo's vliegen eraan, ik hoef er niet eens wat voor te doen

Ik liep al maanden met het idee te gaan sporten, m'n buurvrouw wilde wel mee. Maar die is helaas afgehaakt en toen heb ik er nog twee maanden over gedaan om mezelf richting sportschool te bewegen. Maar... de kop is eraf! Ik ga beginnen met 2x per week fitness, en dan eerst maar eens het plezier weer vinden in bewegen. Ik heb de neiging altijd om de lat heel hoog te leggen, dus ditmaal ga ik eens de stap-voor-stap aanpak proberen



Hoe ga jij je motivatie vinden Cateau? Ga je met iemand samen lopen, of wil je alleen gaan? Het fijne van deze kant van het jaar vind ik zelf dat er ook weer wandeltochten aan zitten te komen, en dat kan dan een doel zijn om naartoe te werken.
Zoals ik gisteren in een ander topic schreef heb ik ook diabetes. Toen dat ontdekt werd ben ik heel fanatiek gaan lopen en flink afgevallen. Het afgelopen jaar is dat echter weer een beetje ingekakt en ben ik ook weer aangekomen. Tijd om er weer iets aan te doen dus. Ik heb echter een gruwelijke hekel aan sporten, mijn hele leven al. Alleen wandelen vind ik leuk. We (mijn man en ik) hebben ons daarom voorgenomen dit jaar mee te doen met de Nijmeegse Vierdaagse, dat lijkt ons een mooie stok achter de deur. We zijn rustig aan begonnen met trainen, want zelfs voor absolute beginners zou het te doen moeten zijn met een voorbereiding van een half jaar. Vanochtend hebben we ruim anderhalf uur gewandeld, en dat was lekker.
Wat een leuk idee!!

Ik ben een echte huismus (vaak ook noodzakelijk ivm 2 slaapjes overdag van baby) geen depressie oid, maar moet mezelf ook naar buiten slepen.

Zou graag weer eens wat meer gaan bewegen.

Ben de meeste zwangerschapskilos kwijt maar er zijn er nog 3 blijven plakken, wellicht helpt meer bewegen om mijn streef te halen .

Ik begin morgen! Succes allemaal.
Wat een goed plan Trotter en wat fijn dat je je man mee hebt om dat samen te doen.



Het gaat mij in dit topic ook om wandelen en niet om sporten, want afgezien van het feit dat sporten allang mijn ding niet meer is, het is ook een grotere opgave voor hen die de deur haast niet meer uitkomen.

Helaas wordt er verder niet gereageerd door de forummers waar het goed voor zou zijn. Misschien is dit topic op de verkeerde dag geopend, maar ik heb hoop dat er mensen zijn die mee willen doen. Ik weet dat ze er zijn.
Misschien een beetje direct van mij maar hoeveel meer motivatie dan diabetes wil je nog hebben dan?

Hup, jas aan en naar buiten! Je kan het zo makkelijk maken als je zelf wil.

Eventueel koptelefoon met je favoriete muziek op als je het saai vindt.
quote:Evda2016 schreef op 05 februari 2017 @ 15:06:

Wat een leuk idee!!

Ik ben een echte huismus (vaak ook noodzakelijk ivm 2 slaapjes overdag van baby) geen depressie oid, maar moet mezelf ook naar buiten slepen.

Zou graag weer eens wat meer gaan bewegen.

Ben de meeste zwangerschapskilos kwijt maar er zijn er nog 3 blijven plakken, wellicht helpt meer bewegen om mijn streef te halen .

Ik begin morgen! Succes allemaal.Misschien kun je hier af en toe komen melden welke vorderingen je maakt, dat stimuleert misschien ook wel.
Ja zal ik doen! Leuk!

Ik ben ook geen sporter, heb het al diverse keren geprobeerd maar ik hou niks vol .

Misschien gebrek aan doorzettingsvermogen maar het moet natuurlijk wel leuk zijn/blijven natuurlijk.

Daarom lijkt me wandelen of fietsen beter voor me.

Ik woon bij een prachtig bos en toch ga ik te weinig.



Gisteren voor mijn verjaardag een fietszitje gekregen voor dochter en zoon kan tegenwoordig zelf fietsen dus kom maar op met dat mooie weer.
quote:RikM schreef op 05 februari 2017 @ 15:09:

Misschien een beetje direct van mij maar hoeveel meer motivatie dan diabetes wil je nog hebben dan?

Hup, jas aan en naar buiten! Je kan het zo makkelijk maken als je zelf wil.

Eventueel koptelefoon met je favoriete muziek op als je het saai vindt.

Die directheid bevalt me wel. De diagnose is bij mij nog niet helemaal ingezonken. Het gaat nu goed met me en er volgen nog allerlei onderzoeken, misschien dat dat me met de neus op de feiten drukt.

Helaas ben ik na die depressie niet helemaal de oude meer geworden of misschien loop ik nog rond met een staartje daarvan, want ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om de moed te vatten.
quote:Evda2016 schreef op 05 februari 2017 @ 15:13:

Ja zal ik doen! Leuk!

Ik ben ook geen sporter, heb het al diverse keren geprobeerd maar ik hou niks vol .

Misschien gebrek aan doorzettingsvermogen maar het moet natuurlijk wel leuk zijn/blijven natuurlijk.

Daarom lijkt me wandelen of fietsen beter voor me.

Ik woon bij een prachtig bos en toch ga ik te weinig.Bij mij ook tien minuten bij mijn huis vandaan een bos. Snap helemaal wat je bedoeld.
quote:Cateautje schreef op 05 februari 2017 @ 15:15:

[...]



Bij mij ook tien minuten bij mijn huis vandaan een bos. Snap helemaal wat je bedoeld.



Zonde hè, het is zo mooi!

En als je eenmaal geweest bent voel je je zo goed
Op dit moment verveel ik me een ongeluk in het bos. Misschien als het weer groen is.
Dus meeschrijven als je naar de sportschool gaat mag niet?
quote:Cateautje schreef op 05 februari 2017 @ 15:13:

[...]



Die directheid bevalt me wel. De diagnose is bij mij nog niet helemaal ingezonken. Het gaat nu goed met me en er volgen nog allerlei onderzoeken, misschien dat dat me met de neus op de feiten drukt.

Helaas ben ik na die depressie niet helemaal de oude meer geworden of misschien loop ik nog rond met een staartje daarvan, want ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om de moed te vatten.

Dat snap ik want als je depressief bent kun je nergens van genieten, maar het is wel de beste manier om er weer uit te komen! Een mens heeft beweging en frisse lucht nodig, daar knap je van op.



Wat houdt je tegen om nu een half uurtje te gaan wandelen? Het is hartstikke mooi weer: helemaal niet koud en er schijnt een lekker zonnetje!
je hoeft niet te sporten of moeilijk te doen. Elke dag 20 minuten wandelen in een ferm tempo is al een enorme vooruitgang. Je gaat toch wel een keer ergens heen op een dag? Naar de winkel, naar een kennis, naar het postkantoor. Neem een omweg en stap stevig door. Klaar
en je hoeft het ook niet leuk te vinden. Tandenpoetsen vind ik ook niet leuk maar het moet gewoon, elke dag
quote:RikM schreef op 05 februari 2017 @ 15:41:

[...]



Dat snap ik want als je depressief bent kun je nergens van genieten, maar het is wel de beste manier om er weer uit te komen! Een mens heeft beweging en frisse lucht nodig, daar knap je van op.



Wat houdt je tegen om nu een half uurtje te gaan wandelen? Het is hartstikke mooi weer: helemaal niet koud en er schijnt een lekker zonnetje!

Niets houdt me tegen en toch zit ik nog te zitten. Ik probeer er ook achter te komen waarom ik zo lamlendig daarmee omga, want wandelen is altijd mijn hobby geweest en nu trekt het me van geen kanten, vandaar dit topic. Samen, elkaar oppeppen werkt bij mij altijd heel goed, maar de vrouwen die ik hierover heb zien klagen hebben zich nog niet gemeld.

Maar goed, ik neem je advies ter harte en ga er eens op uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik pakte het nogal groots aan en heb een hond genomen waar ik nu voor zo'n 16 jaar aan vast zit. Leuk beest hoor, en ik kom 5 keer per dag buiten. Zelfs in de regen. Misschien een idee om een hond van iemand te lenen? Dan heb je een soort van 'reden' om ook naar buiten te gaan als t koud is.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:ladygaga_xx schreef op 05 februari 2017 @ 15:50:

Ik pakte het nogal groots aan en heb een hond genomen waar ik nu voor zo'n 16 jaar aan vast zit. Leuk beest hoor, en ik kom 5 keer per dag buiten. Zelfs in de regen. Misschien een idee om een hond van iemand te lenen? Dan heb je een soort van 'reden' om ook naar buiten te gaan als t koud is.Ik had een hond en daarmee ondernam ik heel veel, toen moest ik een keer voor een week het ziekenhuis in en de stichting waar ik hem van had bood me een logeerplek voor hem aan en toen ik na die week om mijn hond vroeg, hadden ze hem doorverkocht. Heb de afgelopen jaren gezocht naar een hond die goed bij me past, maar nog niet gevonden.
quote:Cateautje schreef op 05 februari 2017 @ 15:50:

[...]



Niets houdt me tegen en toch zit ik nog te zitten. Ik probeer er ook achter te komen waarom ik zo lamlendig daarmee omga, want wandelen is altijd mijn hobby geweest en nu trekt het me van geen kanten, vandaar dit topic. Samen, elkaar oppeppen werkt bij mij altijd heel goed, maar de vrouwen die ik hierover heb zien klagen hebben zich nog niet gemeld.

Maar goed, ik neem je advies ter harte en ga er eens op uit.Die zijn ook buiten nu.
Cateautje, ik weet niet of je anti depressiva gebruikt, maar er zijn anti depressiva die invloed kunnen hebben op de suiker waarden. Misschien zinvol om daar evt naar te kijken
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 05 februari 2017 @ 15:52:

[...]



Ik had een hond en daarmee ondernam ik heel veel, toen moest ik een keer voor een week het ziekenhuis in en de stichting waar ik hem van had bood me een logeerplek voor hem aan en toen ik na die week om mijn hond vroeg, hadden ze hem doorverkocht. Heb de afgelopen jaren gezocht naar een hond die goed bij me past, maar nog niet gevonden.wat een nachtmerrie, dat kan toch niet?!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Geen Nordic walking groepje bij je in de buurt, cateautje?



Of zelf eentje oprichten?



Is intensiever en sneller dan gewoon wandelen, maar je kan het opbouwen.

En in groep is het heel gezellig om te doen.

Voordeel is dat je dan vaste uren hebt.

Geen uitstelgedrag
quote:Cateautje schreef op 05 februari 2017 @ 15:52:

[...]



Ik had een hond en daarmee ondernam ik heel veel, toen moest ik een keer voor een week het ziekenhuis in en de stichting waar ik hem van had bood me een logeerplek voor hem aan en toen ik na die week om mijn hond vroeg, hadden ze hem doorverkocht. Heb de afgelopen jaren gezocht naar een hond die goed bij me past, maar nog niet gevonden.







Dachten ze dat je door je gezondheid je hond niet meer kon houden? Of hebben ze dat maar even voor je besloten?



Ik zou woest zijn en mijn hond terugeisen. Maar dat heb je misschien ook geprobeerd.
quote:ladygaga_xx schreef op 05 februari 2017 @ 15:58:

[...]



wat een nachtmerrie, dat kan toch niet?!

Ja, ik hield zielsveel van mijn Caspertje en heb er lang verdriet van gehad, dat is, denk ik, ook de reden dat ik geen andere hond kan vinden. Ik weet dat ik niet mag vergelijken, maar Casper was zo intelligent en tot nu toe ben ik alleen maar honden tegengekomen waar je babybrabbel tegen moet gebruiken en dat is echt niets voor mij.

Een hond adopteren van een stichting daar begin ik niet meer aan, want wat mij is overkomen gebeurt bij heel veel mensen, dus dat risico wil ik niet meer lopen. Toch zou ik weer graag een Spaanse hond willen, een dilemma dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven