Gezondheid alle pijlers

Meer bewegen. Wie doet mee?

05-02-2017 13:49 225 berichten
Hallo allemaal!



In de tijd dat ik in een depressie zat, bewoog ik ineens niet meer, ik was alleen nog maar thuis en zat de hele dag aan de zoete koffie en nu heb ik dus diabetes en om dat van me af te vechten moet ik niet alleen op mijn dieet letten, maar ook bewegen, maar dat rondhangen in huis is een ding geworden waar ik niet meer van af lijkt te komen.

Het is me tot nu toe niet gelukt om mezelf uit de stoel te hijsen en erop uit te gaan en dat terwijl wandelen een levenslange hobby van me is geweest.



De afgelopen tijd las ik op het forum dat er meerdere van jullie zijn die moeten bewegen maar ook de fut niet op kunnen brengen en zichzelf moeten dwingen om het huis te verlaten. Vaak gaat het dan om een depressie of burnout of een andere oorzaak dat de moed in de schoenen doet zinken bij het idee naar buiten te gaan en te bewegen, dus dacht ik zo...



Als we elkaar nu stimuleren om lekker te gaan douchen en dan een wandeling te gaan maken, dan komen we allemaal aan ons trekken en we hebben elkaar om het in stand te houden, daar worden we gezonder en actiever van, door elkaar op te peppen en te stimuleren en misschien achteraf elkaar te vertellen wat we hebben gedaan. Lijkt me een stuk gezelliger dan het allemaal maar alleen te moeten doen, dus, wie doet mee?
http://www.rtlnieuws.nl/w ... ine-editie-6-2017#2331636





Ik heb te voet boodschappen gedaan en ben er lekker warm door geworden. Mijn bovenbenen zijn wel stijf, dus dat is een teken dat ik echt vaker naar buiten moet. In ieder geval, het is me wel bevallen, dus dat smaakt naar meer en dan liever zonder volle boodschappentassen, want dat was wel een beproeving.

Tjonge, ik lijk wel een oud wijf.
Jullie zijn al lekker bezig.

Hier nog niet veel gedaan qua extra beweging ivm druk gehad (ja, echt!).

En ik kan gewoon echt geen ronde gaan lopen als het huishouden nog niet op orde is ofzo.

Maaaaar vanaf morgen ga ik er echt verandering in brengen..Wil minimaal 3X pw flink wandelen of hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook weer lekker gewandeld. Of lekker, ik vond het best lastig met al die sneeuw, 't was glad! Zeker de eerste 2,5 km, voetpad is natuurlijk niet schoon. Toen 5 km door het bos, dat ging een stuk beter, de ondergrond in het bos is natuurlijk veel minder glad. Laatste 2,5 km was weer over straat/trottoir dus dat was weer even oppassen. Toch 10 km gelopen in 2 uur. Hoop dat ik morgen ook nog even kan wandelen en de meeste sneeuw dan weg is.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig hier



Bij ons is alsnog een pak sneeuw gevallen. Heb er nog niet echt van genoten, van begin van de middag tot uurtje terug op een verjaardag gezeten. Was daar net voordat het ging sneeuwen en toen ik wegging was het natuurlijk al hartstikke donker.

Wel voor morgen afgesproken te gaan wandelen. Althans als het me lukt naar het 'startpunt' te komen want moet eerst op de fiets.



Toch bij dit soort dagen het idee dat ik er meteen van moet genieten. Voor t zelfde geld sneeuwt het hierna een tijd niet of alleen op de dagen dat ik werk... dus meteen de wandelschoenen aan, camera mee en de sneeuw in
Je kunt méér.
Yessssss na lange tijd weer hardgelopen. 4 km in 30 min.

Trots!!

Was zo lui de afgelopen 2 maanden .

Hopelijk kan ik nu eens doorpakken
Alle reacties Link kopieren
Gewandeld door de duinen en langs strand... was heel erg mooi!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
ff spammen: http://www.rtlnieuws.nl/w ... ine-editie-6-2017#2331636



Grappig want ik schreef hier een aantal dagen terug dat ik wat emoties moest verwerken en eigenlijk geen manier kon verzinnen, alleen wandelen nog wilde proberen. Maar ik heb echt nu al het idee dat het werkt, na 3 x wandelen.

Het sociale contact doet me ook goed. Maar beweging en buitenlucht ook
Je kunt méér.
quote:Moon-Alisa schreef op 12 februari 2017 @ 16:44:

ff spammen: http://www.rtlnieuws.nl/w ... ine-editie-6-2017#2331636



Grappig want ik schreef hier een aantal dagen terug dat ik wat emoties moest verwerken en eigenlijk geen manier kon verzinnen, alleen wandelen nog wilde proberen. Maar ik heb echt nu al het idee dat het werkt, na 3 x wandelen.

Het sociale contact doet me ook goed. Maar beweging en buitenlucht ook Wil je daar een kroketje bij of een blokje kaas?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 17:05:

[...]



Wil je daar een kroketje bij of een blokje kaas? Dit is weer net zoiets als je "stoppen met roken" topic zeker?
quote:Kate2000 schreef op 12 februari 2017 @ 17:36:

[...]





Dit is weer net zoiets als je "stoppen met roken" topic zeker?

Goh, wat een vriendelijk post.



Heb je ook iets toe te voegen of kwam je alleen maar katten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 12 februari 2017 @ 17:38:

[...]



Goh, wat een vriendelijk post.



Heb je ook iets toe te voegen of kwam je alleen maar katten?Sorry, ik heb echt een hekel aan mensen zonder ruggengraat.
quote:Kate2000 schreef op 12 februari 2017 @ 17:41:

[...]





Sorry, ik heb echt een hekel aan mensen zonder ruggengraat.

Daarmee veronderstel je dat je weet hoe en wat over mij en mijn leven en dat is me nogal wat.

Je mocht willen zoveel overlevingskracht te hebben als ik, dan zou je misschien ook de kracht in jezelf vinden om niet zo snel te oordelen.
Alle reacties Link kopieren
Spaar me je zweverig geneuzel.

Ik ken je natuurlijk niet, maar lees je al zolang je hier bent en denk dat zachte

heelmeesters stinkende wonden maken.

Maar maakt mij verder niets uit hoor, sterkte ermee verder.
Zweverig geneuzel ja?



Ik heb twee chronische aandoeningen, voor de één moet ik meer bewegen en de ander maakt dat me moeilijk.

Wie ben jij dan om te oordelen?

Ik zou maar niet zo hoog van de toren blazen, je bent er nog niet en er kan nog van alles met je gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Sorry Cateau, gisteren na een verjaardag topic bijgelezen en de link ff niet gezien Kreeg m zelf via FB en vond het leuk stuk

Kroketje dan graag.



Lijkt me niet nodig om elkaar hier te gaan veroordelen idd. Voor de één is de winkel op de hoek een overwinning en de ander loopt fluitend de Nijmeegse. Kleine stapjes tegelijk toch?
Je kunt méér.
Is een leuk stuk en kan niet vaak genoeg gepost worden, dat geeft moed Moon.



Ach, dat veroordelen wordt meest gedaan door hen die zich niet durven te laten kennen, dus wat heeft het voor waarde.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd... Ik loop trouwens nu fluitend hele stukken maar heel lang thuis gezeten met ook depressieve periodes. Dus ik ken het echt wel.



Wilde ook geen mensen tegenkomen dan, dat was ook een goede reden om binnen te blijven of pas in t donker naar buiten te gaan
Je kunt méér.
Rot hè, die depressie toestanden? Alles is te overleven, alles is door te knokken, maar zodra je daardoor getroffen wordt is het gewoon game over en kan er ineens niets meer. Dit vind ik het zwaarst om te overwinnen, van alles dat me is overkomen.



Die depressie kwam er bij mij nog even bij en dat heeft me geen goed gedaan. Hoewel de depressie weg is, ben ik niet meer de oude geworden, dus ik vraag me af of het wel echt helemaal verdwenen is of dat het gewoon niet meer beter wordt dan dit. Ik hoop het niet.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen doet wat hij kan toch? Ik heb paar keer kleine stukjes gewandeld en ga vanaf deze week 1 keer per week een langer stuk wandelen met een vriendin. Dat hebben we van de week afgesproken. Lijkt me wel gezellig en ook een beetje een stok achter de deur.
Ik kamp ook met een chronische ziekte waardoor sporten lastig is. Ik probeer sinds een aantal weken wel elke dag 4 a 5 kilometer te wandelen. Dat doe ik door ipv de fiets naar het station, lopend te gaan en voor een paar boodschappen ook niet de fiets te pakken maar ga lopen. Ik merk nu ik een stappenteller gebruik, dit mij wat meer motiveert om te lopen. Ik voel me zowaar schuldig als ik een dag niet heb gelopen. Misschien een idee Cateau om een stappenteller te gebruiken en doel te zetten? Ik zou dan niet gelijk voor de veel gebruikte 10000 stappen gaan, maar voor bv 7000 per dag. Ik heb een fitbit maar gebruik eigenlijk altijd mijn telefoon bij het wandelen. Ik tel dus echt alleen de stappen die ik echt wandel. Ik loop dus niet de hele dag met de teller rond. Dan zou ik denk ik wel aan de 10 000 per dag komen. Nu met alleen wandelen kom ik tot gemiddeld 6000-8000 stappen, dat is dus rond de 5 kilometer.
Ik denk dat iets als een stappenteller me niet zal motiveren Gizmo. Hoewel het dan nog niet gemakkelijk gaat werkt het bij mij beter als ik een doel heb, ik kan niet zomaar nergens heen lopen. Mijn hobby is altijd wandelen geweest en was vaak hele dagen onderweg, maar altijd wel ergens naartoe, een doel. Dit is ook één van de belangrijkste redenen dat ik vroeger nooit kon joggen, terwijl ik er wel de conditie voor had. Nergens naartoe, zomaar dwalen is voor mij het meest vermoeiende dat er is.



Ik moet naar de stad voor een Spirelli, dat ga ik morgen maar eens even doen, als mijn lijf het toestaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral door de depressies mijn structuur kwijtgeraakt, in eerste instantie. Niet meer de energie hebben om qua werk of studie te doen wat ik voor die tijd deed. Maar door het vele thuis zitten ook in een sleur raken, alles uitstellen (want het kan net zo goed volgende week) en mijn huis was ook een bende.



Bovendien had ik moeite met sociaal contact omdat dat zo vaak gaat over 'hoe het gaat' en 'wat je doet'. Na de depressies dus, nog steeds.



Nu - vele jaren later - werk ik weer drie dagen en het lijkt of ik eindelijjk die stok achter de deur weer heb om wat meer te doen, in huis enzo. Ik kan de boodschappen niet meer uitstellen want dan zit ik op mijn werk zonder eten.

In hoeverre ik er wat aan over gehouden heb verder, weet ik niet. Soms kunnen collega's wel wat meer werk aan en sneller schakelen. Maar of dat voor die tijd anders geweest zou zijn? Dat is niet meer te acherhalen.



Kan in ieder geval vertellen dat je langzaam een stijgende lijn kunt hebben die nog heel lang heeeel langzaam stijgt. Geduld....
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Spirelli kookboek gekregen van Sinterklaas. Heb alleen nog geen spirelli Leuk doel!
Je kunt méér.
Dank je Moon, dat is een oppepper en stelt mijn geduld weer op een goed niveau. Dacht echt dat dit het was.

Merk ook dat mijn energieniveau onder de maat blijft. Heb jij dat ook?



Jaja, wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Heb wel iets minder energie dan 'de gemiddelde leeftijdsgenoot'. Voor zover die bestaat. Werk nu 24 uur waar het eigenlijk normaal is in ons bedrijf om 40 te werken. Maar dat is voor mij echt niet te doen, ik zou dan in mijn vrije tijd alleen maar voor pampus liggen.

Aan de ene kant ben ik al superblij met 24 uur ten opzichte van de 0 uur die het geweest is. Maar vind het ook wel eens confronterend om collega's mee te maken die 40 uur werken, t hele weekend vol proppen en s avonds ook nog allemaal gezellige dingen doen.



Maar het is de kunst om niet steeds te vergelijken.



Voor de eerste depressie zat ik nog in zo'n andere fase (studeren) dat ik niet echt kan vaststellen of ik toen meer energie had.
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven