Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Alle reacties Link kopieren
Belemmert het je in je dagelijks functioneren of heeft het een negatief invloed op je welzijn? Ik ben niet voor of tegen drinken, dat vooropgesteld, maar ik kan uit je verhaal niet opmaken waar je precies last van hebt, behalve dat jij het ongezond vind dat je er zo mee bezig bent.
Ja, ik! Al drink ik fors meer dan jij. Tot twee weken terug was er eigenlijk geen avond dat ik geen alcohol dronk. Biertje uit het werk, dan ging er bij het eten een fles wijn open en die ging meestal wel voor 3/4 leeg (samen met partner maar ok).

Het was gewoonte. En als er een keer niets in huis was was het nu ook weer niet zo dat ik ontwenningsverschijnselen had of naar de winkel rende, maar ik vond het wel even jammer en ging dan aan het water.



Ik vond het al veel langer abnormaal, maar heb nu besloten dat het echt moet ophouden. Sinds twee weken neem ik alleen nog een glaasje (of 2, 3) op vrijdag en zaterdag. Verder drink ik thee ofzo, ik hou niet van zoete drankjes in ieder geval.



En...ik mis het niet. Nog niet in ieder geval. Ik heb net een wijntje op bij het eten, de eerste dus van deze week, en het is nou niet zo dat ik denk 'wow...wat heb ik daar lang op gewacht'.



Ik hoop dat de knop om is, gewoon een andere mindset. Maar dat zeggende ben ik al eerder op dit punt geweest en viel ik in een week met veel feestjes of andere gelegenheden weer keihard terug in mijn oude gewoonte.

Dit keer wil ik graag volhouden!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.

Eerlijk gezegd vind ik je drankgebruik helemaal niet zo zorgwekkend. Daarnaast, als je wilt minderen of stoppen, ben je waarschijnlijk alleen nog maar meer bezig met de hoeveelheid alcohol die je drinkt.

Dus wat wil je precies bereiken?
Je schrijft dat je het stom vind om te zeggen dat je vind dat je een ongezonde relatie met drank hebt.

Ik vind het helemaal niet stom, ik vind het hartstikke stoer!



Afgezien van de vraag of je daadwerkelijk teveel drinkt, daar kan ik niets over zeggen. Maar als je je er zelf niet prettig bij voelt en liever minder wil drinken dan lijkt me dat een prima idee.

Wat zou je precies willen veranderen? Dat je echt minder drinkt? Misschien alleen nog af en toe? Of dat je er minder mee bezig bent?

Dat laatste lijkt me lastig, want om een gewoonte te veranderen is het wel nodig dat je er veel mee bezig bent, net zo lang tot je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.



Misschien kun je eens op papier op een rijtje zetten wat je acceptabel vindt? Hoe vaak, hoeveel, bij welke gelegenheden. Dan ook welke momenten je verwacht dat het moeilijk wordt om niet te drinken en daar al van tevoren een "strategie" voor bedenken, hoe je met die moeilijke momenten om kunt gaan.



Succes.
Heb jij een probleem of heb jij je een probleem laten aanpraten?



3x in de week alcohol drinken en op feestjes wat extra is niet echt zorgelijk hoor, maar als jij je er niet lekker door voelt is het een rede er wat mee/ tegen te gaan doen.



En anders, gun jezelf wat ongezondst...we hebben allemaal wat nodig van tijd tot tijd om een beetje te ontspannen
Alle reacties Link kopieren
Sensy het belemmert me niet echt maar ik zou het liefst elke dag wel drie glazen willen drinken bij wijze van spreken. En als ik dan de gelegenheid heb, een feestje oid, dan lijkt het wel of ik alles eruit wil halen. Ik drink dan altijd teveel. En in dat opzicht heb ik er wel last van.

Jonna, mijn drank gedrag was eigenlijk zoals dat van jou. Maar nu wij een gezin hebben kan dat niet meer maar ik ben er dus wel mee bezig.

En dat stoort me.

Ook het feit dat ik één wijn geen wijn vind. Dan wil ik er altijd minimaal nog twee. Dat bedoel ik met ongezond. En daar wil ik vanaf.

Ik hoop dat je het volhoudt!!
Alle reacties Link kopieren
Steinbeck2 dank je wel.

Ik wil er gewoon minder mee bezig zijn. Nu kan ik op zondag denken: op donderdag heb ik een etentje, dan "mag" ik weer. En een strategie dat heb ik al wel vaker geprobeerd toe te passen maar eigenlijk lukte dat nooit.

Eerlijk gezegd zou ik niet compleet willen stoppen, ik vind het gewoon ook echt heel lekker, maar ik zou er meer ongedwongen in willen zijn.

Ik drink ook altijd snel, vaak sneller dan mijn meeste vrienden, en dat heb ik dan ook altijd door. Het voelt gewoon vervelend.
Klinkt inderdaad niet gezond, dat je zo "dwangmatig" bezig bent met drank.

Misschien een keer met je huisarts praten?
Alle reacties Link kopieren
Ma_Griffe ik associeer alcohol ook echt met ontspanning, alleen zorgt het binnen mijzelf ook juist voor spanning.

Mijn vriend drinkt bijna niet en hij vindt het ook best raar als ik in mijn eentje drink. En daar zegt hij dan ook wel wat over.

Maar ik denk ook dat dit komt omdat ik dus voorheen echt veel meer dronk en hij mij zo kent. Nu is dat al een paar jaar niet meer zo, maar ik denk dat er bij hem wel een soort irritatie ding is geplant.
Alle reacties Link kopieren
Steinbeck dit klinkt zo stom maar dat durf ik niet. Alsof ik dan zwak ben.

Juist daarom zoek ik hier ook naar mensen die dit herkennen en mee willen schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Nu begrijp ik het: je hebt geen controle over je drankgebruik. Op een feestje ga je los en doordeweeks vind je één wijntje eigenlijk geen wijntje. Dat het je stoort, zegt eigenlijk al dat je je bewust bent van hoe je NIET wilt zijn, maar toch (for the time being) wel bent. Ik denk dat je hiermee al een belangrijke stap hebt gezet. Als je één wijntje toch geen wijntje vind, laat je het doordeweeks helemaal staan. En op feestjes houd je je aan 2 a 3 wijntjes. Dan verschuif je het genot naar feestjes en houd je je thuis drankvrij. Is dit iets waarmee je uit de voeten kunt?
Ik ben 'bang' dat je het niet voor elkaar krijgt om gecontroleerd 1 of 2x in de week 2 wijntjes kunt drinken. Je blijft altijd aan meer denken... Zou het een idee zijn om 2 maanden alcoholvrij door het leven te gaan? (daarna kun je verder kijkenk wat je wil..) Wat je omgeving daarvan denkt maakt toch niet uit? En anders geeft je het toch eerlijk aan?
quote:bettyboef schreef op 06 februari 2015 @ 19:48:

Steinbeck dit klinkt zo stom maar dat durf ik niet. Alsof ik dan zwak ben.

Juist daarom zoek ik hier ook naar mensen die dit herkennen en mee willen schrijven.



Bedoel je zwak met drinken of zwak omdat je het toegeeft?



Ik herken het wel hoor, maar dan niet met alcohol, met andere dingen. En het heeft me heel veel jaren gekost om voor mezelf duidelijk te hebben hoe ik er het beste mee om kan gaan, met die dwang, dat moeten, dat teveel en te snel. Voor mij werkt alleen radicaal niet meer. Maar het is lastig om dat vol te houden. Vooral het idee van nooit meer.

En dan vind ik mezelf ook regelmatig nog een slapjanus. Maar ik weet ook dat die gedachte me nergens mee helpt, hij is contraproductief en lost niets op. Dus ik probeer te focussen op de persoon die ik wil zijn, zonder dat ik de slaaf ben van die dwang. Focus op een gezonde, energieke, levenslustige vrouw die ik wil zijn. En dat helpt wel.

Nog niet genoeg om er helemaal radicaal 100% voor te gaan, maar ik kom wel stapje voor stapje dichterbij.
Alle reacties Link kopieren
Ja Sensy, eigenlijk is het dat. Ik heb inderdaad geen controle erover.

Ik zat zelf te denken aan alleen het weekend en max drie glazen. Maar ik ben bang dat ik dat op sommige momenten moeilijk ga vinden. En hoe zorg ik er dan voor dat ik niet toch nog dat extra wijntje neem? Of tijdens een etentje doordeweeks niks drink?

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar mensen die dit herkennen zodat we elkaar een beetje kunnen steunen. Ik hoop dat Jonna hier ook af en toe blijft schrijven.



Dank je wel voor het meedenken en iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik vind dit best een ding en vond het een stap om het op te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hey Steinbeck ik vind dat je dit heel mooi en begrijpelijk verwoord. Ik herken het dus ook echt. En dan met drinken dus. Ik ga dat nog een paar keer lezen.

En dat zwak voelen bedoel ik mee dat ik dan moet toegeven dat ik niet alles onder controle heb en mezelf een slappe hap vind dat ik kennelijk niet normaal met alcohol om kan gaan. En als ik het wel kan, dat ik dat dan eigenlijk niet leuk vind.



Roze Bank: ik zeg je eerlijk, daar zit ik dus ook steeds aan te denken. Ik heb momenteel de griep en dus best een hele goede reden om even alles op alles te zetten om weer helemaal gezond en fit te worden. Maar het lijkt me eerlijk gezegd gewoon moeilijk. Maar ik denk wel dat dit het beste is. Even cold turkey ontwennen. Ik weet dat ik het kan, tijdens zwangerschappen uiteraard niet gedronken, maar jeetje, ik vind het best een ding!
Alle reacties Link kopieren
Ben trouwens erg blij met jullie reacties! Dank jullie wel.
quote:bettyboef schreef op 06 februari 2015 @ 19:43:

Ma_Griffe ik associeer alcohol ook echt met ontspanning, alleen zorgt het binnen mijzelf ook juist voor spanning.

Mijn vriend drinkt bijna niet en hij vindt het ook best raar als ik in mijn eentje drink. En daar zegt hij dan ook wel wat over.

Maar ik denk ook dat dit komt omdat ik dus voorheen echt veel meer dronk en hij mij zo kent. Nu is dat al een paar jaar niet meer zo, maar ik denk dat er bij hem wel een soort irritatie ding is geplant.





Zolang jij je er lekker bij voelt...zelfs om zo nu en dan eens 'onderuit' te gaan ..het is jouw leven ( en lever)

Iedereen heeft zo zijn/haar relax dingen, voor de een is het hardlopen en voor de ander is het een paar wijntjes.



Vergeef jezelf jouw 'zonden' en geef ook anderen de ruimte jouw je zonden te vergeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:bettyboef schreef op 06 februari 2015 @ 19:57:

Ja Sensy, eigenlijk is het dat. Ik heb inderdaad geen controle erover.

Ik zat zelf te denken aan alleen het weekend en max drie glazen. Maar ik ben bang dat ik dat op sommige momenten moeilijk ga vinden. En hoe zorg ik er dan voor dat ik niet toch nog dat extra wijntje neem? Of tijdens een etentje doordeweeks niks drink?

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar mensen die dit herkennen zodat we elkaar een beetje kunnen steunen. Ik hoop dat Jonna hier ook af en toe blijft schrijven.



Dank je wel voor het meedenken en iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik vind dit best een ding en vond het een stap om het op te schrijven.



Ik weet dat je liever de ervaringen van anderen leest die hetzelfde doormaken als jij nu, maar ik reageer toch nog even. Mag dat ?



Je zegt dat je bang bent dat je het op sommige momenten moeilijk gaat krijgen. Is dit je ervaring of alleen maar een gedachte over een toekomstige situatie? Ik bedoel te zeggen dat je het eerst kunt proberen en daarna kijken of je angst terecht was.



Wat Steinbeck zegt herken ik overigens ook; ik heb het niet met drank maar met andere zaken. Ook het dwangmatige en geen maat kunnen houden. Uiteindelijk ben ik na jaren van mezelf observeren tot de conclusie gekomen dat ik niet de vrouw ben die ik graag wil zijn. De wens om te veranderen won het van de angst om te falen en tot nu toe gaat het nog steeds goed. Ik denk wat ik net al zei dat jij echt een belangrijke stap hebt gezet door er A) zelf stil bij te staan wat het gedrag met jou doet en B) dit hier te delen.



Ik hoop dat er meer mensen zich zullen melden met je wie ervaringen kunt uitwisselen en steun van kunt krijgen.
http://www.alcoholdebaas.nl



Als je een knuffel en steun nodig hebt
Alle reacties Link kopieren
MaGriffe heeft ook een punt zie ik. Maak het niet groter dan het is, maar neem je eigen wens om te veranderen wel serieus. Zoek een middenweg. Je geniet ervan dus waarom zou je dat overboord moeten kieperen? Bovendien schrijf je dat je jaren geleden veel meer dronk en dat het niet meer zo is. Je bent van branche gewisseld en je dronk ineens wat minder. Nu maakt je vriend daar opmerkingen over en sla je aan het twijfelen. Ik zou wat je vriend normaal vindt loskoppelen van wat jij voor jezelf normaal vindt. Veranderen is al lastig genoeg en als je de mening van anderen er bij gaat betrekken dan wordt het alleen maar nog lastiger. Of bedoel je te zeggen dat zijn irritatie over je drankgebruik bij jou het alarmbelletje deed rinkelen dat je er zelf al niet al te blij mee was? Dat laatste kan natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je reageren Sensy, ik ben heel blij met je bijdrage en de dingen die je schrijft vind ik zeker nuttig.

Ik vind wat jij en Steinbeck schrijven heel interessant, over de vrouw die je wil zijn. Ik ga dit mezelf ook eens voorleggen, misschien zelfs wel dagelijks. Ik denk dat dit goed zou kunnen helpen. Door bewust te worden van wie je wil zijn, word ik hopelijk ook steeds meer bewust hoe ik dat kan worden en welke invloed ik daar op heb.



Over dat ik het moeilijk ga krijgen, dat is wel ervaring. Het vlees is zwak. Vorig jaar wilde ik een maand niet drinken, maar na dag 12 hadden vriend en ik een zware tegenslag gehad en hebben we een fles wijn open getrokken en daarna ben ik niet weer begonnen met niet drinken voor een maand.

Dus daar moet ik wel iets mee, maar wat jij en Steinbeck schrijven doet wel iets met me en daar ben ik al blij mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 06 februari 2015 @ 20:16:

. Of bedoel je te zeggen dat zijn irritatie over je drankgebruik bij jou het alarmbelletje deed rinkelen dat je er zelf al niet al te blij mee was? Dat laatste kan natuurlijk ook.



Beide.



Dank je wel Ma_Griffe!




Knuffel en je doet het goed
Alle reacties Link kopieren
Ja hallo, daar zeg je wat. Je hebt 12 dagen niet gedronken (chapeau!) en daarna kwam er een tegenslag. Oké, fles wijn opengetrokken en daarna op de oude voet verder gegaan. Mag je even tot rust komen na de tegenslag en niet ineens van alles willen aanpakken? Ik dacht dat je met 'moeilijke momenten' bedoelde een feestje of een etentje. Dat maakt het toch wat anders. Nou en, als je faalt? So what? Jezelf een slapjanus vinden is echt onnodig. Dat maakt juist dat je niet meer durft te veranderen, want na iedere mislukte poging komt dat nare slapjanus-gevoel weer naar boven. Als je faalt, ben je nog geen slapjanus. Een echte slapjanus bedenkt excuses om niet te veranderen, jij bedenkt redenen om wel te veranderen. En veranderen gaat nu eenmaal gepaard met vallen en opstaan.



En zet inderdaad maar op een rijtje wat voor vrouw je zou willen zijn (suggestie: een vrouw die zichzelf genoeg respecteert om geen slapjanusgedachten in haar hoofd toe te laten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven