Gezondheid alle pijlers

mirena of koper spiraal ?

12-04-2014 22:04 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Eind deze maand heb ik een afspraak om een mirena spiraal te zetten. Maar echt, ik twijfel zo erg tussen mirena of koper?

Allebei hebben ze voor en nadelen, maar graag ervaringen van jullie...



Ik wil graag rekening houden met;



•Ik wil over twee jaar wel weer kinderen

•ik heb af en toe last van migraine

•ik geef de komende maanden/jaar nog wel borstvoeding



Graag jullie ervaringen





Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb een afspraak staan aankomende week om de Mirena te laten verwijderen. Één en al ellende (en ik heb hem al 3,5 jaar nu). Ik ben van plan om dan een koperspiraaltje te laten plaatsen. Voor mij geen hormonen meer!
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Hoi shaista!



Toevallig heb ik hier net een topic geopend over de Mirena-spiraal.

Voor mij is het helaas geen positieve ervaring die spiraal. Ik twijfel nu erg wat ik hierna moet nemen.. Misschien is koperspiraal ook wel een optie. Weet het gewoon niet, want wat je zegt, overal zitten weer voor- en nadelen aan..
Alle reacties Link kopieren
Niet doen die Mirena! Ik kreeg er puisten van (waren geen puistjes meer te noemen), gespannen borsten, m'n haar ging ervan uitvallen en ik ben ervan aangekomen. Oh ja, volgens mij had ik ook meer hoofdpijn dan normaal. Na vier maanden heb ik dat ding eruit laten halen omdat ik twee keer zo'n pijn heb gehad na de seks, dat ik het niet meer trok. Ik kon niet staan, niet zitten en niet liggen. De hormonen worden zogenaamd "plaatselijk" afgegeven, maar geloof mij, ze komen in je bloedbaan en ze maken je helemaal gek.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat ook nog: de Flexi-T spiraal!



Heeft iemand daar ervaring mee? Schijnt nieuw te zijn!



(Zelf geen ervaring met spiralen)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mirena het beste wat ik ooit gehad heb. Eerste maanden waren even wennen, maar na ongeveer 6 a 7 maanden wilde ik niks anders meer! Ben nu inmiddels bij mn tweede. Nooit meer last van ellendige menstruaties en stemmingswisselingen. K kan m nooit vergeten, ideaal! Ik ben ook rustiger in mn hoofd sinds k van pil naar mirena ben gegaan. Eerst kon mn stemming ver beneden peil zijn. Ik vind m geweldig, maarja dat verschilt heel erg per persoon.
Alle reacties Link kopieren
De flexi-t klinkt als een ideaal koperspiraaltje voor jou. Klein spiraaltje, makkelijk in te brengen, weinig bijwerkingen en max 5 jaar effectief. Te gebruiken bij borstvoeding .

Zelf heb ik de t-safe vorig jaar laten plaatsen. Daar ik toen 21 was en best nog wel eens 10 jaar wilde wachten met kindjes. Deze bevat wat meer koper. Is ook een optie natuurlijk. Is ietsje groter dan de flexi-t. Oh voordeel koperspiraal t.o.v. Mirena is dat je in principe meteen zwanger kunt raken na het verwijderen. Met de mirena(hormonen) kan dit iets langer duren.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Ik wil nooit nooit nooit meer een Mirena. Alle hierboven genoemde bijwerkingen had ik, en daarnaast ook nog stemmingswisselingen en een libido van -10. Heb nu een koperspiraaltje (T safe, dus voor 10 jaar klaar) en ik hoef niets anders meer. Als je over twee jaar zwanger wilt worden kun je natuurlijk prima zo'n minispiraaltje nemen. Daar zou ik dan ook voor kiezen.
Ja ik heb heeeeeeel positieve ervaring met Flexi-T!! Deed absoluut geen pijn om in te brengen! Geen hormonen en maar 3 à 4 dagen ongesteld.



Na ongeveer alle pillen en spiraaltjes onder de zon te hebben gehad met hele heftige bijwerkingen.... ervaar ik dit echt als een kado.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn gynaecoloog is de koperspiraal stukke minder veilig.

Daarbij krijgen de meeste vrouwen heftigere en pijnlijkere menstruaties.

Omdat ik endometriose heb was de koper geen optie voor mij.



Ik heb zelf de mirena en heb in het begin wel wat problemen gehad.

6 maanden bijna constant gevloeid. Niet heel hevig maar wel irritant.

Touwtjes die mijn man pijn deden en inderdaad een paar kilo erbij.



Maar daarna: vloeien is gestopt, touwtjes zijn bijgeknipt en ik zit weer op m'n oude gewicht.

En nu is het heeerlijk!

Mijn menstruatie klachten zijn zeker 80% verminderd.

Waar ik vroeger midden in de nacht m'n bed uit moest om nieuw maandverband in te doen om vervolgens nog door te lekken, heb ik nu genoeg aan een inlegkruisje.

Krampen zijn zo goed als weg en verder nergens last van.
Ik zweer bij de Mirena. Ben nu aan mijn derde bezig, al 10 jaar niet ongesteld, hoog libido en bv ging soepel, vloeiend en uitstekend.

Geen puisten, moodswings en andere klachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lara22 schreef op 12 april 2014 @ 22:18:

Er bestaat ook nog: de Flexi-T spiraal!



Heeft iemand daar ervaring mee? Schijnt nieuw te zijn!



(Zelf geen ervaring met spiralen)



Ik heb de T safe gehad, kan 10 jaar blijven zitten en geen hormonen maar ik vond hem vreselijk en niet het zetten hoor want daar geen last van maar ik heb hem een half jaar gehad en ongeveer een half jaar achter elkaar blijven vloeien, echt een ramp.



Toen maar de Mirena geprobeerd en HEEERLIJK! niet meer ongesteld ( nu al 3 jaar niet meer) niks aangekomen, geen moodswings meer of hoe je dat ook schrijft, want ik had normaal altijd erg heftige hormoon aanvallen ;) dat is allemaal mooi geminderd... ik ben 1 en al lof!
Alle reacties Link kopieren
Niet twijfelen.

Neem alsjeblieft geen koperspiraaltje!

Ik heb hem nu zelf een half jaar geleden laten zetten en dat is een van de grootste fouten tot nu toe geweest. Iedere maand weer kamp ik 12 dagen(!) met een soort schotwond/rode waterval en krampen waar je U tegen zegt.

Ik slik nu naproxen vanwege dat rotding.

Het enige voordeel is wel, hij blijft 10 jaar zitten.

Maar niet als het aan mij ligt....
Altijd blijven lachen en je bordje leegeten!
4 jaar de gynefix gehad eni 2 jaar de flexi-T. Gynefix was 7 dagen ongesteld, flexi-T evenveel als normaal, 5 dagen. Soms wat krampen maar pijnstiller helpt. Ben er super tevreden over! Zou nooit meer hormonen willen. Voel mij gewoon vrouw met een natuurlijk cyclus en bijbehorende hormonen.
quote:Rary schreef op zondag 13 april 2014 02:07 4 jaar de gynefix gehad eni 2 jaar de flexi-T. Gynefix was 7 dagen ongesteld, flexi-T evenveel als normaal, 5 dagen. Soms wat krampen maar pijnstiller helpt. Ben er super tevreden over! Zou nooit meer hormonen willen. Voel mij gewoon vrouw met een natuurlijk cyclus en bijbehorende hormonen.



+1000 het is zo fijn omdat het lijkt alsof je niets 'gebruikt' maar ondertussen ben je beschermd. Jammer dat het meisje ergens boven er een slechte ervaring mee heeft!



Er zijn ronduit meer goede ervaringen dan slechte te vinden op het net. Gewoon even googelen!
quote:madelief_81 schreef op zondag 13 april 2014 02:42



+1000 het is zo fijn omdat het lijkt alsof je niets 'gebruikt' maar ondertussen ben je beschermd. Jammer dat het meisje ergens boven er een slechte ervaring mee heeft!



Er zijn ronduit meer goede ervaringen dan slechte te vinden op het net. Gewoon even googelen! Eens. Anticonceptie is super persoonlijk. Het werkt op ieder lichaam anders dus het is een kwestie van uitproberen. Uit principe wil ik geen kunstmatige hormonen dus een mirena zou ik nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook getwijfeld, maar ben uiteindelijk voor het koperspiraal gegaan omdat ik de hormonen gewoon echt niet meer wilde. De eerste maanden was ik nog niet zo zeker over mijn keuze, mijn menstruatie was veel heftiger dan normaal. Maar dat heeft zich allemaal weer genormaliseerd, het is nu zoals voorheen, dus eigenlijk merk ik er niks van. Aanrader dus wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ooit voor de koperspiraal maar heb me de mirena aan laten praten!

Wat een ramp! Puisten, 10 kilo aangekomen en 'voelde' dat ding altijd zitten.

Na 7 maanden dat ding eruit laten halen en wat een opluchting. Het heeft alleen wél 1,5 jaar geduurd voor dat de Kilo's er af waren en ben nu nog steeds bezig met huidtherapie voor mijn acne. (Ik ben 30+ dus acne zou niet meer nodig hoeven zijn)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst een jaar een koperspiraal gehad en dat was voor mij een ramp. Veel pijn en als ik mazzel had was ik 1 week per maand bloedvrij.



Toen een mirena laten zetten en dat was voordat ik ooit een kind had gebaard en het zetten was echt vreselijk! Heel pijnlijk. Maar dat was maar even. Daarna heb ik er 5 jaar plezier van gehad. Na 6 maanden nooit meer ongesteld geweest dus ik hoefde er nooit rekening mee te houden en ook geen pijn meer enzo. Ook geen last van de hormonen. Na 5 jaar besloten we voor een kindje te gaan en hebben we bewust de eerste menstruatie afgewacht en de cyclus daarna was ik zwanger van mijn zoontje.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vijf jaar lang een Mirena gehad en was hier supertevreden mee. Vijf jaar lang niet ongesteld!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tijdje een koperspiraaltje. Een van de betere beslissingen die ik ooit gemaakt heb! Ik was hiervoor aan de pil, nu ik daarmee ben gestopt heb ik veel minder stemmingswisselingen, ben afgevallen, m'n huid is beter. Ik heb ook minder last van migraine. Dat is ook een van de redenen dat ik voor een koperspiraaltje ben gegaan, ik wilde geen hormonen meer in m'n lichaam (behalve die van mn lichaam zelf dan). Het zetten deed vrijwel geen pijn, vooraf heb ik goede pijnstilling voorgeschreven gekregen en ik heb hem laten zetten toen ik ongesteld was (dan is het blijkbaar minder pijnlijk). Mijn ongesteldheid is wat pijnlijker, maar wel korter en minder hevig. Een andere reden dat ik geen mirena wilde is omdat ik dan helemaal niet meer ongesteld word, dan ben ik bang dat ik het niet merk als ik toch perongeluk zwanger word (een spiraaltje is niet 100% veilig). Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een ervaringen, elk lichaam reageert anders blijkt!



Ik had nog nooit van flexi -t gehoord , dus ga even op onderzoek uit.



Zijn er nog mensen met flexi-t ervaringen ?



Bedankt voor jullie reacties!



Gr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven