Gezondheid alle pijlers

Morgen verstandkiezen eruit laten halen onder narcose

20-08-2009 11:19 33 berichten
hoi, ik moet morgen mijn verstandkiezen eruit laten halen onder narcose, de 2 onderste worden eruit gehaald, boven heb ik ze gelukkig niet! wie heeft het nog meer laten doen onder narcose, ik zie er best tegen op. De narcose vind ik niet echt, maar vind het wel spannend, ik zie er meer tegen op erna of ik veel pijn zal hebben en of ik ook dikke blauwe wangen enz. zal krijgen.

Heb je veel last van de narcose? Na hoeveel dagen kan je alles weer normaal doen? En wat me ook heel pijnlijk lijkt is een infuus, die zal ik neem ik aan ook moeten.



ik ben net na de apotheek geweest, daar heb ik al een hele lading pijnstillers gekregen, ibuprofen 600 en dafalgan, een mondspoeling en antibiotica. is het echt zo erg dat ik dit allemaal nodig heb?
Alle reacties Link kopieren
Als je van tevoren goed in de pijnstillers zit (dus tijdig van tevoren innemen, dat is als het goed is ook uitgelegd) dan heb je weinig last. Steeds tijdig nieuwe pijnstillers innemen. De mondspoeling is denk ik om te voorkomen dat allerlei troep zich in de gaten ophoopt.
Ik heb ooit 1 verstandskies (boven) laten trekken en daar heb ik helemaal geen last van gehad. Had ook allerlei horrorverhalen gehoord en gelezen van mensen, dus ik was ook zenuwachtig en had 'n paar oxazepammies geslikt om relaxed in die stoel te kunnen liggen. Maar uiteindelijk viel het dus reuze mee. Zowel het verwijderen van 't ding als de napijn.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu goed dat je volledig verdoofd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 verstandskiezen laten trekken onder narcose.

Het viel mij heel erg mee, bijna geen pijn. Zelfs s'middags patat gegeten heel slecht, maar ging prima!



Ik mocht alleen absoluut geen ibuprofen voor die tijd gebruiken alleen erna, weet alleen niet meer waarom...



Ik heb s'avonds een ibuprofen genomen voor het slapen en voor de rest helemaal niets hoor, valt echt heeeel erg mee (en dat terwijl ik super bang ben voor de tandarts..hihihi)
Alle reacties Link kopieren
Waarom wordt je volledig verdoofd?

Ik heb 3 weken geleden 2 verstandskiezen aan de linkerkant eruit laten halen en helemaal geen na- pijn gehad. Ja een beetje hoofdpijn, maar dat was het dan ook wel.

Ik kon na een dag eigenlijk alles wel weer eten.

Veel succes!
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen onder narcose gegaan omdat ik heel erg bang was voor de tandarts, daarna ook ik "tandarst-therapie" geweest, was zo erg dat ik zelfs niet eens meer in de stoel durfde te zitten.



Gelukkig heb ik het nu onder controle!!
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn bij mij alle vier bij een kaakchirurg eruit gesneden. Ik ben elke keer een paar dagen van de kaart geweest. Heel veel pijn. Ook een paar dagen een opgezet hoofd. Alleen de eerste keer was het blauw. Kan het niet leuker maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tandarts laten doen, jaren geleden, plaatselijke verdoving.

Hij zou er eerst 2 trekken, maar hij vond het zo lekker gaan dat ie ze alle 4 uitgetrokken heeft.

Heel weinig last gehad, na een uurtje vroeg ik zelfs chips aan mijn moeder, die dit uiteraard weigerde te geven. Ik had 1 pijnstiller genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het ook iets te maken heeft met hoe de wortels van je kiezen zitten, dat maakt het dat het meer/minder pijn doet.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek dat ze preventief antibiotica geven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ze alle vier moeten laten trekken door de kaakshirurg. in 2 sessies. de eerste keer had ik 2 weken last van een soort spierpijn in mn kaak. en direct erna was ik trillerig en kon niet op mijn eigen benen staan. mocht ook niet weg van ze hehe. het was niet blauw, maar ik kon niets. heb een hele week lang die sterke pijnstillers geslikt.



de 2e sessie kreeg ik meteen meer pijnstillers mee. ook was ik nu weer dizzy achteraf. maar deze keer viel mee. maar 1 week last gehad.

wel was het eruit boren en rukken van mn tanden beter merkbaar. verschrikkelijk! dat gekraak in je hoofd. brr



maar anderen hebben er weer veel minder last van.

maar het is fijn om ook de horrorverhalen te horen. ik ging er heen met alleen 'geruststellende verhalen'. ik werd gewoon boos dat niemand mij dit had verteld. btje pijn, ammehoela!!
Alle reacties Link kopieren
hanZie, dat gebeurt heel vaak. Je mond is een broeinest voor bacteriën en je hebt een groot gapend gat na het verwijderen van zo'n verstandskies. Je wilt daar geen infecties in en daarom dus AB.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb twee verstandskiezen onder narcose er uit laten halen. Ik heb geen pijnstillers geslikt voor de operatie. Ik kreeg op de dag zelf een pilletje om rustig te worden, alvorens ik naar de operatiekamer werd gereden. Daar kreeg ik een infuus, waar ik nauwelijks iets van gemerkt heb door dat pilletje. De operatie was in no time gedaan. In totaal ben ik 5 uur in het ziekenhuis geweest. Ik vond en vind het nog steeds de beste beslissing ooit wat betreft trekken van kiezen onder verdoving. Niks om bang voor te zijn. De dagen daarna had ik nog wel last, maar niet overdreven. Is per persoon natuurlijk ook verschillend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pelikaan schreef op 20 augustus 2009 @ 12:06:

hanZie, dat gebeurt heel vaak. Je mond is een broeinest voor bacteriën en je hebt een groot gapend gat na het verwijderen van zo'n verstandskies. Je wilt daar geen infecties in en daarom dus AB.Maar een heel klein deel van de mensen krijgt een infectie en er zijn ook andere mogelijkheden. Soms is het medisch noodzakelijk om preventief antibiotica te geven maar om dit standaard te doen vind ik heel dom. Ik ben trouwens ontstekingsgevoelig en heb inderdaad een ontsteking gekregen na het weghalen van een verstandskies en bij volgende keren geen antibiotica gekregen. Er zijn andere oplossingen. Bijvoorbeeld de wond niet hechten zodat het vuil er uit kan.
Ik weet ook niet waarom ik gelijk ook antibiotica heb gekregen, de kaakchirurg heeft me gewoon een briefje gegeven met alle recepten die ik moet halen, en hij heeft ook niet gezegt dat ik een pijnstiller van te voren moet nemen, maar ik heb wel gelezen dat paracetamol geloof ik een week van te voren niet mag, en mag van tevoren natuurlijk ook niks eten en drinken vanwege de narcose
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze alle 4 onder narcose laten trekken omdat ik problemen heb met mijn kaakgewrichten. Van het trekken en de "wonden" heb ik totaal geen last gehad. Goed koelen zorgt ervoor dat je geen dikke blauwe hamsterwangen krijgt. Eén aanrader: neem geen narcose dmv een kapje... Heb ik ook gedaan omdat ik bang ben voor spuiten, maar ik doe het nooit meer... Beter ff mijn angsten doorstaan dan weer twee weken ziek zijn van de narcose. Ik heb er waarschijnlijk niet goed op gereageerd waardoor ik er ziek van werd. Het schijnt dat je nergens last van hebt als je het gewoon door een infuus krijgt. Maar maak je nergens zorgen over, het valt allemaal best wel mee.
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 20 augustus 2009 @ 12:11:

[...]



Maar een heel klein deel van de mensen krijgt een infectie en er zijn ook andere mogelijkheden. Soms is het medisch noodzakelijk om preventief antibiotica te geven maar om dit standaard te doen vind ik heel dom. Ik ben trouwens ontstekingsgevoelig en heb inderdaad een ontsteking gekregen na het weghalen van een verstandskies en bij volgende keren geen antibiotica gekregen. Er zijn andere oplossingen. Bijvoorbeeld de wond niet hechten zodat het vuil er uit kan.Ik ben het met je eens dat het niet slim is om te strooien met AB, zeker in verband met het gevaar van resistentie. Wat de inschatting van deze kaakchirurg geweest is, weet ik natuurlijk niet. Misschien kan de wond juist niet gehecht worden of is er sprake van een vrij forse wond(ik hoop tenminste dat er sprake is van een dergelijke overweging).
Alle reacties Link kopieren
HUh, ga je onder algehele narcose?? of wordt je plaatselijk verdoofd?? Bij mij is er 1 kies uitgesneden bij plaatselijke verdoving, de handeling zelf vond ik peanuts, de hechting die aan mijn wang zat vond ik minder, maar die knapte vanzelf. Dat is overigens niet standaard hoor haha. Ik zou wel een ijspak meenemen naar het ziekenhuis, ik heb daar heel veel aan gehad, meteen na het trekken of snijden plop, ertegenaan en het wordt allemaal minder dik. Het valt allemaal reuze mee hoor!!! Gewoon lekker de ibproven nemen en relaxed aan doen!!

Succes morgen
Alle reacties Link kopieren
Ook bij mij zijn alle vier verstandskiezen onder narcose verwijderd.

Zelfde verhaal als Puck, was al een jaar onder behandeling bij een angst-tandarts. Dit vanwege één verstandskies die verwijderd moest worden. We hebben het na een jaar 'therapie' op de gewone manier geprobeerd, maar ik stopte simpelweg met ademhalen uit angst. Toen bood ze aan het onder narcose te laten doen omdat het op deze manier niet lukte.

Ze hebben toen gelijk alle 4 maar verwijderd (hemelzijdank). Narcose vond ik cool, het werd steeds lichter om me heen, de stemmen klonken steeds verder weg en ineens was ik weer wakker en was alles achter de rug. Alles gehecht met zelfoplosbare hechting. Ben er niet ziek zwak of misselijk van geweest, heb alleen de 1e dag behoorlijk gebloed. Nou ja, dat spuug je gewoon uit.

Voor mij was het ideaal.

Om 8 uur het ziekenhuis in en om een uur of 2 hebben vrienden mij weer opgehaald.



Heel veel succes, ik hoop dat het net zo easy verloopt als bij mij.
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Lieve Ikje, ik heb ze ook onder narcose laten verwijderen en vind het nog steeds - zoals al meer mensen hier schreven - de beste beslissing uit m'n leven. Nou moet ik ook zeggen dat het bij mij werkelijk uit het boekje ging, m'n kiezen waren goed doorgekomen dus van tevoren had de kaakchirurg mij al verteld dat het waarschijnlijk niet gehecht zou hoeven worden. Dat is ook niet gebeurd. Ik heb geen pijn gehad, heb alleen de resterende drie uurtjes in het ziekenhuis na m'n narcose gekoeld, geen pijnstillers geslikt en had de weken erna eigenlijk alleen nog maar een beetje last van wat erge vermoeidheid wat natuurlijk logisch is vanwege de narcose.



Zwellingen heb ik niet gehad, spoelen heb ik nooit gedaan (kwam na paar weken het spuitje weer tegen in de tas die ik bij me had). Kan me voorstellen dat je het infuus eng vindt. Uit eigen ervaring weet ik dat dat geen ruk voorstelt, voor die mensen is het net zo'n routine als voor een telefoniste om de telefoon op te nemen. Zeg wel eerlijk dat je het allemaal een beetje eng vindt, dan kunnen ze daar rekening mee houden.



Ik ben zelf op vrijdag geholpen en was die maandag weer aan het werk. Enigszins versufd nog door de narcose maar qua pijn en dergelijke had ik diezelfde dag nog wel aan het werk gekund.



Houd er trouwens rekening mee dat ze - ondanks de narcose - toch plaatselijk kunnen bijverdoven en dat je dus met een verdoofde kaak uit je narcose komt. Vraag hier even naar van tevoren, dan kom je niet voor een verrassing te staan.



Heel veel sterkte morgen, maak je echt niet te druk want het is zoveel prettiger onder narcose dan onder plaatselijk. De mensen die met jou bezig zijn, hebben het werk vaker gedaan en ze handelen altijd op een dusdanige manier, dat jij er het minste last van krijgt. Wedden dat het je heel erg meevalt en dat je je achteraf afvraagt waar je je van tevoren druk om hebt gemaakt? Zet 'm op hè!
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft verstandskiezen laten trekken, kan ik je niks over zeggen. Ik heb ze gelukkig niet!

Maar met onder narcose gaan heb ik verschillende ervaringen mee.



Ik ben 4 keer onder narcose geweest, waarvan ik 2 keer echt ziek van ben geweest. Overgeven, overgeven en nog eens overgeven. De 3e keer had ik echt nergens geen last van, bij het ontwaken heb ik zelfs om een broodje frikandel gevraagd, omdat ik stierf van de honger.

De 4e keer was vorig jaar november op een vrijdag. Heb de hele dag in het ziekenhuis geslapen, zaterdag en zondag ook eigenlijk alleen maar geslapen, met af en toe een half uurtje me bed uit om wat te eten en te drinken.

Ik had echt het gevoel dat ik voor altijd zou willen slapen, was zo ongelooflijk moe!

Op de maandag kwam ik pas weer in the land of the living.



Succes meid! Hoop dat je niet al teveel pijn zal hebben en wel om de 3 uur pijnstillers nemen, zo blijft je spiegel constant.



Groetjes
ja ik ben ook echt blij dat het onder narcose kan, ik moet morgen om 9 uur in het ziekenhuis zijn en ben om 10:45 aan de beurt, weer iemand tot hoelang je ongeveer in het ziekenhuis moet blijven want dat ben ik vergeten te vragen, ik hoop niet te lang met deze hitte en ik ga straks nog maar even een paar tijdschriftjes kopen en lekker griesmeel en yogert
Alle reacties Link kopieren
De lengte van je verblijf hangt helemaal af van het tempo waarmee jij uit je narcose komt. Ik had er een beetje moeite mee en de verpleegkundige merkte op dat ik normaliter zeker wel een druk leven moest hebben omdat ik het er nu zo lekker van nam. Geloof me, ze houden je geen minuut langer dan nodig.



Yoghurt zou ik niet gelijk nemen omdat dat nogal slijm losmaakt en da's weer niet heel smakelijk. De eerste dag heb ik hoofdzakelijk appelsap gedronken en appelmoes gegeten. Daarna kwarkyoghurt banaan en pas in een later stadium fruitshakes omdat die suikers in eerste instantie nogal beten in de wonden.
hoi nou ik heb het overleeft hoor, toen ik vanmorgen aankwam in het ziekenhuis moest ik gelijk op mijn kamer een operatie jasje aandoen, een kalmering pilletje nemen en een soort mondspoeling en dan richting de operatie zaal, want de chirurg had even niks te doen. dat was wel even slikken, ik dacht nu al want normaal zou ik nog 1,5 moeten wachten. Maar goed aangekomen in de wachtzaal voor de operatie zaal waar keihard de tv aan staat kon ik nog even een dom raar belgisch programma kijken. daarna ging ik naar een piepklein kamertje voor de operatie kamer voor een infuus te prikken, eerste keer mis in mijn hand en overal bloed bah! 2e keer deed de anesthesist het en die was gelukkig wel raar wat echt lekker voelt dat toch niet. daarna de operatie kamer in liepen allemaal mensen, wat ze deden weet ik niet en opeens spoot de anesthesist een narcose middel in en ik voelde me echt weg zakken, echt een raar gevoel! in de uitslaap kamer heb ik 3x geprobeert m'n ogen open te doen en ze waren met van alles bezig geen idee wat weer haha en daarna werd ik pas op mijn eigen kamer echt wakker en kwam mijn moeder er ook weer. om 10:15 werd ik geopereerd en om 12:30 werd ik pas echt wakker. om een uur of 1 vond de verpleegster het wel tijd voor eten en kreeg een een glas water, een flesje soort chocomel met sinasappelsmaak die 300 kcal was!!! heb maar de helft opgedronken en een heerlijke grote schep groene brei! bah zag er echt niet uit was iets van aardappel puree met spinazie en heb dat dus echt niet opgegeten haha mijn moeder is toen naar de kantine gegaan en heeft daar een ijsje en een tomatensoep gekocht dat smaakte iets beter. om 13:30 mocht ik alweer naar huis, en voor mijn gevoel ben ik er echt niet langer dan 1,5 uur geweest het ging zo snel.

nu heb ik net lekker even een tukje op de bank gedaan en lig nu op bed met mijn laptop en een hele charmante icepack op mijn wangen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven