Gezondheid alle pijlers

Narcose of ruggenprik?

22-02-2017 11:57 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Binnenkort word ik geopereerd aan mijn knie. Ik twijfel om een ruggenprik te doen. Je hoort daar veel slechte verhalen over. Ik heb 2x een narcose gehad. De eerste keer ging dat goed, maar de tweede keer kwam ik niet bij en hebben ze van alles moeten doen om mij wakker te krijgen..



Omdat het de eerste keer wel goed is gegaan twijfel ik heel erg. Ik heb een ruggenprik altijd eng gevonden, maar ben nu ook niet meer zo gerust op een narcose.



Iemnd ervaringen met ruggenprik?

Doet het pijn?

Voel je echt helemaal niks meer?

Is het gevoel snel weer terug na de operatie?





Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, kan je niet met je arts overleggen wat betreft de narcose. Ik zou liever narcose kiezen maar als je moeilijk wakker wordt....... misschien was het gewoon eenmalig.
Alle reacties Link kopieren
Een ruggenprik is niks eng aan.

Ik zou daarvoor kiezen, zeker in jouw geval!
Alle reacties Link kopieren
En door wat voor slechte verhalen heb je je precies bang laten maken?



Ik heb een ruggenprik gehad voor mijn keizersnede, geen centje pijn.

Het lijkt me logisch dat je voor de meest "milde" optie gaat en dat is narcose niet. Zeker niet als de ervaring heeft geleerd dat je er slecht uit wakker wordt.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ruggeprik (2 zelfs) gehad één tijdens de weeen en één voor de keizersnee. Ik vond het meevallen maar na de weeën deed niets meer pijn. Ik vind ruggeprik heel eng. 1 mm te ver en je bent verlamd dat vind ik eng. Spuit mij maar plat
Alle reacties Link kopieren
Ruggeprik gehad voor een knieoperatie. De prik voel je even, maar vond het niet pijnlijk. Moest erg lachen dat ik zag dat de orthopeed mijn been vast had, maar ik het niet voelde.



Het gevoel kwam na een paar uur terug, het laatste in mijn billen (laagste punt?)



Wel 2 dagen erge hoofdpijn gehad, schijnt af en toe voor te komen doordat er liqour lekkage was: het gaatje van de ruggeprik sloot niet goed/snel genoeg. Ging vanzelf weer over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ruggenprik
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een ruggenprik gehad i.v.m. bevallingen, ik heb er geen last van gehad. Maar ik ben ook al een paar onder algehele narcose geweest, daar had ik ook weinig last van.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd voor een ruggenprik kiezen als die mogelijkheid er is.

Ik heb 3 keizersnedes met ruggenprik gehad en diverse andere operaties onder narcose.

Ik vind het prettig dat ik wakker kan blijven met een ruggenprik en voor mij heeft narcose meer risico's, dus is de keus helemaal makkelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een intake gehad met de anesthesioloog? Als dat gesprek nog moet plaatsvinden, dan zou ik deze angst zeker bespreken en ook het moeilijk ontwaken uit de narcose.

Uit eigen ervaring kan ik je de ruggenprik meer aanraden dan een narcose. Ik heb een ruggenprik gehad voor mijn ks en ik zag er erg tegenop. Maar het is mee 100% meegevallen. Ik vond het niet pijnlijk en wat ik er prettig aan vond is dat het meteen werkte, ik toch aanwezig was en dat de verdoving langzaam maar zeker weer overging.
Ruggeprik niet pijnlijk.

Maar het bleek niet goed gegaan te zijn, dus alsnog veel pijn.

Voortaan toch maar narcose voor mij.
"veel" slechte verhalen? Wat dan? Een ruggenprik geeft zelden complicaties.



Absoluut ruggenprik dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn bevalling een ruggenprik gehad. Beviel goed!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met zowel narcoses als ruggenprik (voor een KS, dus 'een echte', de versie om de pijn van ontsluitingsweeën te dempen is een ander soort dan er bij operaties gebruikt wordt, als ik het goed begrepen heb). Hoewel ik narcoses best te doen vind, zou ik altijd kiezen voor een ruggenprik als die optie er is. Je herstelt sneller en de kans op complicaties is veel kleiner.,

En laat je niet bang maken door alle horrorverhalen, het zou echt niet aangeraden worden door anesthesisten als er voortdurend rampen mee gebeurden, dus ook de '1 mm ernaast en je bent verlamd" van Katrien kun je als zwaar overdreven naast je neerleggen.
quote:katrien1974 schreef op 22 februari 2017 @ 12:19:

Ik heb een ruggeprik (2 zelfs) gehad één tijdens de weeen en één voor de keizersnee. Ik vond het meevallen maar na de weeën deed niets meer pijn. Ik vind ruggeprik heel eng. 1 mm te ver en je bent verlamd dat vind ik eng. Spuit mij maar plat



Dikke. Vette. Onzin.

Tenzij je de ruggenprik laat uitoefenen door je slager.



http://www.azklina.be/med ... isicos-van-een-ruggenprik
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 22 februari 2017 @ 13:03:

[...]





Dikke. Vette. Onzin.

Tenzij je de ruggenprik laat uitoefenen door je slager.



http://www.azklina.be/med ... isicos-van-een-ruggenprikAch ben er door drie ziekenhuizen op gewezen dat het zo wel werkt. Dus dan meld ik het. Mijn tante is daardoor verlamd. Dus joh, leg het maar lekker naast je neer
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 22 februari 2017 @ 13:06:

[...]





Ach ben er door drie ziekenhuizen op gewezen dat het zo wel werkt. Dus dan meld ik het. Mijn tante is daardoor verlamd. Dus joh, leg het maar lekker naast je neerAls je iets van anatomie weet, en hoe die zenuwbanen lopen, weet je dat je niet verlamd raakt van een ruggenprik, want er is genoeg ruimte om zelfs wel 3 mm 'uit te schieten': de zenuwbanen hangen op die hoogte min of meer 'los' in de vloeistof en worden gewoon opzij geduwd door de naald.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja hoor, daarom worden er honderdduizenden ruggenprikken uitgevoerd per jaar. Denk je echt dat ze dat zouden doen als het zo'n gigantisch risico met zich mee zou brengen?



Bijzonder ook dat anesthesisten zoiets tegen je zeggen. Ik heb 6 keer een ruggenprik gehad, geen enkele arts of anesthesist die tegen mij zei dat als ze een millimeter te ver zou doordrukken ik direct verlamd zou zijn.



Vreselijk dat je tante verlamd is geraakt, maar dan is ze een extreme uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
twee keer ruggenprik, een keer bij bevalling, een keer bij een operatie aan mijn achillespees. Deze laatste was wel anders als bij de ruggenprik. Iets wat gemeen maar toen hij zat helemaal prima. Voordeel vind ik dat je niet geïntubeerd en eventueel gekatheteriseerd hoeft te worden, bij bent tijdens de operatie en daardoor ook geen naweeën ervaart zoals vermoeidheid of desoriëntatie als je wakker wordt.



Zeker omdat je aangeeft bij de narcose vorige keer moeite met wakker worden had zou ik een ruggenprik kiezen maar zoals vele al zeggen, bespreek het met je anesthesist.
Bij mij werd er ook 2 keer naast geprikt, maar heb daar niks aan overgehouden.

Derde keer was dus ook fout geprikt. Toen men daar achter kwam kreeg ik geen nieuwe prik. Dat scheen slecht te zijn.

Dus voor mij geen ruggeprik meer.
Alle reacties Link kopieren
Geen enkele vorm van anesthesie is zonder risico. Ik zou voor een ruggenprik kiezen, heb ervaring met zowel ruggenprik als narcose. Het zetten is even verveend, maar goed te doen en het duurt maar even.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pasgeleden een ruggenprik gehad ivm een operatie.

Een bijzonder iets. Zo was ik er op de uitslaapkamer van overtuigd dat ik mijn benen had opgetrokken en lukte het me maar niet om ze plat te krijgen. Ze lagen al plat

Op mijn zij draaien lukte ook niet



Ik vond het echt ontzettend prettig, geen bijwerkingen en op de OK was het erg gezellig met de anesthesist en zijn assistente.
Alle reacties Link kopieren
Van het zetten heb ik alleen de verdoving in mijn huid even gevoeld. Het zetten zelfs niets van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 22 februari 2017 @ 12:13:

En door wat voor slechte verhalen heb je je precies bang laten maken?



Ik heb een ruggenprik gehad voor mijn keizersnede, geen centje pijn.

Het lijkt me logisch dat je voor de meest "milde" optie gaat en dat is narcose niet. Zeker niet als de ervaring heeft geleerd dat je er slecht uit wakker wordt.Dat is niet per se waar. Ik heb een keer een ingreep laten doen met een ruggenprik, en toen gaf de anesthesist aan dat dat een zwaarder middel was dan de narcose die zou zijn gebruikt als ik daarvoor had gekozen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze narcose willen geven als een ruggenprik een optie is, omdat je de laatste keer zo moeilijk wakker werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven