Gezondheid alle pijlers

Norovirus?

24-06-2014 20:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik ben sinds gisteren extreem aan de diarree, ik heb het over vandaag alleen al 10x (en niet een klein beetje). Voor mijn werk kom ik in verpleegtehuizen. Ik ben benieuwd of ik eventueel last heb van het norovirus. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is het aan te tonen? Kan dit op korte termijn ivm het eventueel weer aan het werk gaan (en ik wil natuurlijk geen mensen besmetten..).

Ik ga morgen de huisarts bellen, maar die is pas vanaf 8:00 bereikbaar en dan ben ik al aan het werk...



Dank jullie!
Je hebt vandaag vast je leidinggevende even gebeld om te overleggen wat wijsheid is?
Moet je ook kotsen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag mijn leidinggevende gebeld om mij ziek te melden aangezien "ik een zeer innige relatie met het toilet" heb en er vannacht elk uur geweest ben.. Vanmiddag (einde werkdag) moest ik terug bellen en toen heb ik gezegd dat het al iets beter ging en dat ik er hoopte morgen weer te kunnen zijn. Tussen 1 en 4 hoefde ik ook maar 1x naar het toilet. Maar sinds 4 uur heb ik alweer 5 keer naar het toilet moeten rennen waardoor mijn vermoedens richting Noro sterker worden. Vandaar dat ik jullie advies vraag..
Wat Lady Voldamort ook vraagt, moet je ook braken? Dit is namelijk het symtoom van het norovirus. Alleen diarree is niet aannemelijk dat het dan noro is, maar waarschijnlijk een buikgriepje. Ik zou gewoon vannacht en morgenochtend even aanzien en voelen hoe het gaat en of je de afgelopen uren nog naar de wc bent geweest. Voelt het beter, probeer je gewoon te gaan werken. Gaat het nog niet, dan meldt je je ziek en bel je even de dokter om te overleggen wat wijsheid is. Buikgriep heerst momenteel overigens wel.
Alle reacties Link kopieren
D'r staat vast in het protocol van jullie verpleeghuis dat je pas weer mag werken als de klachten over zijn, omdat je anders nog besmettelijk bent.

Ik zou dus thuis blijven, denk aan al die kwetsbare bewoners die je misschien besmet.
Alle reacties Link kopieren
Noro is gewoon buikgriep. Uitzieken en na 48 tot 72 uur na de laatste verschijnselen ben je niet meer besmettelijk. Niet te moeilijk doen dus met perse weer na een uur geen wc weer willen werken. Daar besmet je juist anderen mee. Ziek is ziek.
quote:marseille schreef op 24 juni 2014 @ 20:27:

D'r staat vast in het protocol van jullie verpleeghuis dat je pas weer mag werken als de klachten over zijn, omdat je anders nog besmettelijk bent.

Ik zou dus thuis blijven, denk aan al die kwetsbare bewoners die je misschien besmet.Blijkbaar deelde de leidinggevende deze mening niet en vond ze het prima dat TO morgen weer komt werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zeer vermoedelijk gehad. Was bij mij vooral 1 hele zware nacht, de dag erna was ook geen feest maar de dag erop ging het eigenlijk wel weer prima.

Wat het voor mij duidelijk maakte dat het geen gewone buikgriep was was inderdaad het braken. En als je details wilt: het zogenaamde projectielbraken. Je kon je de klok er echt op gelijk zetten, elk uur exact vloog mn maaginhoud eruit. Maar dan ook met de kracht van een straaljager.



Heb je dat gekke braken niet denk ik dat je geen Noro hebt. Maar ik ben geen arts.
Alle reacties Link kopieren
ik had gisteren alleen de diarree. wel misselijk, niet braken.

maar wat voelde ik me ellendig.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik twijfel of ik duidelijk genoeg tegen leidinggevende geweest ben, ik gaf namelijk aan dat ik mij ziek wilde melden aangezien ik " een zeer innige relatie met het toilet heb, en daar vannacht elk uur geweest ben". Ik heb niet expliciet benoemd dat ik aan de diarree ben..
Alle reacties Link kopieren
Bel je leidinggevende en overleg even.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Als je het norovirus hebt dan spuit je het letterlijk van boven en onder uit met hevige buikkrampen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een ziekenhuis en wij mogen, los van of we nou braken of niet, als we diarree hebben de komende 48 uur niet werken.

Tenzij je er de hele nacht en morgenochtend helemaal geen last meer van hebt, zou ik niet gaan.

Ook al is het 'gewoon' buikgriep is het niet handig om kwetsbare ouderen te besmetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 24 juni 2014 @ 20:36:

Ik heb het zeer vermoedelijk gehad. Was bij mij vooral 1 hele zware nacht, de dag erna was ook geen feest maar de dag erop ging het eigenlijk wel weer prima.

Wat het voor mij duidelijk maakte dat het geen gewone buikgriep was was inderdaad het braken. En als je details wilt: het zogenaamde projectielbraken. Je kon je de klok er echt op gelijk zetten, elk uur exact vloog mn maaginhoud eruit. Maar dan ook met de kracht van een straaljager.



Heb je dat gekke braken niet denk ik dat je geen Noro hebt. Maar ik ben geen arts.



Nee, ik ben wel misselijk, maar heb gelukkig dat braken niet!

Ik ben er extra voorzichtig mee aangezien ik voor mijn werk op verschillende huizen/ afdelingen kom op een dag en daarom voorzichtig moet zijn bij een eventuele besmetting ivm een eventuele verspreiding...
Alle reacties Link kopieren
quote:wished- schreef op 24 juni 2014 @ 20:39:

Bel je leidinggevende en overleg even.Die kan ik dus morgenochtend pas weer bellen...
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 juni 2014 @ 20:39:

ik had gisteren alleen de diarree. wel misselijk, niet braken.

maar wat voelde ik me ellendig.Heel herkenbaar!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg en heb onlangs noro op een locatie gehad. Braken hoeft niet bij noro! Een deel van mijn patiënten en medewerkers is doodziek geweest terwijl anderen alleen korte tijd heftige diarree hadden. De GGD adviseerde bij ons om erg hygiënisch te werken. Veelvuldig je handen wassen en ontsmetten met alcohol (minimaal 70%, direct desinfect oid werkt dus niet) was het advies. Noro is alleen overdraagbaar door contact (deurklinken, spoelknoppen, voedsel, braaksel).



Of je kunt werken zou ik af laten hangen van hoe het gaat, je functie en doelgroep. Noro komt ontzettend veel voor in ziekenhuizen en zorginstellingen, dus ze zullen het vaker hebben.
Als je het echt wil weten moet je even ontlasting laten kweken, maar m.i. voegt dat niks toe, het is toch een kwestie van uitzieken.

En blijf liever een dagje langer thuis dan nodig, dan korter. Niks zo erg als een afdeling plat door Noro-taferelen.

(Flashback van alleen op afdeling staan waar 12 vd 15 cliënten ziek zijn, en dan tot overmaat van ramp zelf ook aan het kotsen slaan).
quote:sophiax, 5 minuten geleden.



Of je kunt werken zou ik af laten hangen van hoe het gaat, je functie en doelgroep. Noro komt ontzettend veel voor in ziekenhuizen en zorginstellingen, dus ze zullen het vaker hebben.



Wat wil je daarmee zeggen, dat een keer meer of minder niet erg is?!

Het is voor ouderen en zwakken iets wat levensbedreigend uit kan pakken, nog los van de impact die het heeft op de dagelijkse routine van een afdeling!
Alle reacties Link kopieren
In januari noro gehad ( gekweekt dus zeker weten..) net 12 weken zwanger en net vd ergste misselijkheid af! Man oh man, ik heb me in tijden niet zo beroerd gevoeld overgeven en diarree maar het overgeven overheerste wel echt..

Ik werk in de gehandicaptenzorg en de een na de andere client en collega kreeg het.. het was echt dramatisch!

Ik was zo slap dat ik minstens een week plat heb gelegen maar goed, ik had weinig meer in te brengen na weken van overgeven door zwangerschap..
quote:Superhuisvrouw schreef op dinsdag 24 juni 2014 20:42 Als je het norovirus hebt dan spuit je het letterlijk van boven en onder uit met hevige buikkrampen.Noro verloopt per keer en bij iedereen anders, althans dat kan. Kan variëren van doodziek tot 'merk er bijna niets van'.
Alle reacties Link kopieren
hier heerst het op de school van de kinderen. ik denk dan niet gelijk aan een virus met een naam, ik heb eigenlijk nooit buikgriep.

nog wel vreselijk zere benen trouwens.



ga ik even een vriendin bangmaken. die zoekt altijd gelijk de meest zware ziektes overal achter.

volgens haar moest ik uitkijken voor een maag-darm infectie.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Mobiel dus kan niet quoten: Nee Springding dat bedoel ik zeker niet. Ik weet heel goed wat voor impact het virus kan hebben. Echter is het al besmettelijk voordat je symptomen krijgt en is de kans dat je anderen besmet sterk afhankelijk van je werkzaamheden en het goed toepassen van hygiënische maatregelen. Tijdens een recente uitbraak heb ik veel contact gehad met de GGD en zij achtten toen het isoleren van zieke cliënten niet zinvol (dus voorkomen dat gezonde cliënten van andere locaties in contact komen met zieke cliënten). Ik kan me dus voorstellen dat thuisblijven terwijl je je goed genoeg voelt om te werken als onnodig wordt gezien wanneer je bv. een administratieve functie hebt.
Ik denk niet dat je dit virus hebt, want dan ben je zo beroerd dat je niet kunt typen op een forum. Dan weet je niet waar je het zoeken moet. Ik denk dat je een ander buikvirus hebt, of gewoon iets verkeerd hebt gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven