Gezondheid alle pijlers

Onbegrepen blaas- en maag-darmklachten

29-04-2009 15:16 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben een jonge vrouw van in de 20 en kwam er een paar dagen geleden achter dat ik niet meer kon plassen. Er zat toen ongeveer 1,5 liter in mijn blaas. Volgens de uroloog is het waarschijnlijk dat ik nooit meer zal kunnen plassen omdat de blaas zo uitgerekt is geweest en het virus wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt heeft er te lang gezeten heeft. Ik moet nu 2 weken mezelf gaan catheteriseren en als ik niet meer spontaan ga plassen de beslissing nemen of ik doorga met zelfcatheterisatie of een sp-catheter nemen.



Ik vind dit een moeilijke beslissing omdat het beide een enorme belasting is.... Zeker op zo'n jonge leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat erg voor je!

Ik zou eerst maar eens proberen hoe het gaat met zelfcatheterisatie en duimen dat het lukt om zelf te gaan plassen. (kan soms ook door middel van blaastraining) Daarna is het inderdaad een keuze maken....een voordeel van de sp is dat in sommige gevallen je er een dopje op kunt doen en hem dan om de zo veel uur af kunt laten lopen...hoef je ook niet met een zak aan je been te lopen. Nadeel van zelfcathterisatie is dat het infectierisico best groot is....overleg goed met je uroloog.

Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst proberen zo lang mogelijk zelf catheterisatie te doen. Je bent nog jong.. wanneer je een SP cad hebt heb je voor de rest van je leven een slangetje uit je buik hangen. (met het oog op je jonge leeftijd , bikini, vriendjes e.d is het handigst om zelf catheterisatie te doen)



Dit betekent dan wel dat je altijd met een paar van die slangetjes(catheters) in je handtas moet lopen , maar volgens mij is dat wel handig te verbergen(zo super groot hoeven die slangetjes niet te zijn nl). Bovendien kan je tijdens het uitgaan gewoon naar het toilet om het slangetje in te brengen.

Wel heb je met zelf catheterisatie meer kans op een blaasonsteking.



Ik zou en ik ben nu 29 gaan voor zelf catheterisatie.

En wanneer dat niet meer gaat is het nog vroeg genoeg om te beslissen of je een SP cad wil .
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwprinses, laat je goed voorlichten over de mogelijke voor- en nadelen van beide opties en ook de mogelijke bijbehorende complicaties, risico's etc.



Een beetje behoorlijke uro-afdeling heeft een incontinentieverpleegkundige (of meerdere) in dienst, waar je in alle rust de diverse opties ook eens verder kunt verkennen. Materialen in de hand voelen, waar mogelijk uitproberen etc. Omdat zij uiteindelijk in de praktijk de meeste begeleiding doen, kunnen ze vaak nog meer handige info geven dan een uroloog.



Is er ook gepraat over de optie van medicatie? Het probleem wat je hebt heet urineretentie. Bij bepaalde vormen en situaties kan soms medicatie een hulpmiddel zijn. Desbetreffende middelen zorgen er voor dat de blaas krachtiger samenknijpt waardoor deze beter kan ledigen. Het is zeker geen optie voor alle situaties/iedereen en is geen wondermiddel, maar het is er wel en niet elke uroloog is er altijd even bekend mee lijkt wel.



De enige die de keuze kan maken ben jij zelf. Gemeen antwoord, he? Jij moet je er prettig bij voelen, het moet bij JOUW levenstijl passen en dat is enorm subjectief.



Ik heb zelf een tijd lang aan intermitterende catheterisatie gedaan (zelf catheteriseren). Ik heb last van urineretentie door een aandoening die ik heb. Het catheteriseren an sich had ik geen probleem mee, ik vond het zelf de minst belastende optie en hecht erg veel belang aan niet onnodig meer risico's te lopen.



Helaas bleek IC voor mij niet de juiste optie omdat mijn handfunctie niet optimaal is en die twee niet te combineren waren op lange duur. Dus; verder kijken. Een SP is theoretisch op tafel geweest, maar dat was bovenal theoretisch. Ten eerste zag ik zelf die optie al niet zitten vanaf het begin. Behoorlijke vooroordelen erover omtrent esthetiek, opvangmateriaal etc. Nadat ik met de uroloog de diverse medische kanten daarvan had besproken, was ik al helemaal niet meer 'pro'. Mij te veel extra risico's en mogelijke complicaties.



Mijn eigen uroloog heeft echter een goed gevoel voor het inschatten van wat ik wel en niet zie zitten en gaf zelf al direct aan dat hij dit eigenlijk geen optie vond voor mijn manier van 'zijn' en leven. En gelijk had hij. Er is mij aangeboden een mitrofanoff-stoma aan te leggen. Dit is simpel gezegd het volgende; men neemt de blindedarm, hecht die op de blaas, zet de andere uiteinde vast in de navel (of buikwand, al naar gelang de lengte van de blindedarm), maakt wat klepjes in de blindedarm en zie daar; een nieuwe 'plasbuis'. Hierdoor is het mogelijk om via de buikwand IC te doen. Enorm pluspunt hiervan vind ik zelf dat ik continent ben, oftewel; opslag binnen het lijf gebeurd. Een ander pluspunt vind ik zelf de mindere risico's als eenmaal het stoma goed zit. Geen verhoogd risico op blaasgruis en -blaasstenen, geen verhoogde kans op blaaskanker etcetc. Net zoals gewone IC echter wel een verhoogd risico op blaasontsteking. En zoals elke optie heeft dit natuurlijk ook mindere kanten. Er is een relatief hoog percentage van mensen die een correctie-ingreep nodig hebben voor het stoma juist is, er kan lekkage optreden wat in de navel lastiger weg te werken valt, het is een relatief 'nieuwere' techniek waardoor de resultaten na 30/40/50 etc. jaar nu onbekend zijn.



Ik heb vorig jaar mei dat stoma laten zetten. Een behoorlijk grotere verbouwing dan voor een SP nodig is. Makkelijk is het me ook niet gevallen doordat ik behoorlijk ziek ben geweest, maar het resultaat ben ik erg blij mee. Ik heb wat kleine ongemakjes gehad na de operatie, maar mag absoluut niet klagen. Het gemak is enorm. Ik doe alles wat ik voor die tijd deed, maar heb een stuk meer plascomfort. Ik hoef niet meer op zoek naar een wc, erg handig in de stad, tijdens een concert etc.



Nogmaals; het gaat er hier vooral om wat er voor JOU werkt. Praat daarover met de uroloog en de incontinentieverpleegkundige. Probeer verschillende zaken uit. Waar loop je tegen aan en wat vind je prettig? Bespreek het allemaal en probeer het zo veel mogelijk af te stellen op wat bij jou past.



Geloof me; het maakt al het verschil.



Succes en hopelijk kun je na verloop van tijd de catheters gewoon het raam uit gooien en trekt het vanzelf weer bij.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Mocht je voor de keuze komen te staan, neem dan sowieso de tijd om diverse materialen te leren kennen. Een ander type catheter kan al een enorm verschil betekenen in gebruikscomfort. Praktische bezwaren hoeven daarbij echt geen 'rampenplan' te zijn. Zo zijn er bijv. vrouwencatheters die niets groter zijn dan een lippenstift en zelfs dunner dan een lippenstift. Er is enorm veel aanbod onder de catheters, maak daar dan gerust gebruik van. Van elk merk en type kun je tegenwoordig wel een probeersetje bestellen, erg gemakkelijk allemaal.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut voor de zelf catherisatie gaan. Dat wordt (ook al is dat misschien nu nog niet voor te stellen) heel makkelijke handeling, die zo gewoon voor je wordt dat het een fluitje van ene cent is. Bij zelfcatherisatie beschadig je je lichaam niet, het is niet invasief, alsware. Bij Sp catherisatie is dat het wel, en vaak komen ook nog een infecties voor bij de insteekopening, buiten dat beschadig je je lichaam.



Maar misschien is het te vroeg om hier over te denken, het is nog maar een paar dagen geleden. Je hebt nu zeker een verblijfscatheter om de blaas rust te gunnen?



Vrouwen met MS en blaasklachten, catheteriseren ook vaak zelf. SP wordt vaker gebruikt bij gehandicapten, of als het zelfcatheteriseren echt niet lukt, na lang proberen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Er zit nu nog een verblijfscatheter in, maar dat komt omdat de apotheek de spullen voor de zelfcatheterisatie niet op voorraad had. Vrijdag haal ik de catheter eruit en ga beginnen met zelfcatheteriseren en ik zie er als een berg tegenop.



Mijn voorkeur gaat uit naar zelfcatheterisatie maar ik ben erg infectiegevoelig en ben bang dat ik dus continu blaasontstekingen krijg. Maar dat ga ik dus de komende weken ook even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Blaastraining en medicatie was volgens de uroloog bij mij geen optie omdat het gevoel kwa aandrang gewoon helemaal weg is en ik dus alleen maar enorme buikpijn krijg als die blaas te vol wordt. Hij is nu 1x gevuld geweest met 1500 ml en de keer erna (2 dagen erna) 850 ml dus dat is heel erg veel aangezien een vrouwenblaas ongeveer 300-400 ml kan hebben
Alle reacties Link kopieren
SP, waarom loopt bij jou de boel via de apotheek? Is dat een keuze van jezelf? Veel verzekeraars werken namelijk ook met bedrijven die rechtstreeks aan de klant leveren. Voordeel hiervan is dat je meer controle hebt over wanneer de spullen afgeleverd wordt, wanneer en heel belangrijk; zeer veel spullen zijn standaard op voorraad en binnen 24 uur geleverd aan huis. Extra voordeel is dat men vaak zelf ook incoverpleegkundigen in dienst hebben, waar je ook mee kunt overleggen als een type catheter niet goed bevalt maar je niet precies weet welke andere je wilt proberen.



Heb je een onderhoudskuur antibiotica gekregen? Dat is een standaard protocol bij een langere verblijfscatheter en opstart IC. Dat is natuurlijk nooit 100% waterdicht, maar kan zeker een hoop problemen voor zijn.



Geen gevoel hebben maakt medicatie geen optie? Grappig, bij mij was dat dus geen enkel probleem. Het enige gevoel dat ik nog had was het opmerken van nierpijn. En daar moet je even goed de boel voor vasthouden. Toch is medicatie ook de revue gepasseerd, al zou het bij mij mee gespeeld kunnen hebben dat mijn lichaamskracht om samen te knijpen al niet optimaal was (los dus van het verlies aan samenknijpkracht van de blaas door het oprekken an sich).



Je zegt; haal IK de catheter eruit en ga ik beginnen met IC. Dat roept bij mij acuut de vraag op waarom JIJ dat doet? Geen enkel probleem natuurlijk als je weet wat je doen moet ,maar heb je wel enige begeleiding gehad om IC onder de knie te krijgen en gewoon domweg zelf eens uit te proberen?
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf verpleegkundige roosvrouw. Anders had ik namelijk 2 weken moeten wachten op instructie voor IC.Dus ook nog 2 weken met een verblijfscatheter rondlopen. Als het niet lukt mag ik altijd vrijdag daar komen en om hulp vragen.



Waarom het via de apotheek gaat weet ik ook niet, de uroloog heeft me een recept voorgeschreven en gezegd dat hun dat altijd zo doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah ja, dan zul je theoretisch wel weten wat je doen moet. Weer 2 weken wachten? Hmm, ik was al blij met de poli waar ik loop maar dit bevestigd het weer. Wat vervelend dat ook voor dit soort situaties zelfs een wachttijd geldt.



Je zou even bij de verzekeraar kunnen informeren mocht je rechtstreekse leveringen prettiger vinden, met wie zij zaken doen. Je hebt nu een machtiging voor de time being, en dan is over het algemeen beide opties gewoon gedekt. Maar goed, dat is net waar de persoonlijke voorkeur ook ligt natuurlijk.



Weet je toevallig met welke catheter je vrijdag gaat beginnen? Of is er een 'assortiment' voor je besteld zodat je kunt kijken waar je wel mee uit de voeten kunt en waarmee niet?
vandaag ga ik van alles kunnen
TO, ondanks dat je zelf verpleegkudnige bent vind ik dat je wel weinig begeleiding krijgt. En dat is nu juist in het begin zo belangrijk om het te laten slagen!

Wat hierboven ookal gezegd is, mocht je niet tevreden zijn, ga dan zeker nog eens met andere katheters aan de slag. Je bent jong en hebt nog een goede handfunctie als ik het zo lees, dus dat gaat echt goed komen.

Risico van infecties heb je ook bij sp! Nadeel van een sp is wel dat jij echt nog heeel erg jong bent en dat je daardoor wel een verhoogd risico loopt om door de sp ooit nog eens blaaskanker te krijgen!

Laat je in ieder geval goed voorlichten! Er zijn volgens mij ook wel patientenverenigingen waar je meer info kunt krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga beginnen met lofric catheters. Wanneer ik er mee door moet gaan ga ik zeker nog eens kijken naar andere catheters want die lofric moet je natmaken en je hebt nu ook van die catheters die je niet meer hoeft te bevochtigen, handig op vakantie, onderweg en op het werk......



Met mijn handfunctie is zeker niets mis ;) Dus dat is geen belemmering inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat vervelend zeg!! Maar om heel eerlijk te zijn...ik zou denk ik voor nu wel heel even 'blij' zijn met de verblijfskatheter. Je blaas krijgt nu tenminste rust, en de kans om (evt) zijn normale grotte weer aan te nemen!

Wij hebben wel eens mensen gehad met een urineretentie van zo'n 2 - 3 liter, en voor zover ik weet kijken ze bij ál die mensen of ze weer zelf gaan plassen...raar dus eigenlijk dat de uroloog er nu al zo van overtuigd is dat het bij jou niet zal gaan lukken.

Ikzelf zou absoluut gaan voor zelfkatheterisatie. Je bent zelf verpleegkundige las ik, dus als 'voordeel' heb je dat je enigszins weet hoe je dit moet gaan aanpakken. Wat mij verder zelf een groot voordeel lijkt tov de SP-katheter is dat je niet continu met een 'slang' in je lichaam loopt (lijkt mij op jouw leeftijd best vervelend, denk aan zwembad/sex/strakke shirtjes in de zomer etc etc). Verder kun je zelf kijken of het plassen op gang gaat komen. Je kunt jezelf bijvoorbeeld gaan aanwennen op elke 3 uur standaard te gaan plassen, en om nadien te gaan katheteriseren, om te bepalen hoe hoog het residu nog is. Misschien ga je wél weer zelf plassen, en is die hele katheterisatie uiteindelijk niet meer nodig! Mocht nou blijken dat het plassen écht niet meer gaat, dan kun je áltijd nog bekijken op een SP wat voor jou is.



En ik zou zelf inderdaad ook eens gaan praten met een verpleegkundige op de urologiepoli, en evt. ook nogmaals met de uroloog. Wat zijn de voor- en nadelen? Kun je evt. medicatie krijgen om de blaasfunctie te ondersteunen?



Heel veel succes!! Laat je nog even weten hoe het allemaal verloopt? Hoop voor je dat alles weer goed gaat komen! Liefs, Pien
Alle reacties Link kopieren
Oh je moet kiezen voor speedicath, hoef je niet nat te maken...!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ze ook van lofric die je niet hoeft nat te maken hoor! Maar de speedi-cath is in jou geval ook een goede keuze. Zou zelfs voor de speedi-cath compact van Coloplast gaan als ik jou was. Super klein dingetje, gemakkelijk in gebruik.



Als je de keuze hebt....gaan voor de zelf catheterisatie! Binnen no-time pas je het in in je dagelijks ritme. Met een sp-cath loop je 24/7. Hoop dat je een beetje een leuk iemand treft die het je aanleert. Dat scheelt alles (maar laat je niet ontmoedigen als je net een minder leuk iemand treft). Na t aanleren krijg je vast een startpakket mee, en machtigen ze je om bij een leverancier te bestellen. Kan gewoon via www en ze bezorgen (in neutrale verpakking) de volgende dag, of op een afgesproken tijdstip.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hm, je bent verpleegkunde dus je kunt al katheteriseren bij een ander, maar bij jezelf lijkt me toch echt een ander verhaal. Sure, het zal je vast wel lukken als je er even rustig de tijd voor neemt, maar als je er zo verschrikkelijk tegenop ziet, vind ik het jammer dat je niet de mogelijkheid hebt om bij een incontinentieverpleegkundige eens even in alle rust wat dingen uit te proberen, al zou het alleen maar zijn om jou het gevoel te geven dat je er niet alleen voor staat. Maar als die mogelijkheid er niet is bij 'jouw' ziekenhuis, wordt het natuurlijk moeilijker. Heb je in dat geval iemand die je vertrouwd en die je er vrijdag bij zou kunnen vragen, evt. een collega die ook letterlijk kan helpen als het niet meteen lukt? Of vind je dat niet prettig? Je moet natuurlijk zelf een manier vinden die voor jou goed voelt, maar even om aan te geven dat je misschien niet alleen hoeft te zijn vrijdag als je dat niet wilt.



Als ik je verhaal zo lees, heb ik het idee dat er razendsnel van alles is gebeurd bij jou. Nu kan het natuurlijk zijn dat je verhaal slechts een korte samenvatting is van wat er eigenlijk voorgevallen is, maar heb je bijvoorbeeld al een urodynamisch onderzoek gehad? Want net als een paar van mijn voorgangsters heb ik het idee dat er wel heel snel tegen je gezegd is dat je waarschijnlijk niet meer spontaan zult gaan plassen. Nu ben ik natuurlijk geen uroloog en ik ken jouw situatie niet, maar volgens mij wordt er altijd geprobeerd óf het plassen lukt, bijvoorbeeld door -zoals Pien beschrijft- op vaste tijden proberen te plassen en daarna te katheteriseren om het residu te bepalen. Maar zoals ik zei: ik ben geen uroloog. Maar ik denk wél dat het belangrijk is dat je hier méér begeleiding in krijgt, want je hebt nu in een paar dagen tijd te horen gekregen dát je moet gaan katheteriseren, en daar dan ook alvast even bij dat je straks een definitieve beslissing zult moeten nemen als het plassen niet meer lukt.



Allereerst: die beslissing IS niet definitief. Katheteriseren kun je zolang blijven doen als je zelf wilt, en ook een SPC is er gewoon weer uit te halen. Daarbij zou je -als het zelfkatheteriseren om wat voor reden dan ook niet goed gaat- er ook voor kunnen kiezen om die gewone verblijfskatheter er wat langer in te laten zitten. En Daarbij: ik denk dat je jezelf vooral even de tijd moet geven om aan het idee te gaan wennen, en dat je in die tijd inderdaad eens met een inco-verpleegkundige moet gaan praten en wat verschillende materialen uitproberen.



Ik heb zelf een SPC, omdat ik zo'n beroerde armfunctie heb dat ik niet zelf naar het toilet kan, en zelf katheteriseren is er dan natuurlijk helemaal niet bij. Ik zou zelf echter -als ik die keuze had- absoluut kiezen voor het intermitterend katheteriseren. Het heeft minder risico's, en naar wat ik begrijp van mensen die dat wél kunnen, wordt het op den duur een handeling die net zo gemakkelijk is als het plassen zelf. Het gaat een automatisme worden, en nadelen als het altijd mee moeten sjouwen van katheters zijn volgens mij goed op te lossen doordat er hele compacte katheters bestaan, en je natuurlijk op plekken waar je vaak komt (werk, vrienden, hobbyvereniging) vast wat katheters neer kunt leggen.



Ik had de keus natuurlijk niet, maar ook een SPC kan op zich prima werken. Bij mij doet hij dat echter niet, en dat kleurt natuurlijk ook mijn beeld. Nu moet ik erbij zeggen dat een deel van het probleem bij mij komt doordat ik mijn blaas niet voortdurend leeg laat lopen, maar ik werk met een katheterventiel en laat dus mijn blaas eens in de zoveel tijd leeglopen boven het toilet. Ik heb eerst maandenlang een gewone verblijfskatheter gehad, en dat ging ook prima, totdat ik last kreeg van blaaskrampen en incontinentie. Maar dat probleem zul je waarschijnlijk niet hebben als je werkt met een beenzak en dus je blaas steeds leeg is. Ik zal je mijn persoonlijke ellende met de SPC sparen ook omdat ik een probleem heb dat letterlijk nooit voorkomt bij een SPC, want de urologen die ik tot nu toe heb gezien hebben het nog nooit eerder gezien en hebben er zelfs nooit iets over gehoord of gelezen. Maar iets wat wél vaak voorkomt bij een SPC is bijv. wildvlees bij de insteekopening, irritatie van de insteek, etc. Allemaal geen ramp, maar voor mij persoonlijk zouden dat soort dingen toch meespelen in de keuze, en áls ik kon kiezen, zou ik dus niet voor de SPC gaan. Maar wellicht ervaar jij het katheteriseren als zo belastend dat het voor jou juist een opluchting zou zijn, dat is natuurlijk ook erg persoonlijk. Ik zou je wél aanraden om je goed voor te laten lichten over ook de lange-termijn risico's, want die zijn er met een SPC nu eenmaal ook meer dan wanneer je voor IC kiest. Maar zoals gezegd: probeer voor jezelf om het niet te zien als een definitieve keus, want je kunt echt nog alle kanten op. Ik zou zeggen: begin eerst eens met het katheteriseren en ga pas verder nadenken als je dat voldoende onder de knie hebt en je genoeg hebt kunnen uitproberen aan typen katheters etc. Ga dan eens rustig praten met een inco-verpleegkundige en je uroloog, want besluiten eerst een tijdje een CAD te proberen of een SPC te laten plaatsen, kan altijd nog. Dat hoeft niet na die twee weken, maar kan ook na drie maanden. Succes in ieder geval, en ik hoop dat je een manier kunt vinden die voor jou goed in te passen is in hoe jij je leven vormgeeft. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat.



Oh, en ik ben trouwens 25 en nee, dit is een probleem dat je liever niet hebt, en zéker niet als je jong bent. De katheter op zich vind ik niet erg, ook omdat het mij in 1e instantie m'n vrijheid teruggaf. En als ik nu niet incontinent zou zijn (=niet handig als je jezelf niet kunt verschonwn) en al die andere problemen ermee zou hebben, zou ik ook erg blij zijn met dat ding. Maar dan nóg zou ik kiezen voor IC als dat kón, gewoon omdat je dan niet met een slang in je buik rondloopt, maar ook voorál omdat het medisch gezien gewoon minder risico's heeft.
Alle reacties Link kopieren
hoi ik heb het zelfde probleem

ik catheteriseer nu ook al bijna een half jaar ben nou 24

mijn blaas zat een paar keer ook helemaal vol met 1200 cc

en eerst liep ik 3 weken met ee zak op me been

en daarna heb ik het toen zelf geleerd
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor jullie reacties. Heb vanmorgen de verblijfscatheter eruit gehaald en net voor het eerst zelf gecatheteriseerd. Het ging op zicht vrij soepel maar vond het wel erg pijnlijk en er zat ook wat bloed bij de urine. Maar even in de gaten houden komende dagen of het beter gaat.



Ik probeerde wel te plassen net, maar helaas geen druppeltje. Wanneer het over 2 weken niet beter gaat hoop ik wel dat de uroloog wat verder onderzoek gaat doen of er niet een andere reden is. Anders ga ik toch maar naar een wat groter ziekenhuis toe voor een second opinion.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor onderzoeken heb je ondertussen gehad

de urolooog bij mij geeft me iedere keer weer andere medicatie namelijk

en doet eens in de zoveel tijd bloedonderzoek

maar over 2 weken eb ik weer een afspraak

en hopelijk kan hij meer onderzoek doen

want ik ben namelijk ook van plan namelijk om nhaar een ander ziekenhuis tegaan voor second opinion
Alle reacties Link kopieren
ik heb misschien een link voor je

http://www.medicinfo.nl/% ... 42bf-b00c-8c37bb6f792d%7D gaat over een soort prothese voor je blaas

ik heb er nog nooit van gehoord

misschien is het wat

ik ga het ook aan mijn uroloog vragen of het wat zou zijn en of dat kan
Alle reacties Link kopieren
Diedel: tenzij ik je vorge posts heel verkeerd heb begrepen, gaat de informatie op die website over heel iets anders. In de link die je geeft, gaat het namelijk om een operatieve behandeling voor stress-incontinentie, en dat is zo ongeveer het tegenovergestelde probleem van waar het tot nog toe in dit draadje over ging. Maar zoals gezegd: misschien heb ik je vorige posts verkeerd begrepen.



Maar je vraagt naar uitgevoerde onderzoeken. Wat is er bij jou onderzocht tot nu toe? Want wat in ieder geval gedaan moet worden bij deze klachten is een UDO (urodynamisch onderzoek) en mij lijkt ook een cystoscopie (kijkonderzoek van de blaas). zijn deze onderzoeken bij jou gedaan? Zo niet, dan zou je er om kunnen vragen bij je uroloog de volgende keer.
Hoi,



Ook ik heb een hele tijd aan zelf catheterisatie gedaan omdat ik een tijd gelee niet meer zelf kon plassen na een endeldarmoperatie (blaaszenuw is beschadigd), en heb het dus mezelf moeten aanleren. Ik heb dat een half jaar gedaan en gelukkig! kan ik nu weer zelf plassen alhoewel ik er wel de tijd voor moet nemen. Mijn sluitspier gaat dicht tijdens het plassen dus dat is soms lastig maar heb haast geen retentie meer..

Ik heb overigens wel een blaasonderzoek toen gehad in een groot ziekenhuis..dan krijg je zo'n buisje in je blaas en tijdens het onderzoek doen ze er water in..kijken hoeveel je op kunt houden en wat je uit kan plassen..vaak zien ze gelijk wel wat er mis kan zijn.

Heel veel sterkte!!
Ah, UDO heet zo'n onderzoek, nu zie ik het. (urodynamisch)
Alle reacties Link kopieren
Poe jemig....



Zou als ik jou was sowieso om een second opinion vragen...Vind het nogal wat voor jouw leeftijd. Kan je niet je blaas gaan trainen oid? Snap best dat je blaas tijdelijk ontlast moet worden...ik hoop voor je dat de schade meevalt en dat je tzt wel weer zelf kun plassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven