Gezondheid alle pijlers

Onregelmatige cyclus, is dit normaal?

04-04-2012 14:34 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar juli ben ik, na 4,5 jaar, gestopt met de anticonceptie-pil (Microgynon 20). Sinds die tijd is er eigenlijk geen pijl op op mijn cyclus te trekken; deze variëert tussen de 17 en 46 dagen.

Eind februari ben ik voor het laatst ongesteld geweest, welgeteld één dag met heel weinig bloedverlies. Op dat moment zat ik wel in een stressvolle periode, dus mogelijk heeft dat wel invloed gehad.



Nu zijn we vijf weken verder, en niets wijst er eigenlijk op dat ik binnenkort weer ongesteld ga worden. Nu weet ik dat het tijd kost om alle hormonale troep weer uit het lichaam te laten verdwijnen, en om een normale cyclus weer op gang te laten komen, maar hoe lang is 'normaal'? Ik ben nu toch al bijna negen maanden verder... Wie wil haar ervaringen delen?



Ter aanvulling; een zwangerschap is onmogelijk, ik sta al té lang droog
Was je voor je met de pil begon wel regelmatig ongesteld?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een goeie om eens mee naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook naar de huisarts gaan! Cyclus is wel heel onregelmatig. Als je sinds juli bent gestopt zijn de hormonen al lang uit je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn gynaecoloog is 'ontpillen' een fabeltje.

Zelf heb ik weinig tot geen cyclus en blijk ik nu een trage schildklier te hebben, dat is hopelijk de oorzaak. (moet nog blijken)

Ik ken wel mensen waarbij dit vanzelf over ging dus dat kan zeker, maar als je er vroeger ook al last van had is de kans kleiner. Is het uberhaupt een probleem voor je?
Alle reacties Link kopieren
quote:26gelukkig schreef op 04 april 2012 @ 14:52:

Volgens mijn gynaecoloog is 'ontpillen' een fabeltje.

Zelf heb ik weinig tot geen cyclus en blijk ik nu een trage schildklier te hebben, dat is hopelijk de oorzaak. (moet nog blijken)

Ik ken wel mensen waarbij dit vanzelf over ging dus dat kan zeker, maar als je er vroeger ook al last van had is de kans kleiner. Is het uberhaupt een probleem voor je?Volgens mijn gynaecoloog ook!
Alle reacties Link kopieren
ontpillen is een fabeltje. Als het maanden zou duren voordat je lijf weer normaal zou functioneren dan zou je niet zwanger kunnen worden als je een paar keer de pil vergeet.



Ik heb meer dan 20 jaar de pil geslikt en mijn cyclus was direct weer regelmatig met hooguit 1 a 2 dagen verschil.



Veel stress kan inderdaad invloed hebben op je cyclus maar in jouw geval lijkt het mij raadzaam om eens naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd na het stoppen van de pil (Diane-35) ook niet/nauwelijks ongesteld. Uiteindelijk bleek dat ik PCOS had. Poly Cysteus Ovarieel Syndroom. "Tja" hoor ik je nu denken; "boeiend, maar dat zal wel weer zo'n zeldzaam pechgeval zijn; dat heb IK toch niet?"



Maar 1 op de 10 vrouwen heeft dit. Het is een lichte (tot zwaarder) disbalans van je hormonen waardoor een eisprong of uitblijft, of onregelmatig is. Google er maar eens op.

Of anders -en dat is mss wel handiger - ga je eerst even gewoon naar de huisarts inderdaad. Met een bloedtest (en evt. een echo van de eierstokken) kunnen ze dat vrij snel zien.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik zo bang voor dat ik dat blijk te hebben als ik ooit stop. In mijn omgeving zijn er al 2 vrouwen die dat hebben en het lijkt me echt een nachtmerrie.



(TO ga naar HA)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ik was er eigenlijk tot op heden wat nuchter onder gebleven, maar zie nu ook dat een bezoek aan de huisarts misschien wel een goed idee is. Ik ga morgen meteen even een afspraak maken.



Ikbenik, hoe zijn ze er bij jou achter gekomen? Door een bloedtest en een echo? En wat betekent het voor je in het dagelijks leven? Heb je er last van?
Alle reacties Link kopieren
Maja; hahaha! Een 'nachtmerrie' wil ik het niet noemen, hoor! Er valt prima mee te leven. Het duurde in mijn geval alleen onnodig lang voordat het gediagnostiseerd werd. Terugkijkend ZOOO zonde vd tijd; zeker omdat 1 bloedonderzoekje als enige nodig was.



Daarna was het even extra lastig om zwanger te worden. Maar echt niet onmogelijk hoor. Heb nu 2 lieve gezonde kinderen.

En na de bevalling van de jongste is mijn cyclus spontaan regelmatig geworden. Ik ben nu elke 5 weken ongesteld, dus dat is iets anders dan bij de gemiddelde vrouw, maar ik vind het wel prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Miss:

Ik werd niet ongsteld na het stoppen met de pil. Toen moest ik eerst allerlei artsen bezoeken. Eén zei dat ik eerst maar eens een maand of 3 a 4 de ochtendtemperatuur moets opnemen bij mezelf. Hiervoor kreeg ik een speciale kaart mee; kon ik het zelf intekenen. Blijkbaar heb je net vóór je eisprong een temperatuurverschil van een half graadje.

4 verspilde maanden (van elke ochtend om 6 uur de wekker zetten) later werd ik doorgestuurd en deed een arts de grafieken blind in een map, legde het weg en zei dat ik gewoon even bloed moest laten prikken.



Daaruit kunnen ze bepaalde hormoonwaardes aflezen.

Ook kreeg ik een inwendige echo. Normaal zie je op de echo een soort wit bolletje (eierstok) gevuld met grijs, en dan als je eitje groeit 1 klein zwart bolletje erin. Dat is het vochtblaasje rondom je eitje. Als dat zo groot is als een dikke kers, dan springt dit vochtblaasje en 'spuugt' het eitje je eileider in.



Bij mij zag je op de echo een wit bolletje (eierstok) gevuld met grijs maar dan met een hele rij met zwarte bolletjes naast elkaar. Die vochtblaasjes scheiden dan zelf een soort hormoontje af om de eitjes in de omgeving te laten stoppen met groeien. Maar omdat er dus een heel rits eitjes zitten die allemaal halverwege het rijpen zijn, remmen ze elkaar af. Daardoor is er geeneen eitje dat daadwerkelijk springt.



Met kinderwens is het handig om et weten, maar in de praktijk merk ik er (nu) weinig van.

Als je erop gaat googlen kun je wel schrikken. Je kunt last hebben van overbeharing op mannelijke plaatsen (kinhaartjes bijv.), puistjes, meer aanleg om dik te worden etc.

Word je niet blij van. Maar in de praktijk vat het dus allemaal wel mee. Vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat is PCOS toch, ikbenik?
Alle reacties Link kopieren
Klopt Smulrol!

Dan heb ik het goed uitgelegd; als je de beschrijving leest en weet waar ik het over heb, haha!)

Heb jij dat ook...?
Alle reacties Link kopieren
ik heb 31 dec 2010 de laatste pil geslikt. En nu na ruim een jaar wordt t eindelijk eens een beetje normaal.



Ik had een cyclus varierend van 27- 108 dagen.



Laatste 3 keer nu 51-28-36 dagen. Dat is voor mij nu weer een beetje normaal



Ben ook bij de huisarts geweest (september geloof ik, bij de cyclus van 108 dagen waar ik toen nog steeds op zat te wachten) En inwendig onderzoek gehad.. Maar enige wat ik moest doen was nog eens 3 maanden afwachten.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
ja ik heb ook PCOS. Alleen bij mij kwamen ze er al achter toen ik 15 was. Daarna ben ik aan de pil gegaan en soms stop ik even. Wat ik dan merk is juist dat ik de eerste maand vaak nog wel ongesteld wordt, maar daarna juist niet meer.



Bij mij verder precies het zelfde als bij Ikbenik: het hoeft geen problemen te gaan opleveren als ik ooit kinderen wil (HA zei wel: loop er geen twee jaar mee rond voor je naar de HA gaat, kom wat eerder), en ik heb ook niet de veelgenoemde klachten als overbeharing en overgewicht. Daardoor herken ik me vaak helemaal niet in de verhalen over PCOS in de bladen (dat zijn vaak vrouwen die er heftiger last van hebben). Maar je kunt het dus ook ongemerkt hebben.



Beetje offtopic (waarvoor excuus), maar Ikbenik, ik meende dat je kleine cystes op de eierstokken hebt, waardoor de eitjes niet rijpen?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Die 'cystes' klinkt altijd een beetje alsof je iets raars (kanker ofzo?) in je lijf hebt. Dat is in dit geval NIET zo.



Bij iedere (vruchtbare) vrouw rijpt er elke maand 1 eitje. Dat eitje is maar 1 celletje klein. Dat rijpt in een soort vochtblaasje, dat gedurende de cyclus oiv hormonen groter groeit.

Dat vochtblaasje noemen ze een cyste.



Als het vochtblaasje de grootte heeft van een dikke kers, dan geeft het een hormoontje af dat een 2de hormoon in gang zet. DIE zorgt ervoor dat dat vochtblaasje het eitje lanceert in de eileider.



Bij PCOS heb je op zich voldoende hormonen om een ei-blaasje (cyste) te laten groeien tot de juiste grootte om te springen, alleen verdelen de eitjes deze dosis met elkaar. Dus de 'portie' die 1 eitje normaal krijgt, verdelen ze dan met z'n 5en bijv.



Daardoor groeien er allemaal cystes maar half zo groot.

En als een cyste 'in groei' is, geeft het een seintje af aan de buurman-eitjes dat dat buurvrouwtje NIET hoeft te groeien, aangezien HIJ wel gaat groeien.

Maar omdat er dus 5 van die eitjes zijn, roepen die allemaal tegen elkaar dat ze moeten stoppen met rijpen, omdat hij wel zal gaan groeien/springen.



Dus enerzijds krijgen ze iets minder 'groei-hormonen' om de volledige grootte (doorsnede ong 20 MM) te kunnen halen (omdat ze alles samen delen), en anderzijds REMMEN ze elkaars groei af door dat rem-hormoontje.



Op een echo zie je dat als een reeks kleine zwarte balletjes op een rijtje, maar geen van allen groeit echt 'door' tot die spring-grootte bereikt wordt.



Geen eisprong dus. (Of slechts af en toe.)

Dus moeilijker zwanger worden.



In het Zkh geven ze je extra hormonen zodat ze TOCH door kunnen groeien; die te kleine vochtblaasjes. Met het risico dat er meerdere eitjes rijpen en springen.

Daarom moet je regelmatig terug in deze periode voor echo's. Als ze dan zien dat er bijv. 8 eitjes allemaal spring-klaar zijn, dan breken ze die cyclus af; want niemand zit op een 8ling te wachten.

(Meestal dan!)



Zodra er netjes 1 (of max 2) eiblaasjes groot genoeg zijn, krijg je een speciale intramusculaire injectie met dat "spring-"hormoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenik schreef op 06 april 2012 @ 07:54:

Klopt Smulrol!

Dan heb ik het goed uitgelegd; als je de beschrijving leest en weet waar ik het over heb, haha!)

Heb jij dat ook...?ik heb wel aantal van de symptomen, maar 0,0 kinderwens dus nooit uit laten zoeken
Alle reacties Link kopieren
Dan is het idd minder relevant om uit te zoeken Smulrol.

Hoewel; als je bijv erg last zou hebben van puistjes, onregelmatige cyclus, mannelijke overbeharing oid, dan is het handig om te weten waar het van komt.



Ook als je bijv. 6 mnd niet ongesteld wordt, dan is het beter voor je lijf om een 'doorbraakbloeding' te forceren. Je lijf blijft met PCOS nl je baarmoederslijmvlies non-stop prikkelen dat er een 'bedje' aangemaakt moet worden voor dat zgn springende eitje (dat niet komt), wat je -op termijn- een verhoogde kans geeft op baarmoederkanker.

Mijn gyn zei toendertijd dat het een afweging was van risico's. Om die verhoogde kans op baarmoederkanker te verlagen kon je bijv wel de pil gaan slikken, maar van de andere kant zei hij dat je dan MET pil ook weer een IETS hogere kans had op borstkanker.



Tja.

Ik heb toen maar besloten om GEEN pil te slikken, en aan de bel te trekken als ik 6 mnd of langer niet ongesteld zou worden.

Dat is nog niet nodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
pff IkbenIk, als ik dat allemaal zo hoor was jouw gynaecoloog wat beter onderlegd dan de mijne.... ik was 15, mijn gyn probeerde vaag uit te leggen dat het iets met een biologische klok en hormonen te maken had en pas toen ik op 18 bij de HA kwam voor de pil, kreeg ik te horen waar het nou echt om ging. Maar dat verhaal over het baarmoederslijmvlies heb ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou er ook niet van wakker gaan liggen, hoor. Het zou maar gaan om een 'iets-verhoogd-risico' en dan vooral als je echt maandenlang geen menstruatie hebt.



Er zijn veel verschillende gradaties van PCOS. Sommigen worden nooit ongesteld (of 1x p.jr); DIE moeten dit verhaal in de gaten houden.



In mijn geval word ik zo ongeveer rond de 5 weken ongesteld. Daar ben ik wel blij mee. Daarmee is mijn risico op baarmoederkanker erg klein, en heb ik nèt iets minder ongemakken dan de gemiddelde vrouw die een cyclus van om de 28 dagen heeft.
Alle reacties Link kopieren
O ik lig niet wakker hoor

Slik de pil, dus geen probleem. Overigens ben ik inderdaad wel eens een half jaar niet ongesteld geweest (voordat ik aan de pil ging).



Overigens lijkt uit het verhaal van Woepsie dus wel weer dat je kunt 'ontpillen'.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iets meer dan een jaar geleden gestopt met de pil. Ik werd meteen lichtjes ongesteld en daarna 2 maanden niet, toen even wat bloed verlies en de rest van het jaar helemaal niet meer. Prompt de eerste week van dit jaar "gewoon" ongesteld met redelijk wat bloedverlies. Netjes op de dag af 4 weken later weer. Daarna weer helemaal niet. (Nog?) geen pijl op te trekken dus, maar ik vind het prima zo, ik voel het een dag van tevoren aankomen dus ik ben wel voorbereidt, geen onverwachte, vieze toestanden dus :P



Ook mijn gynaecoloog zei trouwens dat je lichaam direct z'n cyclus weer oppakt, dus geen "ontpillen".
Ik werd na het stoppen van de pil een half jaar niet ongesteld, daarna wel met hele lange cyclussen. Pas na een jaar weer regelmaat in mijn cyclus.

Huisarts had aangegeven dat een cyclus in het eerste jaar na het stoppen van de pil ontregeld kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Spiegelei & Nina: wat een tegenstrijdige berichten dan van gynaecoloog en huisarts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven