Gezondheid alle pijlers

Orthoplastieken / oordoppen op maat

22-01-2014 21:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend snurkt als een leger kettingzagen...

Ik gebruik al tijden de bekende gele herriestoppers die op zich wel goed werken, maar heel comfortabel zijn ze niet en na 1x of hooguit 2x gebruik werken ze niet meer voldoende. Ik blijf aan de gang...

En die andere goedkopere oordoppen van het Kruidvat of die kegeltjes werken niet voldoende.



Nu wil ik graag slaapdoppen op maat laten maken.

Hans Anders biedt ze aan voor 49 euro, op maat, van massief siliconen, sluit de gehoorgang helemaal af.



Gehoorwinkels/audiciens bieden ook siliconen doppen aan, maar die zijn hol van binnen, dat schijnt fijner te zitten. Kosten tussen de 90 en 140 euro. Maar sluit dat net zo goed af als massieve siliconen doppen?



Weet iemand het verschil?

Is Hans Anders de goedkoopste omdat ze minder winst maken of om een andere reden vraag ik me dan af?

Zou heel fijn zijn om dat eens te horen van mensen die daar ervaring mee hebben, liefst in een gelijksoortige situatie: met snurkende partner...



Thanks alvast!
Die holle zitten veel fijner! Oren raken daardoor minder geïrriteerd omdat het beter kan 'ademen'.



Ik zou even goed kijken naar prijzen bij audiciens, hier is het niet zo duur....
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt otoplastieken.



Ik heb er zelf van ¤130 gehad bij mijn lokale audiciën. Deze waren tegen gehoorschade door het rijden in een open auto.

Het verschil zit volgens mij niet in massief of niet; de siliconen zijn allemaal massief.



Bij de "holle" versie zit er een buisje in met daarin een filtertje. Dat filtertje is afgestemd op de frequentie van het te blokkeren geluid.

Andere frequenties komen "gewoon" door. Ik kon in de auto dus gewoon muziek luisteren op normaal volume, zonder last te hebben van de ruis van de voorruit.



Ik kan me voorstellen dat dat voor snurken ook kan; dat je dus de wekker of telefoon nog wel kunt horen/verstaan.



Extra voordeel van de variant met filter is dat je oor "open" blijft, waardoor je minder snel druk in je oren ervaart, zowel tijdens het dragen als bij het in- en uitdoen.



Op basis van mijn ervaring zou ik de duurdere nemen.
Alle reacties Link kopieren
Deze zijn van siliconenmateriaal en hol

http://www.elacin.com/nl/nl/relax

Volgens mij zijn die met filters meer voor feestjes en werk dat je bepaalde geluiden moet kunnen blijven horen? Of heb ik het mis?

Die zijn niet geschikt voor snurken schijnt...



Jochebed, heb jij die massieve ook gehad?

Voor mij even ter vergelijk of die holle net zo goed geluid dempen als die massieve.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van die dingen gehad, maar ik kan je gelijk uit de droom helpen, ze werken voor geen meter, dag 140,-. Ja ze sluiten wel af en je hoort ook minder omgevingsgeluiden, maar aangezien je in hetzelfde bed ligt (en wij hebben ook nog eens gescheiden matrassen) hoor en voel je het snurken van je partner nog steeds. Ik vond het helaas echt geen oplossing en ik lag alsnog wakker.
Stuur je vriend eens naar de dokter om te laten checken of hij geen slaapapneu heeft.
Alle reacties Link kopieren
Fijne zachte oordoppen







Deze werken ook erg goed







Zelf op maat maken

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Die holle kende ik niet. Lijken me niet echt geschikt tegen snurken en redelijk kwetsbaar met zo'n dunne wand...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel op maat gemaakte oordopjes als van de schuimrubber dingetjes. Ook heb je wasbolletjes die je in je oor kunt stoppen. Ook gewoon te koop bij het Kruidvat.



De opmaat gemaakte oordopjes helpen mij niet zo tegen het snurken, het geluid wordt wel zachter, maar is er nog steeds. Ik vind de wasbolletjes beter werken tegen snurken. Ik heb opmaat gemaakte oordopjes voor een andere reden. Daar werken ze wel goed.



Die wasbolletjes zijn, denk ik, redelijk vergelijkbaar met wat Hans Anders biedt. Test dit eens.
Alle reacties Link kopieren
Kan je vriend niet iets aan het snurken doen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Ik heb oordoppen op maat laten maken, de massieve siliconen.

Ze werken minder goed dan herriestoppers of de oranje 3M oordoppen.

Voor omgevingsgeluid dat iets verder weg is, werken ze prima, maar voor snurken: nee.

Helaas.... de 3M dopjes irriteren minder dan de herriestoppers, dus ik ben bang dat ik het daarmee moet doen.
Ik heb oordoppen bij Beter Horen laten maken, kostte 25 euro, en ik vind ze fijn. Ze houden het geluid buiten, op een afstand.



Er komt altijd geluid binnen via je schedel, dus helemaal geluidvrij ben je nooit, met geen enkele oordoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 29 november 2014 @ 08:37:

Ik heb oordoppen bij Beter Horen laten maken, kostte 25 euro, en ik vind ze fijn. Ze houden het geluid buiten, op een afstand.

Op maat laten maken bij Beter Horen kost 125 euro; scheelt even 100 euries.
Je hebt 2 verschillende bij beter horen. De oranje , die maken ze door een soort pur in je oren te spuiten. Die kosten €20.



En de échte, met verschillende filters etc erin. Dan dienen die oranje doppen als mallen.
Alle reacties Link kopieren
O ok, bedankt nog voor je bericht Clemance. Leuk dat je nog reageert na 2,5 jaar;) Die oordoppen jij bedoelt, laten dan waarschijnlijk geen lucht door? Gebruik je deze doppen toevallig nog steeds (dagelijks?).

En waar gebruik jij ze voor? Dempen ze ook luide dreunen met lage frequenties?
Laten geen lucht door. Zijn van zacht siliconen materiaal. Ik had ze vanwege luidruchtige buren.



Ik zou voor jouw gebruik échte adviseren, die zijn wel een flinke hap duurder, maar op je gehoor moet je zuinig zijn.



En loop gewoon eens binnen bij beter horen, ik vind ze altijd vriendelijk en behulpzaam. En zij kunnen precies oordoppen maken naar jouw wensen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dus ook luidruchtige buren sinds enkele maanden. Van de vorige buren ben ik echt nooit wakker geworden in al die jaren (terwijl die man heel vroeg naar zijn werk ging), maar dit zijn blijkbaar wilden en ze maken me elke dag minimaal 1 keer wakker. Ze gooien vaak 's nachts en sowieso 's ochtends vanaf 6u alle deuren tig keer met een knal dicht. Ik heb verschillende oordopjes geprobeerd, maar die werken niet. Die otalgan wasbolletjes zijn nog het meest prettig, maar die helpen echt niks voor die luide dreunen.

Overdag is het ook een enorme herrie hiernaast, maar dat moet ik maar accepteren. Ik vind 't alleen lastig te accepteren dat ze m'n slaap steeds verstoren. Ik raak ook alsmaar vermoeider. Dus dan maar aan een paar prijzige oordoppen.



Die oordopjes op maat van Beter Horen zijn wel het duurste (125 euro). Nu wil ik graag goede natuurlijk, maar ik heb in dit topic ook gelezen dat iemand doppen van 140 euro had, maar dat dezen niks hielpen tegen het gesnurk van haar partner (en mijn doppen mogen dat geluid ook wel gelijk dempen).

Er zit nogal verschil in prijs ook; de oordopjes van Hans Anders kosten 50 euro en die van Schoonenberg 90 euro bijv. Is er nog iemand met ervaring met een van de oordoppen op maat? Helpt 't tegen luide dreunen? Dempt het het gesnurk van partner?
Alle reacties Link kopieren
[quote]dolly81 schreef op 28 maart 2017 @ 12:40:

Ja, ik heb dus ook luidruchtige buren sinds enkele maanden. Van de vorige buren ben ik echt nooit wakker geworden in al die jaren (terwijl die man heel vroeg naar zijn werk ging), maar dit zijn blijkbaar wilden en ze maken me elke dag minimaal 1 keer wakker. Ze gooien vaak 's nachts en sowieso 's ochtends vanaf 6u alle deuren tig keer met een knal dicht. Ik heb verschillende oordopjes geprobeerd, maar die werken niet. Die otalgan wasbolletjes zijn nog het meest prettig, maar die helpen echt niks voor die luide dreunen.

Overdag is het ook een enorme herrie hiernaast, maar dat moet ik maar accepteren. Ik vind 't alleen lastig te accepteren dat ze m'n slaap steeds verstoren. Ik raak ook alsmaar vermoeider. Dus dan maar aan een paar prijzige oordoppen.



Gewoon eens naar de buren gaan en vragen of ze na 22 uur wat rustiger kunnen doen met de deuren?
Alle reacties Link kopieren
Ik reageerde al eerder, maar heb in de tussentijd nieuwe Otoplastieken via mijn werkgever mogen laten maken. Bij Beter Horen, omdat ze daarmee een contract hebben.



Die ik nu heb zijn voorzien van het zwaarste filter "Read" en dempen echt flink. Moet ook wel voor mijn werk met specifieke machines met daarin o.a. enkele vouw-stations voor papier.



Klappen van een deur denk ik niet dat helemaal te dempen zijn; die voel je met de rest van je lijf alsnog weet ik helaas uit ervaring.

Maar als je bij een audiciën (om het eender welke) uitlegt wat je wilt kunnen zij je adviseren, dat is immers hun werk.



Maar de tip van Miedo is natuurlijk ook een goede. Mensen aanspreken op hun fatsoen...
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt voor de reacties. Ik zal gauw 's informeren bij een audicien.



We hebben de buren al een tijd terug (tot twee keer toe) vriendelijk gevraagd of het 's ochtends en evt. 's nachts wat minder kan. Vanaf 7 uur kan ik nog wel mee leven (mag wettelijk gezien ook), maar om 6 uur opstaan, is voor mij niet nodig, vooral niet in de winter. Maar dat heeft dus niks geholpen, vandaar dat ik nu uiteindelijk toch maar een andere oplossing zoek waar ik zelf controle over heb ipv mezelf op te vreten over het gedrag van de buren wat ik niet kan veranderen.



We hebben misschien ook een andere oplossing gevonden: sinds twee dagen als wij 's avonds naar bed gaan rond 23u gooien we ook alle deuren dicht. Ik heb de indruk dat ze nu begrijpen wat voor herrie dat maakt en dat zij het ook irritant vinden om in hun slaap gestoord te worden (ze gaan vaak al om 21u naar bed). We hebben ons steeds ingehouden, maar zo weten ze natuurlijk niet wat voor herrie dat gooien met die deuren geeft. Het lijkt erop dat dit misschien ook gewerkt heeft, want ze zijn naar mijn idee de afgelopen ochtenden wat rustiger en ik word nu pas om 7 uur wakker gemaakt door de buren; dat uurtje extra slaap is me al heel wat waard en is al een hele verbetering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven