Gezondheid alle pijlers

Overgevoelig voor geuren (met name lichaamsgeuren)

23-01-2017 07:57 88 berichten
Ik ga erg slecht op lichaamsgeuren van anderen.

Denk aan mondgeuren, oksel geuren, wc geuren ('gewone' plas geuren van mijn voortgangen waarbij ik letterlijk hun poen ruik )

Ik ben daar veel gevoeliger voor dan anderen heb ik al door. Vanaf jongs af aan heb ik dat en ben ik zelf bang dat ik ook ruik. Ik ben daarom extreem schoon en draag altijd goede parfum en poets mijn tanden extra en eet kauwgom.



Sommigen ruik je hun muffigheid door hun kleding (kruis) en de zure walmen uit hun mond.



Het is niet eens alleen bij onbekenden maar ook bij mijn eigen partner.

Ik kan níet zoenen als hij niet fris is. Ik kan níet vrijen voor hij gewassen is.



Alleen de geuren van mijn kinderen vind ik fijn! Al hun geuren



Voor de rest kan ik amper in een bus staan zonder er oprecht onpasselijk van te worden. Of in de rij voor de kassa. Ik vind dat echt gruwelijk. Ik ruik hun talg afscheiding en oren. Echt ook!



Ook andermans huizen vind ik een uitdaging. Sommige families hebben echt een zeer indringende huisgeur waar ik liever niet kom als het niet hoeft.



Ik heb het dus met name met mensen en niet met dingen. Ik heb er zelf erg last van. Het irriteert me als ik iemand ruik.

Ik besef me pas de laatste tijd dat het aan mij ligt.

Herkent iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een behoorlijk lastig probleem, maar wat is precies je vraag?
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor JOU. En nu moeten wij ook maar allemaal zo extreem gaan doen als jij?
Internagelaktisch
Het is maar goed dat je niet in de middeleeuwen leeft
Ik heb dat met de geur van parfum en van kauwgom. Brr.
Sommige punten herken ik wel die je noemt. Ik ruik het ook als mensen niet hebben gedoucht die dag of mijn voorganger op het toilet. Ik kan ook niet goed tegen sterke parfum van anderen. Het ergste vind ik het als je met een groep in een ruimte zit (bijv. met een vergadering of in de trein etc) en dat er dan geen frisse lucht binnenkomt. Dan krijg ik geheid koppijn. Anderen lijken zich daar dan niet aan te storen want zodra er een raam wordt opengezet begint iemand al te roepen dat het tocht.

Ik heb geen tips, ik snap alleen wat je bedoelt
Alle reacties Link kopieren
Nee, sorry, ik heb het precies het tegenovergestelde. Ik kan wasmiddel, douchecremes, parfums en kauwgum vrij slecht verdragen. Was zelf met geurloos wasmiddel en gebruik nooit parfum. Als ik eens kleding draag waar wasmiddelgeur aanzit dan wil ik die kleding zo snel mogelijk weer uit en wassen. Zelfs op een open station word ik onpasselijk van parfum 2 meter verderop.



Gepoetste tanden vind ik prima, maar kauwgom echt heel vies.



Bijna het allerergste vind ik chloorwc's of van die sprays of geurstokjes in dat enorm kleine hok.
quote:madamepolish schreef op 23 januari 2017 @ 08:13:

Sommige punten herken ik wel die je noemt. Ik ruik het ook als mensen niet hebben gedoucht die dag of mijn voorganger op het toilet. Ik kan ook niet goed tegen sterke parfum van anderen. Het ergste vind ik het als je met een groep in een ruimte zit (bijv. met een vergadering of in de trein etc) en dat er dan geen frisse lucht binnenkomt. Dan krijg ik geheid koppijn. Anderen lijken zich daar dan niet aan te storen want zodra er een raam wordt opengezet begint iemand al te roepen dat het tocht.

Ik heb geen tips, ik snap alleen wat je bedoelt



Ooh, krijgen we die" ik ruik het als iemand niet heeft gedoucht" weer. Hoe weet je dat nou? Misschien heeft iemand waarvan jij DENKT hij heeft gedoucht zich wel helemaal niet gedoucht. Of check je dat bij mensen?

Verder zal de een echt wel gevoeliger zijn voor geur dan de ander maar een groot deel zit ook tussen je oren.
Alle reacties Link kopieren
Tjongejonge, wat heb jij toch altijd bijzondere dingen. Word je niet moe van jezelf?
...
quote:Rooss4.0 schreef op 23 januari 2017 @ 08:44:

Tjongejonge, wat heb jij toch altijd bijzondere dingen. Word je niet moe van jezelf?En de anderen komen er ook nog altijd slecht vanaf
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me super lastig. Maar ik zou wel een dagje willen ruilen. Ik ruik zelf niks, en ben als de dood dat ik ook niet lekker ruik.
Alle reacties Link kopieren
Neehoor ik herken het niet.

Wat ga je eraan doen?
quote:watdachtjehiervan schreef op 23 januari 2017 @ 08:38:

[...]

Ooh, krijgen we die" ik ruik het als iemand niet heeft gedoucht" weer. Hoe weet je dat nou? Misschien heeft iemand waarvan jij DENKT hij heeft gedoucht zich wel helemaal niet gedoucht. Of check je dat bij mensen?

Verder zal de een echt wel gevoeliger zijn voor geur dan de ander maar een groot deel zit ook tussen je oren.



Ja ik check het altijd uitgebreid bij mensen.

Ik geloof ook wel dat het misschien deels tussen mijn oren zit, maakt het niet minder vervelend natuurlijk.
Lijkt me lastig.

Vooral omdat je 'neus-oordeel' dan een beetje in de weg zit en het toch een beetje afkeurend overkomt.
Ik denk niet dat mensen nu zo'n groot verschil hebben in reukvermogen. Ik denk dat de meeste mensen geur en stank gewoon accepteren en verder gaan met hun leven en dat anderen er een (groot) probleem van maken. Vast omdat je een vrije ziel bent en vindt dat je van alles mag vinden. Heeft ook nadelen.



Er zijn vast hele volksstammen die er net zoveel last van hebben als jij maar jij zegt het en benoemt het. Ik denk dat dat het enige verschil is. Of heb je een bovenmenselijke neus? Misschien is het ook je karakter, om vooral negatieve dingen op te merken. Ik kijk vaak naar de opkomende zon in de trein of het landschap/uitzicht, en hou me bezig met mijn eigen gedachtes en niet met hoe anderen ruiken. Dat constateer ik dan wel, ik vind andere gedachtes interessanter.



Is het niet zo, dat die geurgevoeligheid zich vooral voordoet in de ochtend? En, je legt anderen de maatstaf voor hygiene van jezelf op, waarom? Wat is schoon nu eigenlijk, moet je dan alle bacterie-kolonieen op je lichaam tellen en vergelijken met de aantallen van een ander? Want er zitten altijd bacterieen hoor. Je maakt de aantallen tijdelijk wat kleiner door te wassen, meer is het niet.



Ik denk dat je een hele grote neus hebt, tussen je oren, dus alleen door hoe je denkt. Beetje neigend naar smetvrees. Daarmee zit je vooral jezelf in de weg he. Ik denk dat je je focus ergens anders kunt proberen te leggen om er minder last van te hebben. Richt je anders op een ander zintuig: zien of horen, misschien helpt dat wat.
Je zult gerust veel mensen krijgen in dit topic, die er ook last van hebben, maar gezamenlijk klagen, gaat niks helpen. Je wil toch ook niet met watjes in je neus de deur uit? Mindfullness, zou handig kunnen zijn hierin, dan schijn je je gedachtes te leren focussen. De wereld gaat niet veranderen voor jou hoor dus als je er veel last van hebt, moet je bij jezelf zijn. Het idee achter de geur, probeer dat eens los te laten. Je kunt niet weten hoe een ander leeft door ze te besnuffelen, we zijn geen honden.
Natuurlijk ruik ik andere mensen. Sommigen ruiken niet zo lekker, dan ga ik een eindje verderop zitten of adem een tijdje door mijn mond. Als het al te erg is en ik zie iemand elke dag, dan zeg ik er wat van. Soms ruikt een wc niet zo lekker, nou jammer dan, ik zit daar toch niet de hele middag.



Wat me dan wel weer verbaast, is dat kattenbakken ontbreken in jouw rijtje. Die zijn namelijk het ergst, en het moeilijkst om wat van te zeggen. Want kattenbaasje zal altijd beweren dat andere kattenbakken ruiken, maar juist die bij hun niet, want überkattenbakkorrels en kat die zelf doortrekt, enz.

Babyluiers, ook zo'n dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als doorgeschoten...als een soort fobie die dagelijks leven gaat beheersen





Het zit in jouw neus en in je hoofd, betekent niet dat je iets niet ruikt maar die pavlovreactie dat je er ook meteen misselijk van wordt herken ik uit mijn zwangerschap en enkel met heel specifieke geuren



Als het erger en erger wordt en je functioneren gaat belemmeren zou ik hulp zoeken en een soort confrontatietherapie ofzo
quote:Ameliaaa schreef op 23 januari 2017 @ 09:10:

Ik denk niet dat mensen nu zo'n groot verschil hebben in reukvermogen. Ik denk dat de meeste mensen geur en stank gewoon accepteren en verder gaan met hun leven en dat anderen er een (groot) probleem van maken. Vast omdat je een vrije ziel bent en vindt dat je van alles mag vinden. Heeft ook nadelen.



Er zijn vast hele volksstammen die er net zoveel last van hebben als jij maar jij zegt het en benoemt het. Ik denk dat dat het enige verschil is. Of heb je een bovenmenselijke neus? Misschien is het ook je karakter, om vooral negatieve dingen op te merken. Ik kijk vaak naar de opkomende zon in de trein of het landschap/uitzicht, en hou me bezig met mijn eigen gedachtes en niet met hoe anderen ruiken. Dat constateer ik dan wel, ik vind andere gedachtes interessanter.



Is het niet zo, dat die geurgevoeligheid zich vooral voordoet in de ochtend? En, je legt anderen de maatstaf voor hygiene van jezelf op, waarom? Wat is schoon nu eigenlijk, moet je dan alle bacterie-kolonieen op je lichaam tellen en vergelijken met de aantallen van een ander? Want er zitten altijd bacterieen hoor. Je maakt de aantallen tijdelijk wat kleiner door te wassen, meer is het niet.



Ik denk dat je een hele grote neus hebt, tussen je oren, dus alleen door hoe je denkt. Beetje neigend naar smetvrees. Daarmee zit je vooral jezelf in de weg he. Ik denk dat je je focus ergens anders kunt proberen te leggen om er minder last van te hebben. Richt je anders op een ander zintuig: zien of horen, misschien helpt dat wat.Jawel hoor er zit wel een groot verschil in reukvermogen tussen de ene of de andere mens. Mijn reukvermogen was heel erg goed en bij mijn man en zoon veel minder. Ik was vaak verbaasd dat ze sommige dingen niet konden ruiken en dan kon ik het heel sterk ruiken. Ik zeg kon want ik ben als sinds een jaar of 3 mijn reukvermogen kwijt na een flinke griep. Komt waarschijnlijk nooit meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het en heb werkelijk mijn hele leven gedacht dat ik de enige op de hele wereld was.

Als je je haar een dag niet wast ruik je dan je eigen hoofd?

En als je zoiets geroken hebt op bijv. een toilet kun je dan je speeksel nog doorslikken of spuug je dat dan uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 09:41:

[...]



Jawel hoor er zit wel een groot verschil in reukvermogen tussen de ene of de andere mens. Mijn reukvermogen was heel erg goed en bij mijn man en zoon veel minder. Ik was vaak verbaasd dat ze sommige dingen niet konden ruiken en dan kon ik het heel sterk ruiken. Ik zeg kon want ik ben als sinds een jaar of 3 mijn reukvermogen kwijt na een flinke griep. Komt waarschijnlijk nooit meer terug.Wat ik dan weer bijzonder vind is dat die goede neuzen alleen lichaamsgeuren ruiken en geen wasmiddel, douchegel en parfum enzo, want juist die geuren vind ik enorm penetrant aanwezig, maar dat zal net zoals bij het andere kamp vooral in mijn hoofd zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 09:41:

[...]



Jawel hoor er zit wel een groot verschil in reukvermogen tussen de ene of de andere mens. Mijn reukvermogen was heel erg goed en bij mijn man en zoon veel minder. Ik was vaak verbaasd dat ze sommige dingen niet konden ruiken en dan kon ik het heel sterk ruiken. Ik zeg kon want ik ben als sinds een jaar of 3 mijn reukvermogen kwijt na een flinke griep. Komt waarschijnlijk nooit meer terug.Mannen ruiken sowieso slechter dan vrouwen.
...
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 09:41:

[...]



Jawel hoor er zit wel een groot verschil in reukvermogen tussen de ene of de andere mens. Mijn reukvermogen was heel erg goed en bij mijn man en zoon veel minder. Ik was vaak verbaasd dat ze sommige dingen niet konden ruiken en dan kon ik het heel sterk ruiken. Ik zeg kon want ik ben als sinds een jaar of 3 mijn reukvermogen kwijt na een flinke griep. Komt waarschijnlijk nooit meer terug.



Een beetje verschil zal er best wezen. Maar ik denk dat het verschil groter is als je kijkt naar hoe iemand denkt over hygiene/leefwijze. Je gedachtes maken dat je geuren vreselijk vindt en nergens anders meer over kan nadenken. Beetje neiging naar dwang, vind ik dat. Je gedachtes over wat belangrijker is, schuiven als vanzelf naar de achtergrond.



Je hebt trouwens wel zoiets als een absolute neus, net als een absoluut gehoor, dacht dat je dat zo noemde, parfumeurs hebben een neus die meer ruikt dan die van anderen. Maar dat komt heeeeeeel weinig voor, er zijn maar heel weinig mensen die parfumeur kunnen worden. Net als sommelier. Dat betekent trouwens niet dat alle geuren veel harder geuren, maar dat je kleine nuances in de geur oppikt, die niemand anders ruikt.



Of je zo'n neus hebt, mwah, denk dat je dan als vanzelf de parfum-industrie was ingerold, die mensen genieten namelijk met hun neus op een diepere manier dan anderen, ze hebben geen grotere hekel aan vieze geuren dan anderen. We kunnen ook niet allemaal zo goed zingen als Stevie Wonder, die een absoluut gehoor heeft. Als je het wilt weten, meld je aan voor een opleiding tot parfumeur, de meeste halen dat niet.
quote:Pocahandtas schreef op 23 januari 2017 @ 09:47:

Ik herken het en heb werkelijk mijn hele leven gedacht dat ik de enige op de hele wereld was.

Als je je haar een dag niet wast ruik je dan je eigen hoofd?

En als je zoiets geroken hebt op bijv. een toilet kun je dan je speeksel nog doorslikken of spuug je dat dan uit?



Ahum, dat klinkt echt meer iets voor de psycholoog. Je speeksel niet door willen slikken na het ruiken van een vies toilet. Dan lijkt het me evident, dat je functioneren eronder gaat lijden.



Ik ruik het ook als mensen hun haren niet gewassen hebben maar ik erger me er niet aan. Ik constateer het en denk dan weer over iets anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 23 januari 2017 @ 09:57:

[...]





Ahum, dat klinkt echt meer iets voor de psycholoog. Je speeksel niet door willen slikken na het ruiken van een vies toilet. Dan lijkt het me evident, dat je functioneren eronder gaat lijden.



Ik ruik het ook als mensen hun haren niet gewassen hebben maar ik erger me er niet aan. Ik constateer het en denk dan weer over iets anders.Niet door willen slikken maar door kunnen slikken , ik heb dat al mijn hele leven maar heb er geen last van , ik spuug na het pissen maakt iemand dat iets uit? Mij niet waarom moet ik dan naar een psycholoog? Dat doe je toch als je er last van hebt dat heb ik niet ik weet niet beter en ik ben de enige die het weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven