Gezondheid alle pijlers

Overgevoelig voor geuren (met name lichaamsgeuren)

23-01-2017 07:57 88 berichten
Ik ga erg slecht op lichaamsgeuren van anderen.

Denk aan mondgeuren, oksel geuren, wc geuren ('gewone' plas geuren van mijn voortgangen waarbij ik letterlijk hun poen ruik )

Ik ben daar veel gevoeliger voor dan anderen heb ik al door. Vanaf jongs af aan heb ik dat en ben ik zelf bang dat ik ook ruik. Ik ben daarom extreem schoon en draag altijd goede parfum en poets mijn tanden extra en eet kauwgom.



Sommigen ruik je hun muffigheid door hun kleding (kruis) en de zure walmen uit hun mond.



Het is niet eens alleen bij onbekenden maar ook bij mijn eigen partner.

Ik kan níet zoenen als hij niet fris is. Ik kan níet vrijen voor hij gewassen is.



Alleen de geuren van mijn kinderen vind ik fijn! Al hun geuren



Voor de rest kan ik amper in een bus staan zonder er oprecht onpasselijk van te worden. Of in de rij voor de kassa. Ik vind dat echt gruwelijk. Ik ruik hun talg afscheiding en oren. Echt ook!



Ook andermans huizen vind ik een uitdaging. Sommige families hebben echt een zeer indringende huisgeur waar ik liever niet kom als het niet hoeft.



Ik heb het dus met name met mensen en niet met dingen. Ik heb er zelf erg last van. Het irriteert me als ik iemand ruik.

Ik besef me pas de laatste tijd dat het aan mij ligt.

Herkent iemand dit?
quote:Mevrouw75 schreef op 23 januari 2017 @ 09:53:

[...]





Wat ik dan weer bijzonder vind is dat die goede neuzen alleen lichaamsgeuren ruiken en geen wasmiddel, douchegel en parfum enzo, want juist die geuren vind ik enorm penetrant aanwezig, maar dat zal net zoals bij het andere kamp vooral in mijn hoofd zitten.Ik kon vroeger alle geuren goed ruiken.
Ik herken het hoor TO. Ik denk weleens dat ik een soort van lichte 'geurenfobie' heb. Het gewoon superonprettig vinden als dingen (misschien kunnen) stinken. En dan niet alleen lichaamsgeuren. Heb ook echt een hekel aan mufheid. Dus een treincoupe binnenkomen waar veel mensen zitten, gatver. En in de slaapkamer heb ik het liefst ook altijd een raam open, omdat ik niet wil dat het daar muf is.
Ik ben vooral benieuwd wat jij bedoelt met: "ik draag altijd goede parfum"? Er bestaat dus blijkbaar zoiets als foute of slechte parfum?
quote:Geronimo2 schreef op 23 januari 2017 @ 10:07:

Ik ben vooral benieuwd wat jij bedoelt met: "ik draag altijd goede parfum"? Er bestaat dus blijkbaar zoiets als foute of slechte parfum?Ik denk dat ze bedoelt geen goedkope rommel, maar goed ik ga bijna over mijn nek als ik bv l'eau d'issey ruik en dat is geen goedkoop spul dus wat zegt goed parfum ?
Alle reacties Link kopieren
Reukvermogen kan inderdaad per persoon flink verschillen. Er zijn testen en certificeringen voor.



Neemt niet weg dat ik vind dat TO, as usual, alles weer eens negatief op een ander weet te gooien.

En blijft de vraag van een van de vorige forumsters staan: wat ga je eraan doen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
HSP?

Ik ruik ook wel eens iets, maar door er verder niet over na te denken of er een oordeel aan te hangen is het gelukkig snel weer uit mijn systeem.
quote:Pretzel66 schreef op 23 januari 2017 @ 10:16:

[...]



Ik denk dat ze bedoelt geen goedkope rommel, maar goed ik ga bijna over mijn nek als ik bv l'eau d'issey ruik en dat is geen goedkoop spul dus wat zegt goed parfum ?Ik vind dat iemand met die parfum ook een uur in de wind stinkt.
quote:Mevrouw75 schreef op 23 januari 2017 @ 09:53:

[...]





Wat ik dan weer bijzonder vind is dat die goede neuzen alleen lichaamsgeuren ruiken en geen wasmiddel, douchegel en parfum enzo, want juist die geuren vind ik enorm penetrant aanwezig, maar dat zal net zoals bij het andere kamp vooral in mijn hoofd zitten.Die ruik ik ook sterk maar als dit m.i. lekkere geuren zijn dan vind ik ze niet storend, integendeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die in een oud huis woont en daar ruikt het heel muf, ik kom daar ook liever niet. Die lucht zit ook aan d,r kleren, ze is wel heel schoon op zichzelf.

Ik vind het ook stinken als iemand net heeft gerookt, maar van lichaamsgeuren heb ik dan weer geen last.
Carpe Diem
Parfum is zo persoonlijk dat iedereen wel kan stinken dus ook TO. Sommige mensen hebben een heel duidelijke lichaamsgeur, kunnen ze niks aandoen maar ik zie het neusje van TO zich al optrekken.
Alle reacties Link kopieren
Een wasknijper in je broekzak stoppen. Het is tenslotte jou probleem.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik word echt misselijk van kauwgomgeur. Dus dan kun je jezelf op je borst kloppen dat je zo lekker ruikt TO, maar ik zou onpasselijk van je worden.
Het lijkt me vooral niet prettig voor jezelf en toch denk ik, dat je het alleen zelf kunt veranderen, door anders te gaan denken, of anders te focussen. Ik denk ook dat je humeur er bv door verpest wordt, laat anderen nooit je humeur verpesten joh. Ze doen het niet om je te pesten, ze vinden zichzelf ook schoon. Een ander idee dan jij hebt over schoon misschien, maar dat betekent niet automatisch dat jij gelijk hebt dat iemand stinkt.



Ik heb vooral moeite met deze geuren: poep, kots en sterk bedorven etenswaar. Verbrand rubber, ook moeite mee en dode mensen/dieren ruiken ook niet lekker. Het open riool, geen aanrader voor de neus. En de rest, negeer ik. Ik denk dat de meeste mensen zo zijn, als ze omringd zijn door vreemden. Ik kan me er wel aan ergeren maar ik vind de muziek in mijn oren leuker en de dingen die ik zie.



Wist je dat je je geur ook af kunt sluiten? Dat doe je door je holte dicht te knijpen, onder je neus, die grenst aan je verhemelte (het zachte deel kun je wat bewegen). Dan kun je ook niet meer door je neus ademen maar dat kan natuurlijk door je mond dan. Alleen, 1 dingetje, je neus filtert allerlei troep uit de lucht, die niet gezond is om in te ademen.



Dus ja, dan moet je even wachten tot het normaal wordt om een mondkapje over neus en mond te dragen, zoals in steden waar de smog heul erg is. Wie weet, met Trump gaat het milieu weer een tik krijgen natuurlijk.
quote:snoopylynn schreef op 23 januari 2017 @ 10:28:

Een wasknijper in je broekzak stoppen. Het is tenslotte jou probleem. Nog beter, zo'n knijpding voor je neus die schoonzwemmers gebruiken. Hebben ze in vleeskleur ook dus het valt niet eens op.
Hahahahaha mijn therapeut ziet me aankomen als ik voor elke scheet die kant op ren (letterlijk ook :-) )

Geuren overgevoeligheid bestaat echt en is niet meteen een psychische afwijking waarvoor je in therapie hoeft. Het is wél super vervelend. Een van mijn dochters heeft het ook. Maar heeft er ook een eet geluid (smakken) overgevoeligheid bij.

Dat heb ik dan weer niet. Zij vindt iedereen eten als paarden



Ik heb het soms bij parfum maar vooral bij lichaams geuren

Dus niet perse ongewassen.

Ik ruik bij mensen als ik dichtbij sta hun oor geur en hun talg afscheiding op hun hoofdhuid. Echt ieuw
quote:madamepolish schreef op 23 januari 2017 @ 10:21:

Die ruik ik ook sterk maar als dit m.i. lekkere geuren zijn dan vind ik ze niet storend, integendeel.Die geuren zou je nochtans beter wèl storend vinden, want het grootste deel van de ziekmakende vervuiling zit tegenwoordig binnenshuis (maar sssst, dat hebben de geitenwollensokken wereldverbeteraars nog niet door).
quote:jellybelly schreef op 23 januari 2017 @ 10:07:

Ik herken het hoor TO. Ik denk weleens dat ik een soort van lichte 'geurenfobie' heb. Het gewoon superonprettig vinden als dingen (misschien kunnen) stinken. En dan niet alleen lichaamsgeuren. Heb ook echt een hekel aan mufheid. Dus een treincoupe binnenkomen waar veel mensen zitten, gatver. En in de slaapkamer heb ik het liefst ook altijd een raam open, omdat ik niet wil dat het daar muf is. slaap geuren: Gatverdamme

Ziekzijn geuren

Verkouden geuren

Allemaal ranzig



Zweet vind ik dan oprecht nog het minst erg
Misschien kun je met je therapeut dan praten over obsessieve gedachtes. Geurgevoeligheid is geen bestaand fenomeen, ook niet een medisch probleem. Kan er wel wat voor je opzoeken erover, als je wilt, want het zit toch echt tussen je oren. Maar dat is vast niet nodig. Je weet al wat het is dus je hebt je eigen probleem al opgelost. Waarom dan een topic?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 23 januari 2017 @ 10:39:

Hahahahaha mijn therapeut ziet me aankomen als ik voor elke scheet die kant op ren (letterlijk ook :-) )

Geuren overgevoeligheid bestaat echt en is niet meteen een psychische afwijking waarvoor je in therapie hoeft. Het is wél super vervelend. Een van mijn dochters heeft het ook. Maar heeft er ook een eet geluid (smakken) overgevoeligheid bij.

Dat heb ik dan weer niet. Zij vindt iedereen eten als paarden



Ik heb het soms bij parfum maar vooral bij lichaams geuren

Dus niet perse ongewassen.

Ik ruik bij mensen als ik dichtbij sta hun oor geur en hun talg afscheiding op hun hoofdhuid. Echt ieuw Je weet dus al dat het een bestaand iets is. Wat wil je dan met dit topic?
quote:Ameliaaa schreef op 23 januari 2017 @ 10:35:

[...]





Nog beter, zo'n knijpding voor je neus die schoonzwemmers gebruiken. Hebben ze in vleeskleur ook dus het valt niet eens op.

Ik 'proef' geuren dus via mijn mond

Ik moet echt mijn adem inhouden.
quote:Yggdrasil- schreef op 23 januari 2017 @ 10:39:

Hahahahaha mijn therapeut ziet me aankomen als ik voor elke scheet die kant op ren (letterlijk ook :-) )

Geuren overgevoeligheid bestaat echt en is niet meteen een psychische afwijking waarvoor je in therapie hoeft. Het is wél super vervelend. Een van mijn dochters heeft het ook. Maar heeft er ook een eet geluid (smakken) overgevoeligheid bij.

Dat heb ik dan weer niet. Zij vindt iedereen eten als paarden



Ik heb het soms bij parfum maar vooral bij lichaams geuren

Dus niet perse ongewassen.

Ik ruik bij mensen als ik dichtbij sta hun oor geur en hun talg afscheiding op hun hoofdhuid. Echt ieuw

Dat de een overgevoeliger is voor geuren dan de ander dat kan. Wat je er vervolgens mee doet is dan wel weer voer voor psychologen.



Ik kan ook goed ruiken, vind veel parfum echt vies. Net als geuren van wasmiddel. Ik ruik ook iemand die voor mij een toilet gebruikt etc. Maar ik doe er niks mee. Ik constateer en doe mijn ding. Kun je leren hoor!
quote:HuLang schreef op 23 januari 2017 @ 10:40:

[...]



Die geuren zou je nochtans beter wèl storend vinden, want het grootste deel van de ziekmakende vervuiling zit tegenwoordig binnenshuis (maar sssst, dat hebben de geitenwollensokken wereldverbeteraars nog niet door).



Uche uche, bedoel je mij? O ja, fabrieksuitstoot is natuurlijk niet zo erg en roetdeeltjes, krijg je helemaaaaal geen kanker van hoor. Hebben we zelf onderzocht en dus is het zo. De helft van alle longkankerpatienten hebben nooit gerookt, o ja meeroken he, dat was het.



Ben je vroeg campagne aan het voeren ofzo? Doen al die rechtse knakkers he, manipuleer je weg naar de top.
quote:Yggdrasil- schreef op 23 januari 2017 @ 10:44:

[...]



Ik 'proef' geuren dus via mijn mond

Ik moet echt mijn adem inhouden. Och arme jij. Misschien een gasmasker dan? Staat niet zo elegant maar je ruikt ge-garandeert niks meer en bent ook nog veilig bij de eerste chemische wapenaanval op Nederland. Hoezee.
quote:Yggdrasil- schreef op 23 januari 2017 @ 10:39:

Het is wél super vervelend. Een van mijn dochters heeft het ook. Maar heeft er ook een eet geluid (smakken) overgevoeligheid bij.

Dat heb ik dan weer niet. Zij vindt iedereen eten als paarden



(Wat je dochter heeft is geen overgevoeligheid maar een ergernis en dat heeft ieder mens wel over iets.
Stank uit de mond staat wel erg hoog op de goorste geuren ever lijst van mij.



Waarom dit topic?

Omdat het kan :-)

Net als het merendeel van alle andere topics.



Nee geuren overgevoeligheid beperkt mij niet in mijn levensvreugde en is geen aandoening.

Hai wat kunnen sommigen toch lekker alles psychopathologiseren



Dit topic heeft verder geen doel

En nul nieuwswaarde.

Sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven