Mieren in keuken, hoe kom ik er van af?

28-04-2024 09:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Elk jaar opnieuw rond deze tijd, kom ik mieren tegen in de keuken. Normaal gooi ik dan van dat poeder langs de gevel en is het probleem opgelost, maar nu niet. Ik blijf ze tegenkomen. De tips van volg het spoor, ken ik. Maar het probleem is, er is geen spoor te volgen. Ze lopen lukraak over het aanrecht. Dan vind ik er 3 op dezelfde plek, maar een stukje verderop loopt weer een verdwaalde, dan weer 2 in een ander hoekje. Ik heb geen idee waar ze vandaan komen. Voorgaande jaren kwamen ze onder de keuken vandaan, dan liepen ze via het pootje van de vaatwasser omhoog en vond ik ze regelmatig tussen de deur bij de vaatwasser. Dit jaar lopen ze vooral over het aanrecht, onder de vensterbank. Ik heb een aantal kieren die ik zag al dichtgeplakt met plakband, maar helaas. Het rare is ook, ze komen niet op eten af. Gisteren stond er uren een bordje met aardbeienkroontjes, geen mier te zien. Ze zitten ook niet op eten dat op het aanrecht ligt. Ze lopen langs de achterkant van het aanrecht langs de muur, zomaar lukraak over het aanrecht, of er net iets boven op de vensterbank. Zitten niet in kastjes of in de lades, ik kom op de vloer niks tegen. En zo zie ik er een paar uur geen en dan ineens weer een enkeling en een tijdje later een stuk of 10/15. Het zijn ook van die kleine miertjes, geen grote. Wat kan ik doen? We gaan binnenkort op vakantie en heb geen zin in een invasie als ik terug kom. Lokdoosje ga ik sowieso halen, maar ik wil ze het liefst natuurlijk gewoon weren uit huis. Maar hoe pak je dat aan als je geen idee hebt waar ze vandaan komen? Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je het nest al gevonden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
28-04-2024 09:24
Heb je het nest al gevonden?
Nee, want ik heb geen idee waar ze vandaan komen. Dat is het hele probleem. Ik zie ook buiten niks. Als ik dat had gevonden, was het probleem al lang opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn het er een paar of lopen ze in colonne?

Bij een paar kun je ergens waar je er het minst last van hebt, lokaas neerzetten. Een dekseltje stroop bijvoorbeeld. Dan ontstaat de colonne snel genoeg en kun je ze terugvolgen naar hun nest. Als diervriendelijke oplossing kun je de stroop dan in de buurt van hun nest plaatsen. Dan zijn ze te druk met de nieuwe vangst om nog interesse te hebben in jouw keuken.

Daarna nog wel even de kastjes, het aanrecht en de vloer goed soppen, zodat er ook niks meer te halen valt.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
28-04-2024 09:39
Zijn het er een paar of lopen ze in colonne?

Bij een paar kun je ergens waar je er het minst last van hebt, lokaas neerzetten. Een dekseltje stroop bijvoorbeeld. Dan ontstaat de colonne snel genoeg en kun je ze terugvolgen naar hun nest. Als diervriendelijke oplossing kun je de stroop dan in de buurt van hun nest plaatsen. Dan zijn ze te druk met de nieuwe vangst om nog interesse te hebben in jouw keuken. Ik zal wat stroop neerzetten, maar daar lopen ze denk ik ook gewoon langs.

Daarna nog wel even de kastjes, het aanrecht en de vloer goed soppen, zodat er ook niks meer te halen valt.
Maar ze komen dus niet op eten af. Er is geen colonne. Er lopen er gewoon een aantal en ze zijn niet specifiek op weg naar iets ofzo. Eten dat op het aanrecht ligt, laten ze links liggen.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 28-04-2024 09:48
4.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn het misschien draaigatjes?

https://www.ad.nl/wonen/mieren-worden-w ... &auth_rd=1

Die herkennen gif en vermijden het dan. Kunnen in je spouwmuur zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn waarschijnlijk LSD mieren die lopen te hallucineren, dat soort loopt hier ook rond, :@@: door zwarte peper te strooien op plekjes waar je ze aantreft kun je het nog een beetje in de hand houden.
Lidl heeft de goedkoopste zwarte peper, succes.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je aanrecht en plinten onder de keukenkastjes schoonmaken met een mengsel van water en azijn en mss dan niet te droog maken zodat het niet te snel vervliegt.

Ik heb hier slechte gekitte randen dat werkt ook mierenpaadjes in de hand. Sowieso vermoed ik dat ze achter de keukenkastjes en andere moeilijk bereikbare plaatsen hun weg wel vinden. De gaatjes waar ze doorheen kwamen propte ik ook wel eens tissues gedrenkt in azijn in als ontmoedigingsbeleid totdat een miereneter toegestaan is om als huisdier te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
28-04-2024 09:39
Zijn het er een paar of lopen ze in colonne?

Bij een paar kun je ergens waar je er het minst last van hebt, lokaas neerzetten. Een dekseltje stroop bijvoorbeeld. Dan ontstaat de colonne snel genoeg en kun je ze terugvolgen naar hun nest. Als diervriendelijke oplossing kun je de stroop dan in de buurt van hun nest plaatsen. Dan zijn ze te druk met de nieuwe vangst om nog interesse te hebben in jouw keuken.

Daarna nog wel even de kastjes, het aanrecht en de vloer goed soppen, zodat er ook niks meer te halen valt.
Zou liever buiten een colonne een andere kant op vormen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-04-2024 09:48
Zijn het misschien draaigatjes?

https://www.ad.nl/wonen/mieren-worden-w ... &auth_rd=1

Die herkennen gif en vermijden het dan. Kunnen in je spouwmuur zitten.
Ik heb spouwmuurisolatie, dus daar zit niks in in ieder geval. Verder herken ik niet dat ze dus op etensresten, groen/fruitafval en zoetigheid. Er stond hier fruitschaal een paar uur op het aanrecht en er zat niks. Ik zie buiten langs de muur ook geen kolonie ofzo. Dan zouden ze langs de gevel moeten zitten, want daar staat de zon op maar daar zie ik bijna geen mieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milkefleur schreef:
28-04-2024 10:39
Je aanrecht en plinten onder de keukenkastjes schoonmaken met een mengsel van water en azijn en mss dan niet te droog maken zodat het niet te snel vervliegt.

Ik heb hier slechte gekitte randen dat werkt ook mierenpaadjes in de hand. Sowieso vermoed ik dat ze achter de keukenkastjes en andere moeilijk bereikbare plaatsen hun weg wel vinden. De gaatjes waar ze doorheen kwamen propte ik ook wel eens tissues gedrenkt in azijn in als ontmoedigingsbeleid totdat een miereneter toegestaan is om als huisdier te houden.
Ik ga sowieso inderdaad de plint onder de keuken er maar weer eens af halen. Daar kwamen ze normaal vandaan, maar toen liepen ze dus voornamelijk over de vloer en keukenkastjes omhoog. Daar zie ik nu geen enkele mier, ze lopen nu juist dus op het aanrecht waardoor ik het idee heb dat ze ergens vanaf die hoogte binnen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat was hier ook een aantal jaar. Toen hebben we afgelopen zomer de vensterbanken binnen en buiten, raamkozijnen binnen en buiten, gekke plekjes in de voegen en stenen afgekit. Ook tochtstrips geplaatst rondom de voordeur. En toen waren ze weg. Nog steeds geen idee waar ze naar binnen kwamen, maar kennelijk zat ergens een gat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dit ook en heb in de keuken alle kieren gekit met doorzichtige kit.
Toen kwamen ze alleen nog via de keukendeur en daar heb ik deze lokdozen gezet:

https://www.allestegenongedierte.nl/mie ... wwQAvD_BwE

deze werkt echt heel goed.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had paar jaar geleden hetzelfde en heb toen alles dicht gekit. Paar weken geleden begon het weer en dus weer zoveel mogelijk gekit maar ze blijven maar komen en nu komen ze via de kruipruimte en kan onmogelijk mijn hele huis gaan dichtkitten. Wat het uiteindelijk toch opgelost heeft is de vuilnisbak in de bijkeuken te zetten. Geen mier meer gezien. Dus probeer dat toch eens. Ik zag ze ook nauwelijks bij de vuilnisbak maar ze kwamen daar dus toch op af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stuivers op plekken leggen waarvan je vermoed dat ze via daar binnenkomen.

Dat is de enige manier waarop het mij gelukt is de invasie te stoppen.

Superfrustrerend die mieren. Succes!
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-04-2024 11:32
Dat was hier ook een aantal jaar. Toen hebben we afgelopen zomer de vensterbanken binnen en buiten, raamkozijnen binnen en buiten, gekke plekjes in de voegen en stenen afgekit. Ook tochtstrips geplaatst rondom de voordeur. En toen waren ze weg. Nog steeds geen idee waar ze naar binnen kwamen, maar kennelijk zat ergens een gat.
Ik ga inderdaad ook alles maar even af kitten dan. Tochtstrip op de voordeur zit er al. Echt zo raar, totaal geen idee waar ze vandaan komen. Dan heb ik liever zo’n spoor dat ik kan volgen ipv af en toe een enkeling die maar rond dwaalt zonder doel en afkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 11:51
Tochtstrip op de voordeur zit er al.
Wij hebben wel een tochtstrip rondom, niet alleen bij de drempel. Weet niet of jij dat ook al hebt gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
EefjeEverzwijn schreef:
28-04-2024 11:42
Ik had paar jaar geleden hetzelfde en heb toen alles dicht gekit. Paar weken geleden begon het weer en dus weer zoveel mogelijk gekit maar ze blijven maar komen en nu komen ze via de kruipruimte en kan onmogelijk mijn hele huis gaan dichtkitten. Wat het uiteindelijk toch opgelost heeft is de vuilnisbak in de bijkeuken te zetten. Geen mier meer gezien. Dus probeer dat toch eens. Ik zag ze ook nauwelijks bij de vuilnisbak maar ze kwamen daar dus toch op af.
Ik heb geen bijkeuken. Dus de prullenbak op een andere plek zetten is geen optie hier. Dan zou het de garage worden, maar die staat los van het huis en is erg onpraktisch daardoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
ingelke_kepringelke schreef:
28-04-2024 11:49
Stuivers op plekken leggen waarvan je vermoed dat ze via daar binnenkomen.

Dat is de enige manier waarop het mij gelukt is de invasie te stoppen.

Superfrustrerend die mieren. Succes!
Dat hielp hier bij de voordeur inderdaad wel. Ga dochter haar spaarpot maar ff omkeren :mrgreen: en dan de vensterbank vol leggen haha!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-04-2024 11:52
Wij hebben wel een tochtstrip rondom, niet alleen bij de drempel. Weet niet of jij dat ook al hebt gedaan?
Die heb ik ja. Maar ze komen niet door de voordeur sowieso. Daar zie ik geen enkele mier lopen. Het rare is dat ik ze ook niet buiten langs de muur zie lopen ofzo. Nergens moeten te bekennen. Alleen die paar dus die zo af en toe over het aanrecht wandelen. Vind het zo vreemd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 11:51
Ik ga inderdaad ook alles maar even af kitten dan. Tochtstrip op de voordeur zit er al. Echt zo raar, totaal geen idee waar ze vandaan komen. Dan heb ik liever zo’n spoor dat ik kan volgen ipv af en toe een enkeling die maar rond dwaalt zonder doel en afkomst.
Die enkelingen zoeken naar eten en die zetten dan een spoor uit waarna je een spoor krijgt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 11:57
Die heb ik ja. Maar ze komen niet door de voordeur sowieso. Daar zie ik geen enkele mier lopen. Het rare is dat ik ze ook niet buiten langs de muur zie lopen ofzo. Nergens moeten te bekennen. Alleen die paar dus die zo af en toe over het aanrecht wandelen. Vind het zo vreemd!
Dan komen ze waarschijnlijk via de spouw of de kruipruimte. Buiten in je muur zitten kleine openingen met roostertjes ervoor. Daar kan gemakkelijk een mier door. Bij mij kwamen ze dan via het voegsel van de plavuizen de keuken in. Denk ik. Want ik had dus ook geen hele colonne. Jammer dat je vuilnisbak niet ergens anders kan. Op zich doen ze niks die mieren maar ik vind het goor. Ze zaten ook op het kattenvoer en in het water van de kat. Brrr. Vanwege de kat durf ik geen gif of lokdozen te gebruiken. Maar anders zou ik dat toch maar gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
28-04-2024 12:00
Die enkelingen zoeken naar eten en die zetten dan een spoor uit waarna je een spoor krijgt.
Dan zijn ze wel heel dom, want ze lopen dus langs al het eten heen gewoon en blijven dan op het aanrecht rond scharrelen. Als er eten ligt, komt er niks op af.
Alle reacties Link kopieren Quote
EefjeEverzwijn schreef:
28-04-2024 12:04
Dan komen ze waarschijnlijk via de spouw of de kruipruimte. Buiten in je muur zitten kleine openingen met roostertjes ervoor. Daar kan gemakkelijk een mier door. Bij mij kwamen ze dan via het voegsel van de plavuizen de keuken in. Denk ik. Want ik had dus ook geen hele colonne. Jammer dat je vuilnisbak niet ergens anders kan. Op zich doen ze niks die mieren maar ik vind het goor. Ze zaten ook op het kattenvoer en in het water van de kat. Brrr. Vanwege de kat durf ik geen gif of lokdozen te gebruiken. Maar anders zou ik dat toch maar gaan doen.
De spouwmuur zit vol met isolatie, daar komt niks meer doorheen. De kruipruimte zal ik nog eens bekijken inderdaad. Bij die roostertjes in de muur zie ik ook niks. Lokdoosjes ga ik inderdaad maar plaatsen en onder de keuken kijken even.
Alle reacties Link kopieren Quote
De lokdoosjes van HG maken hier in de keuken en in de tuin korte metten met alle mieren. Dat werkt ook veel beter en schoner dan poeder strooien.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven