Gezondheid alle pijlers

pap3b ervaringen?

20-03-2012 22:08 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
.....
anoniem_147807 wijzigde dit bericht op 18-04-2012 15:57
Reden: ..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik heb nog pap 3B gehad, ook cinIII, heb toen een conisatie gehad, viel heel goed mee, na een paar uur was ik terug thuis, niet veel pijn gehad, en nadien altijd goede resultaten.

Was toen wel blij dat ze ingrepen, had ervoor al zo een 2-tal jaar aangemodderd,...achteraf gezien was dat niet nodig, want elke uitslag brengt dan weer wat stress met zich mee, was blij dat ik het achter me kon laten
Alle reacties Link kopieren
Fijn Woedi, dat het nu goed gaat! Hoe lang geleden was jouw conisatie?



En Hopen, dat is nog eens een reis! Geweldig, geniet ervan!
Ja! Heb er mega zin in natuurlijk! Hopelijk voorlopig de laatste verre reis saampjes ;)
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Ik heb vandaag te horen gekregen dat er PAP3B is uitgekomen van mijn uitstrijkje. Kunnen jullie mij aub vertellen wat mij te wachten staat?? Ik ben verschrikkelijk bang voor kanker namelijk.

Ik kan maandagmiddag pas bij mijn huisarts terecht dus mijn weekend word niet echt fijn :(
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mto2e.

Bij een PAP3 wordt je doorverwezen naar de gyn voor een colposcopie. Dat betekent dat de gyn een eendebek in je vagina plaatst en met een soort microscoop naar je baarmoedermond gaat kijken. Daarna kleurt hij de baarmoedermond met een soort azijn. Dit kan een beetje prikken, maar is niet heel pijnlijk. Door het zuur kleuren afwijkende cellen geel, waardoor ze dus duidelijk zichtbaar worden. Meestal kun je dit zelf ook zien op een tv-schermpje. Daarna wordt er meestal een biopt genomen (een heel klein hapje van een paar mm). De gyn zal je zeggen dat je even moet kuchen, zodat je er bijna niets van voelt. Dat hapje gaan naar het lab voor verder onderzoek. Soms gaat het wat bloeden en houdt de gyn een stokje met een soort bolletje aan het eind tegen het wondje, zodat het bloeden stopt. Dit kan ook een beetje prikken. Daarna wordt de eendebek weer verwijderd en mag je je weer aankleden.

De gyn vertelt je hoe en wanneer je de uitslag krijgt. Meestal telefonisch na een week of twee.

De wetenschappelijke uitleg vindt je hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colposcopie

Als de uitslag Cin 1 of 2 is, volgt er meestal nog geen verdere behandeling, maar zal er wel regelmatig onderzoek gedaan worden om het verloop in de gaten te houden.

Bij een Cin 3 is er sprake van voorstadium baarmoederhalskanker. Dit kan nog uit zichzelf genezen, maar men neemt liever geen risico. Daarom zal je gyn in dat geval waarschijnlijk een lisexicie voorstellen.

Meer daarover vind je hier:

http://members.home.nl/larsbosboom/diagnose.htm

maar mocht je tegen die tijd nog vragen hebben, mag je die altijd stellen!
Alle reacties Link kopieren
En maak je niet te veel zorgen hoor! Ze zijn er op tijd bij, want je hebt nog geen PAP5! Dus probeer een beetje te ontspannen in je weekend, want stress maakt het niet beter.
Alle reacties Link kopieren
had 8 jaar terug pap4, na colposcopie CIN III, na een lisecxisie was elk volgend onderzoek pap1!

lisexcisie was plaatselijk verdoofd, voelde er niets van!
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat zijn goede berichten, Sillenelle!
@Mto2e: probeer je niet te veel zorgen te maken meid! Ik snap t wel hoor, ben precies zo! Maar je hebt echt nog geen kanker, ze zijn er op tijd bij!! Probeer daar aan vast te houden hoor!

Succes met de onderzoeken verder en ik hoop voor je dat t snel achter de rug is! Dikke knuffel!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de info, kan mij iemand mij ook vertellen of ik ook kans heb op een voorstadium? Ik lees zoveel verhalen, dat ik niet meer weet wat ik moet denken en hoe ik me moet voelen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk dat je daar kans op hebt. Maar voorstadium baarmoederhalskanker is geen kanker! Hou dat in gedachten. En dat is dus ook prima te behandelen.



Waar ben je precies bang voor? Wat is jouw worst-case-scenario?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon erg bang om ziek te zijn, om niet meer lang te leven..... Hoe groot is de kans op een voorstadium of ander kanker bij een pap3B?
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot de kans is weet ik niet. Maar je bent nu onder behandeling. Dus ik geloof niet dat je nog baarmoederhalskanker kunt krijgen! Het komt echt wel goed.



Als je zo'n lisexcisie nodig hebt, hoef je je daar echt geen zorgen om te maken. Het is een kleine ingreep en bijna altijd zijn de onrustige cellen daarmee weg. Maar je wordt nog wel een tijdje in de gaten gehouden. Dus er gebeurt echt niets meer ongemerkt.



Je wordt hier niet ziek van en je kan er alleen aan dood gaan als je nu besluit dat je je niet laat behandelen. En zelfs dan kan het nog uit zichzelf genezen!



Voor de duidelijkheid: Pap5 is kanker. Pap3 kan zich eventueel als je niets doet ontwikkelen tot kanker. Maar zelfs dat kost veel tijd. (Meestal jaren!).



Wat je zelf kunt doen om de genezing te bevorderen is; niet roken, gezond eten, voldoende slapen en zo min mogelijk stress. Dus je druk maken helpt niet. (Ook al begrijp ik heus heel goed dat je je rot geschrokken bent).

Alle reacties Link kopieren
Mto2e geen zorgen, het onderzoek doen ze juist om te voorkomen dat je kanker krijgt. Met andere woorden dat heb je nu dus absoluut niet. Je loopt alleen een enigszins verhoogd risico om dat op de duur wel te krijgen als je niets doet. Daarom wat extra controles. Maar kanker heb je niet en je gaat hier al helemaal niet dood aan, daar is het hele onderzoek nu juist voor.

Vrouwen die wel dood gaan aan baarmoederhalskanker hebben meestal geen uitstrijkje laten maken.

Sterkte met de schrik!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de lieve en gerustellende woorden. Dat doet mij erg goed Ik hou jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
quote:mto2e schreef op 01 juli 2012 @ 17:32:

Bedankt voor de lieve en gerustellende woorden. Dat doet mij erg goed Ik hou jullie op de hoogte!Heel graag! Ik vind het altijd jammer als ik niet meer hoor hoe het verder gegaan is en of het een beetje meeviel.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik hoop ook van harte dat ik dit straks kan zeggen!! En ook voor jullie natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop ook op binnenkort een positief berichtje!
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw verhaal, Pyridine? (Dat heb je hier nog niet verteld, toch?)
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry ik was niet zo duidelijk zie ik. Ik bedoelde een positief berichtje van mdingeswatwastookalweer.

Ik heb pas mijn eerste uitstrijkje gehad en ik had nog een dag forse buikpijn van het uitstrijkje zelf maar de uitslag was gelukkig helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig voor jou Pyridine!

Ik heb gebeld en kan vanmiddag al terecht bij de gyn! Wat gaat dat snel!
Alle reacties Link kopieren
Pyridine, fijn om te horen dat het gewoon Pap1 was. (Neem ik aan).



En Mto2e: goed dat je zo snel bij de gyn terecht kunt. Kan je daar al je vragen stellen! Als ik jouw was zou ik mijn vragen wel opschrijven, zodat je niets vergeet. Anders sta je dalijk weer buiten en denk je... oh hoe zat het nou met... En de meeste gynaecologen hebben ook heel veel info op papier. Daar kun je ook naar vragen zodat je het thuis nog eens door kunt lezen.

Gaat er ook iemand met je mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer thuis. Ik had gelijk een biopt. Over 2 weken hoor ik meer.... Ik hoop zo dat alles meevalt!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat fjin dat die gyn gelijk een biopt heeft afgenomen! Viel het een beetje mee?

En laat je over twee weken weten wat de uitslag was?
Alle reacties Link kopieren
Ben opgelucht dat het achter de rug is...!! Ik laat weten wat de uitslag was. Voor nou; bedankt voor alles (k)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven