Gezondheid alle pijlers

Rare smaak op tong en mond

27-12-2012 08:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind juli heb ik last van een vreemde smaak in mijn mond, afwisselend op mijn tong, dan weer in mijn keel. Ik ben naar de tandarts geweest, naar de mondhygieniste, naar de huisarts, maar niemand weet wat er aan de hand kan zijn. Ik heb geen nieuwe medicatie sinds eind juli, ik ben niet ziek geweest, geen ander eet- of drinkpatroon. Ik had zelf het vermoeden dat het aan de spalkjes achter mijn tanden kon liggen, die ik heb gekregen nadat ik een beugel heb gedragen in mijn tienertijd. Die dingen zitten er nu alweer bijna 14 jaar in dus ik dacht misschien aan een soort van corrosie. Maar de tandarts zei dat dit niet kon, en ook de orthodontist die ze destijds heeft geplaatst, zei nog nooit van deze klachten gehoord te hebben.



Ik ben momenteel 15 weken zwanger, en ik weet dat deze klachten bij zwangerschap voorkomen. Maar de klachten bestaan dus al sinds eind juli, en ik raakte pas half september zwanger. Ik heb half juni een miskraam gehad, dus misschien dat er toch nog iets aan hormonen in mijn lijf rondwaarde, maar ik heb nog nooit een dergelijk verhaal gehoord. Mijn zwangerschapstesten werden ook meteen weer wit, twee weken na de miskraam.



Ik heb al van alles geprobeerd: homeopatische middeltjes, spoelen met zout water, tig keer per dag tandenpoetsen, mondspoelmiddel, noem maar op. Maar niks lijkt te helpen. Het gekke is dat ik er bij het eten geen last van heb, mijn eten smaakt niet anders ofzo.

Ik word er wanhopig van. Mijn zwangerschap verloopt tot nu toe al niet heel makkelijk, ben al sinds week 6 continue misselijk, en dat begint nu een beetje bij te trekken, maar door die smaak kan ik er niet echt van genieten...Wie heeft dit ook gehad, of wie wil met me meedenken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega heeft het gehad en het is gestopt toen ze stopte met (veel) theedrinken. Ik weet niet of jij veel thee drinkt?
Alle reacties Link kopieren
eet je regelmatig pijnboompitten? Veder kan het idd door zwangerschap (zelfs tijdens je miskraam) komen. Ik drink normaal elke dag enkele glazen cola light, maar bij beide zwangerschappen luste ik nog voor de test geen druppel meer



wbt je laatste alinea, kan ik je uit de droom helpen,de meeste zwangerschappen zijn nou eenmaal niet leuk. Zelf ben ik tot week twintig misselijk geweest, tja niet leuk, maar het hoort erbij en je krijgt er een hoop moois voor terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink net zoveel thee als vorig jaar rond deze tijd, daar is niets in veranderd. Ik eet eigenlijk nooit pijnboompitten..
Heb je al een tongschraper geprobeerd?
Wat ook zou kunnen helpen is je mond spoelen met olie. 'Oil pulling'. Je houdt dan twintig minuten zonnebloemolie of kokosolie in je mond en spuugt het daarna weer uit. Dat schijnt schadelijke mondbacterien te doden. In ieder geval: baat het niet, dan schaadt het niet.



En elke dag goed flossen!
Gebruik eens tandpasta zonder mint.

Elmex mentholvrij of vitis ortho, wellicht kan dat je helpen
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, ik zou toch denken dat het door de zwangerschap komt. Ik heb ook vanaf zo'n beetje de bevruchting tot de bevalling (en idd ook tijdens 3 foutgelopen zwangerschappen) een hele nare smaak in mijn mond gehad. Ik lustte helemaal niks meer. Ook tm week 18 ongeveer ontzettend misselijk. Als tot dusver geen lichamelijke oorzaak is gevonden voor je smaak zou ik toch zeggen dat het zwangerschapshormonen zijn.

Succes!!!
Computer says nooooo
Nog wat oorzaken uit:

http://mens-en-gezondheid ... ond-wat-kan-het-zijn.html



Een smaakstoornis als oorzaak

Naast bovengenoemde oorzaak kan ook een smaakstoornis ten grondslag liggen aan het probleem. De volgende smaakstoornissen kunnen een vreemde smaak in de mond geven:

Hypogeusia of ageusia

Bij hypogeusia is er sprake van een verminderde smaak, bij ageusia is er helemaal geen smaakbeleving meer. Een tussenvorm kan resulteren in een vreemde smaak in de mond omdat niet alle smaken meer goed worden geproefd.

Parageusia

Bij deze smaakstoornis heb je nog wel smaak, maar alles smaakt zout of naar metaal. Een ijzer- of metaalsmaak.

Hypergeusia

Bij deze smaakstoornis zijn de smaakpapillen overgevoelig, hierdoor beleef je de smaak zeer intens. De smaak komt nog wel overeen met de realiteit, maar is vele malen sterker.

Dysgeusia

Dysgeusia is een smaakstoornis waarbij er smaakbeleving is terwijl de smaakpapillen niet gestimuleerd worden. Je proeft dus iets terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan. Het is een valse smaakbeleving en deze maak kan helaas ook een vieze smaak zijn.

Xerostomia

Een droge mond, door dat er niet voldoende speeksel wordt geproduceerd. Smaakstoornissen kunnen optreden als zijnde dysgeusia.
Nog een medisch stukje

http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/smaak
Al met al, als je hierboven niets herkenbaars ziet dan zou je je kunnen laten doorverwijzen naar bijv KNO arts.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe, fijn dat jullie met me mee willen denken want ik word er zo ontzettend moedeloos van.

Ik ben een paar maanden geleden, toen ik er ongeveer 2 maanden last van had, overgeschakeld van de oranje Elmex naar Parodontax, zonder fluoride, in de hoop dat dat zou helpen. Maar daar zit volgens mij idd nog steeds mint in, dus dat zou ik eens kunnen uitproberen.

Tongschraper en ragertjes gebruik ik elke dag, omdat ik een tijd ontstoken tandvlees heb gehad. Dat is inmiddels na een behandeling bij de mondhygieniste verholpen, nu ongeveer 3 maanden geleden. Ik had gehoopt dat de vieze smaak daar door kwam maar dit lijkt dus niet het geval.



Oilpulling heb ik ook weleens van gehoord, maar nog niet geprobeerd. Ga ik ook eens doen.

Mijn huisarts heeft al een verwijsbrief voor de KNO-arts uitgeschreven, omdat hij niets kon vinden. Maar tot nu toe heb ik zoveel last gehad van misselijkheid en algehele malaise door de zwangerschap dat ik daar nog niet aan toe ben gekomen. De dokter gaf echter aan dat hij niet verwachtte dat de KNO-arts iets zou kunnen vinden.



Wat ik raar vind: hij vond bloedonderzoek niet nodig. Zou dat niet een goed startpunt zijn, om te kijken of ik bepaalde vitamine gebrekken heb? Ik heb wel het standaard bloedonderzoek gehad ivm mijn zwangerschap, maar daar zitten niet alle dingen in zoals vitamines en leverwaarden enzo in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat je huisarts van mening is dat het bij je zwangerschap hoort (vrijwel iedereen in mijn omgeving die zwanger is geweest heb ik er wel over gehoord tijdens deel of gehele zwangerschap. Waarom zou hij dan kostbare onderzoeken starten? Als je een vitamine mist dan zou je wel andere klachten krijgen ipv alleen een rare smaak
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik, maar toen ik bij hem kwam, was ik niet zwanger..
Alle reacties Link kopieren
quote:RoAn1981 schreef op 27 december 2012 @ 12:35:

Dat snap ik, maar toen ik bij hem kwam, was ik niet zwanger..Maar had je wel net miskraam gehad toch?
Alle reacties Link kopieren
Pijnboompitten!
Alle reacties Link kopieren
Maar had je wel net miskraam gehad toch?[/quote]



Ik heb ff in mijn agenda gekeken, hou altijd alles nauwkeurig bij (afwijkinkje :-)): op 18 juni had ik een spontane mk, na er een week eerder bij de echo achter te zijn gekomen dat het hartje 1,5 week daarvoor gestopt was. Op 26 juli had ik voor het eerst last van die smaak. Kan het dan echt nog van die miskraam zijn?

Half september raakte ik vervolgens weer zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook, driekwart jaar nu ongeveer, ook alle artsen afgeweest (tandarts, kno arts etc). Die laatste deed het af als mond/ tongbranden. Heb wel wat aan de tips die ik hier las. Drink vrij veel (groene) thee. Zal dat is uitproberen om daarmee te stoppen en tandpasta zonder pepermunt proberen.



Bij mij is het een beetje licht zure/ metaal achtige smaak en soort lichte tinteling op de zijkanten van m'n tong. De ene keer erger dan dan de andere keer, het went ook wel een beetje ookal ben ik er graag vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Anno1984, weet niet of ik blij moet zijn met jouw reactie, of juist niet...Het klinkt in ieder geval als precies hetzelfde wat ik heb. Is bij jou bloedonderzoek gedaan?
Alle reacties Link kopieren
En Anno, even uit nieuwsgierigheid: heb jij van die draadjes achter je tanden? De tandarts blijft volhouden dat het daar niet aan kan liggen, maar het zit me toch niet lekker...Het is toch ijzer wat er al tijden in zit. Dat gaat toch achteruit in kwaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ijzer draadje achter mijn voortanden. Maar pas 4 jaar, heb opnieuw een beugel gehad en had daarvoor geen draad. Dan zou hij dus al snel roesten;-). Maar misschien overgevoelig voor geworden ofzo?



Na bepaald eten neemt het bij mij toe, maar kan er niet de vinger op leggen welk soort eten omdat het zo wisselt. Na suikerrijke frisdrank bijv neemt het toe, na citrusvruchten ook, en zo nog wat dingen.



Ik heb al diverse bloedonderzoeken gehad. Ik heb een vitamine b12 probleem, had een paar jaar geleden een extreem tekort, toen injecties voor gehad. Maar al een aantal jaar is dat wel weer ruim in orde. Al is de geneeskunde daar nog niet helemaal over uit of je levenslang injecties moet hebben of niet, volgens m'n bloedwaardes is het nu goed in ieder geval en ook voor bij een internist gelopen en geen oorzaak gevonden van tekort. Ik gebruik nu nog b12 smelttabletten via een alternatieve arts.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op pijnboompitten en vieze smaak in de mond.

Ik ken nu een paar mensen die soortgelijke klachten hadden en dat kwam door een bepaalde soort pijnboompitten. Misschien dat dit bij jou ook het geval is?
Alle reacties Link kopieren
Ik eet zelden pijnboompitten, dat is het echt niet, dat smaakt en voelt anders. Het valt onder de algemene term mond en tongbranden.



Best veel mensen hebben hier last van, in de VS wordt er veel onderzoek naar gedaan. Omdat veel vrouwen er rond hun 50e last van hebben denken ze dat het ook iets met hormonen te maken zou kunnen hebben, maar ze weten niet hoe precies. Ik ben bijv. Niet zwanger of in de overgang maar heb het ook. De kno arts krijgt veel mensen met deze klachten. Ze kunnen er niks aan doen als verder uit je bloed niks raars blijkt. Bij sommige mensen duurt het jaren en van de een op de andere dag verdwijnt het bij de meeste mensen weer net zo plotseling als het begonnen is. maar bij sommige mensen is het heel erg en die hebben de hele dag het gevoel dat hun hele mond in brand staat. Dan kun je er echt gek van worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik quote mezelf even uit een ander topic van je, waarin je ook de vraag stelde over de spalkjes achter je tanden:quote:Lotte35 schreef op 28 oktober 2012 @ 11:48:

Ik ben orthodontie-assistente, en heb dit nog nooit gehoord. Naar mijn idee zou je het dan ook al die tijd al moeten hebben, en niet nu opeens.



Maargoed, als je echt wilt weten of het aan die spalkjes ligt, moet je ze eruit laten halen en kijken of het scheelt. Je kunt in plaats van de spalkjes nachtbeugels laten maken (transparante bitjes, zoiets ). Daarmee blijven je tanden ook recht (weet ik uit eigen ervaring).
You don't have to fit into the format

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven