Gezondheid alle pijlers

Schoonmaaktips bij allergie

22-01-2017 17:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd heb ik helaas last van een stofallergie. Het begon allemaal vrij onschuldig, maar in de loop der tijd werd het steeds erger. Momenteel is het dusdanig dat ik bij het betreden van een stoffige ruimte al snel last krijg van tranende ogen en hevige benauwdheid. Ook krijg ik op mijn huid snel een reactie in de vorm van jeukende rode vlekjes wanneer deze in aanraking komt met stoffige oppervlakken. Af en toe erg irritant :(



Van de huisarts heb ik een neusspray gekregen die gelukkig iets helpt tegen de benauwdheid, maar het liefst vermijd ik stoffige ruimtes zoveel mogelijk en maak ik alles preventief goed schoon. Dit laatste zorgt alleen af en toe ook voor de nodige complicaties omdat schoonmaken en ronddwarrelend stof vaak samengaan.



Ik kan me goed voorstellen dat er op het forum nog meer dames zijn die ook last hebben van stofallergie, en ik was daarom erg benieuwd of jullie misschien nog goede schoonmaak tips voor mij hebben die de irritatie tijdens het schoonmaken zoveel mogelijk beperken? Eventuele tips om stof zoveel mogelijk buiten de deur te houden mogen natuurlijk ook



Wat ik momenteel al heb geprobeerd is schoonmaken met handschoenen en een mondkapje. Dit ziet er niet heel charmant uit en ik schaam me soms een beetje als er iemand binnen komt, maar het helpt gelukkig wel. Ik maak nu gebruik van die tandarts mondkapjes van de apotheek die ik zo strak mogelijk om mijn neus vouw, maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar een goed type die aan de ene kant goed om mijn neus/mond sluit, maar die aan de andere kant ook nog genoeg lucht door laat. Mocht iemand daarom nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.



[IMG]http://www.londoncleaning-services.co.u ... eaning.jpg[/IMG]
Ik plak het plaatje even voor je.
Alle reacties Link kopieren
Nat afnemen, dan gaat stof niet dwarrelen. Heb je een stoffen bank, gordijnen? Dan zou ik die vervangen voor iets wat je nat kan afnemen.

En geen vloerbedekking of kleden, alleen een gladde vloer die je kan dweilen.
Kun je bij de bouwmarkt niet een soort stofmasker kopen? Ze hebben daar vast verschillende maskers.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor het plaatsen van het plaatje Groove



Heb ook zo'n bouwkapje geprobeerd, maar die zit niet zo fijn als je hem lang op hebt en die laten ook niet zoveel lucht door waardoor ze een beetje bedrukkend voelen.
Alle reacties Link kopieren
@Pikkie22, bedankt voor de tip. Heb gelukkig geen stoffen bank en vloer, maar aan de lange zware gordijnen had ik niet gedacht!
Alle reacties Link kopieren
Alles van stof vervangen, echt. En je kan via je zorgverzekering anti-allergene matrashoezen aanvragen, met een beetje mazzel worden ze vergoed. Er zijn ook kussenhoezen

Je bent niet allergisch voor stof, maar voor huisstofmijt waarschijnlijk, en dan is je bed de grootste bron van ellende
Alle reacties Link kopieren
https://www.allergiezorg. ... m-uJTCJzVR935AaAnpd8P8HAQ
Alle reacties Link kopieren
Gewoon laten liggen en niet gaan wapperen met vanalles.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Laura-89 schreef op 22 januari 2017 @ 17:56:

Dankje voor het plaatsen van het plaatje Groove



Heb ook zo'n bouwkapje geprobeerd, maar die zit niet zo fijn als je hem lang op hebt en die laten ook niet zoveel lucht door waardoor ze een beetje bedrukkend voelen.



Graag gedaan



Dat is dan idd minder, je moet natuurlijk wel nog kunnen ademen



Wie weet wat voor fijne tips je nog gaat krijgen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Je neus spoelen na het schoonmaken met een rhinohoorn.



Een ionisator aanschaffen.



Eventueel een robotstofzuiger?

Met het laatste heb ik geen ervaring maar wel positieve verhalen gelezen, volgens mij heb je ook een anti-allergenen versie.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt een allergie hebt, zou ik inderdaad kiezen voor een huis met zo min mogelijk "stoffering"en vooral gladde vloeren en dergelijke kiezen. Maar dan nog komt het neer op regelmatig schoonhouden. Feit is, dat huismijt en andere allergie-verwekkende zaken die in huisstof e.d. kunnen zitten, de afgelopen paar decennia in huishoudens zijn toegenomen (significant zelfs) sinds de tijd dat het huishouden een ondergeschoven kindje is geworden dat we vooral even oppervlakkig doen, maar niet meer grondig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb hetzelfde... Ik was mijn beddengoed wekelijks op 60©



Verder inderdaad alles nat afnemen met microvezeldoeken en nergens overgordijnen en tapijt in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik had tijdens mijn huismijtallergieperiode gewoon kleden, gordijnen e.d.

De medicijnen werkten goed genoeg tegen de kwaal.



De allergieën en de astma zijn over.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn tips zijn redelijk open deuren, maar Ik zeg het toch maar. Zorg dat Je lege oppervlaktes hebt. Dus geen spullen op tafels, kastjes, planken etc. alleen maar gesloten kasten met deuren. Geen kleden en enige vloerbedekking vervangen voor zeil/laminaat/parket.



En zoals iemand al zei, het gaat om de huisstofmijt die in stof leeft. Die kun Je doden bij hoge temperaturen (liefst kookwas, maar 60 helpt ook) of bij hele lage temperaturen (lager dan -18). Dus dingen als dekentjes, kussens, gordijnen, dekbedden etcetera, kunnen allemaal in de vriezer (in een zak) en daarna gewassen om de mijt-lijken eruit te krijgen. Matrassen zijn het lastigst. Naast een matrassenhoes helpt het om Je matras eens een nachtje buiten te zetten als het goed vriest, daar kan de mijt niet goed tegen.
quote:retrostar schreef op 22 januari 2017 @ 19:29:

Ik had tijdens mijn huismijtallergieperiode gewoon kleden, gordijnen e.d.

De medicijnen werkten goed genoeg tegen de kwaal.



De allergieën en de astma zijn over.Dat verschilt per persoon. Er zit veel verschil in de ernst van de reactie en de mate van gevoeligheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo benauwd geweest van huisstofmijtallergie dat ik geen 10 meter meer kon lopen zonder bij te komen. Dan wil je je huis wel saneren.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 22 januari 2017 @ 19:49:

[...]



Dat verschilt per persoon. Er zit veel verschil in de ernst van de reactie en de mate van gevoeligheid.

Ik kon niet zonder medicijnen; de astma had diverse oorzaken waaronder allergieën waarvan huisstofmijt er één was.

Aanvankelijk bestreed de huisarts alleen die allergie met een inhalator. Het was een geel ding met een propellertje erin.

Toen begon de inhalator zelf me astma-aanvallen op te leveren. Goh wat kreeg ik het benauwd van dat spul.

Tenslotte ben ik naar het ziekenhuis gegaan waar ik diverse testen en metingen heb gedaan.

Toen kreeg ik een lijst met instructies en een nieuwe inhalator en de laatste hielp afdoende dus ik hoefde niet af te zien van stoffering.

Toch kreeg ik best wel last, maar vooral tijdens het keren van kleden of intense schoonmaakbeurten. Daartegen hielpen dan meerdere pufjes tegelijk wel. Het was maar tijdelijk dus best te harden.

Ik gebruikte de inhalator naar behoefte, met een minimum van vier keer per dag. Ik werd dan minstens een keer per nacht wakker en moest dan medicijnen nemen.

Ik heb tientallen jaren inhalators gebruikt maar de afgelopen paar jaren niet meer, behalve bij bepaalde omstandigheden die met luchttemperatuur te maken hebben en niet meer met allergie. Die is echt over.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ander werk moeten zoeken, ik werkte in de thuiszorg en werd doodziek van de bedden van een ander.
Alle reacties Link kopieren
Dus bij deze een pluim voor de fabrikant van de luchtpijpverwijder die al poeha genoeg heeft en ik niet meer bij name zal noemen. Die heeft de kwaliteit van mijn leven voor zeer lange tijd gered.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Pikkie22 schreef op 22 januari 2017 @ 20:59:

Ik heb ander werk moeten zoeken, ik werkte in de thuiszorg en werd doodziek van de bedden van een ander.Ja, dat is dikke pech.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips so far



@Pikkie22, dat klinkt heftig zeg! Moet wel eerlijk zeggen dat ik het tijdens mijn oude bijbaantje als schoonmaakster vaak ook wel moeilijk had, maar gelukkig kom ik op mijn huidige werk niet zoveel stoffige situaties tegen en ligt er overal laminaat.



Valt me trouwens op dat niemand een mondkapje als preventief middel geprobeerd lijkt te hebben als aanvulling in bepaalde situaties. Dat had ik als tip van mijn huisarts gekregen en werkt voor mij redelijk om in ieder geval de reactie te beperken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven