Gezondheid alle pijlers

Spondylodese operatie en bedrust (tips)

09-01-2016 13:26 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik onder het mes voor een spondylodese operatie , nou is me verteld dat ik eenmaal thuis geen trap mag lopen , dus dat betekent beneden slapen. Als het goed is word een hoog laag bed geregeld door het ziekenhuis . Mijn vraag aan jullie is hebben jullie nog tips voor me voor na de operatie , het beneden slapen en de bedrust die ik moet hebben. Ik mag alleen op voor de was en de plas is me verteld.

Ik zie erg tegen de operatie op maar ben blij dat er wat aan de constante pijn gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte met de operatie en daarna.



Ik moest na de operatie 3 maanden thuis nog op een bed liggen. Langzaam aan weer lopen naar de wc toe en zo opbouwen. Ik heb van te voren films en series uitgezocht die ik zien wou om de tijd door te komen. In het begin lijkt het een hele tijd maar is sneller om dan je denkt hoor.



Neem echt je rust en ga niet te snel.



Het is bij mij nu 3 jaar geleden en het beste wat ik ooit heb laten doen. Ben pijn vrij en medicijn vrij.

Heb een nieuw leven gekregen.



Nogmaals heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ooh fijn dat iemand reageert die ook de operatie heeft gehad , ik zie erg op tegen de pijn na de operatie. Mag ik vragen hoe lang je in het ziekenhuis heb gelegen na de operatie? Mag je ook zitten in bed of is het echt plat liggen? Ik heb nu echt constant pijn met uitstraling naar bil en knieholte dus ik zal zo blij zijn dat dat voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van de operatie (wervels aan elkaar vastzetten). Wat wel heel handig is om oefeningen te doen terwijl je in bed ligt is een pilatesbal. Dat is een zachte bal die je zelf kan opblazen zover je wil. Meestal is voor 2\3 of 3\4 genoeg. Met de bal kan je je alles trainen, zelfs als je in bed ligt. B.v. Met de bal tussen je handen de bal indrukken. Dit kan ook met gestrekte armen naar voren of omhoog. Je kan de bal ook tussen je boven- of onderarm en het bed leggen en je spieren aanspannen en de bal op het matras drukken. Zowel met je handpalmen omhoog of naar beneden.



Dit kan ook met je benen. B.v. Met je voet op de bal en gebogen been de bal richting matras duwen of de bal onder je kuit of bovenbeen. Ook tussen je enkels, bovenbenen of knieen. Heel langzaam opbouwen en natuurlijk opletten dat je de rug niet belast of dat je rug pijn doet. Je kan als je kan zitten en wat beter gaat ook b.v. Je enkel, knie of bovenbeen tegen een muur of zijkant bed drukken, dan pak je weer andere spieren.



Overleg met de fysiotherapeut welke oefeningen je in het begin al kunt doen en welke pas later.



Je kan ze bij de decathlon kopen, neem de kleine. Ook te bestellen via internet. Bij Decathlon kost hij 4.95 geloof ik.
Ik heb twee herniaoperaties gehad en moest daarna relatief veel bedrust houden, ook al mocht ik wel direct, maar dan wel heel langzaam, opbouwen met zitten/lopen.



Ik ben na operaties altijd erg wakker maar helemaal niet geconcentreerd. Ik zit dan vanuit bed wat om me heen te staren zonder behoefte aan verdere afleiding als tv, lezen, enz, en dat wissel ik af met wat slapen naar behoefte. Dus wat jij nodig hebt, zal ook erg afhangen van hoe je op de operatie/narcose reageert. Als je net als mij reageert, dan heb je aan jezelf genoeg en vliegt de tijd.



Wat ik wel heel fijn vond was een goede mobiele telefoon met een extra lang oplaadsnoer. Dan kun je naar believen WhatsAppen, FBen, chatten of bellen als je behoefte hebt aan contact, spelletjes spelen of forummen als je even wat wil doen, of juist lezen of films kijken ed als je even helemaal geen interactie wil.



Daarnaast merkte ik dat ik extra inspanning ook meteen heel inspannend vond. Een half uurtje fysio was voor mij 2 uur slapen bijvoorbeeld. Daardoor gaat de tijd ook erg snel, want je slaapt relatief veel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip van de pilatesbal daar kan ik wat mee.



Het is idd maar de vraag hoe ik ga reageren op de narcose en hoe het gaat met de pijn na de operatie.

Bij mijn laatste operaties was ik goed misselijk na het ontwaken maar als het goed is krijg ik daar iets voor al tijdens de operatie.



Een extra lang oplaadsnoer is idd ook wel handig , staat inmiddels ook op het checklijstje.
Ik heb 2 personen in mijn familie die deze operatie hebben ondergaan. Zij mochten wel traplopen nadat ze thuis waren gekomen. Mochten verder alleen wandelen en liggen. Dus ook een bed in de kamer. Elke week mocht het wandelen iets worden opgevoerd.



Het is heel belangrijk je aan de adviezen van de arts en fysio te houden om je herstel niet te belemmeren. Soms denk je dat je meer kunt dan eigenlijk is toegestaan, maar blijkt dit niet bevorderlijk voor je herstel te zijn. In beweging blijven door te wandelen is erg belangrijk, maar overdrijf dit niet.

Veel succes met je operatie.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf tegen die tijd de hulpmiddelen uitleen bellen. Bv medipoint. Laat komen een bed, matras, ondersteek, douche/toiletstoel en een bedtafeltje. Evt een urinaal (man)

is gratis. Zet de po stoel naast je zo hoef je niet helemaal naar de wc. Po of urinaal gebruik je evt ook op bed.



haal vooraf ook wassen zonder water washandjes en evt haarwasnetjes bij de apotheek. Kun je mee wassen als je de douche niet ziet zitten.
quote:bromsnor schreef op 09 januari 2016 @ 14:19:

Bedankt voor de tip van de pilatesbal daar kan ik wat mee.



Het is idd maar de vraag hoe ik ga reageren op de narcose en hoe het gaat met de pijn na de operatie.

Bij mijn laatste operaties was ik goed misselijk na het ontwaken maar als het goed is krijg ik daar iets voor al tijdens de operatie.



Een extra lang oplaadsnoer is idd ook wel handig , staat inmiddels ook op het checklijstje.Ik zou nog maar even wachten met zo'n pilatesbal. De eerste weken mag je, terwijl je in bed ligt, zeker geen oefeningen met zo'n bal doen. Ga niet af op oefeningen die leken je aanraden, luister liever naar een professional om je rug niet onnodig te belasten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring. De eerste periode mag je alleen liggen en lopen en absoluut niet zitten. Bij mij kwam vanaf week 1 de fysio aan huis en samen met haar heb ik het lopen opgebouwd, pas na een maand of zo kwamen daar oefeningen bij. Die bal is dus zeker geen goed advies voor de eerste periode, houd je aan de voorschriften van arts en fysio. Wat pijn betreft is het mij reuze meegevallen, na een paar dagen gebruikte ik alleen nog maar paracetamol. Ik heb me keurig aan de regels gehouden en er uiteindlijk mijn leven weer door terug gekregen. Ik zou het zo weer doen. Regel wel van te voren een wc verhoger en zo'n tafeltje die je over je bed schuift, dit haal je bij de thuiszorg. Laat het verder gewoon over je hen komen.
Alle reacties Link kopieren
@ Yentle7 hoe zit het met zitten in bed , mag de rugsteun wel omhoog of moet ik echt plat liggen de eerste weken?

De bal zal ik dan nog maar even achterwege laten ik krijg vast wel adviezen en leefregels mee van de arts en fysio in het ziekenhuis.

Als het goed is word vanuit het ziekenhuis een hoog laag bed , wc verhoger en bedtafeltje geregeld dus dat is wel fijn.

Operatie is bij mij niet vanwege hernia maar vanwege aangeboren afwijking en het verschuiven van de L5 naar de voorkant.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, alleen plat liggen met een dun kussen voor je hoofd. Je mag wel een kussentje in je knieholte leggen. Je leert in het ziekenhuis hoe je op moet staan. Let erop dat er ook geen papegaai boven je bed mag hangen want je mag je absoluut niet optrekken.. Ik mocht pas na een maand even zitten, een paar minuten en dat bouw je langzaam op. Verschilt wel per ziekenhuis welke richtlijnen ze hanteren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in november de operatie gehad en heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. De 1e week veel pijn gehad en veel pijnstillers gehad, ook oxycodon. Na een week of 4/5 werd dit minder en kon ik de medicatie afbouwen. Nu slik ik nog 3 paracetamol . Ik heb een bed van de thuiszorg voor de operatie in de woonkamer laten plaatsen. De fysio kwam de 1e t/m 3e week aan huis en daarna ging ik daar zelf heen. Ik train nu 2x per week bij de fysio. Vanaf de 3e dag mocht ik per uur 5 minuten het bed uit om te lopen en elke dag kwam daar een minuut bij.

Hou je goed aan de voorschriften van de arts, de eerste weken zal dat waarschijnlijk liggen en lopen zijn en zeker geen pilatesbal
Alle reacties Link kopieren
quote:bromsnor schreef op 09 januari 2016 @ 21:31:

@ Yentle7 hoe zit het met zitten in bed , mag de rugsteun wel omhoog of moet ik echt plat liggen de eerste weken?

De bal zal ik dan nog maar even achterwege laten ik krijg vast wel adviezen en leefregels mee van de arts en fysio in het ziekenhuis.

Als het goed is word vanuit het ziekenhuis een hoog laag bed , wc verhoger en bedtafeltje geregeld dus dat is wel fijn.

Operatie is bij mij niet vanwege hernia maar vanwege aangeboren afwijking en het verschuiven van de L5 naar de voorkant.Ik mocht de eerste 2 weken alleen plat, dus ook plat eten. Je kan een klein kussentje op je buik leggen en mijn vriend sneed het vlees enzo . Later mocht ik met eten wel de rugsteun wat omhoog. Ik ben nu het zitten aan het oefenen. Zeg 3/4 x per dag een 20 minuten. Elke middag lig ik zeker nog 2 uur plat en savonds ook. Maar je zal zien dat de dagen snel voorbij gaan na de operatie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden , pff dat is nog best lang plat liggen ... als ik uit het ziekenhuis kom heeft mijn man de 1e week zorgverlof maar daarna moet hij helaas(voor mij) weer aan het werk . Daar zie ik echt tegenop naast het lange plat liggen en de pijn.

Nogmaals fijn dat ik antwoord krijg van ervaringsdeskundigen daar heb ik wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien rare vraag maar hoe zijn jullie vanuit t ziekenhuis naar huis gekomen? Aangezien je alleen plat mag liggen?

Ik word niet in mijn reguliere ziekenhuis geopereerd maar in een academisch wat een uur rijden is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend was ook 1 week vrij en daarna kon ik al aardig voor mezelf zorgen. Vanuit het ziekenhuis was het ook een uur rijden. Stoel plat naar achter en na een half uur even 5 minuten lopen. De 1e weken vliegen voorbij en slaap je veel.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Cats voor je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad je stoel zo plat mogelijk voor vervoer. En nog een tip, koop zo'n knijper waarmee je dingen van de vloer op kunt rapen want bukken is uit den boze. Deze kun je voor een paar euro kopen bij action, blokker en dat soort winkels. Bij mij kwam er in de eerste weken dagelijks iemand langs om te helpen. Als je niemand achter de hand hebt laat je man dan dingen klaar zetten die je nogdig hebt, bv op gebied van eten en drinken etc. Je moet zelf zeker niet gaan rekken om een glas uit de kast te pakken of zo. Schroom niet om als je vistite krijgt ze zelf even koffie of thee te lataten zetten of te vragen iets voor je te doen, mensen hebben daar na zo'n operatie echt alle begrip voor. Ga absoluut geen huishoudelijke klusjes oppakken omdat je je ergert aan rommel of zo. (als je in bed ligt zie je ineens alles) Als je zo'n tafeltje hebt die je kunt kantelen kun je daar een tablet etc opleggen, heel handig. Ik zag het meeste op tegen de revalidatie tijd maar echt die eerste weken vliegen voorbij. Ik ben blij dat ik me heel strikt aan de voorschriften heb gehouden aangezien ik zo goed hersteld ben dat ik weer alles kan. Ken namelijk ook iemand die na een paar weken al van alles weer zelf had opgepakt en ook alweer achter het stuur kroop maar die heeft nu jaren later nog steeds heel veel klachten. Dus pas op, het is het zeker waard om geduld te hebben...
Lijkt me erg moeilijk als je alleen bent. Je mag ook niet even aan tafel gaan zitten om je brood te smeren of eten op je bord te scheppen. Je mag ook niet in de keuken gaan staan om te koken of iets dergelijks.

Laat je door visite zeker niet verleiden dingen te doen die je arts je verboden heeft. Je zult er zelf alleen maar problemen door krijgen.
Bromsnor, weet je trouwens wel zeker dat het ziekenhuis je bed en toiletverhoger gaat regelen? Normaal gesproken moet je dat zelf aanvragen via een thuiszorgorganisatie. Het ziekenhuis heeft daar namelijk niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier verder geen ervaring maar wil je even sterkte wensen.



Mocht je in mijn buurt ergens wonen, dan wil ik wel wat boterhammen komen smeren. En ik heb wat mails met e-boeken, als je leesvoer wilt moet je even een pb sturen met je mailadres, dan stuur ik ze je door.



Verder zou je nog kunnen kijken of je luisterboeken kunt ritselen, als je helemaal plat moet liggen de eerste tijd dan is zelfs lezen niet handig. En ik zou ook heel goed nagaan of die spullen inderdaad geregeld worden, meestal beloven ze meer dan ze waarmaken met dit soort dingen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Lief Ceylon dat je boterhammen wil komen smeren



Een grijpstok heb ik inmiddels en mijn e reader is gevuld , tip van luisterboeken is ook een goede.



Ik ga er nog even achteraan bellen of het bed , wc verhoger enz zijn geregeld dat ik niet straks voor verrassingen kom te staan.



Voor de rest hoop ik dat het goed komt , maar ik blijf er tegen op zien :(
Alle reacties Link kopieren
Het is ook spannend zo'n operatie. Ik was stik zenuwachtig! Maar na 10 maanden zenuwpijn ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik heb voor de operatie het huis geboend, huispakken gekocht, sloffen gekocht waar ik zo in kon stappen en waar ik mee buiten kon lopen, bed in de woonkamer opgemaakt, maaltijden gekookt en in de vriezer gezet.



van die kleine sokken kon ik redelijk snel zelf op bed aantrekken en alles wat ik nodig had voor de dag stond op grijphoogte zodat ik niet hoefde te bukken of te grijpen. Een kersepittenzak hielp mij ook erg tegen koude voeten en/of pijn in mijn been.



Vraag ook om wat extra pleisters mee van het ziekenhuis, bij mij ging later de wond open en was blij dat ik een stapeltje had meegekregen want de kwaliteit van de drogist is een stuk minder. Verder had ik antibacterieel gel, betadine en een doos waar ik al mijn medicijnen in had en een rooster wat en wanneer ik iets moest nemen.

Als je morfine krijgt en/of oxycodon vraag dan om een laxeermiddel. Als je daar te laat mee begint dan kan het zijn dat de boel moeilijk en laat op gang komen. Ik kon pas dmv een klysma na 6 dagen naar het toilet, is niet fijn en doet ook pijn aan je rug!



Sterkte en de tijd na de operatie gaat snel voorbij!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Cats voor je tips!



Kersenpitzak staat op het lijstje is idd wel fijn bij koude voeten .

Movicolon neem ik nu al vanwege de oxycodin die ik nu slik.



Ik hoop dat ik snel een operatiedatum weet dan kan ik daar naar toe werken en naar uit kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven