Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Oké, hier komt mijn vraag ( en een beetje voorgeschiedenis).



In de zomer van 2005 heb ik Condylomata opgelopen en na iets meer dan een half jaar was ik daarvan af. Ik weet dus zeker dat ik HPV heb. Nu ben ik pas 25. Nu heb ik me voorgenomen dat ik maling heb aan de normale gang van zaken en jaarlijks een uitstrijkje laat maken. Een geluk bij een ongeluk want in de zomer van 2006 is een flinke cyste ontdekt, die ook vastzat aan mijn plasbuis. Verder vermoed mijn Gyn. dat ik endometriose in een begin stadium heb, kortom een hoop 'gezeur'.



Is het realistisch om elk jaar een uitstrijkje te laten maken, afgezien van de Nederlandse Kosten-baten-analyse voor eens per 5 jaar? Ik weet dat men in België jaarlijks controleerd als bekend is dat een vrouw HPV heeft. Deelvraag is ook; wat voor een vaart loopt het als je lijf verkeerde cellen ontwikkeld? Hebben we het over maanden of jaren?



Hoe zit het met de verschillende vormen van HPV? Ik heb begrepen dat er meerdere varianten zijn. Alleen al omdat ik Genitale wratjes heb gehad en dat dus een specifieke variant van HPV is. Hoeveel vormen van HPV dragen bij/leiden tot aan het onstaan van verkeerde cellen die zich kunnen ontwikkelen tot baarmoederhalskanker of is dat (nog) niet bekend en is het zodoende verstandig om mijn voornemen van mijn jaarlijkse uitstrijkje voort te zetten? En ook; is het bekend dat mijn HPV-vorm kán leiden tot baarmoederhalskanker?



Tot slot ( en wellicht bedenk ik me later nog nieuwe vragen), is het mogelijk en/of in hoeverre is het mogelijk dat een vrouw meerdere HPV vormen  draagt? Kan ik naast mijn vorm ook nog andere vormen in mijn lijf dragen?

Ik heb gelezen dat ongeveer 80% van de vrouwen met meer dan 3 partners ( en in die categorie val ik) HPV heeft en dat bij mannn he percentage ietsjelager ligt. Kloppen die statieken? Kunt u mij uitleggen waarom dat bij mannen lager ligt? Misschien is het generaliseren maar mannen hebben doorgaans toch meer bedpartners dan vrouwen? Heeft dat te maken met de bouw van een vagina en makkelijk te bereiken slijmvliezen waardoor HPv gemakkelijk kan worden overgedragen?



Groeten ML
Alle reacties Link kopieren
hahah "vraag" moet worden veranderd in vragen!!
Alle reacties Link kopieren
Leidt een besmetting met het Herpes Genitalis ook tot een verhoogde kans op baarmoederhalskanker?
En wat is de reden dat Reinier de Graaf deze vragen hier gaat beantwoorden? Is dat op zijn initiatief? Is dat op Viva's initiatief?
Uhm, ik bedoelde Bram ter Harmsel uiteraard :D
Alle reacties Link kopieren
Oké, hier komt mijn vraag ( en een beetje voorgeschiedenis).



In de zomer van 2005 heb ik Condylomata opgelopen en na iets meer dan een half jaar was ik daarvan af. Ik weet dus zeker dat ik HPV heb. Nu ben ik pas 25. Nu heb ik me voorgenomen dat ik maling heb aan de normale gang van zaken en jaarlijks een uitstrijkje laat maken. Een geluk bij een ongeluk want in de zomer van 2006 is een flinke cyste ontdekt, die ook vastzat aan mijn plasbuis. Verder vermoed mijn Gyn. dat ik endometriose in een begin stadium heb, kortom een hoop 'gezeur'.



Is het realistisch om elk jaar een uitstrijkje te laten maken, afgezien van de Nederlandse Kosten-baten-analyse voor eens per 5 jaar? Ik weet dat men in België jaarlijks controleerd als bekend is dat een vrouw HPV heeft. Deelvraag is ook; wat voor een vaart loopt het als je lijf verkeerde cellen ontwikkeld? Hebben we het over maanden of jaren?



Hoe zit het met de verschillende vormen van HPV? Ik heb begrepen dat er meerdere varianten zijn. Alleen al omdat ik Genitale wratjes heb gehad en dat dus een specifieke variant van HPV is. Hoeveel vormen van HPV dragen bij/leiden tot aan het onstaan van verkeerde cellen die zich kunnen ontwikkelen tot baarmoederhalskanker of is dat (nog) niet bekend en is het zodoende verstandig om mijn voornemen van mijn jaarlijkse uitstrijkje voort te zetten? En ook; is het bekend dat mijn HPV-vorm kán leiden tot baarmoederhalskanker?



Tot slot ( en wellicht bedenk ik me later nog nieuwe vragen), is het mogelijk en/of in hoeverre is het mogelijk dat een vrouw meerdere HPV vormen  draagt? Kan ik naast mijn vorm ook nog andere vormen in mijn lijf dragen?

Ik heb gelezen dat ongeveer 80% van de vrouwen met meer dan 3 partners ( en in die categorie val ik) HPV heeft en dat bij mannn he percentage ietsjelager ligt. Kloppen die statieken? Kunt u mij uitleggen waarom dat bij mannen lager ligt? Misschien is het generaliseren maar mannen hebben doorgaans toch meer bedpartners dan vrouwen? Heeft dat te maken met de bouw van een vagina en makkelijk te bereiken slijmvliezen waardoor HPv gemakkelijk kan worden overgedragen?



Groeten ML




Beste ML



Veel vragen dus ook veel antwoorden.

Condylomata worden voor meer dan 90% veroorzaakt door HPV 6 en/of 11. Dit zijn HPV-typen die goedaardig zijn en geen baarmoederhalskanker veroorzaken.

In Nederland worden alle vrouwen tussen de 30 en 60 jaar om de 5 jaar opgeroepen voor een uitstrijkje. Dit heeft inderdaad met kosten en baten te maken. Het is verantwoord want van normale cellen tot kankercellen duurt in de baarmoedermond tussen de 10 en 15 jaar.

Er bestaan meer dan 100 verschillende typen HPV, ongeveer 40-45 typen komen in het genitale gebied voor. Hiervan zijn weer 18 typen hoog risico genoemd, dus dit zijn de typen die wel baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Verschillende typen kunnen naast elkaar voorkomen.

80 % van alle vrouwen en ook mannen komen ooit in hun leven in aanraking met HPV, bij de meeste mensen verdwijnt dit virus door het eigen afweersysteem. Bij 10-20% van de vrouwen blijft het virus aanwezig en veroorzaakt dan afwijkingen die we kunnen opsporen met een uitstrijkje. Gelukkig ontstaat er maar bij een zeer klein deel van de vrouwen(<1% van de geinfecteeerden) baarmoederhalskanker, maar elke kanker is er een te veel.

Ten slotte: vrouwen zijn makkelijker te testen op HPV dan mannen dit zal ook het verschil geven in de literatuur over het voorkomen van HPV. Bij vrouwen kan HPV in een uitstrijkje worden bepaald. Mannen kunnen op zo'n manier niet worden onderzocht.

Ik hoop je vragen voldoende beantwoord te hebben.

vriedelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Leidt een besmetting met het Herpes Genitalis ook tot een verhoogde kans op baarmoederhalskanker?






Voor het ontwikkelen van baarmoederhalskanker is HPV noodzakelijk. Herpes genitalis is in het verleden, voor dat het HPV bekend was, aangemerkt als oorzaak van baarmoederhalskanker, maar dit is nooit bewezen. In de literatuur wordt nog wel de vraag gesteld of door een herpes infectie HPV makkelijk naar binnen zou kunnen, maar dan hebben we het nu over de kleine letters.



vriendelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Uhm, ik bedoelde Bram ter Harmsel uiteraard :D
"De viva" heeft mij gevraagd voor deelname  aan het artikel en het forum. Dat ik dat doe heeft te maken met onderzoek op HPV gebied dat wij, de afdeling gynaecologie van de Reinier de Graaf Groep in Delft/Voorburg verrichten in samenwerking met het Erasmus medisch centrum in Rotterdam en met Medische centrum van de VU in Amsterdam. We hebben een samenwerkingsverband onder de naam humavac, zie ook www.humavac.nl waar veel informatie is te vinden over dit onderwerp vooral over vaccinatie tegen HPV.

vriendelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat vrouwen die nog nooit seks hebben gehad (zoals nonnen bijvoorbeeld) ook geen baarmoederhalskanker (kunnen) krijgen (of dat bij hen de kans kleiner is)??
Alle reacties Link kopieren
Dank u voor het beantwoorden van mijn bovenstaande vragen.



Nu heb ik nog enkele vragen m.b.t. het vaccin. Klopt het dat het vaccin eigenlijk alleen effectief is voor maagden aangezien zij geen HPV hebben? En als je, zoals ik, type 6 en/of 11 hebt, is het dan te laat voor een dergelijke vaccinatie? Zijn er nog andere criteria om in aanmerking te komen -naast de gestelde leeftijd- voor een vaccinatie?



Ik kopieer uw antwoorden ook even naar het topic: Genitale wratten, rot soa wie ook, deel 2. Mocht u daarop tegen zijn dan kan de Moderator deze weer verwijderen.



ML
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat vrouwen die nog nooit seks hebben gehad (zoals nonnen bijvoorbeeld) ook geen baarmoederhalskanker (kunnen) krijgen (of dat bij hen de kans kleiner is)??




Ja dat klopt, geen seks beschermd heel goed tegen baarmoederhalskanker, maar voor de meeste mensen geen optie.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Dank u voor het beantwoorden van mijn bovenstaande vragen.



Nu heb ik nog enkele vragen m.b.t. het vaccin. Klopt het dat het vaccin eigenlijk alleen effectief is voor maagden aangezien zij geen HPV hebben? En als je, zoals ik, type 6 en/of 11 hebt, is het dan te laat voor een dergelijke vaccinatie? Zijn er nog andere criteria om in aanmerking te komen -naast de gestelde leeftijd- voor een vaccinatie?



Ik kopieer uw antwoorden ook even naar het topic: Genitale wratten, rot soa wie ook, deel 2. Mocht u daarop tegen zijn dan kan de Moderator deze weer verwijderen.



ML
De vaccinatie tegen HPV is optimaal als je nog nooit seksueel contact hebt gehad want dan is er nog geen HPV aanwezig.

Bij vrouwen die wel seksueel actief zijn, is vaccinatie bijna altijd nog zinnig. De kans dat je zowel HPV 16 als 18 hebt opgelopen is zeer klein (ongeveer 0,15 %). Er lopen nog diverse studies die de waarde van HPV-vaccinatie bij " oudere vrouwen" moeeten aantonen dan wel bevestigen.

De vaccinatie is niet gratis maar kost ongeveer 400 euro. Je mag geen autoimmuunziekten hebben en liever niet zwanger zijn.



Kopie naar genitale wratten is ok



vr gr

Bram ter Harmsel,gynaecoloog
Beste Bram, wat goed dit initiatief van u en de Viva!



Mijn vragen;



- Kan je een HPV variant ook van de wc-bril in de kroeg krijgen, of als iemand je een hand geeft die net naar de wc is geweest? Klinkt een beetje gek, maar omdat het zo besmettelijk is..



- Kan je als kind al besmet zijn?



- Kan een mens meerdere varianten bij zich dragen?



- Hoe lang na besmetting verdwijnt het virus uit het lichaam? Of verdwijnt het nooit helemaal?



- Kan je ook op andere plaatsen dan de baarmoedermond afwijkingen ontwikkelen door hetzelfde virus? Zo ja wat zijn de bekende gevallen?



- Kunnen mannen ook afwijkingen ontwikkelen?



- Zou HPV ook voor andere afwijkingen / kankers in het lichaam verantwoordelijk kunnen zijn (niet in vorm van uitzaaiingen dan).



- Waarom is de vaccinatie zo duur?



- Wat is de betrouwbaarheid van een uitstrijkje?



- Zou een man of vrouw die ooit wratjes heeft gehad eerder voor een uitstrijkje in aanmerking moeten komen, of gaat dat inderdaad om een totaal ander virus? Zijn daar statistieken over?



:$ beetje veel vragen, maar opeens plopten ze allemaal omhoog. Ben benieuwd..
Nog een:



- Blijft een besmette persoon zijn/haar hele leven besmettelijk? Stel een man meer dan 200 partners heeft gehad met onbeschermd seksueelcontact, is het dan een wandelende HPV verspreider voor de rest van zijn leven?
Alle reacties Link kopieren
Goede vragen Vana;



Nog een van mij;

het is toch ook dat als je eenmaal besmet bent, dit virus voor de rest van je leven in je lijf blijft maar dat je lijf anti-stoffen heeft ontwikkeld en je (ik) niemand meer kan besmetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Er zijn wat 'verdachte' plekken te zien, en als het neit vermindert dan moet ik een operatie ondergaan. Kan het virus ook gewoon spontaan verdwijnen? Ik zie een operatie namelijk vooralsnog niet zitten (ben 23 en neem aan dat het nog lang geen kanker wordt). Arts zei ook dat het lichaam het virus eigenlijk zelf moet bestrijden, maar dat dat wel een tijdje kan duren.
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,

Het verbaast mij te lezen dat er samenwerking is met o.a het Erasmus medisch centrum. In september 2006 is er daar bij mij een uitstrijkje gemaakt, ivm mijn kinderwens. Hier bleek alles goed te zijn, ook al had ik mede gedeeld dat ik hpv had. Hier word niet standaard op getest, maar is wel veroorzaker van bmhk. Nu 9 maanden later zit ik in fase 2 van de bmhk en ben ik in afwachting van chemo en bestraling. En dat als de ziekte een verloop heeft van 10 tot 15 jaar. Hebben mijn hormonen van de zwangerschap hier vat op gehad? Mijn vermoeden is dat er nooit diep genoeg iets weggenomen is uit de bmm. In totaal zijn er bij mij 5 uitstrijkjes gemaakt de afgelopen 7 jaar. Voor mij blijft het gissen hoe en wat, en zal er ook nooit antwoord op krijgen. Maar mijn idee is iedere vrouw elk jaar te testen om een hoop ellende te voorkomen.

Groeten Simone
Mijn vraag: ik ben in het verleden behandeld voor een adeno-carcinoom aan de baarmoederhals. Klopt het dat er bij dit type carcinoom geen verband is met HPV? Of is het mogelijk dat ook dit type carcinoom door HPV wordt veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vorig jaar geopereerd (conisatie), had een pap 3A, CIN2 uitslag. Op zich niet zo dramatisch, alles is verwijderd en heb in maart de controle-uitstrijk gehad, die was goed.

Bij de eerste uitstrijk is ook aangetoond dat ik het HPVvirus draag. In ieder geval niet 16 of 18.

Ik weet niet hoelang ik dit virus al onder de leden heb. Heb twee dochters ( 7 jaar en 4 jaar).

Kun je dit virus ook doorgeven tijdens de zwangerschap?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bram,



Ik heb dus BMHK. Ben vandaag naar het ziekenhuis geweest voor een onderzoek onder narcose om zo het juiste behandelplan te bepalen. Het goede nieuws van vandaag was dat het in een beginstadium is. het mindere nieuws is dat mijn bloed niet goed was. En dat het heel goed mogelijke is dat ze verkeerde cellen in de lymfeklieren vinden. Als dat zo is, moet ik na de operatie nog bestraling en chemo. Nu ben ik toch wel bang dat er uitzaaiingen komen naar andere organen(bijv. longen,lever). Wat ik heb begrepen in het ziekenhuis was dat dat niet het geval is en dat het goed te behandelen is. Omdat ik er nogal onzeker over ben, zou ik graag nog een bevestiging willen of het nu wel of niet zo is. Of ga ik me dan onnodig zorgen maken?



Groet Matrie
Alle reacties Link kopieren




quote: Silky reageerde



Klopt het dat vrouwen die nog nooit seks hebben gehad (zoals nonnen bijvoorbeeld) ook geen baarmoederhalskanker (kunnen) krijgen (of dat bij hen de kans kleiner is)??

Ja dat klopt, geen seks beschermd heel goed tegen baarmoederhalskanker, maar voor de meeste mensen geen optie.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog





Is het zo dat je NOOIT baarmoederhalskanker kunt krijgen als je nooit sex hebt gehad? Dan hoeven die mensen dus ook geen uitstrijkje te laten maken, of wel?



Ps. fijn dat u hier vragen beantwoord!!
Alle reacties Link kopieren
beste dr.ter Harmsel.ik las het stuk in de viva, en vreemd genoeg heb ik vanmiddag mijn uitslag gehad.Ik heb een uitstrijkje laten maken toen ik 30 was, toen had ik al klachten,maar alles was goed.na 1.5jr had ik nog steeds klachten en heb weer een uitstrijkje laten maken.toen ging ineens alles in versneld tempo, kreeg vrijdags te horen dat het pap3b was en dinsdag zat ik in het ziekenhuis. binnen een week kreeg ik een lisexercie. toen weer 2wkn wachten en kreeg te horen dat het nog niet weg was,toen ben ik weer binnen een week geholpen en heb een conisatie gehad. ben hier lang moe van geweest en sta elk half jaar onder controle met een uitstrijkje.6maanden geleden was het pap2. dat kon nog verbeteren zeiden ze. nu heb ik vandaag weer de uitslag pap2 gekregen en moet over 4 maanden terugkomen en bespreken wat de volgende stap is als het niet verbeterd. ik heb nog steeds een kinderwens, maar het is geen moeten, denk ik.toch valt het me zwaar om die beslissing te nemen ondanks dat mijn arts zegt dat het misschien beter is om mijn baarmoeder te verwijderen. ik vind dat nogal wat, als je 33 bent.Zijn er nog andere oplossingen of zou het wijsheid zijn om me toch misschien nog te laten voorlichten in een ander ziekenhuis?? ik denk hier al een tijdje over ondanks dat ik volledig vertrouwen in mijn arts heb, het is een fijne man maar vind dat je weinig begeleiding krijgt na dit alles. alvast bedankt.lies
Alle reacties Link kopieren


Beste Bram, wat goed dit initiatief van u en de Viva!



Mijn vragen;



- Kan je een HPV variant ook van de wc-bril in de kroeg krijgen, of als iemand je een hand geeft die net naar de wc is geweest? Klinkt een beetje gek, maar omdat het zo besmettelijk is..



- Kan je als kind al besmet zijn?



- Kan een mens meerdere varianten bij zich dragen?



- Hoe lang na besmetting verdwijnt het virus uit het lichaam? Of verdwijnt het nooit helemaal?



- Kan je ook op andere plaatsen dan de baarmoedermond afwijkingen ontwikkelen door hetzelfde virus? Zo ja wat zijn de bekende gevallen?



- Kunnen mannen ook afwijkingen ontwikkelen?



- Zou HPV ook voor andere afwijkingen / kankers in het lichaam verantwoordelijk kunnen zijn (niet in vorm van uitzaaiingen dan).



- Waarom is de vaccinatie zo duur?



- Wat is de betrouwbaarheid van een uitstrijkje?



- Zou een man of vrouw die ooit wratjes heeft gehad eerder voor een uitstrijkje in aanmerking moeten komen, of gaat dat inderdaad om een totaal ander virus? Zijn daar statistieken over?



:$ beetje veel vragen, maar opeens plopten ze allemaal omhoog. Ben benieuwd..
-HPV wordt over het algemeen vooral seksueel overgedragen, zou wel via een zelfde handdoek kunnen, maar de andere genoemde mogelijkheden zijn de kansen wel erg klein.

-als kind zou je besmet kunnen raken, er zijn publicaties over de besmetting via het geboorte kanaal. Maar ook hier gaat het zover we wetenover zeldzame gevallen. Seksueel contact is het belangrijkste risico, dus ook seksueel contact met meerdere partners geeft een hoger risico. Wereldwijd zijn de vrouwen van rond de 20 het meest besmet ongeveer 25% in die leeftijdsgroep is positief voor een van de HPV typen.

Bij ruim 80% van de bemette vrouwen verdwijnt het virus binnen 6 tot 14 maanden door de eigen afweer.

Mannen hebben ook afwijkingen maar die zijn meestal moeilijk te herkennen, tenzij het om de genitale wratten gaat.

Je kunt inderdaad meerdere typen HPV tegelijkertijd bij je dragen.

Ook op andere plaatsen in het lichaam is HPV verantwoordelijk voor afwijkingen: anus, schaamlippen, keel en op de penis. Maar nergens is de relatie HPV en kanker zo sterk als op de baarmoedermond.

Vaccinatie is zo duur omdat het ontwikkelen van een vaccin erg veel geld kost, je moet hierbij denken aan honderden miljoenen euro's.

Een uitstrijkje is niet zo'n gevoelig test maar doordat een uitstrijkje om de 5 jaar wordt herhaald is de gevoeligheid goed genoeg. Mogelijk dat in de toekomst een uitstrijkje wordt gecombineerd met een HPV test, nu nog te duur.

Vrouwen of mannen met wratjes hebbenin principe niet meer risico omdat we dan pratenover een goedaardig type HPV. Er bestaat nog wel een kans dat zij ook een kwaadaardig type bij zich draagt, maar dat kan ook bij iemand zonder wratjes.



vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Nog een:



- Blijft een besmette persoon zijn/haar hele leven besmettelijk? Stel een man meer dan 200 partners heeft gehad met onbeschermd seksueelcontact, is het dan een wandelende HPV verspreider voor de rest van zijn leven?
Als de infectie wordt verwijderd door het afweersysteem dan is er geen besmettingskans meer, het is wel zo dat iemand die veel wisselende contacten heeft gehad zonder bescherming een groeter risico is.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven