Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren


Goede vragen Vana;



Nog een van mij;

het is toch ook dat als je eenmaal besmet bent, dit virus voor de rest van je leven in je lijf blijft maar dat je lijf anti-stoffen heeft ontwikkeld en je (ik) niemand meer kan besmetten?
Na de besmetting is het mogelijk en dat gebeurt gelukkig ook meestal,  verdwijnt het virus uit je lijf en ontstaan er antistoffen, we weten nog niet zeker of deze antistoffen ook voldoende bescherming bieden voor de toekomst. De antistoffen die worden aangemaakt na vaccinatie zijn veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Er zijn wat 'verdachte' plekken te zien, en als het neit vermindert dan moet ik een operatie ondergaan. Kan het virus ook gewoon spontaan verdwijnen? Ik zie een operatie namelijk vooralsnog niet zitten (ben 23 en neem aan dat het nog lang geen kanker wordt). Arts zei ook dat het lichaam het virus eigenlijk zelf moet bestrijden, maar dat dat wel een tijdje kan duren.




Op jou leeftijd is 25% positief voor een van de HPV typen, gelukkig verwijnt binnen 6-14 maanden ruim 80%. Een behandeling(operatie) alleen nodig als er ook daadwerkelijke afwijkingen zijn en niet als er alleen maar virus aanwezig is.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Beste Bram,

Het verbaast mij te lezen dat er samenwerking is met o.a het Erasmus medisch centrum. In september 2006 is er daar bij mij een uitstrijkje gemaakt, ivm mijn kinderwens. Hier bleek alles goed te zijn, ook al had ik mede gedeeld dat ik hpv had. Hier word niet standaard op getest, maar is wel veroorzaker van bmhk. Nu 9 maanden later zit ik in fase 2 van de bmhk en ben ik in afwachting van chemo en bestraling. En dat als de ziekte een verloop heeft van 10 tot 15 jaar. Hebben mijn hormonen van de zwangerschap hier vat op gehad? Mijn vermoeden is dat er nooit diep genoeg iets weggenomen is uit de bmm. In totaal zijn er bij mij 5 uitstrijkjes gemaakt de afgelopen 7 jaar. Voor mij blijft het gissen hoe en wat, en zal er ook nooit antwoord op krijgen. Maar mijn idee is iedere vrouw elk jaar te testen om een hoop ellende te voorkomen.

Groeten Simone
Beste Simone,

Erg vervelend wat je is overkomen. Ik hoop dat je begrijpt dat het voor mij moeilijk is om op afstand, niet alle feiten kennende commentaar te geven.

Toch een paar dingen: Testen op HPV is geen routine, ik ben hier wel voorstander van, maar afhankelijk van leeftijd kan dit ook veel onrust geven. HPV is een gevoeliger test dan een uitstrijkje. Met andere woorden met een uitstrijkje kan makkelijker iets worden gemist, het strijkje moet goed worden afgenomen, goed op een glaasje worden uitgestreken en daarna goed worden beoordeeld. Gelukkig gaat dit meestal goed. Hoe dit bij jou is verlopen kan ik niet beoordelen, ik denk dat hormonen en zwangerschap niet een belangrijke rol heeft gespeeld.

Landen waar elk jaar wordt getest doen het niet beter dan wij met elke 5 jaar.

Veel sterkte in de komende tijd.

vriendelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag: ik ben in het verleden behandeld voor een adeno-carcinoom aan de baarmoederhals. Klopt het dat er bij dit type carcinoom geen verband is met HPV? Of is het mogelijk dat ook dit type carcinoom door HPV wordt veroorzaakt.




Ook het adenocarcinoom van de cervix wordt veroorzaakt door HPV, met name type 18 komt daar vaak in voor.

vr gr

Bram ter Harmsle, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Hallo,

Ik ben vorig jaar geopereerd (conisatie), had een pap 3A, CIN2 uitslag. Op zich niet zo dramatisch, alles is verwijderd en heb in maart de controle-uitstrijk gehad, die was goed.

Bij de eerste uitstrijk is ook aangetoond dat ik het HPVvirus draag. In ieder geval niet 16 of 18.

Ik weet niet hoelang ik dit virus al onder de leden heb. Heb twee dochters ( 7 jaar en 4 jaar).

Kun je dit virus ook doorgeven tijdens de zwangerschap?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
De kans dat je dit doorgeeft tijdens de zwangerschap is erg kelin. Wordt in de literauur wel beschreven, maar tegenwoordig denken we toch dat seksueel contact de belangrijkste route is en doorgeven bij geboorte te verwaarlozen risico is.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Hallo Bram,



Ik heb dus BMHK. Ben vandaag naar het ziekenhuis geweest voor een onderzoek onder narcose om zo het juiste behandelplan te bepalen. Het goede nieuws van vandaag was dat het in een beginstadium is. het mindere nieuws is dat mijn bloed niet goed was. En dat het heel goed mogelijke is dat ze verkeerde cellen in de lymfeklieren vinden. Als dat zo is, moet ik na de operatie nog bestraling en chemo. Nu ben ik toch wel bang dat er uitzaaiingen komen naar andere organen(bijv. longen,lever). Wat ik heb begrepen in het ziekenhuis was dat dat niet het geval is en dat het goed te behandelen is. Omdat ik er nogal onzeker over ben, zou ik graag nog een bevestiging willen of het nu wel of niet zo is. Of ga ik me dan onnodig zorgen maken?



Groet Matrie
Beste Matrie,



Erg vervelend, maar voor mij ook moeilijk om er iets over te zeggen omdat ik zo weinig informatie heb. Je mag er van uit gaan dat je behandelde dokter je de waarheid verteld, waarbij een aantal zaken onduidelijk zijn tot na de operatie. Ik hoop deze uitslagen mee zullen vallen en ik wens je sterkte in de komende tijd.

vriendelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren




quote: deskundige reageerde





quote: Silky reageerde



Klopt het dat vrouwen die nog nooit seks hebben gehad (zoals nonnen bijvoorbeeld) ook geen baarmoederhalskanker (kunnen) krijgen (of dat bij hen de kans kleiner is)??

Ja dat klopt, geen seks beschermd heel goed tegen baarmoederhalskanker, maar voor de meeste mensen geen optie.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog



Is het zo dat je NOOIT baarmoederhalskanker kunt krijgen als je nooit sex hebt gehad? Dan hoeven die mensen dus ook geen uitstrijkje te laten maken, of wel?



Ps. fijn dat u hier vragen beantwoord!!

Probleem in de geneeskunde is dat NOOIT niet bestaat, maar de kans is erg klein en als een uitstrijkje maken bij een maagd veel pijn doet door de moeilijke toegankelijkheid van de vagina dan zou ik er wel vrede mee hebben om het uitstrijkje niet te maken.



vriendelijke groet

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
beste dr.ter Harmsel.ik las het stuk in de viva, en vreemd genoeg heb ik vanmiddag mijn uitslag gehad.Ik heb een uitstrijkje laten maken toen ik 30 was, toen had ik al klachten,maar alles was goed.na 1.5jr had ik nog steeds klachten en heb weer een uitstrijkje laten maken.toen ging ineens alles in versneld tempo, kreeg vrijdags te horen dat het pap3b was en dinsdag zat ik in het ziekenhuis. binnen een week kreeg ik een lisexercie. toen weer 2wkn wachten en kreeg te horen dat het nog niet weg was,toen ben ik weer binnen een week geholpen en heb een conisatie gehad. ben hier lang moe van geweest en sta elk half jaar onder controle met een uitstrijkje.6maanden geleden was het pap2. dat kon nog verbeteren zeiden ze. nu heb ik vandaag weer de uitslag pap2 gekregen en moet over 4 maanden terugkomen en bespreken wat de volgende stap is als het niet verbeterd. ik heb nog steeds een kinderwens, maar het is geen moeten, denk ik.toch valt het me zwaar om die beslissing te nemen ondanks dat mijn arts zegt dat het misschien beter is om mijn baarmoeder te verwijderen. ik vind dat nogal wat, als je 33 bent.Zijn er nog andere oplossingen of zou het wijsheid zijn om me toch misschien nog te laten voorlichten in een ander ziekenhuis?? ik denk hier al een tijdje over ondanks dat ik volledig vertrouwen in mijn arts heb, het is een fijne man maar vind dat je weinig begeleiding krijgt na dit alles. alvast bedankt.lies




Beste Lies,

Moeilijk om alles te overzien, maar over het algemeen is het zo dat een PAP2 geen reden is om je baarmoeder te verwijderen. Er zal toch eerst met een colposcoop (=een microscoop om naar de baarmoedermond tekijken) moeten worden gekeken. Misschienis het maar een klein plekje dat afwijkend is.

De vraag is ook of je een echte conisatie hebt gehad of een lisexcisie. Je zou een van deze ingrepen ook nog kunnen herhalen. Om op 33 jarige leeftijd de baarmoeder te verwijderen moet er een goede reden zijn. Al wil je geen kinderen meer het voelt anders als het ook niet meer kan.

Bespreek het met je gynaecoloog en als het goed is zal hij een second opinion niet erg vinden en het kan jou helpen.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Goed topic! Ik zit nu momenteel in de molen van controle-uitstrijkjes na een lis met uitkomst CIN II. De afwijking is per toeval ontdekt. Ik was naar de gyn. verwezen met heel andere klachten (veel afscheiding). De gyn. zag dat ik snel bloedde en heeft direct een colposcopie ingepland. Een hele schrik voor mij en totaal onverwachts; ik had in het bevolkingsonderzoek het jaar ervoor nog een pap 1 gehad.  

Om een lang verhaal kort te maken...gezien mijn verhaal (na een jaar opeens CIN II) wat is de betrouwbaarheid van een uitstrijkje? Zijn er factoren die de betrouwbaarheid beinvloeden? Ik hoorde bijv. onlangs dat een tekort aan B12 het uitstrijkje kan beinvloeden?? Heel graag de mening van jou als deskundige!

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Bram,



Heel goed dit topic. Hoewel ik toch wel schrik van sommige verhalen.

Is het feit dat je snel bloed (bij uitstrijkje, gemeenschap) een teken dat er iets aan de hand kan zijn?

Mijn huisarts doet er altijd vrij laconiek over (bij uitstrijkje), 'oh je bloed snel', en laat het daarbij. (Maar een gyneacoloog denkt daar dus heel anders over??). 

Vorig jaar januari nog een extra uitstrijkje laten maken (ben 37), omdat ik spontaan bloed verloor gedurende 2 weken, maar uitslag was PAP I, en geen chlamydia. Nu heb ik eigenlijk weer zoiets. Al paar dagen bloedverlies, alias net niet ongesteld, (na een lichte schimmelinfectie, die met behulp van miconazolcrème en lactacyd-spoelingen weer helemaal weg is).

Is je baarmoeder dan dusdanig van 'streek' dat je hele cyclus uit balans is?

Ik ben altijd heel stipt op tijd met mijn cyclus (geen anticonceptie), maar nu dus een week te vroeg bloedverlies.

Kan ik zoiets aankijken? En gewoon even volgende cyclus afwachten of moet ik mij 'zorgen' maken?

(Ben gelukkig geen hypochonder.... Maar hou het wel goed in de gaten).

Alvast bedankt voor je antwoorden!



Groetjes, Quinty
Alle reacties Link kopieren


Beste Bram,



Goed topic! Ik zit nu momenteel in de molen van controle-uitstrijkjes na een lis met uitkomst CIN II. De afwijking is per toeval ontdekt. Ik was naar de gyn. verwezen met heel andere klachten (veel afscheiding). De gyn. zag dat ik snel bloedde en heeft direct een colposcopie ingepland. Een hele schrik voor mij en totaal onverwachts; ik had in het bevolkingsonderzoek het jaar ervoor nog een pap 1 gehad.  

Om een lang verhaal kort te maken...gezien mijn verhaal (na een jaar opeens CIN II) wat is de betrouwbaarheid van een uitstrijkje? Zijn er factoren die de betrouwbaarheid beinvloeden? Ik hoorde bijv. onlangs dat een tekort aan B12 het uitstrijkje kan beinvloeden?? Heel graag de mening van jou als deskundige!

Bedankt alvast!




Bij afwijkende afscheiding en makkelijk bloende baarmoedermond is inderdad een colposcopie nodig.

Uitstrijkjes zijn niet 100% gevoelig als test om afwijkingen op te sporen.

Er kunnen zowel bij de afname als bij de beoordeling "fouten"worden gemaakt. Door herhaling van de uitstrijkjes bijvoorbeeld om de 5 jaar werkt de test als screening toch goed. Bij klachten dient altijd verder onderzoek worden verricht bijv. colposcopie.

Een tekort aan vit B12 ken ik niet als oorzaak van een afwijkend uitstrijkje.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Goedemorgen Bram,



Heel goed dit topic. Hoewel ik toch wel schrik van sommige verhalen.

Is het feit dat je snel bloed (bij uitstrijkje, gemeenschap) een teken dat er iets aan de hand kan zijn?

Mijn huisarts doet er altijd vrij laconiek over (bij uitstrijkje), 'oh je bloed snel', en laat het daarbij. (Maar een gyneacoloog denkt daar dus heel anders over??). 

Vorig jaar januari nog een extra uitstrijkje laten maken (ben 37), omdat ik spontaan bloed verloor gedurende 2 weken, maar uitslag was PAP I, en geen chlamydia. Nu heb ik eigenlijk weer zoiets. Al paar dagen bloedverlies, alias net niet ongesteld, (na een lichte schimmelinfectie, die met behulp van miconazolcrème en lactacyd-spoelingen weer helemaal weg is).

Is je baarmoeder dan dusdanig van 'streek' dat je hele cyclus uit balans is?

Ik ben altijd heel stipt op tijd met mijn cyclus (geen anticonceptie), maar nu dus een week te vroeg bloedverlies.

Kan ik zoiets aankijken? En gewoon even volgende cyclus afwachten of moet ik mij 'zorgen' maken?

(Ben gelukkig geen hypochonder.... Maar hou het wel goed in de gaten).

Alvast bedankt voor je antwoorden!



Groetjes, Quinty
Beste Quinty,

Bloedverlies bij afname van een uitstrijkje is inderdaad niet zo erg, dat zien we relatief vaak, zonder dat daar afwijkingen bij zijn.

Contactbloedingen is wel een reden om colposcopie te verrichten ook als de uitstrijk een PAP 1 is.

Jou recente cyclusstoornissen, als dat zonder contactbloedingen is kun je wel even aanzien. Duurt het meerdere cycli dan zou ik toch verder onderzoek vragen ook alleen al omdat je niet de helft van de maand bloedverlies wil hebben.

Meestal krijg je geen bloedverlies door een vaginale behandeling.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Beste Bram, dank voor de antwoorden op mijn vragen.



Mijn oma is overleden aan de gevolgen van BMHK, vandaar.

Zij was al over de 70, en zij werd met haar klachten steeds door de huisarts naar huis gestuurd met stempel 'vrouwenklachten'. Waardoor de afwijking helaas al in een vergevorderd stadium was.



Dan heb ik nog een vraag.

- Kan je met het blote ook een afwijking waarnemen, of een (voor)stadium van BMHK, en zo ja, hoe ziet dat er uit?
Alle reacties Link kopieren
beste Bram,



Zoveel vrouwen en zoveel vragen, het lijkt wel of dit een ondergeschoven kindje is, heb zelf ervaren dat je met veel vragen kunt blijft zitten, ben dan ook blij verrast met dit topic en wil er graag gebruik van maken !



Nu de vraag die ik heb, is de volgende, na een 5 jaarlijks uitstrijkje bij de huisarts bleek ik een pap 4 te hebben, en dan in de cellen die in de BMM lopen, hierop heb ik (in overleg met gyn ivm vervulde kinderwens )een diepe lis gekregen, uit de uitslag van het lab blijkt dat in dit weefsel geen afwijking zit wat een pap 4 zou kunnen verklaren, ook zei de gyn tijdens de lis dat het er normaal uitzag !, mijn gyn geeft aan, dat het uitstrijkje bij uitzondering wel eens een vreemde uitslag geeft ! en dat ik me geen zorgen hoef te maken, wel vond ze het zelf ook zo vreemd dat ze het wel nog eens ter controle door hebben gestuurd naar een ander lab !

Ik weet het, ik moet gewoon de twee maanden nog even afwachten, maar vraag me toch af of u dit wel eens mee heeft gemaakt ?



bvd clautje
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bram,



Ik heb sinds februari genitale wratten (en dus HPV). Ik heb me behoorlijk verdiept in HPV en heb besloten om me te vaccineren (deze week de 2e prik) ook al ben ik al besmet een variant van HPV.



Ik hoor verschillende dingen over HPV en hoelang het virus in je lichaam blijft. De een zegt dat het virus na een bepaalde periode vanzelf je lichaam uit gaat. En dat je mag aannemen dat als je 6 maanden geen wratjes hebt gehad, dat het virus je lichaam uit is. Anderen zeggen dat je het virus altijd bij je draagt. Wat is nu waar?



Is het in mijn geval verstandig om ieder jaar een uitstrijkje te laten maken? Ik ben zelf 25 jaar.
Alle reacties Link kopieren


Beste Bram, dank voor de antwoorden op mijn vragen.



Mijn oma is overleden aan de gevolgen van BMHK, vandaar.

Zij was al over de 70, en zij werd met haar klachten steeds door de huisarts naar huis gestuurd met stempel 'vrouwenklachten'. Waardoor de afwijking helaas al in een vergevorderd stadium was.



Dan heb ik nog een vraag.

- Kan je met het blote ook een afwijking waarnemen, of een (voor)stadium van BMHK, en zo ja, hoe ziet dat er uit?



 Met het blote oog is een afwijking moeilijk waar te nemen, Een vergevorderd stadium van baarmoederhalskanker kan door geoefende ogen, maw vaak gezien, wel het sterke vermoeden worden uitgesproken van BMHK, maar altijd zal een biopt de echte diagnose moeten geven.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog

Alle reacties Link kopieren


beste Bram,



Zoveel vrouwen en zoveel vragen, het lijkt wel of dit een ondergeschoven kindje is, heb zelf ervaren dat je met veel vragen kunt blijft zitten, ben dan ook blij verrast met dit topic en wil er graag gebruik van maken !



Nu de vraag die ik heb, is de volgende, na een 5 jaarlijks uitstrijkje bij de huisarts bleek ik een pap 4 te hebben, en dan in de cellen die in de BMM lopen, hierop heb ik (in overleg met gyn ivm vervulde kinderwens )een diepe lis gekregen, uit de uitslag van het lab blijkt dat in dit weefsel geen afwijking zit wat een pap 4 zou kunnen verklaren, ook zei de gyn tijdens de lis dat het er normaal uitzag !, mijn gyn geeft aan, dat het uitstrijkje bij uitzondering wel eens een vreemde uitslag geeft ! en dat ik me geen zorgen hoef te maken, wel vond ze het zelf ook zo vreemd dat ze het wel nog eens ter controle door hebben gestuurd naar een ander lab !

Ik weet het, ik moet gewoon de twee maanden nog even afwachten, maar vraag me toch af of u dit wel eens mee heeft gemaakt ?



bvd clautje 
Dit komt wel eens voor maar dit is wel een reden om als gynaecoloog samen met de patholoog nog eens te kijken naar zowel het uitstrijkje als naar het afgenomen weefsel. Ik begrijp uit je verhaal dat mn de cellen van de binnenkant van de baarmoederhals afwijkend waren. Menstueerde je niet op de dag van het uitstrijkje, zou zou de patholoog naar baarmoedercellen kunnen hebben gekeken. Kortom er zijn wel enkele verklaringen voor deze opmerkelijke bevindingen.

Een volgend uitstrijkje moet wel uit het baarmoederhalskanaal worden genomen.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Hallo Bram,



Ik heb sinds februari genitale wratten (en dus HPV). Ik heb me behoorlijk verdiept in HPV en heb besloten om me te vaccineren (deze week de 2e prik) ook al ben ik al besmet een variant van HPV.



Ik hoor verschillende dingen over HPV en hoelang het virus in je lichaam blijft. De een zegt dat het virus na een bepaalde periode vanzelf je lichaam uit gaat. En dat je mag aannemen dat als je 6 maanden geen wratjes hebt gehad, dat het virus je lichaam uit is. Anderen zeggen dat je het virus altijd bij je draagt. Wat is nu waar?



Is het in mijn geval verstandig om ieder jaar een uitstrijkje te laten maken? Ik ben zelf 25 jaar.
Je bent waarschijnlijk besmet met HPV 6 of 11, die de wratjes veroorzaken. Vaccinatie heeft dan nog zeker voordeel tov de typen 16 en 18. Het moet wel heel gek lopen als je die ook beide zou hebben, dat komt maar in ca 0,15% voor.

HPV wordt geklaard door het lichaam, hoe snel is wisselend, 80% tussen de 6 en 14 maanden.

Elk jaar een uitstrijkje op je 25e is wel wat vaak. In principe worden in NL uitstrijkjes gemaakt vanaf 30 jaar en verder op indicatie dus ivm klachten. In jou geval kan ik mij voorstellen dat je problemen wil voorkomen. Nu een uitstrijkje en over 1 of 2 jaar kan ik mij wel voorstellen, maar als die allebei goed zijn zou je gewoon naar het bevolkingsonderzoek schema kunnen. Individuele adviezen zijn altijd moeilijk te geven als je niet alle gegevens op een rijtje hebt.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bram,



Een half jaar geleden was de uitslag van een uitstrijkje bij mij pap3b. (deze werd gedaan nav klachten: tussentijdse bloedingen en contact bloedingen) . Uiteindelijk heb ik een lis gehad waarvan de uitslag was, een deel CIN I en een deel CIN II, een snijrand die niet schoon was nog.



Morgen moet ik voor mijn eerste halfjaarlijkse controle. Best spannend natuurlijk, zeker nu ik de afgelopen weken twee keer een tussentijdse bloeding gehad heb. Ik heb geen idee of dit echt iets zegt maar het geeft wel wat extra spanning waarvan ik hoop dat die onnodig is.



Maar goed, wat ik wilde weten, ik weet niet meer of ze op hpv getest hebben de vorige keer, heeft het nut om dit nog te vragen of ze dit alsnog doen of heeft dat geen nut?



en verder: sinds de lis heb ik aanzienlijk meer buikpijn als ik ongesteld moet worden/ongesteld ben, een buikpijn die uitstraalt naar allebei mijn liezen. Dat heb ik nog nooit gehad hiervoor... tevens is de mate van ongesteld zijn veranderd, ipv in de stopweek wordt ik nu ná de stopweek en dus als ik weer met de nieuwe strip begonnen ben, pas ongesteld en lijkt het vaak ook "oud" bloed te zijn (ik weet niet hoe ik het anders zou moeten noemen) ...Zou dat gewoon een bijwerking van de pil (yasmin) kunnen zijn of is het toch de moeite om dat te bespreken morgen?



(wil ook niet als een hypochonder overkomen natuurlijk :D)



Alvast bedankt voor je antwoorden.
Alle reacties Link kopieren


Hallo Bram,



Een half jaar geleden was de uitslag van een uitstrijkje bij mij pap3b. (deze werd gedaan nav klachten: tussentijdse bloedingen en contact bloedingen) . Uiteindelijk heb ik een lis gehad waarvan de uitslag was, een deel CIN I en een deel CIN II, een snijrand die niet schoon was nog.



Morgen moet ik voor mijn eerste halfjaarlijkse controle. Best spannend natuurlijk, zeker nu ik de afgelopen weken twee keer een tussentijdse bloeding gehad heb. Ik heb geen idee of dit echt iets zegt maar het geeft wel wat extra spanning waarvan ik hoop dat die onnodig is.



Maar goed, wat ik wilde weten, ik weet niet meer of ze op hpv getest hebben de vorige keer, heeft het nut om dit nog te vragen of ze dit alsnog doen of heeft dat geen nut?



en verder: sinds de lis heb ik aanzienlijk meer buikpijn als ik ongesteld moet worden/ongesteld ben, een buikpijn die uitstraalt naar allebei mijn liezen. Dat heb ik nog nooit gehad hiervoor... tevens is de mate van ongesteld zijn veranderd, ipv in de stopweek wordt ik nu ná de stopweek en dus als ik weer met de nieuwe strip begonnen ben, pas ongesteld en lijkt het vaak ook "oud" bloed te zijn (ik weet niet hoe ik het anders zou moeten noemen) ...Zou dat gewoon een bijwerking van de pil (yasmin) kunnen zijn of is het toch de moeite om dat te bespreken morgen?



(wil ook niet als een hypochonder overkomen natuurlijk :D)



Alvast bedankt voor je antwoorden.







Een HPV-test nog vragen is niet zo zinnig, bijna alle CIN II worden veroorzaakt door HPV, dus HPV positief.

Het is nog niet gebruikelijk om in uitstrijkjes HPV te bepalen, maar als die negatief zijn voor HPV zou dat heel positief zijn.

De afwijkende bloedingen bij de pil en de toegenomen pijn kan ik niet verklaren met de lisexcisie.

Je zou de wat late ontrekkingsbloeding kunnen voorkomen door in het vervolg de pil door te slikken dus zonder stopweken. Kan geen kwaad.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je antwoorden.



Ik vroeg me nog een ding af, sorry hoor :$: toen ik de uitslag kreeg van de lis werd me verteld dat er een snijvlak nog niet schoon was maar dat ze hoopten dat mijn lichaam dit zelf zou opruimen. (nou vond ik dat "hopen"een beetje vervelend klinken maar goed, ik ga er maar vanuit dat mijn lichaam dat prima kan :))



Maar is dat iets waar je iets van merkt? Bijvoorbeeld veranderende "samenstelling" als je ongesteld bent bijvoorbeeld? Of is dit iets waar je zelf helemaal niets van meekrijgt?



Alvast weer bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Ik ben 27 jaar, en ik kreeg vorige week van mijn huisarts een bericht met daarin een aanbod voor vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Nu heb ik gelezen dat een dergelijke vaccinatie bij 1-5 sekspartners nog maar 40% effectief is. Is het bij meer partners dan 1-5, bijvoorbeeld, ik noem maar een willekeurig getal, zeg 9, nog wel de moeite waard om je te laten vaccineren? Neemt het percentage effectiviteit gelijk af met het toenemen van het aantal sekspartners? 

Ter info: ik heb, voor zover ik weet tenminste, nooit geslachtsziekten of genitale wratten gehad. Alvast bedankt voor uw antwoord!



Sophia.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord Bram. Ik heb nog een vraag. Kan het voorkomen dat je rond de bikinilijn (de lies zeg maar) wratjes krijgt?
Mijn vraag: ik ben in het verleden behandeld voor een adeno-carcinoom aan de baarmoederhals. Klopt het dat er bij dit type carcinoom geen verband is met HPV? Of is het mogelijk dat ook dit type carcinoom door HPV wordt veroorzaakt.




Bedankt voor je antwoord.

Is het inmiddels beleid om bij afwijkende uitstrijkjes op HPV te testen maw kan men dit standaard verwachten en zo ja, weet je ook sinds wanneer dit gedaan wordt?

Toen ik behandeld ben (in 2001) is er volgens mij niet op getest, en werd er ook niet op mijn vragen hierover ingegaan. Ik kreeg daardoor het idee dat het niet relevant was igv adenocarcinoom, maar dat blijk ik dus fout te hebben aangenomen.

Ik heb inmiddels al 6 jaar goede uitstrijkjes, mag ik er dan vanuit gaan dat het virus dus door mijn lichaam is opgeruimd?
Alle reacties Link kopieren
beste bram,mijn huidige vriend heeft behoorlijk wat sex-partners gehad, telt dat ook nog mee ?of gaat het puur om je "eigen" aantal bed partners?kun je gewoon bij de huisarts vragen naar zo 'n vaccinatie?alvast bedanktengeltje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven