Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
pluizebolSoms als de snijranden niet vrij zijn dan kan het ook zijn dat bij het dicht branden van het wondoppervlak de laatste afwijkende cellen worden gedood en ook je eigen afweer kan bij de wondgenezing de laatste afwijkende cellen doen verdwijnenvr grBram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
beste dr ter harmsel, bedankt voor uw antwoord en denk dat ik hier wel wat mee kan, hierdoor sta ik sterker in mijn schoenen.ik heb beiden gehad eeen lisexersie en een echte conisatie.ook hebben ze een half jaar geleden met die microscoop gekeken waar u het over had maar toen zag het er goed uit zei mijn arts.maar wat kan ik nu doen als het weer pap2 blijft??? en kan ik dan toch weer een extra lisexersie of conisatie ondanks dat ze dit al eerder gedaan hebben. ook ben ik vele kilo's gegroeid na deze ingrepen, kan dit met hormonen te maken hebben of met de prednisolon die ik slik voor quinke-oedeem, want mijn levensstijl is echt niet veranderd en werk dag en nacht, dus ook genoeg beweging.maar ben wel 12 kg gegroeid na vorig jaar en mijn lichaam veranderd ook echt van vorm, zijn daar meer mensen die daar last van hebben of komt het dan toch vd stootkuren?? bedankt lies
Alle reacties Link kopieren
Beste Sophia,Hoe meer seksuele partners hoe meer kans op contact met HPV in het verleden. Cijfers over de zin van vaccinatie zoals jij die noemt heb ik nog wel twijfels over. Bijna altijd is er een voordeel als je alsnog wordt gevaccineerd.Je moet wel doorgaan met uitstrijkjes laten maken. vr grBram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Hallo CitronellaIn principe zijn bijna alle afwijkingen (CIN) en zeker de baarmoederhalskankers(99,7%) positief voor HPV en heeft testen op HPV bij afwijkingen niet zoveel zin. 6 jaar goede uitsrijkjes is zeer positief en waarschijnlijk is je virus er niet meer. Zekerheid zou je hierover kunnen krijgen door te testen op HPV maar een positieve uitslag zegt niet zoveel. Je kunt ook regelmatig onder controle blijven met uitstrijkjes, hoe langer de uitslag normaal is hoe langer de periode tussen 2 uitstrijkjes kan worden tot je weer op de normale controles van 1x /5 jaar.vrgrBram ter Harmsel,gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
hallo sansnom,wratjes in de liezen zijnn meestal geen wratjes maar polipjes van de huid die vooral voorkomen op plekken waar wrijving aanwezig is. Maar zekerheid kan ik op basis van alleen je verhaal niet geven.vrgrBram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
hallo engeltje,meer partners bij je partner is inderdaad ook een risico voor de andere partner.vrgrBram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
hallo lies b1Bij nieuwe afwijkingen moet er eigenlijk weer op een zelfde manier geanalyseerd worden als bij een eerste afwijking, soms is een klein lisje voldoende.Gewichtstoename kun je niet verklaren met de verrichtte behandeling, wel met de prednisolon.vrgrBram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Beste bram,



Ik heb wel 4 vragen, maar hoop dat je ze alle kunt beantwoorden:



Ik denk dat een vaccinatie bij mij nog zin heeft; ik ben eind 20, maar heb niet veel sexpartners gehad en altijd veilig, op 1 na (die ook nog maagd was ook). Dit klinkt ideaal en dat is het volgens mij ook. Raadt u het aan mijzelf te laten vaccineren? Ik heb verder geen medische geschiedenis en gebruik geen medicijnen.



Verder wil ik graag weten wat behalve de bekende virussen de kansen vergroot op het krijgen van baarmoederhalskanker? Ik heb gehoord dat "maar" 200 vrouwen per jaar baarmoederhalskanker krijgen. Waarom neemt de gezondheidszorg (o.a. dmv vaccinaties) zo serieus? Meestal gebeurt dit pas wanneer er veel patienten aan een bepaalde aandoening lijden.



Weet de Medische wereld al of er later bijwerking of andere schadelijke gevolgen door de vaccinatie, op lange termijn kunnen ontstaan?



Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
hallo bellaperez,Je kans op aanwezigheid van HPV is klein, dus een grote kans op voordeln van de vaccinatie.Naast HPV lijkt roken ook een nadeel bij het ontstaan van afwijkingen op de baarmoedermond. HPV is altijd noodzakelijk om bmhk te krijgen.In nl ntstaan 600 gevallen van bmhk per jaar en overlijden er ongevee 200 vrouwen aan deze ziekte. Wereldwijd 450.000 bmhk er overlijden er ongeveer 250.000 Met vaccinatie voorkom je ook veel afwijkende uitstrijkjes en het vervolgtraject hiervan, behandeling en nacontroles.tot op heden zijn er geen bijwerkingen en of schadelijke gevolgen bekend, uiteraard heb je wel wat last van de injectieplaats en kun je wat griep verschijnselen ervaren. Op termijn is er verder niet iets bekend en ook niet te verwachten omdat het vaccin bestaat uit een eiwit dat met dna techniek wordt gemaakt.vrgrBram ter Harmsel,gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
hallo bram



mijn baarmoeder is er in 1999 via de vagina uitgehaald. is dan ook de baarmoederhals eruit gehaald, of  zit deze er nog?

ik was toen 40 jaar en het was omdat ik regelmatig bloedingen had.

kun je dan toch nog afwijkingen krijgen of hoef je dan nooit meer een uitstrijkje te hebben? ik heb geen oproep meer gekregen,maar vraag mij nu af of dit wel goed is.

mvg betty
Alle reacties Link kopieren


hallo bram



mijn baarmoeder is er in 1999 via de vagina uitgehaald. is dan ook de baarmoederhals eruit gehaald, of  zit deze er nog?

ik was toen 40 jaar en het was omdat ik regelmatig bloedingen had.

kun je dan toch nog afwijkingen krijgen of hoef je dan nooit meer een uitstrijkje te hebben? ik heb geen oproep meer gekregen,maar vraag mij nu af of dit wel goed is.

mvg betty
Hallo Betty,

Bij verwijderen van de baarmoeder via de vagina wordt de baarmoedermond altijd meegenoemen, dus uitstrijkjes zijn daarna niet meer nodig.

vrgr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord Bram.



Even voor de helderheid. Het is toch zo dat je je kan laten vaccineren tot je 26e? Want ik lees in dit topic steeds opmerkingen van vrouwen van boven de 26 die zich willen laten vaccineren en lees hier niks over terug van jou kant.....
Alle reacties Link kopieren
Dag Bram,



Daar ben ik weer. Nog een klein vraagje: je zegt dat ik wel moet doorgaan met uitstrijkjes laten maken. Nu heb ik nog nooit een uitstrijkje laten maken. Is dat iets dat ik zou moeten laten doen?



Oh en je zegt dat je twijfels hebt bij de cijfers van de zin van vaccinatie; waarom twijfel je? En zijn er ook mogelijke nadelen aan vaccinatie?



Sophia
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Ook ik heb weer een uitnodiging gehad om een uitstrijkje te laten maken dit jaar. Nu stond ik al onder controle bij een gynaecoloog ivm met twee eerdere pap3b uitslagen. Daar ben ik ook voor behandeld. De laatste keer had ik pap 1 (2005), dus helemaal goed! Toen ben ik zwanger geraakt en een kind gekregen. Ik had na 1 jaar terug moeten komen, maar dat is er niet van gekomen na de komst van de baby. Nu bijna 11 maanden later ben ik weer zwanger. Heeft het nu eigenlijk nog zin om een uitstrijkje te laten maken of geeft deze zwangerschap een onbetrouwbare uitslag?



mvg

Wendy
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Ik wil u alvast hartelijk bedanken voor alle antwoorden die u tot nu toe gegeven heeft.

Zelf heb ik vandaag de Viva gekocht, hierin schrijft u dat een behandeling al consequenties kan hebben. "als je bij bij jonge vrouwen de onrustige cellen van de baarmoeder haalt, kan ze problemen krijgen tijdens de zwangerschap".

Zelf ben ik een jonge vrouw van 22, en ik onderga over twee weken een lisexcisie. Ik vraag me af wat de risico's wat betreft het zwanger worden, en het zwanger zijn inhouden. Dit aangezien ik een grote kinderwens heb!



Alvast erg bedankt voor de informatie!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Fijn dat hier vragen gesteld kunnen worden. Ik ben vaginistisch en het is nooit gelukt om een uitstrijkje te maken. Zou het wel graag willen omdat het belangrijk is. En ik, net als elke vrouw, gebruik wil maken van de mogelijkheid. Wat ik jammer vind, is dat als je vaginistisch bent, je gewoon pech hebt met het maken van een uitstrijkje. 'Wil het niet, jammer dan'. Zou het misschien in de toekomst mogelijk zijn om bijvoorbeeld een 'roesje' te krijgen, zodat het maken van uitstrijkje wel kan gebeuren? Ik denk dat veel vaginistische vrouwen dit prettig zou vinden, zodat ze niet het gevoel hebben buitengesloten te worden van een belangrijk onderzoek.



Bedankt voor je aandacht,

Vriendelijke groet!
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Wat fijn dat Viva en jij ons de mogelijkheid bieden om deze vragen te kunnen stellen. Mijn vraag gaat over over en weer besmetting.



Ik heb eind mei 2005 een lis gehad. Ik vraag mij echter af of ik niet gewoon weer opnieuw besmet kan worden door mijn vriend? Ik had HPV dus hij dan toch ook?

En nadat ik behandeld was en weer gemeenschap ging hebben, kreeg ik toch weer opnieuw HPV omdat hij het nog steeds had? Of werkt dat niet zo?

Indien een vrouw een schimmelinfectie heeft wordt nl. ook altijd gezegd dat de man ook behandeld moet worden.



groetjes,

Esther
Alle reacties Link kopieren
Goh, wat bijzonder, een deskundige (leuke nick, Bram), die op een forum reageert op vragen over dit onderwerp. Positief hoor, Viva en Bram.



Dan ook maar een vraag. Zo'n 15 jaar geleden is mijn moeder geopereerd aan BMHK (details over soort enzo weet ik niet). Zij is 7 jaar geleden vervolgens geopereerd aan schildklierkanker (met uitzaaiingen in de lymfeklieren). Kan hier een verband tussen bestaan, of berust dit op toeval/pech? Overigens is zij van beide ziektes inmiddels schoon, dus allemaal goed verlopen vooralsnog.



Zijn er onderzoeken naar erfelijkheid van (bepaalde soorten van) BMHK? In hoeverre is het erfelijk (als je niet de virale variant zou hebben, er hierbij van uitgaande dat er ook een niet-virale variant is)?



Bedankt alvast!



Kastanje
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Hartstikke goed zeg, zo'n topic op dit forum! Blijkbaar zitten toch veel vrouwen met vragen over dit onderwerp. Zo ook ik.



Een paar weken geleden ben ik voor een uitstrijkje bij de dokter geweest en de uitslag was PAP2. Volgens de huisarts geen reden tot paniek; over een half jaar moet ik terug komen voor een herhalingsuitstrijkje en dan zou het volgens hem best wel weer eens PAP1 kunnen zijn. Nu ben ik zeker niet in paniek, maar ik vraag me toch af wat de reden kan zijn voor een PAP2.



groetjes,

Aafje



ps: Ik ben 35 jaar en mijn eerste uitstrijkje op mijn 30ste was gewoon PAP1.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Regelmatig heb ik op de radio de commercial van bescherm je dochter gehoord. Hierin wordt reclame gemaakt voor een vaccinatie die je helpt beschermen tegen baarmoederhalskanker.

Mijn vraag is of u deze aan zou raden? Wat zijn de risico's?

Waar kan je dit laten doen? Wat zijn de kosten hiervoor?



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 2x pap3 gehad en ik ben een des-dochter dus ik sta al heel

wat jaartjes onder controle. Een keer per jaar maak ik een afspraak

met de gynacoloog.

Waarom wordt ik niet ingeent tegen het HPV virus?
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



De heer ter Harmsel zal vandaag nog een aantal van jullie vragen beantwoorden. Vanaf morgen is hij echter een paar dagen verhinderd. Zondag ofwel maandag zal hij voor de laatste keer vragen beantwoorden.



Viva Redactie/Nienke
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bram,



Ik heb zelf 2x een Lis ondergaan en daarna nog een Conisatie.



Mijn vraag is nu, hoe kan het toch zo zijn dat ik 3x een ingreep heb moeten ondergaan? Waarom is er niet besloten tot een Conisatie bij mijn eerste foute uitstrijkje Pap 4 daartoe??



En kan ik nog wel zwanger worden na al dat gesleutel aan mijn onderkantje? Mijn gyneacoloog zegt van wel, maar ik heb bijna geen baarmoedermond meer over. Ik probeer het nu al een jaar. Zit het littekenweefsel soms in de weg voor de spermagevalletjes om naar binnen te zwemmen?



Alvast dank voor het antwoord,

Thinkel :)
vast een beetje domme vraag :$

maar wat is HPV? is dat een SOA??



grtz Phoebe
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,



Ik heb eigenlijk een hele algemene vraag:

Hoe gaat een uitstrijkje eigenlijk in zijn werk? Is het pijnlijk? Gebeurt dat gewoon bij de huisarts?



Ook al duurt het nog een paar jaar voor ik 30 ben en heb ik helemaal geen klachten oid zie ik nu al tegen de oproep op... Uiteraard zie ik het belang er wel van in (en ga ik dus ook wel) maar ik zou graag weten wat ik kan verwachten.



Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven