Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik tussendoor een algemene vraag stellen?...weet iemand een vrouwen gezondheids-centrum in Amsterdam, waar je een uitstrijkje kan laten maken door vrouwelijke artsen? Ik wil niet bij de huisarts of een algemene gynaecoloog.



Er schijnt speciaal voor (bange) vrouwen een centrum te zijn met vrouwelijke Gynaecologen in Amsterdam, ik weet niet waar, wie wel? alvast dank jullie wel.
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af of eierstokkanker te zien is in een uitstrijkje? Is er iemand die dat weet?
Alle reacties Link kopieren
Douja schreef op 20 januari 2008 @ 16:15:

Ik vraag mij af of eierstokkanker te zien is in een uitstrijkje? Is er iemand die dat weet?




nee, daar heb je een echo of scan voor nodig.



En nog voor Roos-is-lief: praat eens met je huisarts of je niet eens doorverwezen kunt worden naar de Klinische Genetica. Daar houden ze ze zich bezig met erfelijke ziekten en kunnen ze een evt afwijking vinden die in je familie voorkomt. Ik ken zelf geen bepaalde genetische afwijkingen die bmhk veroorzaken, maar daar weten ze er meer vanaf en kunnen ze het misschien wel verklaren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
fatalflower schreef op 20 januari 2008 @ 11:58:

Mag ik tussendoor een algemene vraag stellen?...weet iemand een vrouwen gezondheids-centrum in Amsterdam, waar je een uitstrijkje kan laten maken door vrouwelijke artsen? Ik wil niet bij de huisarts of een algemene gynaecoloog.



Er schijnt speciaal voor (bange) vrouwen een centrum te zijn met vrouwelijke Gynaecologen in Amsterdam, ik weet niet waar, wie wel? alvast dank jullie wel.
Ik ken het niet, maar bij veel huisartsen doet de assistente het, zeker bij groepspraktijken. Bovendien kun je ook vragen om een vrouwelijke gyn of collega huisarts, je hebt alleen kans dat je langer moet wachten.
Alle reacties Link kopieren
Extrahalo : ) dank je, maar ik zoek naar een vrouwen-gezondheids centrum vroeger had je er een die heette "Rutger stichting"...(via google gezocht) dat was een kliniek in Amsterdam waar alleen vrouwen terecht konden, o.a ook voor uitstrijkjes. Die bestaat niet meer, maar is overgegaan in een andere vorm, met een andere naam, ook in A'dam. Het concept is nog wel hetzelfde, vrouwen met vragen/problemen in de lagere regionen...schijnt een prima kliniek te zijn met vrouwelijke gynaecologen....
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Misschien bedoel je dit?: http://www.acsg.nl/ ik zou heel snel bellen, want vanaf 1 februari doen ze geen uitstrijkjes meer daar. Maar waarom wil je precies daarheen als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Bingo...dat is waar ik naar op zoek ben, ik wil daar naar toe omdat ik ten eerst bang ben voor inwendig onderzoek en een uitstrijkje maken is nou eenmaal (vind ik) lastig, vervelend, en voor mij zenuwslopend. In het gezondheidscentrum voor vrouwen schijnt het heel proffesioneel en voorzichtig te gebeuren.

O.a. met een verwarmd babyspeculum, voorzichtiger, veel meer geduld, en omdat ze de hele dag uitstrijken is the knowhow veel groter. Fijnere hand zullen we maar zeggen, bovendien gebeurt het door een vrouw.



Maar ik las nu net op hun website dat ze vanaf 1 feb 2008 geen uitstrijkjes meer doen, er werd wel bij vermeld dat dit voor het bevolkingsonderzoek gold...

Ik weet nu niet hoe het zit als je dus gewoon op eigen rekening een uitstrijk wil laten doen. Ik heb ze meteen gemaild via de site en deze vraag voorgelegd. Ik zal morgen bellen,vandaag moet ik werken, zal het wel laten weten voor de geïnteresseerden. Dank je ExtraH voor het zoeken.
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mail terug gekregen van het vrouwen-centrum, het is nog wel mogelijk om via hen een uitstrijk te laten doen op eigen kosten, 40 eu, de labkosten 27,50 worden dan wel weer vergoed door je zorgverzekering.



Bevolkingsonderzoek uitstrijkjes na 1 feb niet meer...dit even ter afsluiting van mijn vraag tussendoor.

Nog een vraag, hebben jullie ervaring bij een andere centrum waar je op aanvraag een een uitstrijkje kan laten doen, dus niet via de huisarts.

Zelf betalen is geen probleem, mij gaat het om vrouwvriendelijk vrouwelijke gynaecologen.Wordt in een uitstrijkje ook meteen gecontroleerd op HPV? ik meen dit hier ergens gelezen te hebben, maar zeker ben ik niet.
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
In principe wordt er geen HPV test gedaan bij gewone uitstrijkjes, wel bij sommige gynaecologen of bij een eerder verdacht uitstrijkje. Je kunt het wel vragen evt, nee heb je, ja kun je krijgen. Maar bedenk dat het hebben van HPV absoluut niet wil zeggen dat je bmhk krijgt/hebt. Je PAP score (dus of er onrustige cellen bij zitten) geeft de meeste info.



Bij de gynaecoloog makn ze ook de hele dag uitstrijkjes, zijn de specula in alle ziekenhuizen waar ik ben geweest verwarmd en als dat de enige reden waarom je op consult komt, is er ook genoeg tijd.

En huisartsen zijn in mijn ervaring ook echt niet slecht over het algemeen. Maar als jij voor de pussy-de-luxe gaat, kan dat gewoon natuurlijk. Waar jij je het prettigst bij voelt. Ik wil alleen even zeggen dat gynaecologen en huisartsen het echt nog niet zo slecht doen :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag:



Uit mijn uitstrijkje kwam de uitslag PAP2. Ik heb al 2,5 jaar een vriend. Moet ik nu uitkijken met seks? En wat heeft het voor concequenties voor mijn vriend dat ik dit heb??
Alle reacties Link kopieren
Dag meneer ter Harmsel,



Fijn dat u de moeite neemt om vragen van forummers te beantwoorden.



Eind november 2007 is bij mij Pap3b geconstateerd, met CIN II en III. Begin december 2007 is dit middels een Lisdexie weggehaald. In april 2008 (vorige maand dus) is er een uitstrijkje op de poli gemaakt en afgelopen dinsdag heb ik de uitslag gekregen. Pap3a.



Nu werd ik vandaag gebeld door mijn gynaecoloog. Ze wil graag over 2 a 3 maanden opnieuw een uitstrijkje maken. Dus geen lisdexie of hapje. Er wordt gekozen voor een uitstrijkje.



Als u mij vraagt of ik hier gerust op ben; nee. Is het raadzaam om een second opinion aan te vragen bij het VU? Of is dit een normale behandelwijze? Toen ik Pap3b had moest het meteen binnen een paar weken verwijderd worden. Nu heb ik binnen 4 maanden Pap3a teruggekregen en schijn ik met een gerust hart over 2 á 3 maanden terug te kunnen komen voor een uitstrijkje.



Ik ben een jonge meid van 30 jaar, zuinig op haar lichaam en bezorgd.



Kunt u mij adviseren? Alvast bedankt voor uw genomen moeite!
Alle reacties Link kopieren
:no: lisdexie = ik bedoel natuurlijk een lisexcisie.

(Maar ik vermoed dat u dat al begreep...)
Alle reacties Link kopieren
dit topic is bijna een jaar oud... en hij antwoord allang niet meer. Bel evt je eigen gyn nog eens op en vraag uitleg, dat verheldert vaak al een stuk over het hoe en waarom.
Alle reacties Link kopieren
ik heb maar even de angel gevraagd of op dit topic een slotje kan, zonde om alles neer te typen terwijl je toch geen antwoord krijgt.....
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor dank, Extrahalo. Ik heb overlegd met mijn collega-angels en we zijn tot de conclusie gekomen dat er toch heel veel nuttige informatie in het topic staat, wat a.h.w. verloren zou gaan bij een slotje (omdat het topic dan direct naar de onderste plaats in de lijst verdwijnt). Daarom pas ik nu de openingspost even aan :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Extrahalo,



Bedankt hoor dat je me erop attendeert.

Ik zag het later inderdaad ook, de beste man reageert niet meer. Maar er staat inderdaad veel info in dit onderwerp.



Ik heb a.s. dinsdag een gesprek aangevraagd bij een andere gynaecoloog. (Heb ik meteen een soort van second opinion.)



Fijne avond nog!
Alle reacties Link kopieren
op 21 april heb ik een lisexcisie behandeling gehad en ik heb nog steeds last van soort van wondvocht en ook tussendoor bloedverlies (wat overigens niet veel is, maar toch). Duurt nu wel erg lang. Heeft iemand dit ook gehad? Volgens de gyn hoef ik me niet al te veel zorgen hier over maken, maar het zit me toch niet echt lekker...



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Extrahalo, even een update, ik heb vandaag pas de moed kunnen opbrengen om eindelijke een afspraak te maken met het vrouwengezondheids centrum. Morgenavond ga ik dan voor het uitstrijkje, ik snap er niets van, zit hier nog na te shaken en dat alleen al om het bellen er naar toe. Ik vind het heel moeilijk om me over te geven op die stoel, ik geloof dat ik nog leiver een zenuwen behandeling bij de tandatrs onderga dan dit onderzoek...uitstrijk wordt gedaan door een vrouw.



Morgen na mijn werk moet ik daar naar toe, gelukkig is er een mogelijkheid op mijn werk om te douchen. Iemand nog tips om dit onderzoek goed en snel door te komen?
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Fatalflower: Je kan wel lekker snel terecht daar! Zeg gewoon dat je het eng vindt, met evt het voorbeeld dat je het bellen al naar vond en niet weet waarom. Vertel dat je graag alles wil weten wat ze doet (of juist niet). Het zou kunnen bij zo'n kliniek dat er van te voren al een verhaaltje wordt verteld over hoe het in zijn werk gaat. Kijk even hier: http://www.nvog-documente...b=116&fSelectedParent=117

Gaat over gyn-bezoek, voor een uitstrijkje wordt niet altijd ook gevoeld van binnen naar je eileiders en baarmoeder, maar misschien ook wel.



Trek een rokje aan als je pantyloos gaat, of een een lang shirtje/truitje zodat je je wat bedekter voelt. En een normale onderbroek ipv string, daar voel je je, als je evt zo voor de arts staat toch net wat prettiger in. Maar meestal heb je een apart hokje/gordijntje om je even uit te kleden... Denk ook even na over het "sokkenprobleem": aan of uit of geen sokken? Klinkt stom, maar volgens mij is dit altijd een raar twijfelding als je al gestressed bent X-D.



En echt: het valt mee. Mocht je echt te zenuwachtig zijn: misschien is bach rescue spray iets voor je? In ieder geval placebofunctie.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips ExtraH, wordt een rokje met overknie kousen, die hou ik aan. De druppels van Bach heb ik toevallig nog die neem ik mee. Douchen op het werk en dan er naar toe. Ik belde voor de afspraak en ze hoorde al aan mijn stem dat ik het er moeilijk mee had, kreeg eerst de afspraak voor a.s. maandag, ze belde erna terug dat ik ook morgenavond 18.15 mocht komen, i.v.m. met een goede vrouwelijke arts die dan dienst had en ervaring heeft met zenuwen/angstige enz dames...een troost morgen om deze tijd is alles weer voorbij. Ik vraag gelijk een chlamidia test doen ze in een keer mee, is dat ook weeer gebeurt, ik hoorde daar veel over via de media...



Ik kijk zo nog even naar de link die je erbij plakte, hoop dat die niet eng is, over eng gesproken, mag ik zeggen dat ik deze nieuwe van jou een beetje apart vind?
Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Hier mijn vraag m.b..t baarmoederhalskanker.

Bij mijn vriendin zijn onrustige cellen gevonden bij uitstrijkje.

Pap 4 werd gezegd.

Er zijn al twee hapjes genomen, anderhalve week geleden.

En afgelopen maandag een plak, onder lichte verdoving, weggenomen, van betreffende plek.

Er werd toen gezegd, dat men nog geen duidelijk beeld gekregen had bij de kweek van de hapjes. Want het betrof een niet bekende, of vaak voorkomende structuur of zo.



Zijn er dan verschillende soorten baarmoederhalskanker?



Of bestaat er een ziekte, die bijna het zelfde beeld geeft ?



Graag zal ik daaromtrent informatie ontvangen.



gr. wvm
Alle reacties Link kopieren
wvm: dit topic is gesloten en je vragen zullen niet meer beantwoord worden door de deskundige.....
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Waar kan ik dan wel antwoord krijgen op mn vraag.



Is mijn stukje, dan niet te verplaatsen naar een topic, waar wel antwoord gegeven kan worden ?



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
wvm: vraag de gynaecoloog van je vriendin dan om extra uitleg (moet ze wel zelf doen, info wordt alleen gegeven aan patient zelf normaal gesproken). Regel evt een telefonisch of mailconsult via de polikliniek.



Hier op het viva forum wordt in ieder geval geen antwoorden meer gegeven door een deskundige. De behandelende gyn weet het best wat er aan de hand is en extra uitleg krijgen kan meestal prima, als je er maar om vraagt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Oke....bedankt in ieder geval...



groetjes wvm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven