Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Is of kan een bijwerking van de pil zijn. Kijk maar bij de bijwerkingen.



Bij mij is de menstruatie aan het broeien.. ppff gevoelige borsten opgezette buik.. ik ze als het ff doorzet dan zou het fijn zijn.. Ook heel ligt soms afscheiding en dat is het...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na het plaatsen van mijn spiraaltje nadat ik de pil 5 jaar lang heb geslikt erg veel last gekregen van hormonale acne.. Vroeger had ik dit bijna nooit. Voor de rest ben ik heel erg blij met mijn spiraaltje, maar de acne is echt niet fijn, maakt mij super onzeker. Ik ben trouwens 20 jaar.
Heb gelukkige weinig last gehad van pukkeltjes. Had met de pil wel meer pukkeltjes dan nu zeg maar zonder de pil.



Vandaag is de eerste menstruatie door gaan zetten. Een maand nadat ik gestopt ben met de pil. Buikpijn klein beetje. Buik slinkt weer. Heel veel.plassen!! En mijn darmen houden ook de najaarsschoonmaak. Verder is het nog wel weinig. Misschien komt het nog....
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine tvp, ik ga nu wel alvast beginnen aan het doornemen van dit topic



Nog iets minder dan twee volledige strips en dan stop ik ermee, na ruim 10 jaar. Wij stappen over op condooms; althans, dat is nu het voornemen. Maar even zien hoe dat bevalt In eerste instantie een paar maanden inzicht krijgen in mijn cyclus, ervaren hoe het is zonder pil en uiteindelijk rond september ook de condooms achterwege laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar toch wilde ik even vragen of meer mensen dit herkennen:



In maart van dit jaar ben ik gestopt met de pil, waarna ik meteen vanaf maand erop weer ongesteld werd, ook heel regelmatig met een cyclus van om en nabij 30 dagen. Eind juni ben ik weer begonnen met de pil en heb ik deze tot half augustus geslikt. Vervolgens ben ik weer gestopt en ben ik tot op heden nog steeds niet ongesteld geworden! Waarschijnlijk is mijn lichaam ontzettend in de war, logisch ook, maar het maakt mij soms wel onzeker. Gelukkig wijzen zwangerschapstesten uit dat ik niet zwanger ben en had ik dat inmiddels dan ook al wel gemerkt als dat zo zou zijn.



Het lichaam kan soms rare dingen doen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 10 november 2016 @ 10:30:

Even een kleine tvp, ik ga nu wel alvast beginnen aan het doornemen van dit topic



Nog iets minder dan twee volledige strips en dan stop ik ermee, na ruim 10 jaar. Wij stappen over op condooms; althans, dat is nu het voornemen. Maar even zien hoe dat bevalt In eerste instantie een paar maanden inzicht krijgen in mijn cyclus, ervaren hoe het is zonder pil en uiteindelijk rond september ook de condooms achterwege laten.Spannend! Ik vind condooms niet geweldig, maar het is beter dan zwanger worden dus het moet maar. Voordeel is dat het wel lekker snel schoon is allemaal.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:-catnip schreef op 10 november 2016 @ 18:10:

[...]





Spannend! Ik vind condooms niet geweldig, maar het is beter dan zwanger worden dus het moet maar. Voordeel is dat het wel lekker snel schoon is allemaal.



Haha ja dat scheelt zeker. Ik doe het vooral om van de hormonen af te zijn, en daarom ook geen spiraal oid (naast het feit dat het ook zonde zou zijn voor zo'n relatief korte tijd..)



We zullen zien
Alle reacties Link kopieren
quote:pip-321 schreef op 10 november 2016 @ 11:02:

Ik weet dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar toch wilde ik even vragen of meer mensen dit herkennen:



In maart van dit jaar ben ik gestopt met de pil, waarna ik meteen vanaf maand erop weer ongesteld werd, ook heel regelmatig met een cyclus van om en nabij 30 dagen. Eind juni ben ik weer begonnen met de pil en heb ik deze tot half augustus geslikt. Vervolgens ben ik weer gestopt en ben ik tot op heden nog steeds niet ongesteld geworden! Waarschijnlijk is mijn lichaam ontzettend in de war, logisch ook, maar het maakt mij soms wel onzeker. Gelukkig wijzen zwangerschapstesten uit dat ik niet zwanger ben en had ik dat inmiddels dan ook al wel gemerkt als dat zo zou zijn.



Het lichaam kan soms rare dingen doen...Ik zou je geen zorgen maken. Bij mij heeft het 13 maanden geduurd voordat ik voor het eerst ongesteld werd. Zit nu op een cyclus van 42 dagen. Je lichaam raakt in de war door al die hormonen (en stress). Het wil het dolgraag zelf doen, maar gun het tijd. Wees lief voor je lichaam
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben donderdagavond alweer voor de tweede keer ongesteld geworden, terwijl het pas dinsdag 'hoorde' te komen. Korte cyclus dus. Ik had gehoopt dat het wel wat langer zou duren want bah, wat is ongesteld zijn naar. Ik heb er nu ook wat meer last van dan de vorige keer, meer bloedverlies en meer krampen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Dat is minder catnip. Misschien dat het komt doordat er nog niet echt een cyclus in zit..



Had gelijk bij de eerste ronde meer buikpijn en meer bloed verlies. Met pil kleine tampon waar weinig inzat nu weer de grote wat ook vaak verwisseld moest worden... ach ja. Verder voel ik mij eigen goed en fijner zonder pil.
Alle reacties Link kopieren
na het stoppen van de pil is mijn cyclus helemaal op hol geslagen. Ik moest normaal gesproken 1 november ongesteld worden en ik ben vandaag pas ongesteld geworden. Zeer onregelmatig. Soms gebeurd het wel eens dat ik een hele maand oversla.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je gestopt Rzm?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerelfje schreef op 20 november 2016 @ 09:53:

Dat is minder catnip. Misschien dat het komt doordat er nog niet echt een cyclus in zit..



Had gelijk bij de eerste ronde meer buikpijn en meer bloed verlies. Met pil kleine tampon waar weinig inzat nu weer de grote wat ook vaak verwisseld moest worden... ach ja. Verder voel ik mij eigen goed en fijner zonder pil.



Ja zou kunnen. De vorige keer had ik wel een stuk meer hoofdpijn dan nu. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat. Ik heb nu wel 2 dagen veel bloedverlies gehad en vandaag is het ineens bijna niks meer.



Dat is wel rot, maar als je je verder beter en fijner voelt zonder dan is dat het wel waard natuurlijk! Ik zou ook niet meer zo snel aan de pil gaan, nu ik weet wat voor troep het is. Echter vraag ik me wel af hoe dat nu moet met vakantie's enzo..
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ohja mijn emotie's zijn wel echt vreselijk, bah. De vorige keer was ik ziek emotioneel, snel huilen en snel van slag. Deze keer was ik vooral heel erg geïrriteerd, om alles en iedereen. Daar had ik zelf heel veel last van maar mijn vriend natuurlijk ook Ik ben ook gewoon echt reactie's aan het uitlokken, heel raar.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:-catnip schreef op 20 november 2016 @ 10:20:

Wanneer ben je gestopt Rzm?Ik ben al ruim een jaar geleden gestopt. Mijn 1e en 2e menstruatie na het stoppen, wel op tijd gehad, maar daarna nooit meer.
Vakantie tja ik ga gelukkig niet vaak weg maar idd. Dat is een goed punt. Emotie ppff ja die heb ik al genoeg van mij zelf. Laat staan met de pil haha.



Rzm ik was 3 jaar zonder pil en in feb begonnen maar sinds september weer gestopt omdat ik teveel klachten had. Ben dus niet lang aan de pil geweest. Misschien scheel dat? Ben nog mee 1 keer ongesteld geweest dus even afwachten hoor. Maar ik merk wel wanneer ik een eisprong heb gehad... was mij eigenlijk nooit zo opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerelfje schreef op 20 november 2016 @ 12:26:

Vakantie tja ik ga gelukkig niet vaak weg maar idd. Dat is een goed punt. Emotie ppff ja die heb ik al genoeg van mij zelf. Laat staan met de pil haha.



Rzm ik was 3 jaar zonder pil en in feb begonnen maar sinds september weer gestopt omdat ik teveel klachten had. Ben dus niet lang aan de pil geweest. Misschien scheel dat? Ben nog mee 1 keer ongesteld geweest dus even afwachten hoor. Maar ik merk wel wanneer ik een eisprong heb gehad... was mij eigenlijk nooit zo opgevallen.Zomerelfje, ik ben ook kort aan de pil geweest, zo'n 9 maanden in totaal. Ruim een jaar gestopt, maar het is tot nu toe niet goedgekomen met mijn cyclus. Wel is mijn Libido hoog gegaan, waar ik nu niks meer aan heb aangezien ik ga scheiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rzm schreef op 20 november 2016 @ 12:40:

[...]





Zomerelfje, ik ben ook kort aan de pil geweest, zo'n 9 maanden in totaal. Ruim een jaar gestopt, maar het is tot nu toe niet goedgekomen met mijn cyclus. Wel is mijn Libido hoog gegaan, waar ik nu niks meer aan heb aangezien ik ga scheiden.







Ik ben zelf 6 jaar aan de pil geweest. Vorig jaar september gestopt en een maand geleden pas voor het eerst ongesteld geworden. 23 dagen later voor de tweede keer.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Ow sorry Rzm. Spijtig van je scheiding.



mijn libro is wel.omhoog gegaan maar door iemand heb ik meer moeite met intimiteiten. Verder was mijn clyclus netjes. 29/30 dagen 5 dagen ongesteld en verder rustig. Hopelijk is dat straks nu weer zo.



wow catnip dat is idd erg lang niks. Wel " fijn " dat alles weer op gang is gekomen..
Hoi iedereen, hier ook al bijna een jaar gestopt met de pil maar nog geen menstruatie en maak me best wel zorgen. Catnip ergens is het fijn om te lezen dat het bij jou wel nog gekomen is na een jaar .. stiekem hoop ik daar ook nog op!!
Alle reacties Link kopieren
quote:fiee90 schreef op 20 november 2016 @ 18:03:

Hoi iedereen, hier ook al bijna een jaar gestopt met de pil maar nog geen menstruatie en maak me best wel zorgen. Catnip ergens is het fijn om te lezen dat het bij jou wel nog gekomen is na een jaar .. stiekem hoop ik daar ook nog op!!



Bij miss_W, die hier ook mee schrijft, is het ondertussen ook al meer dan een jaar geleden. Ben je al eens naar de huisarts geweest of heb je laten bloed prikken? De huisarts vertelde mij dat het echt een kwestie van afwachten is zolang je geen kinderwens hebt en dat heb eigenlijk altijd wel weer goed komt bij jonge mensen.



Hoe lang ben je aan de pil geweest en menstrueerde je daarvoor wel regelmatig?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Bedankt voor je reactie, catnip!

Wel er blijken wel uit mijn bloed wat hormonen laag te zijn (ik geloof progesteron en nog zo wat van die dingen die ermee samenhangen, weet niet meer precies!), maar dat is waarschijnlijk altijd laag bij mensen die niet menstrueren en geen eisprong hebben? Ik weet niet.

Ik heb wel héél lang de pil genomen... van mijn 15e tot 26e, dus bijna 11jaar...

Ik weet dus ook niet meer zo goed of ik ervoor regelmatig menstrueerde, maar menstrueren deed ik zeker wel, al sinds mijn 12e.



Het enige vervelende is dat wij dus wel een kinderwens hebben. Beetje naief gedacht: ik stop pas met de pil wanneer ik echt kinderen wil. Nu wel wat spijt van dus, want dat duurt toch langer dan gehoopt of gedacht!
Alle reacties Link kopieren
quote:fiee90 schreef op 20 november 2016 @ 19:15:

Bedankt voor je reactie, catnip!

Wel er blijken wel uit mijn bloed wat hormonen laag te zijn (ik geloof progesteron en nog zo wat van die dingen die ermee samenhangen, weet niet meer precies!), maar dat is waarschijnlijk altijd laag bij mensen die niet menstrueren en geen eisprong hebben? Ik weet niet.

Ik heb wel héél lang de pil genomen... van mijn 15e tot 26e, dus bijna 11jaar...

Ik weet dus ook niet meer zo goed of ik ervoor regelmatig menstrueerde, maar menstrueren deed ik zeker wel, al sinds mijn 12e.



Het enige vervelende is dat wij dus wel een kinderwens hebben. Beetje naief gedacht: ik stop pas met de pil wanneer ik echt kinderen wil. Nu wel wat spijt van dus, want dat duurt toch langer dan gehoopt of gedacht!Wat rot dat je nog niet menstrueert en tegelijk al een kinderwens hebt. Ik denk dat veel mensen dat doen hoor, dan pas met de pil stoppen. Niet veel mensen houden er rekening mee dat het zo lang kan duren. Echter schijnt het wel normaal te zijn, maar ik snap dat je je een beetje zorgen maakt. Loop je wel al bij de gynaecoloog?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik kom weer even buurten met een update van mijn 'stopavontuur'. Ik ben inmiddels 8 maanden gestopt. Nog steeds tevreden omdat alle bijwerkingen (humeur, hoofdpijn, libido, schimmelinfecties) nog steeds weg zijn. Ook heb ik inmiddels amper meer last van PMS, ook heel prettig. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, omdat ik daar vroeger veel last van had. Ik slik wel dagelijks een lage dosis teunisbloemolie, wat mee zou kunnen werken. Mijn cyclus ligt nog wel tussen de 26 en 32 dagen ongeveer, maar als ik berichten van voorgangers lees kan ik hier heel blij mee zijn. Ik heb nog geen kinderwens, dus ben elke maand wel opgelucht/blij dat ik weer ongesteld ben.



Toen ik iets minder dan een half jaar gestopt was kreeg ik wel ineens een acné-uitbraak op mijn kaaklijn, hals en wangen. Dit is helaas niet rustiger geworden (eerder erger), ondanks dat ik verschillende supplementen en huidverzorging (en geduld) heb geprobeerd. Ik heb vooral last van rode onderhuidse ontstekingen, best pijnlijk en hardnekkig. Ik heb het nooit zo erg gehad, ook niet voor de pil. Inmiddels heb ik ook overal rode vlekken zitten, een soort van littekens, waardoor het lijkt alsof ik er helemaal onder zit. Heel vreemd, deze vlekken had ik eerder ook nooit. Ik heb volgende week maar een afspraak gemaakt met een huidtherapeut, hopelijk kan die iets voor mij betekenen. Terug naar de pil voor mijn huid wil ik niet. Ik heb nog hoop dat dit in de toekomst beter zal worden. Ondanks dat ik al 8 maanden van de pil af ben... Pff, geduld is niet mijn sterkste kant...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar gestopt met de pil na deze 11 jaar te hebben geslikt. Reden: zat maanden aan de antibiotica. Was meteen 1e maand ongesteld en gelijk regelmatig en stabiele cyclus.

( In mijn tienerjaren was ik altijd heel heftig ongesteld, kon ook dagenlangs op bed liggen van de krampen. Nu heb ik bijna nergens last van. Ook niet meer down van de pil, geen moodswings meer of emotioneel omstabiel. Libido is hetzelfde meen ik. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven