Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
Ik zal hier weer eens updaten:

8 weken verder en nog geen verandering. De gyn heeft me van de week gebeld en progesteron voorgeschreven, die moet ik dan 10 dagen slikken en dan krijg ik een bloeding (net als de pil, alleen dan zonder oestrogenen). Dit zou mijn lichaam het zetje moeten geven om daarna zelf een cyclus op gang te brengen. Ik moet zeggen dat ik er erg sceptisch over ben of dat ook zal gebeuren, maar je weet maar nooit hoe je lichaam erop reageert. Ik ga er pas in januari mee beginnen, anders ben ik ongesteld en chagrijnig tijdens de feestdagen :P
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_W schreef op 08 december 2016 @ 10:15:

Ik zal hier weer eens updaten:

8 weken verder en nog geen verandering. De gyn heeft me van de week gebeld en progesteron voorgeschreven, die moet ik dan 10 dagen slikken en dan krijg ik een bloeding (net als de pil, alleen dan zonder oestrogenen). Dit zou mijn lichaam het zetje moeten geven om daarna zelf een cyclus op gang te brengen. Ik moet zeggen dat ik er erg sceptisch over ben of dat ook zal gebeuren, maar je weet maar nooit hoe je lichaam erop reageert. Ik ga er pas in januari mee beginnen, anders ben ik ongesteld en chagrijnig tijdens de feestdagen :P



Fijn dat je een update geeft! Ik was al benieuwd naar hoe het met jou ondertussen gaat. Wat rot dat het nog steeds niet uit zichzelf gekomen is. Ik vraag me zelf af of deze methode wel zo oké is, je lichaam moet het toch echt zelf doen en zelf in balans komen, het lijkt me dat je hormonen nu juist weer in de war komen. Maar goed, ze doen het niet voor niks, dus het zal vast wel vaak werken.

Slim dat je er pas in januari mee begint!



Zoals je misschien al hebt gelezen is het bij mij 2 maanden geleden wel op gang gekomen. Ik ben nu dus 2 keer ongesteld geworden.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Jammer voor jou dat het nog niet op gang is gekomen MISS_W ik hoop voor je dat het in januari wel zo is...





Ben nu zelf 2 keer ongesteld geworden nadat ik gestopt ben met de pil. Wel veel last gehad van mijn borsten.. ppff dat mag echt wel minder worden hoor!
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig, dit topic loopt nog! Ik was ergens op blz 4 ofzo :-)



Ik ben 31 en al 15 jaar aan de pil... ik ken mezelf eigenlijk helemaal niet zonder. Ik vind mezelf wat vlak qua emoties (behalve stress) en hoop dat ik door de stoppen wat meer van het leven ga genieten. Het rare is overigens dat ik me de afgelopen week onwijs naar voel, ik kan eigenlijk elk moment wel huilen. Normaal huil ik dus nooit. Zit nog aan de pil dus aan het stoppen ligt het niet.



Ik ben ook bang dat ik door de pil misschien niet de keuzes maak die ik zonder zou hebben gemaakt qua relaties. Misschien heel raar. Maar als ik kinderen wil zal dat toch de komende vijf jaar moeten gebeuren, en op t moment voel ik helemaal niet die drang.



Ik heb geen relatie en maar heel af en toe seks, dus dan zal het gewoon condoom zijn. Tot nog toe altijd dubbele bescherming gehad dus vind het wel heel eng! En merk dat ik ook bang ben voor m'n eigen natuurlijke cyclus, geen idee hoe die zal uitpakken. Volgens mij was ik als tiener eens in de zes weken zwaar ongesteld.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
@catnip: ik vraag me ook af of dit wel een goede methode is, juist omdat mijn cyclus juist ontregeld is geraakt van toegediende hormonen. Ik zou verwachten dat het probleem alleen maar verergerd, maar de gynaecolige zal wel weten wat ze doet. Bovendien kan het misschien geen kwaad als er in ieder geval weer eens íéts gebeurd.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
@miss_W, Ik betwijfel of die progesteron gaat helpen, eigenlijk doet dit hetzelfde als de pil, namelijk een ontrekkingsbloeding teweegbrengen, wat geen echte menstruatie is. Er zijn ook gewoon anticonceptiepillen die alleen progesteron bevatten.



@HelloFromTheOtherSide, Hier 2 weken terug tijdens de menstruatie mijn koperspiraal laten verwijderen, ik ga nu ook over op alleen condoom, wat ik ook erg spannend vind. Maargoed, ik heb al vaak ook (voor de zekerheid) condoom gebruikt ookal had ik een koperspiraal en er is er nog nooit een kapot gegaan . Ben benieuwd of mn menstruatie hetzelfde blijft of toch weer anders nu de koperspiraal weg is.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
@friction: in de anitconceptiepil die ik gebruikte zaten ook oestrogenen, die zijn verantwoordelijk voor (het uitblijven van) de eisprong als ik mij niet vergis? Die maak ik zelf iig voldoende aan. Er is dus eigenlijk geen reden waarom mijn lichaam zelf geen cyclus op gang brengt. Nou ben ik ook maar een leek natuurlijk, maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat een piek in progesteron door mijn lichaam wordt beantwoord met het extra aanmaken van oestrogenen, waardoor die eisprong dus wel weer op gang komt. Maar hoe dan ook, we wachten het af.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil me hier ook graag melden met mijn verhaal.



Ik ben 31 jaar, en heb 13 jaar de pil geslikt.



Nu bijna al een jaar gestopt, tot nu toe slechts 2 keer ongesteld geweest.

24 juli de 1e keer en daarna 3 september dat was ook meteen de laatste keer

Tussen de eerste keer zat dus 42 dagen en zit nu al op 102 dagen en nog steeds niks,



Onderzoek bij gyn heb ik al gehad, daar was gelukkig niks geks op te zien.

2e keer bloedonderzoek gehad, en daar was geen eisprong op te zien.

Heb wat te weinig hormonen in me bloed die de schilklier aanmaakt, wat de rede zou kunnen zijn.

20 januari pas een afspraak bij internist die dit gaat onderzoeken.



Al met al best een lang lopend project, voor al als je zwanger wilt worden, dan duurt echt alles te lang
Heftig babyboom, ik hoop voor je dat er snel actie in je lijf komt met een kleintje als eind resultaat.



Ben zelf nu 35 jaar en merk toch wel dat mijn klok mega tikt. Ben heel bang dat de overgang net weer bij mij te vroeg inhakt met gevolg dat ik dus geen kinderen meer kan krijgen. Stom dat ik dit in mijn hoofd haal. Nu al netjes 2 x achter elkaar ongesteld geweest dus denk dat het wel goed moet zitten. Daarnaast sinds kort een vriend weer... ja en dan condooms gebruiken of iets anders? Vind het zo lastig..aan de andere kant waarom pillen slikken als je verder gezond ben en als je hopelijk ook ik voor een kleintje wil gaan. Dan kan je weer ontpillen... lastig!!!
Alle reacties Link kopieren
Het is in ieder geval een goed teken dat je al twee keer ongesteld bent geweest Babyboom! Dat betekent toch dat er van alles in je lichaam gebeurt en je hormonen het wel doen zeg maar. Ook fijn dat er verder niks geks te zien was. Maar het is wel rot dat het nog niet regelmatig is, al helemaal wanneer je zwanger wilt worden.. Ik kan me voorstellen dat dat best heftig is. Veel succes!



Ik snap je wel hoor Zomerelfje, ik ben een heel stuk jonger maar zelfs ik was ook bang dat mijn lichaam me in de steek zou laten. Zelf gebruiken vriend en ik condooms, nouja, hij dan. Ja het is niet ideaal, maar liever dan weer een andere soort anticonceptie. Of je moet echt aan de koperspiraal gaan ofzo, maar eerlijk gezegd kan ik echt niet tegen dat idee. Verder zijn er niet echt hormoon-vrije middelen. Wel kan je, als je alleen een condoom eng vind, naast het gebruik van een condoom je cyclus goed gaan bijhouden over een tijdje. Als je het steeds regelmatig bent, kan je je eisprong en vruchtbare dagen enzo uitrekenen en dan weet je wanneer je sowieso geen seks moet hebben als je niet zwanger wilt worden.



Ik had gisteren ongesteld moeten worden, maar er is nog niks gebeurt. Ik hoop wel dat het vandaag of morgen komt, volgende week heb ik een drukke week en aan het einde van de week is het ook nog kerst. Dus laat het alsjeblieft snel komen en anders pas na de feestdagen please.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Heb nu een app waar ik alles bij hou..ook evt klachten die ik heb tijdens de menstruatie kan neerzetten. Daarin zie ik dus ook wanneer ik ovuleer. Merk zelf daarvan niks alleen paar dagen later dat ik slijmpropje verlies..( maar ja dan ben je dus al te laat om niet zwanger te worden



De koperspiraal. Ik weet het niet hoor.. lastig!!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb ook een zo'n app! Echt handig. Al is het bij mij nog niet echt betrouwbaar omdat mijn cyclus tot nu toe nog verschilt. Ik ben trouwens gisteravond ongesteld geworden, dus dat is maar 1 dag ''te laat''. Op zich best op tijd dus. De vorige keer was het 5 dagen te vroeg dus dit is wel beter.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Netjes catnip. Bij mij klopt hij vaak wel. Soms idd paar dagen te laat maar met denk ik ovuleren klopt hij wel..nu ook weer. Woensdag of donderdag geovuleerd ( is dat een woord?) En gisteren slijmtroep verloren...



Gisteren met vriend besproken hij vind condooms geen probleem. Hij zei dat hij vaker in zijn omgeving ( zijn zus oa) ook veel klachten heeft door hormonen. Dus als het niet fijn of goed is voor mij dan niet gebruiken...



En daar zit ik mij al weken druk over te maken
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Zomerelfje, tof dat je vriend dat zo zegt. Maar daarnaast, als hij condooms wel een probleem vond was dat wel heel egoïstisch geweest, want daarmee verplicht hij jou om een vorm van anticonceptie te gebruiken terwijl jij daar niet alleen verantwoordelijk voor bent. Maar gelukkig hebben de meeste mannen tegenwoordig wel door dat er steeds meer vrouwen stoppen met hormonale anticonceptie, door de vele klachten.



Ik heb best wat last, bah. Weer meer last van mijn darmen en daarnaast ook aardig wat krampen en concentratieproblemen. Niet fijn.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Je klachten zijn niet.leuk.catnip. Ik hoop voor je dat ze nu inmiddels minder.zijn. Heb ook vaak klachten van de darmen en krampen. De laatste keer viel het bij mij wel mee...
Alle reacties Link kopieren
Weer ongesteld geworden, drie dagen te laat maar dat is best keurig. Heb wel heel slecht geslapen en nu aardig wat steken in mijn buik, daarnaast meer lat van mijn darmen en hoofdpijn. Gelukkig kan ik rustig aan doen vandaag, dus dat scheelt. Op zich valt de last nu mee, maar voel me niet fit.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met jou miss_W?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Dankzij -catnip lees ik graag even mee. Ik ben nu 7 dagen en een dag gestopt. Had wel wat last van hoofdpijn, maar ook wel veel aan mijn hoofd de afgelopen week. Weet niet of er correlatie is tussen het stoppen en de hoofdpijn, dus... verder nog weinig verschil. Wel meer afscheiding...? (sorry, tmi misschien...)
Alle reacties Link kopieren
Is het 8 dagen geleden dat je de laatste pil hebt genomen of 8 dagen geleden dat je je nieuwe pil moest nemen?

Edit: Oh volgens mij dat laatste hé? Dus dan ben je wel echt al officieel meer dan een week gestopt.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week ongesteld geworden, na vier weken en een paar dagen. Eerste dag wat buikpijn en ook last van de darmen (waar komt dat door?). Veel meer bloed dan toen ik aan de pil was, maar gelukkig niet zo veel als voordat ik met de pil begon.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Verder niet echt iets gemerkt trouwens. Hoop heel hard dat m'n pigmentvlekken wegtrekken.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Last van je darmen komt waarschijnlijk door je hormonen. Er zijn veel vrouwen die als ze ongesteld zijn meer last hebben van hun darmen en bijv diarree, of juist ineens goed naar de wc kunnen terwijl ze normaal verstopt zijn.



Pigmentvlekken kunnen denk ik niet weg trekken door het stoppen met de pil, doordat dus echt aan pigment ligt. Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord, maar weet het ook niet zeker.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Hier weer een update. Van 2 jan tot 12 jan netjes mijn progesteronkuur geslikt. Binnen 7 dagen had ik een onttrekkingsbloeding moeten krijgen, maar er is tot op heden nog niks gebeurd. Dit was eigenlijk wel het laatste wat ik verwacht had. Begin maart heb ik nog een afspraak staan bij de gyn, wie weet wat er in de tussentijd nog gebeurd. Gelukkig ben ik nog lang niet toe aan kinderen, dus geen haast
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd weer. Inderdaad gelukkig geen haast, maar snap dat het je wel bezig houdt en je er toch een beetje mee zit. Dat had ik ook.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ook ik ben gestopt met de pil (niet om zwanger te worden) maar zit met wat vragen..



Na mijn stopweek ben ik "gewoon" netjes na 30 dagen ongesteld geworden, al was dit maar 2 dagen en zette het niet echt door. Ik ben daarna echter niet meer ongesteld geworden (zit nu op 50 dagen).



Voordat ik aan de pil ging (op mijn 18e) was ik altijd super regelmatig, je kon de klok er echt op vooruit zetten. Nou ben ik inmiddels 7 jaar ouder, en ik weet dat het in sommige gevallen lang kan duren voordat het weer "normaal" is. Maar wanneer ga je nou naar de huisarts? Als je na een half jaar nog niet ongesteld bent? Een jaar?



Ik heb (nog) geen wens om nu zwanger te worden, dus wat dat betreft geen "haast", maar ben toch altijd bang dat er iets mis is oid..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven