Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Nou.. eh.ben blij voor catnip dat vanzelf weer ia gekomen...maar de buikpijn....ai
Alle reacties Link kopieren
Hier weer even een update. Ik ben gisteren weer bij de gynaecologe geweest, zij vond het ook erg raar dat ik na de Duphaston (progesteron) kuur geen bloeding had gehad. Ze heeft opnieuw mijn baarmoeder bekeken en het slijmvlies was ook niet verdikt, wat overeenkwam met mijn verhaal. Aangezien er aan mijn laatste bloedspiegels niks afwijkends te zien was, snapte ze ook niet zo goed wat nou het probleem is. Ze was verder ook wel terughoudend met ovulatie-stimulerende middelen, omdat ik geen actieve kinderwens heb en die middelen in verband worden gebracht met een verhoogde kans op eierstokkanker. Dus als het niet nodig is, dan liever niet. Wel wilde ze nog eens bloed laten prikken, mogelijk zijn de bloedspiegels nu toch weer zodanig veranderd dat het het uitblijven van de bloeding na de kuur verklaard. Als de bloedspiegels goed zijn, wil ze het verder laten rusten.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Moeilijk hoor Miss W. Zo jammer dat het lichaam.niet zelf aan kan geven joh dit en dit is er aan de hand. Nu weet je eigenlijk nog niks. Hoe ben je er zelf nu onder?



As zondag mag ik weer ongesteld worden. Normaal gesproken heb ik dagen ervoor voor roze/rood/bruin slijm verlies. Nu niet. Vroeger had ik dit ook nooit maar de laatste maanden wel..nu zit toch weer wat de angst erin stel je voor dat het wegblijft. Haat die gedachten in mijn hoofd. Maar ja ben mij eigen vast weer gek aan het denken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met de keuze van de gynaecologe. Wil zelf eigenlijk wel weten wat er nou precies aan de hand is, maar heb er toch nog vertrouwen in dat het vanzelf wel weer een keer komt. Gelukkig kan ik nu rustig afwachten, want als ik was gestopt met de pil om zwanger te worden, was ik nu waarschijnlijk helemaal gek geworden :P



@Zomerelfje, misschien is het elke keer nog wat oud bloed wat je met dat slijm verliest en dit keer niet? Komt vast goed!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
@missW. Scheeld dat je idd nu nog geen active kinderwens heb. Anders zouden denk ik je hersenen idd overuren maken. Maar dan nog....



De kans is idd dat het oud bloed is geweest. Is gekomen nadat ik 2 jaar geleden heel veel.blaasontstekingen heb gehad en schimmelweginfectie. Alleen met gebruik van de pil had ik het niet. Word wel steeds minder vooraf wat rood roze bruin verlies voor dat ik begin zeg maar. Misschien uitwerking van de horomonen?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een update geeft miss_W! Wel rot dat er nog steeds geen duidelijkheid is, het lichaam kan zo raar werken.. Ik ben het ook wel eens met wat je gynaecoloog en (jijzelf) zegt, die ovulatie-stimulerende middelen zijn vaak ook niet zo goed. Het is beter als je lichaam het zelf gaat doen, maarjah, hoe lang dat gaat duren? In ieder geval fijn dat ze niks ernstigs kunnen vinden, dan moet je maar gewoon denken dat je lichaam een reden heeft om nog niet ongesteld te zijn en probeer er maar van te genieten.



Zomerelfje, elke keer kan weer anders zijn hé. En zelfs als je het nog even niet wordt, dan wordt je het misschien pas later. Ik werd het de vorige keer ook pas 10 dagen later. Ik schoot ook in de stress, maar is echt niet nodig haha.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Nou stress zit goed in mijn lijf. Nu 2 dagen te laat maar wel genoeg verschijnselen dat het er aan zit te komen. Soms wat gekleurde afscheiding. Darmen zijn inmiddels ook compleet leeg... qua vocht ook...wow wat moest ik gisteren vaak naar de wc . Handig als je een avond en slaapdienst moet draaien.. maar goed ik ga er gewoon vanuit dat het een deze dagen gewoon netjes komt.. is namelijk gewoon welkom
Uiteindelijk 3 dagen te laat en loop nu leeg... maar deze ronde minder pijnlijke borsten!! Zou het einde in zich zijn van het ontpillen?!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het toch gekomen is Zomerelfje! Veel sterkte in ieder geval. Hopelijk valt het een beetje mee.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het toch gekomen is Zomerelfje, is het stressen ervoor toch onnodig geweest ;) Had je eerst wel veel last van pijnlijke borsten?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ja joh..stress om niks..... leerpuntje haha



Ja heel erg zeer deden ze. voelde strak aan, heel gevoelig soms tintelingen naar tepel, als ik mijn bh uit deed deed gewoon zeer..er op liggen ging niet. Verschrikkelijk gewoon. Ze zijn in de laatste jaren wel groter geworden..misschien dat het door door komt?!



Deze keer bijna geen buikpijn. Fijn dus.. in hoeverre het fijn kan zijn natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn!
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen week weer bij de gynaecologe geweest om mijn bloeduitslag te bespreken, die was wederom goed. Zij kon ook niet bedenken wat nu het probleem precies is. Oftewel, ik ben weer terug bij het begin. Wel adviseerde ze om vier keer per jaar een bloeding te hebben, om zo de baarmoeder gezond te houden, dat kon door aan de pil te gaan of een enkele pilstrip te nemen vier keer per jaar. Óf een spiraal te laten zetten, maar dat laatste zie ik niet zitten en de pil wilde ik juist niet meer aan. Vond het ook vreemd dat ze hier nu ineens over begon. Dus ik wacht het nog maar weer af. Over twee maanden belt ze weer. Waarschijnlijk zal het erop neerkomen dat ik pas weer aanklop als ik een actieve kinderwens heb. Baal wel van de situatie zo, maar wil het liefst dat het zich op natuurlijke wijze herstelt en als ik daarvoor nog meer geduld moet hebben, so be it.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat alles goed zit miss_W, maar ook weer niet want nu ben je nog geen steek verder. Ik vind het een erg raar advies van haar, volgend mij valt er niks gezond te houden aan je baarmoeder wanneer er niks in je lichaam gebeurt? Het is niet alsof dat bloed eruit moet, want het wordt niet eens aangemaakt. Ik zou dat zelf eerst nog ergens anders navragen als ik jou was, vooral omdat je zelf ook niet aan de pil wil.



Ik snap dat je het op een natuurlijke wijze wilt, misschien zou je ook eens kunnen kijken naar alternatieve geneeskunde? Weet niet in hoeverre je daar in thuis bent, maar dingen zoals acupunctuur horen ook je lichaam in balans te brengen enzo.



Ik ben vrijdag weer ongesteld geworden, maar één dag te laat. Ik heb echter helemaal niet veel buikpijn gehad, maar een beetje een onderbuik gevoel en soms iets meer. Wel wat meer hoofdpijn. Daarnaast gisteren enorm veel last van mijn darmen (diarree) en daarnaast heel chaggie. Maargoed, bijna geen buikpijn dus! Zo apart, vraag me af hoe dat dan ineens weer komt. Wel erg fijn.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Pfoe, na het lezen van een aantal berichten in dit forum en zo nu en dan eens een artikeltje of een forumpost over stoppen met de pil, begin ik nu ook te twijfelen...



Ik ben 26 jaar en nu 10 jaar aan de pil. Ik gebruik hem eigenlijk alleen maar omdat ik dan de zekerheid heb van wanneer ik ongesteld word (of een bloeding heb, of hoe je het maar wilt noemen). En omdat ik het dan een keertje kan overslaan, ik slik altijd twee strips achter elkaar. Vroeger nooit echte problemen gehad met de menstruatie (normale duur, geen extreme pijn, vrij regelmatig), maar vind het altijd fijn als ik precies weet waar ik aan toe ben... En nu kan ik het plannen. Ben nog nooit ongesteld geweest op vakantie, heerlijk!



De reden dat ik nu twijfel over het stoppen is dat ik echt een extreem laag libido heb, het is echt om te huilen tegenwoordig. Nou lees ik in diverse artikelen dat de pil geen invloed heeft op je libido, maar op dit forum lees ik dan weer hele andere ervaringen. Maar, aan de andere kant, mijn vriend en ik zijn 5 jaar samen, maar in het begin had ik wel gewoon een hoog libido. We hebben het wel eens 3 keer op een dag gedaan Maar ja, toen ging ik naar school, zo nu en dan les en natuurlijk huiswerk, maar verder weinig verplichtingen. Nu werk ik 4-5 dagen per week en ben ik voor m'n gevoel vaak moe (al slaap ik meestal wel minimaal 7 uur per nacht). Ook bij een eerdere lange relatie (tijdens het studeren) had ik op een gegeven moment veel minder zin. Dus ik vraag me af in hoeverre de pil daadwerkelijk effect op m'n libido heeft.



Slik morgen m'n laatste pil voor de stopweek, twijfel nu dus heel erg of ik volgende week gewoon automatisch door moet gaan of niet. Kan natuurlijk ook gewoon uitproberen hoe het zonder pil is en als het niks is, later toch weer verder gaan (heb net weer een nieuwe voorraad pillen ingeslagen...), maar ik wil ook niet m'n hele hormoonhuishouding in de war brengen.



Iemand tips/adviezen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi mms,



De pil heeft wel degelijk invloed op je libido, kan zowel positief als negatief zijn. Het is en blijven hormonen, die nou eenmaal altijd wel wat invloed op je libido hebben. Daarnaast denk ik dat het ook ligt aan dat jij en je vriend al wat langer samen zijn, in het begin ben je helemaal verliefd en gieren de hormonen door je lijf. Nu is het minder spannend dus heb je vaak ook wat minder zin. En zoals je al zegt, je werkt veel en bent waarschijnlijk vermoeid. Verder weet ik niet hoe lekker je in je vel zit, maar het zijn allemaal factoren.



Ik heb de pil 6 jaar geslikt en in het begin van mijn relatie had ik ook veel zin, daarna niet meer en verschillende factoren hadden daar invloed op. Maar de pil was er ook één van, al slikte ik die al jaren. Toen ik stopte kreeg ik weer meer zin en makkelijker zin. Nog steeds niet elke dag, maar tenminste ook niet nog maar één keer per maand.



Ik zie maar zo, je kan het altijd proberen. Vooral als je verder geen andere klachten hebt waardoor je aan de pil zit. Er wordt meestal aangeraden om drie maanden te stoppen en als je wilt beginnen, dat dus na die 3 maanden te doen. Dan heeft je eigen cyclus het vaak al een beetje overgenomen en maak je niet al te veel in de war. Dat niet weten wanneer je het kan verwachten stukje is heel irritant, maar sommige mensen hun cyclus komt heel snel weer op gang of ze kunnen het heel goed aanvoelen. En wellicht dat het een positieve invloed heeft op je libido, dat weet je dan tenminste zeker.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
@catnip, fijn dat je geen buikpijn had!



Ik vond het idd ook een raar advies van de gyn, het leek net of ze maar amper mn dossier had doorgelezen voordat ik op consult kwam. Ik weet ook niet of ik nu nog verder moet zoeken, bijv. eventueel second opinion, maar weet niet zo goed of ik het dat waard vind, aangezien ik er verder geen last van heb (alleen maar baat :p) . Maar alternatieve geneeswijzen zie ik iig niet zitten.



@mms, je zou het idd kunnen proberen, ieder lichaam is anders en de een reageert er heftiger op dan de ander. Misschien wordt jouw hormoonhuishouding helemaal niet zo in de war geschopt? Merkte je bijvoorbeeld veel verandering toen je begon met de pil?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
@miss- W

Balen dat je eigenlijk nog niet verder ben gekomen dan het begin. Ik weet niet bij welk zhuis je loopt, maar in maasstad Rotterdam hebben ze een poli voor menstruatie klachten enz. Misschien is dat iets voor je? 2de mening kan vaak geen kwaad denk ik.



@mms

Het is altijd fijn als je weet wanneer je gaat menstrueren je het kan uitstellen enz. Mijn libo is erg wisselend. Toen ik net gestopt was schoot hij omhoog, nu is hij weer zoals altijd laag. ( heb ook veel stress dus daar kan het ook aan liggen) het is bij iedereen heel verschillend hoe je reageert als je stopt met de pil... enige manier is om dit zelf te ervaren.



Mijn reden om te stoppen was dat ik toen geen vriend had, ik heel erg bang ben om een embolie te krijgen( moeder is daardoor overleden..) mijn menstruatie werd heel weinig) 2 keer gestopt met de pil omdat ik merkte dat mijn lijf horomonen niet fijn vond. Werd depri, minder vrolijk, opgezette buik vlak voor de menstruatie, vocht vast houden enz. Als je even zonder hormonen ben weet je wat echt je lijf is en wat niet.

Wilde graag mijzelf weer zijn!!



Succes met je keuze!
Bedankt voor de reacties Gisteren de laatste pil van de strip genomen (foutje in de vorige post), dus heb nu een week om definitief een keuze te maken.



Maar eigenlijk ben ik er wel uit. Dan maar niet weten wanneer ik ongesteld word, maar ik had vroeger volgens mij wel een redelijk regelmatige cyclus, dus het wordt alsnog wel redelijk voorspelbaar. Alleen jammer dat ik dan wel eens op vakantie ongesteld zou kunnen worden, maar goed, dan is dat maar zo.



@miss_W ik heb echt geen idee hoe ik voor de pil was! Het is echt al zó lang geleden... Misschien word ik wel een heel ander persoon zonder pil... Lees veel over emoties die heftiger worden (zowel positief als negatief), ben nu ook vrij vlak wat dat betreft, dus ben benieuwd.



Ben ook heel erg benieuwd of ik er wat slanker van word. Tot ongeveer een jaar nadat ik begonnen was, was ik echt heel slank. Daarna altijd last gehad van net iets te veel vet op het lijf. Nu ik veel sport en gezond eet is het wel beter, maar ben altijd nét niet tevreden...
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Ik zie dat de openingspost al van lang geleden is, maar toch.... mag ik aanhaken?



Ik ben 43 jaar, getrouwd en heb twee kids en nog altijd aan de pil. En opeens was ik daar klaar mee. Want mijn libido is laag, af en toe heb ik zomaar doorbraak bloedingen, na 25 jaar de pil geslikt te hebben is het wel welletjes enz enz. En omdat ik vind dat manlief zich wel kan laten steriliseren.



Vandaag is mijn eerste pilloze dag, na de stopweek. En ik ben echt benieuwd! Na 25 jaar weet ik eigenlijk niet meer of ik zonder pil anders was dan met......



Kunnen jullie in ´t kort zeggen wat het met je deed, stoppen met de pil na langdurig gebruik?
Heb geen 25 jaar aan de pil gezeten, maar wel ongeveer 13 jaar.



Ik voelde mij weer opboeien..minder depri en alles koste minder moeite. Voelde mij meer aantrekkelijker. Is is dit later weer minder geworden. Had minder last van een opgezette buik,en hield minder vocht vast.



wat iedereen ervaart is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Elf. Tuurlijk zal het bij iedereen anders zijn. Maar ben wel benieuwd wat me te wachten kán staan en daarnaast..... vind ik het ook wel spannend. Dus fijn om ergens mijn ei kwijt te kunnen .
Alle reacties Link kopieren
Wat mijn ervaringen waren toen ik stopte: Een paar kg minder (waarschijnlijk vocht), minder depri, meer energie, meer "mezelf", wel weer meer last van onzuivere huid. Qua libido merkte ik niet veel verschil. Wat betreft buikpijnen of heftigere menstruaties kan ik nog niks zeggen, omdat ik nu na 1,5 jaar stoppen nog geen cyclus heb.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Dank je, miss. Ik hoop op hetzelfde haha.



Toen ik graag zwanger wilde worden na 10 jr pilgebruik, duurde het 2,5 jr!

Kinderwens was niet heel sterk, dus ben niet naar ha of gyn geweest. Was niet in paniek : gewoon afgewacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven