Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken: wanneer lukte het?

16-02-2014 01:45 98 berichten
Goed. Ik kan niet slapen dus maar dit topic openen want ik loop erover te piekeren.



Ik rook (nu een jaar of 10). Niet heel weinig (pakje per dag). En ik wil er vanaf. Ondertussen 4 serieuze stoppogingen achter de rug, en een stuk of 400 niet zo serieuze.



En toch trap ik er elke keer weer in na een paar maanden. En ik weet best dat het een kwestie is van gewoon niet meer roken en een grote meid zijn. Maar ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt dus ik vroeg me af wanneer het de succesvolle niet-meer-rokers WEL gelukt is!



Hebben jullie hulpmiddelen gebruikt? Afgebouwd? (geloof ik niet zo in eigenlijk) Medicijnen zoals champix gebruikt?



Kortom: wanneer lukte het jou WEL en waarin was die poging anders dan eerdere pogingen?
Alle reacties Link kopieren
Vannacht m'n laatste gerookt. Bij mij werkt cold turkey het beste. 2 jaar geleden weer begonnen na 10 jaar gestopt te zijn. Scheidingsstress...

Ik hou me een datum voor dat ik stop, zak een keer door (met kater is roken echt niet lekker) en zo kom ik de 1e dag door. 1e week is zwaar en dan gaat het steeds beter. In hulpmiddelen geloof ik niet zo... In je mindset wel... Succes
Love the life you live
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in augustus 2013 in een keer gestopt.

Omdat ik er ineens zelf achterstond, was er klaar mee!



Nu nog steeds gestopt.

Ben inmiddels 15 weken zwanger misschien hou ik het daarom zo goed vol.



TO succes ermee!

Het is vooral in het begin doorbijten.
Ja dat het in het begin doorbijten is weet ik Nu nog ook echt langer dan 3 maanden volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad lastig.



Ik heb ook een stoppen met roken boek gelezen.



Punt is dat je na een bepaalde tijd het roken gaat idealiseren. Maar goed voor ogen moet houden waarom juist niet te roken.
Alle reacties Link kopieren
Oh ... Niet moet gaan idealiseren.

Denk dat ik nu moe genoeg ben om te slapen.



Slaap lekker voor straks!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

hier ben ik 2 jaar geleden met champix gestopt via de huisarts op recept gekregen heb het wel korter geslikt als eigenlijk zou moeten maar als je er zelf helemaal achter staat en er op deze manier mee wil stoppen ga gewoon naar de huisarts en als je na 2 maanden champix gestopt bent met roken voelt dat zo lekker
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Ik ben 4 jaar geleden gestopt met acupunctuur en ervoor het boek gelezen " de opluchting " van jan geurtz. ben zo blij dat ik daar vanaf ben.
Alle reacties Link kopieren
Door bewustwording hoe ongezond het is (verlies geliefd familielid aan longkanker na heel veel roken) en door zwangerschap gestopt en niet weer begonnen. Nu al 11 jaar gestopt.



Mij hielp het bij stop pogingen (waar ik nooit veel moeite mee heb gehad) altijd om ineens te stoppen en niet een sigaret want dan blijf je de hele dag bezig waneer je die ene sigaret dan mag.



Na even ga je je heerlijk sportief voelen en neerkijken op rokers dat helpt :-) :-D
10 jaar was het begin dit jaar.

In Oktober 2003 heb ik tegen mezelf gezegd ik stop op 1 jan.

Samen met mijn dochter en man, man is toen weer begonnen maar nu ook alweer 8 jaar gestopt.

De eerste weken en maanden is het niet makkelijk maar het wordt wel steeds makkelijker.Je moet geduld hebben met jezelf niets in huis hebben waar je op terug kan vallen als het om sigaretten gaat.

Verder kan ik je alleen veel succes wensen en hopen dat het hoe dan ook lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n 3 jaar geleden gestopt met Champix. Mijn vriend een half jaar later ook. Allebei nooit meer gerookt ( en wij rookten ook al meer dan tien jaar een pakje per dag)! Succes:)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies meer hoe lang geleden, een jaar of 12. Ik had meer dan 10 jaar rond de pakje per dag gerookt. Ik was er klaar mee, vond het vies ruiken en ik hoeste me suf. Heb na een half jaar nog 1 sigaret geprobeerd. Ik werd na 1 trekje ziek, heb alles weggegooid en er nooit meer naar getaald! Echt, je mindset is alles. Succes!!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met behulp van Zyban (misschien de voorloper van Champix?) na diverse stoppogingen met cold turkey, 2x Allan Carr en 2x laseren. Dat is nu 14 jaar geleden en vanaf dag 1 heb ik er helemaal geen moeite mee gehad.
Ik ben 14 jaar geleden gestopt, nadat ik zo'n 15 jaar veel gerookt had.

Al een paar jaar eerder had ik tegen mezelf gezegd dat ik zou gaan stoppen, maar ook dat ik er geen datum op zou plakken want het juiste moment zou zich vanzelf aandienen.

Dat is ook gebeurd, ongeveer 2 jaar nadat ik dat besluit had genomen. Ik heb toen een soort accupunctuur behandeling gehad, maar ik denk dat dat vooral mentaal steun gaf. Daarna mijn laatste pakje shag opgerookt en gestopt.



Een aantal jaren later in een aanloop naar een burn out heb ik wel weer een korte periode gerookt. Maar nu alweer jaren niet meer en ik ben er nog elke dag blij om.
Vertelde je niet in een ander topic dat je (in de toekomst) een kinderwens had? Dat vond ik de beste motivatie: zorgen dat alle troep mijn lichaam uit was, vér voordat dr een kind in kwam zitten.



Ben gewoon cold turkey gestopt, zonder problemen, nooit meer een sigaret aangeraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik rookte 10+ jaar en heb toen besloten te stoppen. Toen ik eigenlijk mezelf duidelijk had gemaakt dat weer roken geen optie was, was het eigenlijk best 'makkelijk'. Ik ben het wel eens met: mindset is alles.



En een goede voorbereiding. En koppigheid, ook handig.....
Alle reacties Link kopieren
Na tig pogingen had ik maar besloten dat ik niet eens meer ging proberen om te stoppen, ik kon het blijkbaar niet.



Het lukte pas toen ik ineens pijn op de borst kreeg en benauwd werd. Paniek, ik dacht serieus dat ik een hartaanval had. Ik heb toen in een paar dagen afgebouwd en wist binnen een paar dagen al dat dit echt definitief was. Inmiddels ben ik bijna twee jaar gestopt (benauwdheid is er nog steeds, dus wat dat betreft heeft het niet geholpen) en ik kan me niet voorstellen dat ik ooit gerookt heb.



Maar ja, het lukte dus pas toen ik echt dacht dat ik dood ging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 2 januari gestopt.



De reden dat ik stopte is dat ik het eigenlijk al heel lang wilde.

Wat de doorslag gaf is dat ik het afgelopen half jaar werkloos was en 6x per week sportte. Daardoor leek het roken nog veel ongezonder dan het al was, dus uiteindelijk heb ik 'mindset' gedaan dat ik op 2 januari zou gaan stoppen en ben ik daar naartoe gaan leven.



Als hulpmiddel heb ik Niquitin zuigtabletjes gebruikt.

Voorheen ben ik ooit succesvol met de nicotinepleisters gestopt, maar omdat ik nu zoveel sport wilde ik niet met die pleisters op mijn arm gaan lopen. Dus de zuigtabletjes. Ik moet zeggen dat ik daarmee sneller aan het afbouwen ben dan met die pleisters destijds.



En ik moet ook zeggen, het gaat me dit keer eigenlijk wel heel makkelijk af. Ik mis het alleen 's avonds na het eten bij de koffie. Het enige 'vaste' momentje dat een beetje moeilijk blijft.



Ik begon met 10 zuigtabletjes per dag (1,5 mg per pilletje, ik rookte een pakje Marlboro light per dag) en zit nu op 2 zuigtabletjes. Die neem ik alleen nog 's avonds. Maar volgens mij kan ik die net zo goed laten vervallen, want overdag taal ik er niet naar, dus eigenlijk is er al geen sprake meer van nicotinebehoefte volgens mij.



Oftewel: voor mij lukte het doordat ik heel gezond ben gaan leven (voeding en sporten). Daardoor hoorde het roken er gewoon écht niet meer bij.



Daarnaast waren mijn opa en moeder stevige rokers en die zijn beiden maar 56 jaar geworden. Ik wil ouder worden dan dat.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik ook al een half jaar Champix liggen.

Maar ik durfde daar niet aan te beginnen omdat ik van die vervelende bijwerkingen hoorde (paranoia, slecht slapen, erg dromen).
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in oktober gestopt zodra ik mijn eerste electronische sigaret 'opstak'. Sindsdien geen traditionele sigaret meer gerookt en nooit meer de behoefte gehad. Sterker nog, als mijn merk e-sigaret er niet meer zou zijn (anderen vind ik vies) zou ik echt never nooit die ranzige gewone sigaretten nemen.



Maar goed, ik rook dus eigenlijk nog wel
Dankzij een forum (www.ikstop.nl/forum)



Datum geprikt, de avond ervoor heel veel gerookt en gedronken, zodat ik me op de ochtend van mijn eerste stopdag een brakke asbak voelde. Cold turkey, zonder fysieke hulpmiddelen. Maar zonder dat forum had ik het nooit gered. Nu bijna zes jaar ex-roker. En ik zat op een pakje blauwe Gauloises per dag.



Voor mij belangrijke criteria:

- Het echt willen (motivatie moet uit jezelf komen).

- Jezelf beloven nooit meer één sigaret te roken (die ene bestaat niet).

- Stoppen met roken op dat moment als hoofddoel in mijn leven stellen (ik nam het bloedserieus).

- Goed voor je lijf zorgen: sporten, gezond eten, op tijd naar bed... Dat zorgde ervoor dat ik me superfit voelde (en daardoor het effect van niet meer roken sterker ervaarde).

- Een lijst bijhouden met alle voordelen van niet meer roken en daarnaar kijken als je het moeilijk hebt (het zijn er veel meer dan je in eerste instantie denkt).

- Trek in een sigaret uitzitten. Het zijn golven en ze ebben weg.



En ja, ik zat in die eerste dagen, weken en maanden dus héél veel op dat forum. Dat heeft mij er doorheen getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee jaar geleden met acupunctuur, had daarbij wel t boek van allan carr gelezen en was al n paar maanden naar t stopmoment toe aan t leven zeg maar. Op n paar lastige momenten (op een hand te tellen) was t eigenlijk echt heel goed te doen!! Heb vanaf moment dat ik mn laatste sigaret uitmaakte de overtuiging gehad (en nog steeds) dat roken GEEN optie is! De acupuntuur gaf mij net die ondersteuning die ik nodig had! Suc6!
Alle reacties Link kopieren
quote:pocketsize schreef op 16 februari 2014 @ 08:51:

Vertelde je niet in een ander topic dat je (in de toekomst) een kinderwens had? Dat vond ik de beste motivatie: zorgen dat alle troep mijn lichaam uit was, vér voordat dr een kind in kwam zitten.



Ben gewoon cold turkey gestopt, zonder problemen, nooit meer een sigaret aangeraakt.



Tja, dat heb ik ook altijd gezegd: "Als ik zwanger ben stop ik, want dan is mijn lijf niet meer alleen van mij". Ik werd alleen nooit zwanger



Ik denk dat de beste motivatie is dat je het zelf moet willen. Je moet helemaal klaar zijn met het roken. Je vies en/of ongezond voelen, je moet 't vinden stinken, je moet 't te duur vinden (want het is inmiddels ook belachelijk duur) en je moet voor jezelf de overtuiging hebben dat het beter is voor jezelf.



Schrijf anders die dingen allemaal op en hang het desnoods ergens op, zodat je het kunt nalezen als je een moeilijk moment hebt.



O, en hang er dan een leeg blaadje naast. Dat zijn dan de voordelen van roken
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik ken meerdere mensen in mijn directe omgeving die dmv laser zijn gestopt een aantal jaar geleden. Het waren zware rokers en ze hebben na de behandeling geen sigaret meer aangeraakt en er ook totaal geen behoefte meer aan gehad.



Toen zij het deden werd het nog deels vergoed ook. Hoe dat nu zit weet ik niet
quote:Miss.Innuendo schreef op 16 februari 2014 @ 09:55:

[...]





Tja, dat heb ik ook altijd gezegd: "Als ik zwanger ben stop ik, want dan is mijn lijf niet meer alleen van mij". Ik werd alleen nooit zwanger







Ik stopte twee jaar voordat ik concreet met zwanger-worden bezig ging, dus de factor van het al-dan-niet zwanger worden speelde bij mij niet. Ik vond het trouwens ook vies, en wilde ook stoppen, maar neem aan dat TO dat ook vindt nav haar opeingspost. Het mogelijk-ben-ik-straks-zwanger argument was voor mij de motivatie om het vol te houden.



Kut trouwens, of in ieder geval dat denk ik, dat je nooit zwanger werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven