Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken: wanneer lukte het?

16-02-2014 01:45 98 berichten
Goed. Ik kan niet slapen dus maar dit topic openen want ik loop erover te piekeren.



Ik rook (nu een jaar of 10). Niet heel weinig (pakje per dag). En ik wil er vanaf. Ondertussen 4 serieuze stoppogingen achter de rug, en een stuk of 400 niet zo serieuze.



En toch trap ik er elke keer weer in na een paar maanden. En ik weet best dat het een kwestie is van gewoon niet meer roken en een grote meid zijn. Maar ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt dus ik vroeg me af wanneer het de succesvolle niet-meer-rokers WEL gelukt is!



Hebben jullie hulpmiddelen gebruikt? Afgebouwd? (geloof ik niet zo in eigenlijk) Medicijnen zoals champix gebruikt?



Kortom: wanneer lukte het jou WEL en waarin was die poging anders dan eerdere pogingen?
Toen ik besloot dat ik niet meer wilde roken. Ik wilde niet meer. Ik was mezelf te belangrijk gaan vinden om ooit nog te roken.
Tja, ik zit nu een week aan de e-smoker. Het is natuurlijk geen echt stoppen maar tóch ben ik trots dat ik al een hele week geen sigaretten heb gerookt. Dat zijn 140 sigaretten, my god.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heeft geholpen, is niet "voorgoed" te stoppen. Voorgoed duurt veel te lang. Zo lang, dat je je zielig gaat voelen en dus wel een sigaretje als troost mag. Nee, ik probeerde elke dag om die dag niet te roken. Morgen, en de dagen daarna, dan zag ik wel weer: als ik maar vandaag niet rookte. Dat was een overzichtelijk doel. Dat kon ik: een dag lang niet roken.

En langzaam regen de vandagen zich aan elkaar, en zo rook ik nu al acht jaar niet meer.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Storahunter welke e-smoker heb je? Ik hoor van meer mensen positieve verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Nu ruim anderhalf jaar geleden gestopt met roken.

Om de goede volgorde aan te geven. Ik rookte al niet meer binnen dat is denk ik een voordeel geweest. Zie me nog in de avond laat in de regen met een sigaret naar het schuurtje sprinten om snel nog te roken voor bedtijd.

En toen in september moesten we op een verjaardag en ik had geen sigaretten meer en had zo geen zin om eerst weer langs een pomp te gaan om sigaretten te halen dat ik het niet heb gedaan. Sinds die tijd niet meer gerookt. Volgens mij ging dat direct heel goed. (volgens dochter was ik de eerste weken best heel chagrijnig)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij lukte het toen ik het financieel minder kreeg Niet dat ik ooit veel heb gerookt, ben nooit echt zo'n dagelijkse roker geweest, meer een stressroker. Ik kon makkelijk een week niet roken, maar vroeg of laat kocht ik toch weer een pakje. Nu denk ik: voor dat geld kan ik ook een leuk tijdschrift kopen, of een leuk armbandje o.i.d.

Wat bij mij ook wel een motivatie is om niet meer te roken: mijn hele familie rookt, en veel ook. En als ik zie hoe ongezond veel familieleden zijn dan denk ik vooral: zo wil ik niet worden. Ik wil dat mijn huid en gebit een beetje mooi blijven en me ook gewoon fit voelen, conditie hebben etc.

Nu ik al maanden niet meer heb gerookt begin ik ook echt te walgen van rookgeuren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik het heb gedaan:



1. Besluiten dat het genoeg is geweest met roken.

2. Me informeren en verdiepen in wat een rookverslaving precies is. Voorbeeld. Zodat ik wist wat ik precies zou gaan mee maken en waar ik tegen aan zou lopen. Dat gezeur met "het zit alleen maar tussen je oren", daar kan ik niets mee, of "het is mij gelukt dus kan jij het ook" of "gewoon niet meer doen". Een rookverslaving is wel degelijk pittige shit, waar een biologisch een een mentaal component in zit. Als je niet weet waar tegen je vecht, hoe kun je dan vechten?!

3. Een datum vaststellen. Voor mij was dat het najaar, wanneer roken toch minder leuk wordt omdat je buiten moet roken

4. Champix halen bij de huisarts. Twee redenen:

Een. Omdat ik in een keer goed wilde stoppen. Bij mijn onderzoek naar stoppen met roken las ik namelijk ook dat de stress van eerdere mislukte stoppogingen een extra trigger is om weer te gaan roken. Het slagingspercentage van cold turky is maar 10%, dus ik zag het nut er niet van in om te kijken of ik bij de gelukkige 10% zou horen.

Twee omdat ik inschatte dat mijn biologisch component zeer groot was.

5. Daadwerkelijk stoppen met roken.



En dan

6. Zoek ondersteuning: de huisarts, een app die bijhoud hoe lang je gestopt bent, hoeveel geld je hebt bespaard en hoe je gezondheid vooruit gaat. Wat ik hier al eerder las, ook voor mij heeft het ikstop forum veel gedaan.

7. Leef naar je mijlpalen toe, na 3 maanden is de kans op terugval gehalveerd. Als je het een jaar volhoudt, dan is de kans dat je terugvalt nog maar 10%.

8. Calculeer in de de eerste 3 maanden kut zijn.

9. Beslis van te voren dat een terugval niet betekent dat de poging mislukt is, maar dat je een terugval hebt gehad. Geen enkele reden om te stoppen met niet meer roken.



Ik ben nu twee jaar gestopt. De eerste drie maanden waren niet leuk. Het eerste jaar was lastig, maar werd steeds minder. En nu vergeet ik vaak dat ik gerookt heb.
quote:matroesjka_ schreef op 16 februari 2014 @ 11:38:

Storahunter welke e-smoker heb je? Ik hoor van meer mensen positieve verhalen.



Een eGo-c van Joytech.

Het is heel anders dan een sigaret roken maar het lukt me wel.

Terwijl ik ook echt een hardcore roker ben/was met tig duizend stoppogingen.
Mariejan, volgens mij haal je wat percentages doorelkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 16 februari 2014 @ 12:21:

Mariejan, volgens mij haal je wat percentages doorelkaar.Welke dan?
Alle reacties Link kopieren
Mij lukte het dmv de mini zuigtabletjes van 1 van de bekende stopmerken. Gewoon nemen wanneer ik dacht, ik zou wel een sigaret willen. Die later vervangen door smintjes oid.





Daarna heb ik nooit gezegd dat ik zou stoppen of volhouden in eerste instantie en rookte wel op vakantie of heel, heel, heel soms op een feestje. Tot ik na een half jaar niet roken weer eens een sigaret in mijn handen kreeg. Na 1 trekje werd ik zo misselijk, de gezelligheid was meteen gedaan. Zo zonde, maakte duidelijk dat ik dit nooit meer zou doen! En dat klopt! Zou niet weten hoelang geleden 2 of 3 jaar?!
quote:Mariejan schreef op 16 februari 2014 @ 12:24:

[...]





Welke dan?



Slagingspercentage cold turkey máár 90%? Da's toch haske veel?



En na 1 jaar nog "maar" 90% kans op terugval?



Mss is het precies omgekeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 16 februari 2014 @ 12:33:

[...]





Slagingspercentage cold turkey máár 90%? Da's toch haske veel?



En na 1 jaar nog "maar" 90% kans op terugval?



Mss is het precies omgekeerd?Hahaha, je hebt gelijk. Ik ga ze omdraaien. Las er ook de tweede keer overheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds begin december gestopt, gewoon in 1 keer.



Eerste paar dagen even doorbijten maar ben zo blij dat ik er vanaf ben:) ik hou flink wat geld over, kleren stinken niet meer, minder snel benauwd enz..



Vind het overigens nog steeds niet erg stinken:p maar dat komt nog wel denk ik.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Als ik weer zin krijg om te roken, hoef ik er alleen maar aan te denken hoe k*t het is om weer te moeten stoppen, hoe gedeprimeerd ik de eerste dagen na het stoppen was. Dan begin ik maar liever niet weer! Er komt namelijk altijd wéér een punt dat je wéér wilt stoppen en dan moet je weer helemaal van voren af aan beginnen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige (ex)roker die een e-smoker ziet als gewoon roken?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb ook het idee dat e-smoken een gezondere variant van nog steeds gewoon roken is....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk per ongeluk gestopt na 15 jaar lang een groot pakje peuken per dag gerookt te hebben!

Was vorig jaar nieuwsgierig om een e-sig te proberen dus heb zo'n wegwerp ding gekocht. Beviel zo goed dat ik twee dagen daarna, na flink wat research gedaan te hebben, een goede oplaadbare damper heb aangeschaft en ben in 1 dag gestopt m roken.

En heb 3 maanden later geen peuk meer aangeraakt!
Alle reacties Link kopieren
quote:sarana schreef op zondag 16 februari 2014 13:34 Nee, ik heb ook het idee dat e-smoken een gezondere variant van nog steeds gewoon roken is....



Ik kan me voorstellen dat je dat zo ziet. Voor mij is roken wel erg anders dan dampen en dat zit voornamelijk in het afhankelijkheidsgevoel maar ook in de frequentie van gebruik.

(Los v alle gezondheidsvoordelen, geen stank etc en hoeveel poen ik nu per maand overhoud!)

In 3 maanden ben ik ook 70 % gedaald in nicotinesterkte en krijg ik vaak pas rond 15u eens 'trek' in mijn damper. Ik damp vooral 's avonds op de bank, lekker af en toe een hijs.
Alle reacties Link kopieren
E-roken is een soort van variant, maar wel succesvol..



Ik ben ook in oktober gestopt d m v een e-sig, en anders dan de vorige keer toen ik stopte (laser) ben ik nu niet vatbaar voor het gewone roken (heb het getest...)



Je mag het van mij zien als "zwak" om een e-sigaret als middel te gebruiken om te stoppen, maar ik voel mijzelf als bewijs dat iedereen hiermee kan stoppen met roken. Ik was absoluut niet toe aan een stoppoging, maar wist dat het 30 jaar lang roken echt zijn tol aan het eisen was..



Ondertussen heb ik mijn geur /smaak en conditie weer terug.. En dat ik daarnaast dan nog steeds een gewoonte verslaving heb, vind ik niet zo interessant..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
ik ben succesvol gestopt toen ik zwanger werd. Alweer zo'n 12 jaar niet-roker!

Man zit sindskort aan de e-smoker, heeft helaas wel af en toe een terugval dat hij echte sigaretten rookt (want dan is de vloeistof op en die kun je niet krijgen bij de pomp he en wel marlboro), maar over het algemeen gaat dat ook goed. Het scheelt in ieder geval een hoop stank en geld. Hij is van plan het nicotinegehalte af te bouwen en dan helemaal te stoppen. Dat moet ik nog zien hoor, maar ik ben allang blij dat het echte roken nagenoeg voorbij is.
quote:Miss.Innuendo schreef op 16 februari 2014 @ 13:28:

Ben ik nou de enige (ex)roker die een e-smoker ziet als gewoon roken?Nou, dat zie ik nergens staan hoor.
en ja, je houdt je nicotineverslaving natuurlijk in stand met een e-smoker (en de handeling van het roken, anders kun je net zo goed nicotinepleisters gebruiken of nicotinekauwgum, maar dat slaat toch minder aan blijkbaar), maar het scheelt zoveel rookoverlast, geld en gezondheidsschade; je ademt wel nicotine in, maar geen teer, benzeen en die 3500 andere stoffen uit een brandende sigaret. Ik vind het een uitvinding hoor.
Nadeel van de e-smoker is natuurlijk wel dat je niet weet wat het op langere termijn met je doet. Gezond is het natuurlijk sowieso niet. Ik dénk dat het minder erg is dan gewoon roken maar ja, dat is ook weer een excuus om te blijven e-roken.
Vooral omdat het geen teer bevat voelt het een stuk gezonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven