Gezondheid alle pijlers

Te jong voor sterilisatie?

29-01-2016 12:20 105 berichten
Omdat ik niet tegen hormonen kan en al van alles geprobeerd te hebben zoals de pil (verschillende), mirena en een hormoonstaafje heb ik goed nagedacht over sterilisatie en dit lijkt voor mij de beste oplossing. Mijn zwangerschappen waren ook een hel door de hormoon schommelingen en dit wil ik nooit meer meemaken.



Vanmorgen heb ik een consult bij de gynaecoloog gehad omdat ik mij wil laten steriliseren, maar omdat ik 26 jaar ben vind hij mij te jong om mij te steriliseren. Ik moet volgens hem maar een spiraal nemen.



Wie heeft dit ook meegemaakt dat het word geweigerd?
Ik was 22 en geen probleem ondervonden. Uiteraard wel een gesprek hierover gehad. Ik had inderdaad ook al kinderen, net als jij.



Even doorzoeken dus tot je een gynaecoloog vindt die er wel aan meewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoort inderdaad vaak dat ze niet graag steriliseren bij vrouwen onder de 30. Maar zoals je zegt, je hebt al kinderen en bent overtuigt dat je niet meer wilt. Dus gewoon doorzoeken, want er is er vast wel eentje die het wel doet. Maar vaak is het wel zo, dat als je twijfelvragen gaat stellen, ze het vaak niet uitvoeren ivm de kans op spijt. Dus kom overtuigend over.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De koper spiraal lijkt me mischien ook wel een goede,geen hormonen in ieder geval?
Be your best self.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, ik was 28 en heb al moeten lullen als Brugman.... Heb het wel via de huisarts gespeeld en had netjes m'n huiswerk gedaan (antwoorden op vragen over overlijden man/kinderen).



Succes!
Mijn Wikipedia-pagina is langer, dus ik ben belangrijker!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel. Er was gister nog een item op TV nav medische problemen die vrouwen kregen na een sterilisatie. Bij een vrouw is terug draaien ook heel moeilijk. Stel je komt in je leven nog een andere man tegen met wie je nog kinderen wilt. Nu is het misschien ondenkbaar maar je weet nooit waar je over 10 jaar bent. Voor een man is de ingreep veel minder ingrijpend en ook veel makkelijker terug te draaien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 32, heb geen kinderwens en mijn vriend ook niet. Toch gaf aan mijn gynaecoloog aan dat ze mij nog te jong ervoor vond.



Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik toch al niet op weer een ingreep zat te wachten (ik mag vanwege medische redenen geen pil. prikpil enz gebruiken) dus ben voor een spiraaltje gegaan.

Heb wel afgesproken met mijn vriend, mocht er iets mis gaan met het spiraaltje, hij gewoon de ingreep moest ondergaan. Hij is 45 en een man dus denk dat ze daar minder "moeilijk" over doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:viva-amber schreef op 29 januari 2016 @ 12:46:

Ik snap het wel. Er was gister nog een item op TV nav medische problemen die vrouwen kregen na een sterilisatie. Bij een vrouw is terug draaien ook heel moeilijk. Stel je komt in je leven nog een andere man tegen met wie je nog kinderen wilt. Nu is het misschien ondenkbaar maar je weet nooit waar je over 10 jaar bent. Voor een man is de ingreep veel minder ingrijpend en ook veel makkelijker terug te draaien.



De Essure methode is inderdaad wat omstreden aan het worden. Die lijkt te zorgen voor gezondheidsklachten.



Ik zou ook opteren voor het steriliseren van de mannelijke helft van het paar.
Ik weet niet of je een partner hebt maar is het geen optie dat hij zich laat sterilliseren?
quote:viva-amber schreef op 29 januari 2016 @ 12:46:

Ik snap het wel. Er was gister nog een item op TV nav medische problemen die vrouwen kregen na een sterilisatie. Bij een vrouw is terug draaien ook heel moeilijk. Stel je komt in je leven nog een andere man tegen met wie je nog kinderen wilt. Nu is het misschien ondenkbaar maar je weet nooit waar je over 10 jaar bent. Voor een man is de ingreep veel minder ingrijpend en ook veel makkelijker terug te draaien.



Dat is wat kort door de bocht. Dat gaat vast over de Essure methode, maar er is altijd nog de gewone ouderwetse methode, namelijk clipjes op de eileiders. Zo is het bij mij ook gedaan.



En, natuurlijk denk je na en praat je over vragen als; wat als mijn man overlijdt, we gaan scheiden, of 1 van de kinderen overlijdt... etc.



Maar, ik, en ik denk velen met mij, wil absoluut geen kinderen van meerdere mannen. Is gewoon een no-go. En overlijden 1 van mijn kinderen, neemt niet weg dat ik nog altijd 2 kinderen heb, waarvan en dan 1 niet meer leeft.



Ik ben nu 37 en heb nooit spijt gehad. Mijn kinderen zijn inmiddels 18 en 16. Het voelt gewoon heel rustig.



En ja, voor een man is het een veel simpeler ingreep, klopt. Maar IK wil geen kinderen meer. Dadelijk ga je scheiden en heb je wéér dat probleem. Zo heb ik dat ook benoemd toen.



En ondanks mijn zeer jonge leeftijd, hebben ze het wel gedaan gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Een oudcollega van mij heeft dit ook meegemaakt. Zij en haar man hadden twee kinderen en wisten zeker dat het daarbij zou blijven. Ze gingen samen naar de gyneacoloog en moesten praten als Brugman. Uiteindelijk naar huis gestuurd met een periode van bedenktijd. Die hebben ze genomen en daarna is zij dus gesteriliseerd. Ze hebben beiden tegen de gyneacoloog uitgesproken dat ze zich als volwassenen niet erg serieus genomen vonden en het ergens ook heel respectloos vonden dat zij hun heel bewuste en overdachte keuze moesten onderbouwen. " Heeft u er wel goed over na gedacht?" En zo.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Mij baarmoeder accepteert geen spiraal, ik krijg een soort weeën en hij wordt er weer uitgewerkt. Omdat de gyn bij mij ook moeilijk deed laat mijn man zich binnenkort steriliseren. Er is een huisarts in een dorp dichtbij die sterilisaties uitvoert bij mannen (al 15 jaar) waardoor je geen eigen risico betaalt. Daar gaat mijn man heen.
Waarom laat je man zich niet steriliseren?
quote:SweetFirefly schreef op 29 januari 2016 @ 13:04:

Een oudcollega van mij heeft dit ook meegemaakt. Zij en haar man hadden twee kinderen en wisten zeker dat het daarbij zou blijven. Ze gingen samen naar de gyneacoloog en moesten praten als Brugman. Uiteindelijk naar huis gestuurd met een periode van bedenktijd. Die hebben ze genomen en daarna is zij dus gesteriliseerd. Ze hebben beiden tegen de gyneacoloog uitgesproken dat ze zich als volwassenen niet erg serieus genomen vonden en het ergens ook heel respectloos vonden dat zij hun heel bewuste en overdachte keuze moesten onderbouwen. " Heeft u er wel goed over na gedacht?" En zo.Eens, hoewel ik best mijn motivatie wilde aangeven bij de arts, op zich logisch. Ik vind het vooral frappant dat kinderen krijgen zo normaal is, maar heel bewust beslissen dat je géén kinderen (meer) wilt zo benaderd wordt.
quote:mika65 schreef op 29 januari 2016 @ 13:08:

Waarom laat je man zich niet steriliseren?Ik lees deze reactie steeds hier, en ik ben dan wel geen TO, maar voor mij gold: Het is MIJN buik, en IK wil geen kinderen meer. Ook niet in de toekomst, als de relatie mogelijk over gaat, ik een slippertje maak of verkracht word. Gewoon geen baby meer in mijn buik.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog andere manieren om geen kinderen te krijgen.



Ik ken zelf vrouwen die op jouw leeftijd heel stellig waren en die later toch de ingreep hebben terug gedraaid met alle complicaties van dien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 29 januari 2016 @ 12:46: Voor een man is de ingreep veel minder ingrijpend en ook veel makkelijker terug te draaien.Dat is niet waar. Het is makkelijker terug te draaien, dat klopt. Een vasectomie brengt echter nog steeds meer risico's met zich mee dan essure, ondanks de (geringe) toename van klachten.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik zou nooit iets onklaar laten maken wat het nog gewoon doet. je weet nooit hoe de toekomst loopt en of je misschien een man tegenkomt waarmee je toch nog (meer) kinderen wilt hebben. Een T-safe koperspiraaltje kan 10 jaar blijven zitten, en de bijwerkingen zijn minimaal (of afwezig).
quote:viva-amber schreef op 29 januari 2016 @ 13:13:

Er zijn nog andere manieren om geen kinderen te krijgen.



Ik ken zelf vrouwen die op jouw leeftijd heel stellig waren en die later toch de ingreep hebben terug gedraaid met alle complicaties van dien.



Wat als andere manieren falen? Ik ben al eens een spiraal verloren, mijn baarmoeder heeft die er gewoon uitgewerkt, om maar een voorbeeld te noemen.



Het is zo makkelijk om te roepen dat er wel andere manieren zijn van anticonceptie. Maar die vlieger gaat soms gewoon niet op.



En sja.. complicaties... wat zijn de complicaties van een abortus? Want dat zou een ongewenste zwangerschap voor mij betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 27 hier deden ze niet moeilijk.

Ik zou dus een andere gynaecoloog vragen
Alle reacties Link kopieren
Tegen hormoonschommelingen is denk ik wat te doen. Veel vrouwen hebben een te hoog oestrogeen en dat kan je wel bijsturen.

Neemt niet weg dat als je geen kinderen meer wil een sterilisatie een optie kan zijn, zodat je niet nog eens jaren met anticonceptie zit te klooien.

Hormonale middelen kunnen je behoorlijk ontregelen en met een condoom is het toch minder. Een beetje ouderwets is een pessarium maar het zou een optie kunnen zijn voor de tussentijd. Misschien vind je iemand anders die je wel wil helpen of doet een gynaecoloog over een paar jaar, als je wat ouder bent niet meer zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je al voorzien bent van een kind/kinderen dan mogen ze je niet tegenhouden. Een vriendin van mij kreeg op haar 25e haar kind en ze heeft vrij snel na haar bevalling de knoop erin laten leggen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 29 januari 2016 @ 13:04:

Een oudcollega van mij heeft dit ook meegemaakt. Zij en haar man hadden twee kinderen en wisten zeker dat het daarbij zou blijven. Ze gingen samen naar de gyneacoloog en moesten praten als Brugman. Uiteindelijk naar huis gestuurd met een periode van bedenktijd. Die hebben ze genomen en daarna is zij dus gesteriliseerd. Ze hebben beiden tegen de gyneacoloog uitgesproken dat ze zich als volwassenen niet erg serieus genomen vonden en het ergens ook heel respectloos vonden dat zij hun heel bewuste en overdachte keuze moesten onderbouwen. " Heeft u er wel goed over na gedacht?" En zo.Het is idd enorm respectloos dat kindvrije vrouwen totaal niet serieus worden genomen door de meeste artsen. Terwijl ze wel aan de lopende band kinderen mogen produceren of abortussen mogen laten uitvoeren.
Shoot first, ask questions later!
Ik kreeg ook het gevoel dat de gynaecoloog mij niet echt serieus nam, hij zij letterlijk 'als jij mijn dochter was had ik je direct weer weggestuurd' ik werd er gewoon stil van.



Ik sta 100% achter mijn beslissing en ga het ook met mijn huisarts bespreken want zij begreep mij wel en staat ook achter mijn beslissing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbs schreef op 29 januari 2016 @ 13:26:

[...]





Wat als andere manieren falen? Ik ben al eens een spiraal verloren, mijn baarmoeder heeft die er gewoon uitgewerkt, om maar een voorbeeld te noemen.



Het is zo makkelijk om te roepen dat er wel andere manieren zijn van anticonceptie. Maar die vlieger gaat soms gewoon niet op.



En sja.. complicaties... wat zijn de complicaties van een abortus? Want dat zou een ongewenste zwangerschap voor mij betekenen.Ook die verhalen ken ik .....zoals mijn huisarts altijd zegt de van alle kwaden proberen om de minst kwade oplossing te kiezen en die oplossing verschilt van persoon tot persoon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven