Gezondheid alle pijlers

Vaak ziek, hoe weerstand verhogen?

27-10-2016 00:40 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb de pech om vaak ziek te zijn. Eigenlijk vanaf kinds af aan al. Ben zeker 4 keer verkouden per jaar, om het jaar meestal wel een keer de echte griep. Ook heb ik chronische sinitus en vaak bijholten en voorhoofdholteontstekingen. Mijn moeder en twee zussen zijn bijna nooit ziek. Snap niet goed waarom ik dat wel altijd heb. Probeer gezond te leven. Eet dagelijks genoeg fruit en groente. Ben helaas wel een roker.



Zijn er manieren om mijn weerstand te verhogen zodat ik minder vaak ziek ben ( behalve stoppen met roken)
Rokers zijn volgens mij wel gevoeliger voor luchtwegaandoeningen. Dus ik zou zeggen: stop! Mooi voornemen voor 2017.
Sporten.

En, inderdaad, absoluut stoppen met roken, want zoals ze het in het Engels mooi zeggen: You can't have your cake and eat it too.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op latere leeftijd mijn keelamandelen laten verwijderen omdat ik altijd ziek was. Ook haalde ik de griepprik elk jaar (niet in NL) en ik slik echt als de r in de maand komt vitamines.



Verder heb ik ook gemerkt dat niet roken er zeer direct invloed op heeft. Ik ben pas even gestopt en voel nu al verschil.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan toch maar proberen te stoppen ( weer). Ben al zovaak gestopt, mijn zwangerschappen, borstvoedingsperiodes. Mijn laatste stoppoging heeft 2 jaar geduurd tot mijn scheiding, sindsdien weer een verstokte roker. Kan me niet herinneren dat ik minder vaak ziek was toen ik gestopt was maar goed stoppen is altijd beter.



Sporten doe ik sinds kort ook weer twee keer per week. Zijn extra vitamines echt nodig als je gezond eet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen deskundige dus ik weet niet of het perse nodig is, ik eet namelijk ook gezond. Maar ik slik gewoon multi's omdat ik niet iets wil vergeten zeg maar.



Ik ben ook cold turkey gestopt sinds 2maanden. Ik voel me al zoveel beter. Ik mis het wel hoor maar neem ook geen nicotine. Gewoon ff doorbijten want uiteindelijk is het tussen je oren die verslaving!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Tja, toch stoppen met roken. De 'regel' van het voedingscentrum en diëtisten is dat als je gezond eet je geen extra vitamines nodig hebt, maar aan de andere kant zeggen ook steeds meer deskundigen dat voeding tegenwoordig steeds minder voedingsstoffen bevat door moderne productiemethoden en uitputting van landbouwgrond. Dus 200 gr groente en 2 stuks fruit zouden nu veel minder voedingsstoffen bevatten dan pakweg 30 jaar geleden. Ik weet niet in hoeverre dit echt keihard bewezen is. Misschien moet je een keertje na laten kijken of je echt vitaminetekorten hebt. Als dat zo is kan je gericht bijslikken. Teveel van sommige vitaminen is ook weer niet goed.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Ik rook nu al 1,5 jaar niet meer, en ben nog nooit zoveel ziek geweest. Ik denk niet dat het komt door het niet-roken, maar alles te maken heeft met mijn baby en alle monsterbabysnotvirussrn die rondwaren op de crèche.

Mijn zusje krijgt altijd voorhoofdsholteontsteking als ze te hard werkt of teveel feest, vermoeidheid/stress/uitputting dus. Heeft ze volgens mij haar hele leven al. Ze is ook lactose intolerant, heb je wel eens geprobeerd over te stappen op sojaproducten?
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken, veel bewegen, veel buiten zijn, gezond en gevarieerd eten, griepprik halen en hygiëne. Dus handen wassen voor eten, als je thuiskomt, na toiletbezoek etc.
Alle reacties Link kopieren
Ben je te licht? Ik had hetzelfde en werd door de ha naar een diëtiste gestuurd. Met veel pijn en moeite drie kilo aangekomen, mijn bmi was precies 20 toen ik begon. Ik was sceptisch maar het lijkt wel te hebben geholpen want ik kwakkel nu veel minder.
Vroeger was ik meerdere keren per jaar verkouden, zelfs rond de 6 a 7 keer. Ziek ben ik bijna nooit geweest, op een keer wat verkeerds gegeten na.



Ik eet geen vitaminepillen, uit normaal eten kun je veel goeds halen. Ik ben afgevallen, hoef niet meer in passieve rook te zitten en eet meer vitamines uit groenten enzovoorts.

Ik sport elke week, inmiddels 3x per week. Voldoende de fiets en trap pakken helpt ook.

Tegenwoordig ben ik ook nooit ziek en ik ben ook al 1,5 a 2 jaar niet verkouden geweest.



Overigens schijnt het wel normaal te zijn om 3x per jaar verkouden te worden.

Mijn amandelen heb ik al heel lang niet meer. Als je holten zo vaak ontsteken, zou ik daarmee naar de huisarts gaan. Het zou heel goed kunnen dat hij/zij er wat mee kan (neussprays enzo).
Alle reacties Link kopieren
Al bij de KNO arts geweest?

Ik was ook vaak verkouden en alles ontstoken. Bleken poliepen te zijn. Operatie gehad zelfs. Daarna nooit meer de boel ontstoken gehad.



Zo vaak verkouden/de boel onstoken zijn is niet normaal. Het laten controleren door KNO arts lijkt me verstandig.



Verder ken je de trucjes van met zout water je neus spoelen, stomen, neuspray vast al allemaal.
Geen melk meer drinken, melk veroorzaakt slijm (is algemeen bekend), maar bij sommige mensen zorgt het voor verstopte holten.

Gemberthee drinken met bvb honing.

Wegblijven van vochtige of schimmelige plaatsen.

Een stoombadje nemen of naar de sauna gaan, dat helpt bij mij tegen verstopte holten.

Wat ook kan helpen is dagelijks veel verse groenten en fruit.

Een beetje yoghurt gaat nog wel, maar dus geen melk meer.
Bloed wel eens laten prikken? Zou ik als eerste doen.
Alle reacties Link kopieren
Met de opmerking 3 of 4x per jaar verkouden zijn is normaal, vind ik dat je moet oppassen. Voor veel mensen is een verkoudheid een beetje snotteren 2 weken lang.



Maar voor sommigen is een verkoudheid 6 weken ellende en in het ergste geval inclusief de holtes ontstoken.



Als je dit dan 4 x per jaar hebt, wat ik bijvoorbeeld had, dan ben je dus 6 maanden per jaar verkouden. Dat is niet meer normaal.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog rookte slikte ik vitamine C 1000 mg per dag.

Elke sigaret gaat ten koste van een hoeveelheid vitamine C in je lijf en daarom slikte ik dit bij.

Ik ben inmiddels gestopt en voel me nu lichamelijk veel sterker. Vitamine C slik ik nu alleen nog als ik een virusje te pakken heb gekregen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
en houd er rekening mee, dat als je stopt met roken, de kans groot is, dat je de eerste maanden juist veel vaker hoesterig en verkouden bent.

Verder zou ik een griepprik gaan halen als ik jou was, scheelt iig griep

Ook even met je huisarts overleggen of er een reden is, dat je vaak verkouden bent

Tja en dan verder braaf: veel bewegen (hoeft echt geen sport te zijn, half uur buiten wandelen per dag is ook prima), gezond eten (maar dat doe je al) en voldoende rust, en op tijd naar bed.
Stoppen met roken.
Alle reacties Link kopieren
heb je trouwens jonge kinderen in huis? sinds dien van mij wat ouder zijn, ben ik veel minder vaak ziek
quote:Gele_Suikerspin schreef op 27 oktober 2016 @ 07:41:

Al bij de KNO arts geweest?

Ik was ook vaak verkouden en alles ontstoken. Bleken poliepen te zijn. Operatie gehad zelfs. Daarna nooit meer de boel ontstoken gehad.



Zo vaak verkouden/de boel onstoken zijn is niet normaal. Het laten controleren door KNO arts lijkt me verstandig.



Verder ken je de trucjes van met zout water je neus spoelen, stomen, neuspray vast al allemaal.KNO arts gaat zeggen dat ze moet stoppen met roken. Zonde van haar eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ervoor zorgen dat ik tenminste 60 gram eiwitten van een goede kwaliteit binnen kreeg per dag plus de aanbevolen hoeveelheid groenten, een vitaminepil per dag, en toch ernaar streven om met roken te stoppen, omdat je je nu eenmaal ongezonder voelt als je rookt.



Ik kreeg van roken vroeger altijd koude handen, minder eetlust en kon niet meer op een stoel gaan staan zonder licht in mijn hoofd te worden. Je zal je veel beter voelen als je stopt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt natuurlijk tig adviezen, sommige tegenstrijdig, andere volstrekt uit de lucht gegrepen.

Feit is dat er eigenlijk bar weinig bekend is over waarom de een elk virusje lijkt op te pikken en een ander juist niet.

Toen ik nog rookte was ik (vrijwel) nooit ziek, nu ik niet meer rook ook niet.

Ik heb een (sinds kort volwassen) zoon die elk verkoudheidsvirusje lijkt op te pakken, maar hij besmet mij nooit. Tenminste: ik word niet verkouden. Mijn jongste zoon is ook zelden verkouden.

We eten zo ongeveer hetzelfde, en toch is het verschil enorm. We eten trouwens helemaal niet zo gezond, ik ben thuis de enige die regelmatig fruit eet, mijn jongste eet bij voorkeur niet, hangt tegen ondergewicht aan.

Genoeg slapen, beetje op je vitamines letten, meer kun je eigenlijk niet doen.

En jezelf afvragen of je echt vaker ziek bent, of je eerder ziek voelt. Dat is niet lullig bedoeld, maar kan wel verschil uitmaken.

4 keer per jaar verkouden is namelijk helemaal niet zo gek, maar als ik mijn oudste zie dan heeft die er duidelijk veel meer last van dan ik, als ik al eens verkouden ben. Of hij er meer aandacht aan besteedt, of daadwerkelijk beroerder is dat ik weet ik natuurlijk niet, maar ik vermoed het laatste. Maar ik ken ook mensen die elke verkoudheid uitvergroten tot een wereldramp.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 27 oktober 2016 @ 09:22:

Maar ik ken ook mensen die elke verkoudheid uitvergroten tot een wereldramp.zoek vervang:

mensen

door

mannen
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 27 oktober 2016 @ 09:31:

[...]



zoek vervang:

mensen

door

mannenIn mijn omgeving gaat dat zeker niet op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als tiener en twintiger ook wel een paar keer secundaire infecties gehad zoals bijholteontsteking. Ik denk dat het kwam omdat mijn lichaam toen al verzwakt was door virussen. Stress zal een belangrijke rol hebben gespeeld. Telkens bij een nieuwe klas of een nieuwe baan ging ik dan kwakkelen. Roken maakte die nervositeit erger. Ik had daardoor ook minder eetlust en leefde van snoep wat makkelijker naar binnen te krijgen was dan een boterham met kaas. Je denkt nu eenmaal dat je onverwoestbaar bent als je heel jong bent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven