Gezondheid alle pijlers

Vader terminaal (kanker) heeft ie misschien toch langer?

17-12-2016 09:35 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Ik ben op zoek naar ervaringen met de terminale tijd van iemand.



Wij weten sinds juli dat mijn vader uitgezaaide darmkanker heeft.

We hebben met het hele gezin alle alternatieven uitgezocht om het te rekken danwel hopelijk te minderen. Papa heeft twee keer chemo gehad maar is ook twee keer in het ziekenhuis beland met complicaties hiervan. Daarom heeft hij besloten in september om helemaal te stoppen met de behandelingen en kwaliteit van leven voorop te zetten.



Inmiddels zie ik mijn vader steeds zwakker worden, hij ligt bijna alleen maar op bed sinds drie weken en eet inmiddels bijna niet meer. Afgelopen dinsdag zelfs 112 gebeld omdat hij waanzinnig veel bloedverlies had uit zijn darmen. Aangekomen in het ziekenhuis zei de internist dat ze niets meer gaan doen voor mijn vader omdat ze een man zagen die zo ernstig ziek is dat hij thuis zonder al te veel poespas deze tijd moet doorbrengen. Ok, slik, keihard maar dat zagen we misschien ook wel aankomen.



Donderdag kwam de huisarts langs (die was 3 weken eerder ook geweest en sprak toen over een prognose van maanden) en zei dat aan de toestand van mijn vader te zien hij enkele dagen tot twee weken heeft.

Sinds haar bezoek is mijn vader ineens redelijk helder (hij had de afgelopen drie weken een delier), hij drinkt redelijk tot goed, hij wil alleen niet meer eten. Hij slaapt ook niet meer nonstop overdag en zijn urineproductie is goed.



Ik weet dat ik me aan alle kleine dingetjes vast houdt. Maar ik begin een klein beetje hoop te hebben dat we hem misschien toch nog met de kerst hebben en misschien zelfs het oud en nieuw kunnen ingaan met hem aan onze zijde.



Wat is jullie ervaring met de terminale tijd van een naaste?
Dat er niets van te zeggen valt. En dat je maar het beste in het nu kunt leven, en genieten (als je dat nog kunt) van elk moment dat je met hem samen hebt. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo lastig om iets over te zeggen. Haal het beste uit de tijd die je nog hebt samen, dat is alles wat je kunt doen. Sterkte allemaal.
Dat het moeilijk te voorspellen is. Soms is er een korte opleving en gaat het daarne heel snel. Soms is het wel en langere periode van wat opknappen.

Heel veel sterkte, het is ontzettend moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat je niet wil horen... Dat het zo in eens afgelopen kan zijn.

Zondags nog in het park en dinsdagochtend was het over en uit.



Sterkte in deze moeilijke tijd. Maak er het beste van.
Zou je vader dat wel willen, nu hij zich zo vreselijk slecht voelt? Respecteer zijn beslissing om de behandelingen stop te zetten...





Heel veel sterkte, nare tijd voor jullie
Alle reacties Link kopieren
Er is niets van te zeggen. De oma van mijn vriend had ook zo'n opleving (ze zat toen twee maanden in een hospice, en volgens de artsen daar was ze aan de beterende hand en moest ze daar weg omdat ze voorlopig nog niet zou overlijden - in een verzorgingshuis met veel activiteiten voor de bewoners zou ze beter op haar plek zijn of misschien kon ze zelfs wel zelfstandig wonen).



Twee weken later had ze een delier, zes weken later was ze dood.



Dit zegt niets over jouw vader, natuurlijk: het kan alle kanten op, maar dat het aflopend is, lijkt me duidelijk, Maak het beste van de tijd die je nog hebt, zou ik zeggen. Leg geen druk op "tot de Kerst" of het nieuwe jaar, maar leef bij de dag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het niet in te schatten is. Wij hebben met mijn moeder een aantal x gedacht dat het einde naderde, maar dat bleek een aantal keren niet zo te zijn. Is het een idee om kerst naar voren te halen? Tenslotte is de echte kerst maar een datum. Als je het naar voren haalt kun je daar later in ieder geval op terugkijken. Heel veel sterkte
Het is logisch dat je overal hoop uit put en graag wil dat hij zo lang mogelijk bij jullie kan blijven. Helaas beschikt niemand over een glazen bol die werkt. Probeer inderdaad zoveel mogelijk te genieten van de momenten dat hij helder en comfortabel is. Elk uur is mooi meegenomen, toch? Ik wens jou en jouw familie nog heel veel mooie momenten samen
Alle reacties Link kopieren
quote:miraan schreef op 17 december 2016 @ 09:44:

Mijn ervaring is dat het niet in te schatten is. Wij hebben met mijn moeder een aantal x gedacht dat het einde naderde, maar dat bleek een aantal keren niet zo te zijn. Is het een idee om kerst naar voren te halen? Tenslotte is de echte kerst maar een datum. Als je het naar voren haalt kun je daar later in ieder geval op terugkijken. Heel veel sterkte



Dit Wilde ik zeggen.

Wat houdt je tegen om vandaag tot kerst om te toveren?

Als ik je zo lees telt elke seconde.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte

Mijn opa had ook kanker en hij zou in de eerste instantie nog ongeveer 3 maanden te leven hebben. Hij heeft uiteindelijk wel voor behandelingen gekozen. Een jaar later (!) was het veel verder uitgezaaid en wilde hij ook niet meer behandeld worden. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat artsen het ook niet precies kunnen weten





Mijn ervaring was dat toen hij het zelf 'goed geweest' vond, het heel erg snel ging; een paar dagen..



Overigens zat er tussen het moment dat hij uitbehandeld was en dat hij overleed ongeveer 2 weken
Beetje akelig maar ik had bovenstaande over mijn vader kunnen schrijven... hij kreeg een paar dagen voordat hij ons voorgoed verliet plekken op zijn armen en benen. Volgens de thuiszorg krijgen alle mensen die terminaal zijn dat. We hadden er al jaren tegenaan zitten hikken en ineens is dat moment toch daar. Pas toen ze het hadden over dagen drong het tot me door dat hij er echt niet meer zou zijn straks. Ik hoop dat jij niet dezelfde fout maakt als ik want het lijkt me fijner afscheid nemen als je al langer in het acceptatieproces zit. Geniet NU van zijn heldere momenten, haal herinneringen op, lach (ja ook) en huil. Laat hem weten dat je het ook zonder hem redt, dat hij kan gaan en je houdt zooooooveel van hem. Wil hij palliatieve sedatie? (hulp van de huisarts)

Niemand kan je vertellen hoe lang hij nog heeft maar ik vind het fijn voor je dat hij nu helder is. Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Focus je niet op het "hoe lang nog", want echt niemand kan daar een zinnig woord over zeggen. Behalve dat je vader kanker heeft en dan dit zeer waarschijnlijk zijn dood gaat worden.



Focus je vooral op het nu, op het heden. De periode dat je vader nog leeft en die jullie samen hebben.



Je vader heeft misschien nog weken, misschien zelfs maanden of langer, maar het kan ook binnen een paar dagen afgelopen zijn. Dit hangt heel erg af waar de kanker allemaal zit en welke organen er zijn aangetast en welke functies het allemaal niet meer zo goed doen.



Ieder mens is anders en wij kunnen er geen zinnig woord over zeggen wat er met je vader gaat gebeuren.



Ik wens je nog een hele mooie tijd samen met je vader, Geniet van elkaar. Haal goede herinneringen op, maar liefdevolle nieuwe herinneringen. En heel veel sterkte en een dikke knuffel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn moeder is overleden in de nacht na 2e kerstdag. Ze is nog 6 weken bij ons geweest vanaf dat ze diagnose terminaal kreeg. De eerste weken leek het of het nog wel maanden kon duren maar de laatste 10 dagen ging ze hard achteruit en sliep ze bijna alleen nog maar.



Zoals hierboven ook al gezegd, bij iedereen is het verloop anders.



Ik wens jou en je familie heel veel sterkte voor de komende tijd
Ten eerste: Wat erg om dit door te moeten maken, het is vreselijk slopend.



Ook ik kan er weinig over zeggen. Mijn moeder is vorig jaar net na de jaarwisseling gestorven. Zij had ook haar oplevingen in die periode. Daar wil je je dan heel graag aan vastklampen. Ik wil dan ook aanraden wat Hamerhaai zegt: gebruik die momenten om nog samen te zijn, te praten, hem aan te raken, er voor hem te zijn. Want ineens kan het voorbij zijn.



Heel veel sterkte en hopelijk krijg je nog mooie laatste feestdagen met je vader.
Alle reacties Link kopieren
Mooi gezegd hamerhaai.

Ik hoop dat je voorlopig nog even kan genieten van de tijd die je met je vader hebt TO. Ik hoop voor jou dat jullie nog samen kerst kunnen vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:littleme2 schreef op 17 december 2016 @ 09:48:

[...]





Dit Wilde ik zeggen.

Wat houdt je tegen om vandaag tot kerst om te toveren?

Als ik je zo lees telt elke seconde.



Ik zou ook zijn stem nog opnemen..

Grijp elk moment die nog te pakken krijgt.



Ugh,

Het spijt me TO.

Ik vind het zo ontzettend naar voor je, de tranen blijven maar komen.

Dit komt te dicht bij.

Helaas een paar jaar geleden mijn ouder rond deze dagen verloren.



Alle reacties Link kopieren
Het kan ook nog zo zijn dat je vader er lichamelijk nog wel is tot en met kerst of het nieuwe jaar, maar geestelijk al volledig 'weg' is. Alles kan, en daar is geen pijl op te trekken.



Ik heb ontzettend veel documentaires over dit onderwerp gekeken en altijd valt me dan op dat iemand er soms nog zo goed uit ziet dat je denkt 'dat duurt nog wel even', maar uiteindelijk kan zo iemand juist snel sterven, terwijl iemand die al maanden ontzettend slecht erbij ligt het nog lang volhoud. Het heeft ook alles te maken met hoe sterk het hart nog is. Mijn oma had, terwijl ze dik 90 was, nog zo een sterk hart dat die haar nog lang in leven gehouden heeft, terwijl ze er zelf al een paar dagen niet meer bij was.



Geniet vooral, zoals hierboven al gezegd is, van de heldere momenten en praat tot je erbij neervalt. Ik weet niet hoe belangrijk kerst voor je is, maar probeer dat maar zoveel mogelijk aan je voorbij te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
mijn zusje werd vlak voor kerst terminaal genoemd, lag op het randje in januari en heeft het nog tot mei volgehouden. er is echt geen peil op te trekken, het is niet te voorspellen. Praat, lach, huil en knuffel nu het nog kan. Kerst is misschien bijzonder, maar komende tijd zullen alle dagen die je nog samen met hem hebt bijzonder worden. sterkte
The past may be in tatters
But today is all that matters
Helaas is er niets te zeggen over hoe lang iemand nog heeft. Het kan nog weken duren, maar het kan morgen ineens over zijn.



Mijn vader is ook overleden aan kanker en heeft zich maanden oke gevoeld. Niet goed en het was dweilen met de kraan open, maar hij voelde zich niet doodziek. Dit was hij wel en de artsen konden niets voor hem doen, maar hij kon nog uit eten en dergelijke. In een paar dagen tijd holde hij ineens achteruit en binnen vier dagen was het over.



Wat ik heb meegekregen van zijn sterven: hoe machteloos je je ook voelt en hoe graag je hem bij je wil houden, je moet hem loslaten. Het is zijn sterven en hij is degene die het leven los moet laten. Het is hard, rauw en moeilijk, maar ik kon mijn vader loslaten op het moment dat ik besefte dat hij degene was die ging overlijden. Daarvoor was ik panisch, boos, machteloos, verdrietig en compleet de weg kwijt.



Ik ben bij zijn overlijden aanwezig geweest en dat was fijn. Niet eng, niet vreselijk, maar heel intiem om op dat moment bij hem te zijn. Voor mij heeft dat het rouwproces makkelijker gemaakt denk ik. Niet dat ik hem niet mis, integendeel.



Sterkte. Ik kan me die laatste moeilijke tijd nog zo goed voor de geest halen en de daarbij horende emotionele uitputtingsslag. Mijn tip: probeer het met de dag te nemen en niet vooruit te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Er is helaas niks van te zeggen. Heel veel sterkte, liefde en hopelijk ook mooie momenten toe gewenst.



Ik zou elk moment pakken en koesteren en er een lange kerstperiode van maken.
Stem opnemen is inderdaad een goede! Je vergeet zo snel hoe iemand klonk...



Ik heb een tijd nog een oude voicemail van mijn vader afgeluisterd. Het was maar een kort bericht waarin hij compleet in paniek vroeg waar mijn moeder was. Eigenlijk was het naar, maar ik vond het af en toe prettig om zijn stem weer te horen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals de anderen ook al schrijven is het niet te voorspellen.



Mijn man kwam op woensdag naar huis en is zaterdagochtend overleden.



Als je vader het zou willen en de eventuele drukte aankan dan is het een zeer goede optie om kerst vooruit te schuiven. Maar ik zou echt de wens van je vader leidend laten zijn. Hij wilde niet voor niets stoppen met levensverlengende behandelingen.



Heel veel sterkte in ieder geval.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Neem nu de kans om afscheid te nemen, ofwel zeg alles wat je wil zeggen. Dit is niet in te schatten. En hoe je vader zich over enkele dagen of enkele weken voelt, is ook niet in te schatten. Zelfs als hij over een paar weken nog leeft, dan voelt hij zich misschien zo slecht dat hij niet meer bewust meekrijgt wat je nog wil zeggen tegen hem. In ieder geval niet zodanig dat je dat merkt.

Sterkte, het is een rottijd. Maar geef hem de kans om dit traject zo pijnvrij en stressvrij als mogelijk te doorlopen. Laat hem niet om de haverklap met gillende sirenes weghalen, want de harde waarheid is dat je hem moet loslaten binnen nu en een paar weken. Ze kunnen hem niet meer beter maken. En dat doet vreselijk veel pijn en raakt je in je hart, dat weet ik uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben met mijn moeder heel veel gelachen, dat zijn momenten waar ik nu, bijna 2 jaar later nog steeds veel kracht uit haal. Houd je vooral niet bezig met wat je nog met je vader wil meemaken maar geniet nu. Als er dingen zijn die je hrm nog wil zeggen doe dat dan, het kan raar lopen en niemand kan je vertellen hoe. Het valt niet te regisseren dus laat los en geniet van de tijd samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven