Gezondheid alle pijlers

Vader terminaal (kanker) heeft ie misschien toch langer?

17-12-2016 09:35 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Ik ben op zoek naar ervaringen met de terminale tijd van iemand.



Wij weten sinds juli dat mijn vader uitgezaaide darmkanker heeft.

We hebben met het hele gezin alle alternatieven uitgezocht om het te rekken danwel hopelijk te minderen. Papa heeft twee keer chemo gehad maar is ook twee keer in het ziekenhuis beland met complicaties hiervan. Daarom heeft hij besloten in september om helemaal te stoppen met de behandelingen en kwaliteit van leven voorop te zetten.



Inmiddels zie ik mijn vader steeds zwakker worden, hij ligt bijna alleen maar op bed sinds drie weken en eet inmiddels bijna niet meer. Afgelopen dinsdag zelfs 112 gebeld omdat hij waanzinnig veel bloedverlies had uit zijn darmen. Aangekomen in het ziekenhuis zei de internist dat ze niets meer gaan doen voor mijn vader omdat ze een man zagen die zo ernstig ziek is dat hij thuis zonder al te veel poespas deze tijd moet doorbrengen. Ok, slik, keihard maar dat zagen we misschien ook wel aankomen.



Donderdag kwam de huisarts langs (die was 3 weken eerder ook geweest en sprak toen over een prognose van maanden) en zei dat aan de toestand van mijn vader te zien hij enkele dagen tot twee weken heeft.

Sinds haar bezoek is mijn vader ineens redelijk helder (hij had de afgelopen drie weken een delier), hij drinkt redelijk tot goed, hij wil alleen niet meer eten. Hij slaapt ook niet meer nonstop overdag en zijn urineproductie is goed.



Ik weet dat ik me aan alle kleine dingetjes vast houdt. Maar ik begin een klein beetje hoop te hebben dat we hem misschien toch nog met de kerst hebben en misschien zelfs het oud en nieuw kunnen ingaan met hem aan onze zijde.



Wat is jullie ervaring met de terminale tijd van een naaste?
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa had in maart nog 3 weken.. Hij zit er nu nog. Inmiddels wel weer terminaal maar goed.. Hij heeft copd.
Alle reacties Link kopieren
Maar kanker groeit altijd door als de behandelingen zijn gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa wilde per se de geboorte van zijn eerste achterkleinkind meemaken, haar eerste lachje heeft ze aan hem geschonken. Eind Oktober besloot hij dat hij voor de kerst er niet meer wilde zijn, en uiteindelijk is hij op 10 december overleden.
Benut elk moment. Elk!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor jullie ervaringen en lieve woorden.



Vanaf de diagnose (en daarvoor ook eigenlijk al) zijn we non-stop met de familie bij elkaar en hebben we alles gezegd wat we wilden zeggen. We zijn als familie heel open wat dat betreft. Papa is non-stop aan het vechten geweest en we hebben allemaal gehoopt door hoe goed hij eruit zag dat het misschien toch stiekem wel goed zat. We weten het. Dat is je kop in het zand steken.



Hij mag gaan ik wil niet dat hij lijdt. Hij zegt zelf dat ie zolang mogelijk door blijft gaan als hij kan. Hij is een familieman. Hij is er nooit klaar voor zegt ie. Z'n kleinkinderen knuffelen hem elke dag en zijn stapelgek op hun opa. Ik zie hem steeds weer breken op zulke momenten.



Wij hebben allemaal gezegd dat hij mag gaan en wij het gaan redden en hij alles mee gaat maken maar op een andere manier.

Ik heb veel aan jullie adviezen van bekijk het per dag. Het is ook niet te voorspellen. Ik ben alleen zo waanzinnig boos dat deze rotziekte mijn vader gaat afnemen. Ervoor zorgt dat hij mijn toekomstige kinderen niet gaat ontmoeten.

Ik wil dit verdriet en deze boosheid alleen niet mijn momenten met hem laten verpesten. Kortom, het is gewoon ***.



En kerst moeten we inderdaad maar eerder vieren. Daar geniet hij altijd zo van. Hij plant het altijd al vanaf oktober ????????



Dank jullie!
Alle reacties Link kopieren
Verspil je energie niet teveel straks aan het boos zijn op de ziekte. Het is zinloos en het is geen entiteit.

Iedereen voelt boosheid, maar de uitweg is om ook de gevoelens van boosheid los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO
Alle reacties Link kopieren
Pff...heftig zeg!

Er is idd niks van te zeggen. Klamp je nergens aan vast en wees blij voor jezelf en je pa met de oplevingen ,maar zie het niet als opschuiven van het afscheidsmoment. Geniet van elkaar en respecteer je vaders wensen.

Ik heb het meerdere keren van dichtbij meegemaakt en in alle gevallen ging het op het werkelijke laatste moment opeens heel snel (enkele dagen ).

Toen er morfine aan te pas moest komen om lijden te voorkomen,ging de dosering steeds hoger en hoger ,tot het eigenlijk teveel was en overleden ze daar aan. Maar niet meer geven was ook geen optie want dan was het tijdrekken met veel pijn .

Mijn opa wilde op het laatst niet meer drinken. Volgens de verpleging komt dat ook vaak voor. Dan sterven ze binnen enkele dagen aan uitdroging. Mijn opa kreeg toen niks meer van de omgeving mee,maar begon wel dingen te zeggen als afscheid (het gaat je goed en wees lief voor elkaar enzo).enkele uren later sliep hij in.
Alle reacties Link kopieren
Eens met alle reacties. Ik werk o.a. In de palliatieve zorg en end-of-life care, hier heb ik wonderen en onverwachte catastrofes zien gebeuren.



Focus op het hier en nu. Geniet van de goede dagen en plan gezellige dingen in.
Alle reacties Link kopieren
quote:graciak schreef op 17 december 2016 @ 10:50:

En kerst moeten we inderdaad maar eerder vieren. Daar geniet hij altijd zo van. Hij plant het altijd al vanaf oktober ????????



Dank jullie!



Dan is het vanaf nu voor jullie elke dag kerst! Dat doen wij ook,hetzij om een andere reden.

Heel veel sterkte! !!
Alle reacties Link kopieren
Ja, als er iets voor valt om met elkaar over te lachen...doe dat gewoon ook zeker! Schaam je daar niet voor en houd je niet in. Mijn opa is ondertussen alweer 16 jaar geleden overleden, maar als we het hebben over zijn sterfdag, hebben we het eigenlijk vooral over die ene lach-uitbarsting (was allemaal natuurlijk van de zenuwen en slaapgebrek). Het is een leuk moment om over te hebben. Mijn opa was er op dat moment niet meer geestelijk bij, maar soms denk ik toch dat hij ons gehoord heeft, want vlak na die lach-uitbarsting is hij overleden...Ik probeer dan graag te denken dat hij voelde dat het goed was en bijna een 'gezellig' gevoel ervoer toen hij ons zo op de achtergrond hoorde.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met jou en met je vader?
Alle reacties Link kopieren
@ miraan



Wat lief dat je daar naar vraagt!



Papa ligt sinds drie dagen bijna alleen maar te slapen. Het delier is helaas weer volop terug. Hij wil wel steeds drinken.

Korte momentjes pakt ie me opeens vast en zegt ie wat ie altijd zegt: ik hou van jou smurfje, ik ben blij mrt jou. Blij als een klein kind maakt me dat.



Buurtzorg was er net en die gaven aan dat ze zien dat mensen vaak bepaalde mijlpalen willen halen. In papa's geval kerst. Ze vinden hem er slecht uitzien (hij valt in razend tempo af en heeft een enorm smal bekkie).



Voor nu geniet ik nog even van hem
ja genieten is heel moeilijk lijkt me in zo'n situatie, sterkte
Alle reacties Link kopieren
Dat kan kloppen idd. Mijn moeder wilde perse de kerst halen (verjaardag van mijn dochter) en die van haar zoon eind januari, wat wonderbaarlijk genoeg gelukt is. Geniet van de spaarzame momenten, misschien wil je nog een foto of stemopname maken? Heel veel sterkte en kracht gewenst. Je mag me altijd een pb sturen als je daar behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk he meis? Maar ik denk dat je dankbaar mag zijn voor jullie hechte familieband en het feit dat jullie alles kunnen uitspreken wat je nog wilt zeggen. Heel mooi dat je vader zich te midden weet van alle mensen die hem dierbaar zijn die om hem geven. Nogmaals heel veel sterkte de komende periode
Alle reacties Link kopieren
Let maar op zijn voeten, worden die koud, dan is het einde nabij, de doorbloeding stagneert daar het eerst. En afwezig zijn. Staren.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat jullie allemaal zo meeleven



En naar ik begrijp uit jullie woorden (@miraan en @poolparty) zijn jullie verdrietig genoeg ervaringsdeskundige.



@beetjegek dat is ook het eerste wat de huisarts doet als ze er is (om de dag), aan zijn voeten voelen en checken op blauwe vlekken. Staren doet hij al twee weken en soms heeft ie ook dat z'n ademhaling even stopt en dan heel zacht weer verder gaat. Door de morfine ofzo



Dank voor jullie reacties <3
Geen ervaring gelukkig, wel een hele hele hele dikke knuffel voor jou
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad ervaringsdeskundige, in februari is het 2 jaar geleden. Ik heb heel veel troost gehad aan het feit dat we mijn moeder zelf de uitvaart hebben laten regisseren. De uitvaartondernemer is bij leven geweest en alles is besproken. Haar uitvaart was zo mooi en waardig, dat gaf ons enorm veel troost. We hebben het op dvd laten opnemen, vooral voor de kinderen zodat deze het terug kunnen kijken. We hrbben ook van alles fotos gemaakt, in de kist, sluiten van de kist etc. Doe vooral waar jij je goed bij voelt en laat je daarin niet weerhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je ondanks alles 2 mooie kerstdagen kunt beleven. Dikke knuffel
Ik hoop ook dat jullie nog even van elkaar hebben mogen genieten, alles mogen zeggen en kunnen zeggen. Dikke knuffel
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat de kerst met je vader erbij was. Weet niet zo goed wat te zeggen, maar vind het fijn dat hij er deze dagen nog is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven