Gezondheid alle pijlers

Vanaf wanneer spreek je van een B12-tekort?

12-01-2017 18:32 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds 6 maanden allerlei vage klachten (duizeligheid, angst, lichte depressie, moe, koude handen/voeten,..enz.)



Toen deze klachten begonnen had ik een vitamine B12-niveau van 193 kwam uit de bloedtest. Volgens de dokter was alles boven de 187 goed dus kon het dat niet zijn. (wil wel even vermelden dat ik het jaar ervoor nog bijna 300 had).



Nu hebben vrienden van mij gezegd dat zij supplementen moeten nemen, maar zij hebben een hogere waarde dan ik.



Heeft mijn dokter gelijk dat alles boven de 187 normaal is, of laat ik best toch nog eens nakijken?
quote:Zarah schreef op 13 januari 2017 @ 23:48:

De NHG heeft een richtlijn uitgebracht in 2014: https://www.nhg.org/sites ... ndpunt_vitamine_b12-2.pdfDank je. Ik had al bij de richtlijnen gezocht (niet bij de bestanden) maar kon het niet vinden.
quote:Zarah schreef op 13 januari 2017 @ 23:48:

De NHG heeft een richtlijn uitgebracht in 2014: https://www.nhg.org/sites ... ndpunt_vitamine_b12-2.pdfDie onderzoeken waarop het NHG basseerd dat pillen net zo goed werken zijn erg kort door de bocht. Injecties werken altijd, terwijl dit bij pillen niet zo is.

https://b12researchgroup. ... vitamine-b12-deficientie/

https://b12researchgroup.wordpress.com/

https://b12researchgroup. ... ng-bij-b12-pillengebruik/
En nee B12 is niet overdoseerbaar! Voor de mensen die moesten stoppen, je dokter heeft er dan echt geen kaas van gegeten. Bij injecties moet je waarde hoog blijven. Testen heeft geen zin. Zelfs de NHG richtlijn zegt dit :'). stoppen met injecties is onzin. Als iemand stopt met injecties komen klachten gewoon terug. Het is als het ware een lekkende emmer.



B12-suppletie is niet toxisch. Zelfs de Gezondheidsraad komt niet met een bovengrens qua inname. Voorbeeld: bij de CyanoKit, die wordt gebruikt bij rookvergiftiging, wordt de levensreddende vitamine B12 hydro(xo)cobalamine intraveneus toegediend, hetgeen overeenkomt met 5000 maal een B12-injectie per keer. De B12-waarden kunnen daarbij oplopen tot 15000 tot 75000 pmol/L. Behalve eventueel wat rode urine (bij intraveneuze toediening), en wat onschuldige verkleuring van de huid en eventuele zachte ontlasting, worden er verder geen bijwerkingen gemeld. Serumwaarde B12 na injecteren zegt niets over of het genoeg bij de weefsels aankomt en dus effectief genoeg is. https://b12researchgroup. ... vitamine-b12-deficientie/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisterenochtend voor de eerste keer zo'n B-complex ingenomen en vitamine B12 drankje gedronken, maar ik voel me slechter dan ervoor, is dit normaal? Ik had daarvoor enkel last van wat angst, maar nu is het echt gewoon heel depressief zijn, sinds gisterenavond. Herkent iemand dit? Het is weekend dus kan moeilijk naar mijn huisarts bellen.
quote:mismashful2 schreef op 14 januari 2017 @ 11:47:

Ik heb gisterenochtend voor de eerste keer zo'n B-complex ingenomen en vitamine B12 drankje gedronken, maar ik voel me slechter dan ervoor, is dit normaal? Ik had daarvoor enkel last van wat angst, maar nu is het echt gewoon heel depressief zijn, sinds gisterenavond. Herkent iemand dit? Het is weekend dus kan moeilijk naar mijn huisarts bellen.Lijkt me dat dat tussen de oren zit. Niet dat dat het minder vervelend maakt, maar aan de vitamine zal het niet liggen.
quote:mismashful2 schreef op 14 januari 2017 @ 11:47:

Ik heb gisterenochtend voor de eerste keer zo'n B-complex ingenomen en vitamine B12 drankje gedronken, maar ik voel me slechter dan ervoor, is dit normaal? Ik had daarvoor enkel last van wat angst, maar nu is het echt gewoon heel depressief zijn, sinds gisterenavond. Herkent iemand dit? Het is weekend dus kan moeilijk naar mijn huisarts bellen.Het kan toeval zijn, maar ik ervaar ook altijd wel bijwerkingen hoor direct na toediening (injectie of smelttablet). Maar bij mij lichamelijk: hartkloppingen, raar gevoel in hoofd en een soort caffeine buzz. Gisteren mijn eerste injectie gehad sinds lange tijd en vandaag echt heel erg wrakkig. Niet psychisch verder, maar dat zou bij jou best eens kunnen. Het trekt bij mij altijd wel weg na een dag of 2 en is ook minder heftig als je lichaam wat gewend is geraakt aan de extra vitamines.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 13 januari 2017 @ 18:05:

[...]





Ze zijn ook niet achterlijk hoor.Zei ik dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalmatinka schreef op 14 januari 2017 @ 11:19:

En nee B12 is niet overdoseerbaar! Voor de mensen die moesten stoppen, je dokter heeft er dan echt geen kaas van gegeten. Bij injecties moet je waarde hoog blijven. Testen heeft geen zin. Zelfs de NHG richtlijn zegt dit :'). stoppen met injecties is onzin. Als iemand stopt met injecties komen klachten gewoon terug. Het is als het ware een lekkende emmer.



B12-suppletie is niet toxisch. Zelfs de Gezondheidsraad komt niet met een bovengrens qua inname. Voorbeeld: bij de CyanoKit, die wordt gebruikt bij rookvergiftiging, wordt de levensreddende vitamine B12 hydro(xo)cobalamine intraveneus toegediend, hetgeen overeenkomt met 5000 maal een B12-injectie per keer. De B12-waarden kunnen daarbij oplopen tot 15000 tot 75000 pmol/L. Behalve eventueel wat rode urine (bij intraveneuze toediening), en wat onschuldige verkleuring van de huid en eventuele zachte ontlasting, worden er verder geen bijwerkingen gemeld. Serumwaarde B12 na injecteren zegt niets over of het genoeg bij de weefsels aankomt en dus effectief genoeg is. https://b12researchgroup. ... vitamine-b12-deficientie/Hulde
Alle reacties Link kopieren
Je kan wel klachten verergeringen krijgen bij het innemen van B12.

Nu weet ik niet of dat bij tabletten ook meteen zo kan zijn.

Bij injecties lig wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 13 januari 2017 @ 18:10:

[...]





Echt wel. Ik moest op een gegeven moment stoppen omdat ik te veel had.

Nee, dat kan nooit, dan weet jouw arts er niets vanaf.

Lees ook het bericht van Dalmatinka.
quote:jilzz schreef op 14 januari 2017 @ 17:06:

[...]





Zei ik dat?Ja.
Ik had beginwaarde 92



Elke maand een spuit na de opstartdosis. Bij mij zij de hoofdpijnen en paiekaanvallen weg. Ik kom weer op woorden enz.. Ik merk het ook aan mezelf als de maand bijna voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalmatinka schreef op 14 januari 2017 @ 11:19:

En nee B12 is niet overdoseerbaar! Voor de mensen die moesten stoppen, je dokter heeft er dan echt geen kaas van gegeten. Bij injecties moet je waarde hoog blijven. Testen heeft geen zin. Zelfs de NHG richtlijn zegt dit :'). stoppen met injecties is onzin. Als iemand stopt met injecties komen klachten gewoon terug. Het is als het ware een lekkende emmer.



B12-suppletie is niet toxisch. Zelfs de Gezondheidsraad komt niet met een bovengrens qua inname. Voorbeeld: bij de CyanoKit, die wordt gebruikt bij rookvergiftiging, wordt de levensreddende vitamine B12 hydro(xo)cobalamine intraveneus toegediend, hetgeen overeenkomt met 5000 maal een B12-injectie per keer. De B12-waarden kunnen daarbij oplopen tot 15000 tot 75000 pmol/L. Behalve eventueel wat rode urine (bij intraveneuze toediening), en wat onschuldige verkleuring van de huid en eventuele zachte ontlasting, worden er verder geen bijwerkingen gemeld. Serumwaarde B12 na injecteren zegt niets over of het genoeg bij de weefsels aankomt en dus effectief genoeg is. https://b12researchgroup. ... vitamine-b12-deficientie/



+100

De mensen die ik spreek die van de huisarts moesten stoppen ivm overdosering... Nou, z'n huisarts neem ik bij voorbaat al niet meer serieus.

Ik spuit 2x per week want daar voel ik mij het beste bij. 1x per week is net te weinig en ik weiger levenskwaliteit in te leveren terwijl een 2de prik per week voor mij z'n verschil maakt.

Bij mensen waarvan ik lees dat ze echt "toe zijn" aan een volgende prik spuiten in mijn ogen ook te weinig. Ik voel mij super fit op deze manier, geen brainfog mee, geen neurologische klachten, geen lichamelijke klachten meer ( ik had wel 22 punten uit het "klachtenlijstje" ).

Kortom, ook de mensen die al prikken moeten goed luisteren naar hun lichaam en niet te snel tevreden zijn met het herstel als met meer prikken meer bereikt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is een b12 tekort en vit. d tekort vastgesteld. Voor de vitamine D krijg ik een stootkuur, maar de b12 wilde ze tabletten geven. Echter lees ik zoveel tegenstrijdige info op het internet over de tabletten. Wat is jullie ervaring? Ik heb 111 als uitslag voor de b12, klopt het dat de huisarts zegt dat dit maar een klein tekort is?
quote:Ditje schreef op 25 januari 2017 @ 12:44:

Bij mij is een b12 tekort en vit. d tekort vastgesteld. Voor de vitamine D krijg ik een stootkuur, maar de b12 wilde ze tabletten geven. Echter lees ik zoveel tegenstrijdige info op het internet over de tabletten. Wat is jullie ervaring? Ik heb 111 als uitslag voor de b12, klopt het dat de huisarts zegt dat dit maar een klein tekort is?Zonder eenheid zegt het in elk geval helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ditje schreef op 25 januari 2017 @ 12:44:

Bij mij is een b12 tekort en vit. d tekort vastgesteld. Voor de vitamine D krijg ik een stootkuur, maar de b12 wilde ze tabletten geven. Echter lees ik zoveel tegenstrijdige info op het internet over de tabletten. Wat is jullie ervaring? Ik heb 111 als uitslag voor de b12, klopt het dat de huisarts zegt dat dit maar een klein tekort is?Zowel binnen de nederlandse als de belgische eenheid heb je een tekort hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het is in NL gemeten, gut de asstistente heeft alleen het getal genoemd. Dus geen idee wat de eenheid is dier erbij hoort. Maar de huisarts gaf aan dat het maar een klein tekort is en daarom tabletten afdoende zijn. Ik ben wat confuus met wat ik verder online lees. Weet de waarde niet goed te intepreteren als inderdaad een klein te kort of gewoon een tekort die met injecties beter bestreden kan worden.
Doe es gek en vertrouw je huisarts!

(In plaats van een forum waar iedereen vanalles vindt).
Alle reacties Link kopieren
quote:Ditje schreef op 25 januari 2017 @ 13:16:

Het is in NL gemeten, gut de asstistente heeft alleen het getal genoemd. Dus geen idee wat de eenheid is dier erbij hoort. Maar de huisarts gaf aan dat het maar een klein tekort is en daarom tabletten afdoende zijn. Ik ben wat confuus met wat ik verder online lees. Weet de waarde niet goed te intepreteren als inderdaad een klein te kort of gewoon een tekort die met injecties beter bestreden kan worden.Heb je overigens ook klachten? Want vaak wordt er pas iets aan het tekort gedaan als je ook klachten hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 25 januari 2017 @ 13:32:

Doe es gek en vertrouw je huisarts!

(In plaats van een forum waar iedereen vanalles vindt).



Mwah als ik mijn vorige huisarts (en twee andere artsen van die praktijk) had vertrouwd was ik nu dood geweest.

Gelukkig zag mijn man dat het niet goed ging en heeft 112 gebeld.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:jilzz schreef op 25 januari 2017 @ 13:43:

[...]





Domme reactie, dan was ik nu ook dood geweest.
Krijg je natuurlijk alle uitzonderingen die zich komen melden weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 25 januari 2017 @ 13:45:

Krijg je natuurlijk alle uitzonderingen die zich komen melden weer. Je hebt gelijk!
Ik heb het niet laten meten, maar heb wel mijn voedingspatroon eens streng onder de loep genomen.

Ik heb een diëtiste om advies gevraagd. Het centrum

https://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/vitamines/

Wat hier staat heb ik dus gedaan. Gewoon meer gevarieerd eten. Is veel te ingewikkeld om dat met tellertjes bij te houden.



De voeding met B12 vind ik ook nog eens erg lekker. Maar vooral variatie in de voeding kan veel verschil maken.

Ik at namelijk voeding zonder B12, terwijl ik dacht dat het er in zat.

Ik voel me veel beter. Koude voeten heb ik ook, maar dat komt door de nachtvorst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven