Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 en bloedarmoede

29-01-2014 11:27 18 berichten
Ik ben de laatste tijd extreem moe. Uit bloedonderzoek kwam dat ik bloedarmoede heb en ik slik nu sterkere ijzertabletten.



Ook wilde mijn huisarts mijn b12 weten. Ik heb net gebeld voor de uitslag maar mijn eigen huisarts was op vakantie en ik kreeg de uitslag van een assistente van een andere huisarts.

Mijn waarde was 148 wat volgens haar aan de lage kant zit maar wel binnen de waardes en dat ik hier verder geen behandeling voor krijg.

Maar als ik google dan kom ik tegen dat 148 wel te laag is en dat er veel mensen zijn met klachten.



Ik ga maandag even langs mijn eigen huisarts om te overleggen maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?
(Nog) geen ervaring maar hier kan je je hart ophalen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine
Dank je wel. Daar geven ze de ondergrens van 150 aan waar ik maar net onder zit maar ze benoemen ook dat daar wel twijfels over zijn of dat wel juist is.
Alle reacties Link kopieren
http://stichtingb12tekort.nl/ misschien heb je hier iets aan!!
quote:merel-x- schreef op 29 januari 2014 @ 11:42:

http://stichtingb12tekort.nl/ misschien heb je hier iets aan!!



ja en daar zie ik dit staan:



Bij waarden van 125 pmol/L tot 150 pmol/L is er, zeker in combinatie met klachten, ook vrijwel altijd sprake van een vitamine B12-tekort. Bij twijfel kan men testen op MMA en homocysteine. Ook hier dient er zo spoedig mogelijk begonnen te worden met injecties.



Misschien print ik dit wel uit en neem ik het mee maandag. Ik wil zeker niet zo'n eigenwijsje zijn die het beter denk te weten dan de dokter maar ik wil wel de juiste behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om sowieso B12 te gaan slikken?

Ik neem dagelijks 5000 mcg. B12



Het is wel belangrijk om de goede opneembare vorm van B12 te nemen, dus Methylcobalamine
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een opname stoornis van b12 ,daar helpen geen b12 pilletjes voor . Je hebt injecties nodig en wel zoals het behoort te gaan, 5 weken 2x per week en daarna doorgaan op gevoel ,dat wil zeggen de klachten voor blijven .

Ik weet uit eigen ervaring wat het niet behandelen met mijn lichaam heeft gedaan , en dat was niet best . Ik injecteer nu al 4 jaar 1 a 2 keer per week en nu gaat het goed ,maar als ik minder ga injecteren komen de klachten weer opzetten.

Mijn advies is laat je niet ompraten dat de waarde goed is ,want dan kan de rolstoel al voor je klaar worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst even afwachten wat dat ijzer doet, misschien kun je door je ijzer tekort b12 slecht opnemen. En dan weet je dat de volgende keer dat je moe bent het waarschijnlijk aan het ijzer tekort ligt, als je ook b12 slikt weet je niet welke van de twee nu helpt (maar waarschijnlijk allebei).



Heb je trouwens een idee over de oorzaak? Vaak diarree? Stress? Vegetarier?
Waarom hoor en lees ik de laatste tijd zoveel over vitamine B12 tekort? Is het een nieuwe trend? Hebben we er allemaal last van maar komen we er nu pas achter? Komen de B12 prikken tegenwoordig met een flinke beloning voor elke arts die ze voorschrijft? Of gewoon toeval?



(Sorry, IBI, dit staat een beetje los van je vraag, maar het valt me de laatste tijd op)
Alle reacties Link kopieren
Het is geen nieuwe trend blijekip, de dokters hebben het in het vergeet hoekje geplaatst net als een vitamine d3 tekort waar vele mensen meer rondlopen en van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Ook bij kinderen komt een tekort aan b12 en of d3 vaak voor.
Alle reacties Link kopieren
dochter heeft serieus tekort aan B12, krijgt nu injecties.

Zou kunnen komen omdat ze al jaren vegetarisch eet. (volgens huisarts)
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
B12 zit ook in andere dierlijke producten, niet alleen in vlees. Bij veganisten komt het dus nog wel eens voor. Mijn B12 was ook iets aan de lage kant. Voor de zekerheid prikten ze een aantal weken later weer en toen zat het rond de 100, echt te weinig. Sinds die tijd krijg ik injecties en die werken prima. Pillen helpen niet bij een opnamestoornis.
Ibi, ik zou staan op extra onderzoek. Je lichaam heeft een riante voorraad b12 normaal gesproken. Zulke lage waardes zijn meestal een indicatie voor een probleem wat behandeld moet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op woensdag 29 januari 2014 12:51 Waarom hoor en lees ik de laatste tijd zoveel over vitamine B12 tekort? Is het een nieuwe trend? Hebben we er allemaal last van maar komen we er nu pas achter? Komen de B12 prikken tegenwoordig met een flinke beloning voor elke arts die ze voorschrijft? Of gewoon toeval?



(Sorry, IBI, dit staat een beetje los van je vraag, maar het valt me de laatste tijd op)



Nou, niet echt hoor, het topic dat gisteren op viva stond was van mij.

Ik laat het al bijna 10 jaar elke 5-6 weken injecteren, aangezien mijn waardes op 16-jarige leeftijd zo laag waren dat ze door het lab niet gemeten konden worden.

Het is gewoon een erg belangrijke vitamine voor de hersenen en doordat het vaak niet via tablet wordt opgenomen, is injectie noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
En zoals hierboven beschreven, het is lang een vergeten vitamine geweest. In mijn beleving werd vit C vroeger als enorm belangrijk gezien, er is daarin nu een verschuiving aan het plaatsvinden. En dat vind ik een goed iets.
Alle reacties Link kopieren
@blijekip: Als je jaren rondloopt met neurologische klachten/uitvalsverschijnselen praat je wel anders dan over een "trend".

Eindelijk zijn er vorderingen in de medische industrie, wat met een simpele(goedkope) behandeling opgelost kan worden. (Over eventuele blijvende neurologische schade niet te spreken). Dus nee, zeker geen trend! Wel een verademing voor mensen die er last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ik geen vitaminetabletten met B12 slik dan heb ik ook een tekort aan B12. Blijkbaar krijg ik het niet genoeg binnen, het wordt wel opgenomen. Ik had hele lange tijd hele vage klachten waar na wat onderzoek dit uit kwam, per toeval.



Mijn laatste keer bloedprikken was de waarde 133. Ik begreep van de huisarts dat het tussen 130-700 moet zijn dus nog steeds aan de lage kant.
Mijn vriend heeft ook b12 injecties. Hij was zeer vermoeid ookal sliep hij prima. Daarnaast vaak last van mondinfecties (aften). Vanaf zijn geboorte geen vlees gegeten en hij geeft ook niks om eten en dus nooit goed gecompenseerd met groente en noten ed. Gelukkig heeft hij een goede huisarts die hem toestaat om flinke dosis b12 in te spuiten waardoor zijn waarden nu zo hoog zijn dat ze niet meer te meten zijn. Hij heeft zich in tijden niet zo goed gevoeld en gaat nu afbouwen tot hij weer een normaalwaarde heeft en kijken hoe dat gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven