Gezondheid alle pijlers

Vocht vasthouden in het lichaam

25-03-2017 17:34 105 berichten
Zodra het wat warmer wordt is het raak.

Benen, maar vooral enkels en voeten zwellen op.

Ik drink weinig dus dan wordt het tijd om veel meer water te drinken en wat meer natuurlijke vochtafdrijvende voedingsmiddelen te eten. Helpt een beetje.



Wie van jullie heeft ook last van vocht vasthouden?

En wat is bij jullie de oorzaak en wat doe je eraan?
Alle reacties Link kopieren
In elk geval genoeg drinken en aldus voor een gezonde vochthuishouding in je lijf te zorgen.



Mocht je dan nog steeds problemen hebben, lijkt het mij tijd voor een bezoekje aan de huisarts.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ha.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou ook even naar de huisarts.



En voldoende drinken, ook op dagen waarop het niet warm is.
Niet te veel zout eten. Zout houdt vocht vast.
Alle reacties Link kopieren
Zeker naar de huisarts. Die kan onderzoek (laten) doen en een behandeling adviseren. Blijf er niet mee rondlopen, want het kan later tot vervelende problemen leiden.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Zeker langs de huisarts gaan, en genoeg drinken bv kruidenthee, verse muntthee is koud ook lekker, komkommer eten helpt je ook aan wat extra vocht, peterselie over alles waar het bij smaakt strooien werkt wat vochafdrijvend en is sowieso erg gezond; baat het niet dan schaadt het niet.

Probeer alcohol te vermijden dat ontregelt je vochthuishouding ook behoorlijk.



Maar het is niet normaal, dus echt naar de dokter gaan om de oorzaak te achterhalen en te bespreken wat je het best kunt eten en drinken. (en wat niet!)

Mss verwijst hij of zij je door naar een dietiste om eens te kijken of je niet veel zout binnenkrijgt zonder dat je het zelf in de gaten hebt maar er zijn ook ziektes waardoor je vocht vast gaat houden dus niet uitstellen maar meteen maandag bellen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Asperges eten werkt geloof ik vochtafdrijvend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat venkel ook vocht afdrijvend schijnt te werken.
Ik voeg zelf nooit ergens zout aan toe.

Ik drink geen alcohol.



Elke dag eet ik een hele komkommer. Heb op internet al opgezocht wat flink vochtafdrijvend werkt.



En helaas heb ik ook gezien waar het vasthouden van vocht nog meer vandaan kan komen.

En dat is niet zo best nee

Ik probeer de natuurlijke manier 2 weken,nog niet over dan maar naar de HA,maar ik zie daar zo tegenop...



Ik hoopte dat iemand hier ook vocht vasthoud en mij opgelucht kon maken met een natuurlijke manier waarmee het was verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je hier al last van? En heeft het iets met je hormonen te maken misschien?
Vandaag besluit ik alleen maar te genieten.
quote:Habbekratz schreef op 25 maart 2017 @ 19:13:

Ik voeg zelf nooit ergens zout aan toe.

Ik drink geen alcohol.



Elke dag eet ik een hele komkommer. Heb op internet al opgezocht wat flink vochtafdrijvend werkt.



En helaas heb ik ook gezien waar het vasthouden van vocht nog meer vandaan kan komen.

En dat is niet zo best nee

Ik probeer de natuurlijke manier 2 weken,nog niet over dan maar naar de HA,maar ik zie daar zo tegenop...



Ik hoopte dat iemand hier ook vocht vasthoud en mij opgelucht kon maken met een natuurlijke manier waarmee het was verdwenen.



Waarom zie je er zo tegenop om naar de HA te gaan?

En waarom 2 weken wachten, zit je alleen maar 2 weken langer in de stress.. Lijkt me ook geen pretje.

Ik hou weleens vocht vast maar weet waar het vandaan komt juist omdat ik naar de huisarts ben gegaan. Gelukkig niets om me verder zorgen om te maken, ik was opgelucht dat ik wist waar het door kwam.



Daarom zou ik meteen gaan als ik jou was dan heb je het maar gehad en wie weet stap je ook gerustgesteld naar buiten maandag. De natuurlijke manieren om vocht af te drijven heb je al geprobeerd.

Kan je niet goed met je huisarts overweg of ben je bang dat je iets ernstigs mankeert?



Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je mss veel zout binnenkrijgt door bv kruidenmixen die voor een groot gedeelte uit zout bestaan, soep uit een pakje/blikje bevat ook heel veel zout en nog een hele lijst. Zelfs in zoete dingen zoals bepaalde soorten frisdrank zit behoorlijk wat zout...
Het vocht vasthouden heb ik niet in de winterperiode dus ik neem aan dat het niets ernstigs is anders had ik het het gehele jaar door toch. Maar ja je weet maar nooit.......



Mijn oma hield ook vocht vast en moest aan het zoutloos brood en plastabletten.



Ik gebruik ook geen kruiden in het eten. Vanaf vandaag de hele dag aan het water. Ik zie het een weekje aan en dan ga ik naar de HA mocht het niet minder zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
AH...



Ik zou niet afwachten. Het is niet dat het zomaar ineens weer overgaat, cru gezegd. Alleen als het weer meewerkt dus.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
De huisarts kan ook dingen 'op de natuurlijke manier' adviseren hoor. Als je maar een oorzaak/diagnose vindt!

Waarom zie je er zo tegenop? Hij zal waarschijnlijk je bloeddruk en hartslag meten, kijken of je oedeem hebt, misschien temperatuur meten en eventueel bloed/urinetest. Het is het beste als je zo snel mogelijk een oorzaak vind zodat je er af gaat. Vocht vasthouden kan zoooo veel oorzaken hebben.
Je weet dat hier geen medisch advies mag worden gegeven, dus hoe kan in hemelsnaam iemand jou hier iets natuurlijks aanraden als de oorzaak niet bekend is?

Ga met je klachten naar de huisarts, daar is hij/zij voor.
quote:Habbekratz schreef op 26 maart 2017 @ 14:57:

Het vocht vasthouden heb ik niet in de winterperiode dus ik neem aan dat het niets ernstigs is anders had ik het het gehele jaar door toch. Maar ja je weet maar nooit.......



Mijn oma hield ook vocht vast en moest aan het zoutloos brood en plastabletten.



Ik gebruik ook geen kruiden in het eten. Vanaf vandaag de hele dag aan het water. Ik zie het een weekje aan en dan ga ik naar de AH mocht het niet minder zijn geworden.



Mijn vraag was: waarom ga je niet meteen morgen.



Dat je het soms wel, soms niet -en dan mss toevallig in de winter minder of niet hebt- hebt zou mij niet geruststellen, sorry dat ik het zo hard zeg maar er zijn ziektes die af en toe 'opvlammen' om daarna weer te 'sluimeren'. Je kan overigens ook teveel water drinken, weleens van watervergiftiging gehoord?



En wat je oma mankeerde weet je niet. Plastabletten zijn symptoombestrijders. Weet ook niet hoelang dat geleden is, er is tegenwoordig veel meer bekend over nierfalen/ziektes dan vroeger en betere manieren om een diagnose te stellen.

Als er iets mis is met je nieren weet je vast wel dat nieren niet meer herstellen; alle reden om evt. schade zo beperkt mogelijk te houden en z.s.m. een behandeling te starten.



Het klinkt alsof je je kop in het zand steekt en het gevoel hebt dat er meer aan de hand is en daarom niet durft, klopt dat? (hoef je mij niet te vertellen trouwens..).



Naar de huisarts dus!!



Kan je op de terugweg boodschappen doen bij AH ja dat is flauw ik weet het
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 26 maart 2017 @ 15:27:

AH...

Dat krijg je als je ook net de AH bonusgids zat te lezen
Bedankt voor jullie berichten.

Zoals Bestaardig op zich het precies schreef,ik stopte mijn hoofd in het zand.

Maar goed HA heeft zonet zijn oordeel besproken kijkend naar het verleden/heden.

Ik moet allereerst aan een natrium/zoutarm dieet.

Ophoping van natrium/zout zorgt bij mij voor ophoping van water. Deze week was ik opeens 5 kilo zwaarder Vocht in de enkels en voeten en doordat ik kortademig was wist hij wel zeker dat ik het ook in de longen had. Door een zoutarm dieet wordt de kans verminderd op teveel vocht in het lichaam,We kijken dit 2 weken aan hoe het aanslaat of er genoeg vocht uit het lichaam gaat anders moet ik toch aan medicatie en dat heb ik liever niet.Als het echt niet lukt op de natuurlijke manier dan moet het maar ik hoop dat door het dieet de klachten vanzelf minder worden.
Maar is er ook onderzoek gedaan naar de oorzaak?
Vocht in de longen en dat twee weken aankijken? Wat voor huisarts is dat?
quote:_Beeldig_ schreef op 27 maart 2017 @ 12:18:

Maar is er ook onderzoek gedaan naar de oorzaak?

Symptomen en verleden wijzen wel naar hetzelfde als mijn vader en oma (erfelijkheid). Ik gaf mijn vermoeden door en HA beaamde dit. Moet verder onderzocht worden.Maar ik heb HA gevraagt het eerst bij het dieet te houden.Ik hoop dat dat net als bij mijn oma goed zal werken,zij is er bijna 100 jaar mee geworden.

Mocht het niet zo zijn dan neem ik toch zelf de keuze of ik die andere weg insla of niet.Daar ga ik goed over denken.
Begrijp ik het goed dat je zelf dus geen bloedonderzoek wil? Is dat niet gewoon nog steeds je kop in het zand?
quote:mary57 schreef op 27 maart 2017 @ 12:37:

Vocht in de longen en dat twee weken aankijken? Wat voor huisarts is dat?

Ik heb een hele fijne huisarts. Ben hierop al eens in het ziekenhuis getest maar was geen longoedeem.

Maar ik word als ik vocht vasthoudt soms ook kortademig (alleen bij inspanning in rust geen last van) maar word vocht minder dan is de kortademigheid ook weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven