Gezondheid alle pijlers

Vraag over HIV test

21-06-2013 14:33 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
*Aangepaste OP om mijn vraag duidelijker te stellen*



De situatie:



Uit een onderzoek blijkt dat bij iemand de bloedwaarden zeer laag zijn. Er wordt herhaaldelijk getest en de waarden blijven dalen. Er worden allerlei onderzoeken gedaan door internist. Dit gaat meer dan een half jaar zo verder en steeds is er maar geen duidelijkheid over de oorzaak. De gezondheid verslechterd en door de afnemende weerstand treden ook andere klachten op. Het komt tot een ziekenhuisopname, en "ineens" blijkt dat er sprake is van HIV.



Is dit mogelijk? Zou er bij dergelijke klachten niet veel eerder op HIV worden getest? Is het waarschijnlijker dat deze persoon al die maanden heeft verzwegen dat er sprake is van HIV? Persoon beweert dat zelf wel aan HIV heeft gedacht en er vanuit is gegaan dat ze dit wel standaard zouden testen, maar heeft er verder volgens eigen zeggen nooit naar gevraagd. Hij heeft dus ook niet geweigerd zich te laten testen.



Ik hoop dat er mensen met medische kennis zijn die hier hun mening over willen geven.Alvast veel dank voor het meelezen en reageren.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nu bezig om zijn HIV in zijn leven te laten passen. Ik denk niet dat hij zin heeft om verantwoording aan zijn zus te moeten afleggen. Waarom laat je hem niet even? Stel nou dat hij het misschien eerder wist, voor de diagnose maakt dat toch geen fuck uit?
Alle reacties Link kopieren
En al is dat zo, krijgt hij dan op zijn kop van jou?



Het is een volwassen vent en zal vast z'n redenen hebben gehad om jou niet in te lichten.



Laat die "Zie je nu wel.." Of je "Ik zei het toch .." Voor wat het is en ga je broer steunen. Daar worden jullie beiden veel gelukkiger. van!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze het wel standaard doen als hij zegt homo te zijn, maar ze moeten er maar op komen, denk niet dat het eerste prioriteit is als het zo slecht gaat.



Misschien reageerde hij vreemd omdat hij bang is, of omdat hij zich schaamt.
Alle reacties Link kopieren
Maakt het verschil om dat te weten?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, voor mij maakt het wel verschil. Nier voor nu, en ik ben er heus voor hem. Maar er zijn de afgelopen jaren veel meer dingen gebeurt waar ik verder niet op inga. Dit is voor mij de zoveelste leugen & teleurstelling.



Op termijn zou ik hierover graag in gesprek gaan. Dat gaat niet als hij blijft liegen. Daarom wil ik dit weten.



Ik kan me voorstellen dat dit voor jullie nu overkomt alsof ik hem ermee om de oren wil slaan, maar dat is echt mijn intentie niet.



Ik hoop vooral op reacties van medisch onderlegde forummers die mij kunnen vertellen of het logisch is dat dit niet eerder getest is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jouw broer heel zijn leven vertellen tegen jou?

Bij mij in de familie is er ook iemand homo heb ik onlangs ontdekt, terwijl veel andere (dichtere) familieleden dat niet weten. Heb toen ook heel wat dingen over zijn seksueel leven vernomen terwijl de rest van de familie denkt dat hij celibatair is. Idem trouwens over mijn eigen seksueel leven, daar weet de rest van de familie ook niets van af. Maar waarom zou dat ook moeten?

Wel jammer natuurlijk dat hij HIV heeft. Ik denk dat je hem vooral daarbij moet steunen, ongeacht of je nu weet of niet weet hoe hij dat opgelopen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je hem helpt door verantwoording van hem te eisen. Wees een lieve zus en steun hem in plaats van moeilijk doen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
@Mohini: ik wil helemaal niet weten hoe hij het opgelopen heeft. Dat schreef ik ook nergens. Ik wil weten hoe lang hij al weer dat hij besmet is. Uiteraard is zijn sexleven mijn business niet.



Het gaat erom dat hij mij en andere familie al maandenlang in de zorgen laat zitten terwijl hij volgens mij allang weet wat er aan de hand is.
Ik ken een homo die HIV positief is en het absoluut verzwijgt, niet om de HIV, maar om de combinatie met homo zijn en HIV hebben en de stomme vooroordelen die daar over zijn. Uiteraard weet zijn vaste partner het wel, en enkele naasten, maar zeker niet alle naasten. Mensen zullen hem anders gaan behandelen en dat wil hij niet. Prima motief om niks te zeggen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt zijn moeder wel. Zeg dat je er altijd voor hem bent en dat hij altijd bij je terecht kan als ie iets kwijt wil. Hij is je geen verantwoording of wat dan ook verder verschuldigd.
Alle reacties Link kopieren
[quote]vraagoverhiv schreef op 21 juni 2013 @ 15:57:

@Mohini: ik wil helemaal niet weten hoe hij het opgelopen heeft. Dat schreef ik ook nergens. Ik wil weten hoe lang hij al weer dat hij besmet is. Uiteraard is zijn sexleven mijn business niet.



Het gaat erom dat hij mij en andere familie al maandenlang in de zorgen laat zitten terwijl hij volgens mij allang weet wat er aan de hand is.[/quote]



En als je hem dat rechtstreeks had gevraagd? Heb je misschien geen aids?
Alle reacties Link kopieren
En nee, is volgens mij geen standaard test. Hij kan ook ergens een infectie hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Ik snap dat jullie zo denken, maar er is gewoon veel meer aan de hand hier. Daar kunnen jullie uiteraard niet over oordelen aangezien jullie maar een klein deel van het verhaal kennen.



Wel ga ik niet meer in op reacties over "waarom ik dit wil weten". Juist omdat ik te weinig prijs wil geven om echt uit te kunnen leggen hoe het zit. En ik heb niet zoveel zin om mezelf te blijven verdedigen.



Ik hoop dat er nog mensen zijn met kennis van zaken die mij antwoord willen geven op mijn vraag: is het waarschijnlijk dat er in deze situatie pas na ruim een half jaar op HIVm getest wordt?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik je gegeven. De post boven je. Volgens mij met een soa test eerder dan normaal bij een internist.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen het ook niet standaard testen, moet altijd toestemming voor gevraagd worden ivm recht op niet te weten
Ik weet het niet.

Denk wel dat als de arts weet dat hij homo is, dat het eerste wat ze doen is testen op HIV.

Maar als de arts dat niet weet, gaan ze denk ik niet direct testen op HIV.

Maar neem aan dat je als je met gezondheidsklachten naar een arts gaat, je een uitgebreide vragenlijst krijgt, inclusief vragen als, waar ben je op vakantie geweest, en over seksuele relaties.



Maar tegenwoordig zijn de medicijnen zo ontzettend goed voor HIV, dat als hij dus al wel heel lang wist dat hij HIV heeft, hij neem ik aan er ook medicijnen voor zou hebben gekregen. En dan zou hij logischerwijs niet zo hard achteruit gegaan zijn.

Ik heb 2 vrienden met HIV, de een heeft het al 30 jaar, de ander al 15. De ene is een tijd met medicatie gestopt en gleed in 2 jaar tijd snel af, tot hij gelukkig net op tijd weer begon met medicatie. De ander heeft zelfs nooit medicatie hoeven nemen, hij blijft gewoon gezond.



Dus wie weet liegt je broer niet, en hebben ze idd pas laat getest.



En waarom hij het niet wil vertellen, die ene vriend heeft het pas 2 jaar terug aan zijn familie verteld, toen beide ouders overleden waren. Hij wou hun niet opzadelen met zorgen om hem.
Alle reacties Link kopieren
Je test als arts niet zomaar op HIV.

Ik denk wel dat het bij de arts in zijn rijtje met mogelijke ziekten stond, maar als je broer per se niet op HIV wil worden getest, gaat de arts dat niet tóch testen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 21 juni 2013 @ 16:45:

Ik weet het niet.

Denk wel dat als de arts weet dat hij homo is, dat het eerste wat ze doen is testen op HIV.

Maar als de arts dat niet weet, gaan ze denk ik niet direct testen op HIV.

Maar neem aan dat je als je met gezondheidsklachten naar een arts gaat, je een uitgebreide vragenlijst krijgt, inclusief vragen als, waar ben je op vakantie geweest, en over seksuele relaties.



Maar tegenwoordig zijn de medicijnen zo ontzettend goed voor HIV, dat als hij dus al wel heel lang wist dat hij HIV heeft, hij neem ik aan er ook medicijnen voor zou hebben gekregen. En dan zou hij logischerwijs niet zo hard achteruit gegaan zijn.Ik heb 2 vrienden met HIV, de een heeft het al 30 jaar, de ander al 15. De ene is een tijd met medicatie gestopt en gleed in 2 jaar tijd snel af, tot hij gelukkig net op tijd weer begon met medicatie. De ander heeft zelfs nooit medicatie hoeven nemen, hij blijft gewoon gezond.



Dus wie weet liegt je broer niet, en hebben ze idd pas laat getest.



En waarom hij het niet wil vertellen, die ene vriend heeft het pas 2 jaar terug aan zijn familie verteld, toen beide ouders overleden waren. Hij wou hun niet opzadelen met zorgen om hem.Heel scherp, je hebt gelijk. En wat dat liegen betreft; misschien wil hij wel helemaal niet dat jij van alles van hem weet.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.



Ik weet dat een HIV test niet standaard is inderdaad. Maar met de klachten die hij had (dalende bloedwaarden) is het volgens mij wel erg voor de hand liggend om erop te testen. Hij vertelde zelf dat hij ervan uitging dat ze hem wel op HIV zouden testen, dus hij heeft iig geen test geweigerd. Dat vind ik overigens ook vreemd; als je zelf dat vermoeden hebt en je er dan al die tijd niks over zegt.



@Rary: De vraag hoe het dan kan dat hij nu zo ziek is heb ik mezelf ook al gesteld. Ik weet van bekenden (met HIV) dat het soms een tijdje duurt voor ze de juiste balans in de medicijnen hebben gevonden en afgesteld dus dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
bij mij werd er bij een bloedtest standaard op SOA's getest, en volgensmij ook op HIV/Aids. Bloedtest was trouwens totaal niet als SOAtest bedoeld, maar werd er standaard bij gedaan!



mij staat wel iets bij dat HIV/Aids pas na een half jaar te zien is in het bloed, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt.



TO, heel veel sterkte, en ik snap goed dat je met het "waarom" zit!
Alle reacties Link kopieren
@zeeuws-mutsje: dank voor je fijne reactie. Ik weet idd dat HIV pas laat te zien is. Bij mijn broer waren er al klachten, dus er was aanleiding om te gaan testen. Dat maakt het ook zo raar. Hij ging niet zomaar voor een routine-test maar met een specifieke aanleiding. En dan lijkt het mij dus sterk dat ze IN DAT GEVAL niet testen op HIV maar pas maanden later.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ervaring staat HIV zeker in de dd als er sprake is van afnemende immuniteit en toenemende mate van persisterende infecties. De internist zal dit dan bespreken met de patiënt en een bloedtest doen. In verband met recht op niet weten moet dit besproken worden (zoals iemand eerder al opmerkte). Natuurlijk heeft een internist in zijn hoofd of een patiënt een risicopatiënt is of niet. Hoger risico hebben nu eenmaal mannen die seks hebben met mannen.



Toch is iedere individuele casus weer anders, en zullen ook de overwegingen van een arts weer anders zijn. Wij kennen je broer en zijn medische gegevens niet en het is dus onmogelijk om te zeggen of de internist het al eerder heeft getest of niet. Praat met je broer en geef aan dat het voor jou belangrijk is om te weten en dat het verder tussen jullie niks veranderd. Het is dan aan hem of hij je het wel of niet wil vertellen.
Alle reacties Link kopieren
@pelikaan: dank voor je heldere uitleg, daar kan ik wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Van een vriend met een weerstandsafwijking weet ik dat bij het ontdekken daarvan HIV direct als mogelijkheid werd geopperd tegen hem. Het lijkt me dus dat een arts dit inderdaad in de differentiaaldisgnose meeneemt en bespreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven