Gezondheid alle pijlers

Waarom eet jij biologisch?

19-02-2014 19:27 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom mensen biologisch eten. Ik zou hier graag een discussie willen voeren over de pro's en de con's.



Ik begin:



Ik sta sceptisch tegenover biologisch voedel. Het kost klauwen vol geld en ik vind het er niet altijd even goed uitzien. Door het weglaten van pesticiden tijdens de teelt, krijgen bepaalde ziektes meer kans. Die zijn ook niet goed voor ons. Bedenk ook dat natuurlijke bestrijdingsmiddelen ook schadelijk kunnen zijn. Ik noem een voorbeeld; arcenicum; 100% natuurlijk maar zeer dodelijk. Daarnaast is bijv. Sterilon 100% kunstmatig maar zeer helend voor de mens.



Biologisch voedsel is genetisch niet anders dan regulier voedsel. Een biologisch geteelde sinaasappel bevat evenveel vezels en vitamines dan een reguliere.



Buiten het gezonde aspect vind ik biologisch produkten getuigen van een grote mate van decadentie. We hebben nl. een wereld te voeden, niet alleen individuen.Als iedereen biologisch zou gaan eten, zou er zich een ramp voltrekken; honderden miljoenen mensen zouden van de honger sterven.



Schieten maar!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet alleen dierlijke producten bio omdat je anders dieren mishandeling en schadelijke rotzooi eet (ik ben trouwens vegetarisch maar denk aan melk en eieren)
Alle reacties Link kopieren
Geen vlees of 2 x per week vlees eten zou het wereldvoedsel probleem a la minute oplossen. Of dat nou bio of gewoon geproduceerd wordt..
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een decadente bitch met teveel geld ben die er niets om geeft als andere mensen sterven van de honger.
Alle reacties Link kopieren
hoezo zouden veel mensen sterven als we allemaal biologisch gaan eten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollenstonecraft schreef op woensdag 19 februari 2014 19:41 Omdat ik een decadente bitch met teveel geld ben die er niets om geeft als andere mensen sterven van de honger.*grijns*
Bio vlees omdat ik oprecht wil dat de dieren een fijn leven hebben gehad! Vind het te lekker om helemaal op te geven
Alle reacties Link kopieren
Masque, ik eet alleen scharrelvlees, uit dierenliefde. Ik wil de discussie graag breder trekken; biologisch voedsel!
Alle reacties Link kopieren
quote:sofietje83 schreef op 19 februari 2014 @ 19:43:

Bio vlees omdat ik oprecht wil dat de dieren een fijn leven hebben gehad! Vind het te lekker om helemaal op te gevenVerwar biologisch vlees niet met scharrelvlees he. Die koe die jij eet, die lekker in de wei heeft gescharreld, hoeft niet perse biologisch voer te hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
ff serieus: dierlijke producten zoveel mogelijk bio, omdat ik vind dat dieren ook recht hebben op een fatsoenlijk leven. Ik eet overigens ook niet elke dag vlees.

Verder soms groeten e.d. maar meestal niet want dat is te duur.



Het wereldvoedselprobleem is te complex om te zeggen dat als alle mensen biologisch gaan eten er veel mensen van de honger omkomen, want nu doen ze dat ook en dat heeft met veel andere dingen te maken, oa met economische belangen van voedselproducenten en landen waar voedsel wordt geproduceerd en ook met de politieke situatie in veel landen waar hongersnood heerst.
Ik zou graag meer biologisch willen eten, omdat er 'beter' om wordt gegaan met dieren. Ideaal bestaat niet en het is maar de vraag of we dat zouden moet nastreven.



Ik eet nauwelijks biologisch vlees (en groenten), want bio-industrie vlees is goedkoper en voor mij betaalbaarder aangezien wij graag dagelijks vlees eten. Ik zeg bewust niet dat biologisch duurder is, want ik denk dat bio-industrie vlees dat goedkoper het 'probleem' is.



Qua groenten en fruit vind ik het van de zotte dat bv tomaten die vierkant zijn eigenlijk onverkoopbaar zijn en dus in sauzen worden gestopt. Mij maakt het niet uit dat ze vierkant zijn, want tomaat=tomaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 19 februari 2014 @ 19:43:

hoezo zouden veel mensen sterven als we allemaal biologisch gaan eten?



Biologisch voedsel is gemiddeld drie keer duurder dan gewoon voedsel. Ruim een miljard mensen leeft van minder dan een dollar per dag en zij besteden meestal de helft tot tweederde van hun inkomen aan voedsel. Een verdrievoudiging van de voedselprijzen zou voor hen catastrofaal zijn.



Ook als rijke mensen in het Westen meer biologisch voedsel eten, krijgen 's werelds armste mensen minder te eten. Biologische boeren produceren per vierkante kilometer slechts tachtig procent van wat de akkers van reguliere bedrijven opleveren, en volgens sommige onderzoeken zelfs vijftig procent. Om evenveel voedsel te produceren, hebben biologische bedrijven dus aanzienlijk meer land nodig.



Als de wereld zou overgaan op biologisch boeren, zou echter nog eens miljoenen vierkante kilometer aan onontgonnen bos tegen de vlakte moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat we op dit moment niet iedereen op de wereld biologisch kunnen laten eten. Maar naar mij idee zijn er ook teveel mensen op de aarde. Als we op deze manier (bio-industrie) bezig moeten gaan om iedereen te kunnen voeden (lukt nu ook al niet) dan vind ik niet dat we de juiste dingen nastreven.
Alle reacties Link kopieren
Tja waarom? Omdat ik het zelf kweek, vind mijn moestuin leuk en om de groente nou weg te gooien is ook weer zo zonde



Ik eet dus biologisch omdat ik dat nou eenmaal in de tuin heb staan, biologisch-eigenlijk heel logisch hahaha
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op woensdag 19 februari 2014 19:47 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sofietje83 in "Waarom eet jij biologisch?"" class="messagelink">sofietje83 schreef op 19 februari 2014 @ 19:43</a>:</b>

Bio vlees omdat ik oprecht wil dat de dieren een fijn leven hebben gehad! Vind het te lekker om helemaal op te geven</div></blockquote>Verwar biologisch vlees niet met scharrelvlees he. Die koe die jij eet, die lekker in de wei heeft gescharreld, hoeft niet perse biologisch voer te hebben gehad. Wel als de dierenbescherming het keurmerk heeft zoals bij de Ah
Alle reacties Link kopieren
Of groente biologisch of niet is boeit me niet. Vlees en eieren eten we hier wel alleen biologisch.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 19 februari 2014 @ 19:54:

[...]



Wel als de dierenbescherming het keurmerk heeft zoals bij de AhKlopt. maar dat is niet altijd zo hoor. Terwijl mensen dat wel denken. Erg verwarrend vind ik zelf.
Bergje, het is natuurlijk niet zo dat mensen elders minder eten doordat we hier biologisch eten. Als de hele wereld zo zou wonen, zich vervoeren en zou consumeren als in het rijke westen zouden er allerlei tekorten ontstaan.



Je hebt wel gelijk dat biologisch eten niet heilig of perfect is, of de oplossing is voor alle wereldvoedselproblemen.



Ik zie het als een 'proeftuin' waardoor een met andere manier van voedselproductie, dan alleen zo veel moegelijk zo goedkoop mogelijk (en met zo groot mogelijke profitmarge), ervaring op wordt gedaan en deskundigheid wordt opgebouwd. Bij biologische verbouw wordt er rekening gehouden met impact op het milieu (vaak ook sociaal). Je hebt gelijk dat chemisch niet gelijk staat aan slecht, en biologisch aan goed. De biologische bouw houdt echter wel rekening met de impact op milieu, en gebruikt ook wel chemische stoffen, maar met minder slechte gevolgen. Er is een wat langere termijvisie -die nogmaals niet perfect is-. Bij de bioproducten die ik koop wordt ook rekening gehouden met transport/koel en dat soort kosten/uitstoot. Ook wordt er rekening gehouden met de planbehoefte van boeren en een redelijk prijs voor boeren.



Behalve dat ik mijn geld liever aan bovenstaande sector uitgeef dan aan zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk, vind ik vooral biologisch fruit, en ook veel groenten echt lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet wel biologisch vlees en dat dan maximaal 3x per week.

Andere biologische producten eet ik niet omdat ik het te duur vind en omdat ik denk dat als je groente goed wast het geen kwaad kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37 schreef op 19 februari 2014 @ 20:12:

Bergje, het is natuurlijk niet zo dat mensen elders minder eten doordat we hier biologisch eten. Als de hele wereld zo zou wonen, zich vervoeren en zou consumeren als in het rijke westen zouden er allerlei tekorten ontstaan.



Je hebt wel gelijk dat biologisch eten niet heilig of perfect is, of de oplossing is voor alle wereldvoedselproblemen.



Ik zie het als een 'proeftuin' waardoor een met andere manier van voedselproductie, dan alleen zo veel moegelijk zo goedkoop mogelijk (en met zo groot mogelijke profitmarge), ervaring op wordt gedaan en deskundigheid wordt opgebouwd. Bij biologische verbouw wordt er rekening gehouden met impact op het milieu (vaak ook sociaal). Je hebt gelijk dat chemisch niet gelijk staat aan slecht, en biologisch aan goed. De biologische bouw houdt echter wel rekening met de impact op milieu, en gebruikt ook wel chemische stoffen, maar met minder slechte gevolgen. Er is een wat langere termijvisie -die nogmaals niet perfect is-. Bij de bioproducten die ik koop wordt ook rekening gehouden met transport/koel en dat soort kosten/uitstoot. Ook wordt er rekening gehouden met de planbehoefte van boeren en een redelijk prijs voor boeren.



Behalve dat ik mijn geld liever aan bovenstaande sector uitgeef dan aan zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk, vind ik vooral biologisch fruit, en ook veel groenten echt lekkerder.



Mooi omschreven en uitgelegd!



Wat betreft jouw laatste stelling/mening. Zelfs dat is discutabel; In Brits onderzoek zei tweederde van de ondervraagden dat biologisch voedsel beter smaakt, bij een test waarbij de produkten zichbaar waren.. Maar bijna niemand kon zonder etiket het verschil proeven tussen reguliere en biologische producten. Ook in Amerikaans onderzoek konden consumenten het verschil niet proeven tussen biologisch en regulier fruit en groenten.



De claim dat 'biologisch voedsel beter smaakt' is in algemene zin dus niet houdbaar. Wel zijn er per product verschillen. Zo smaakt een biologische kip van een goed ras die geleefd heeft zoals in grootmoeders tijd normaal was, onmiskenbaar beter dan een industriële plofkip. Het verschil tussen biologische en gewone gehaktballen is weer verwaarloosbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet biologische groenten die bij mij uit de buurt komen en dus seizoensgroenten zijn. Ik vind het lekker en kook daarmee veel bewuster, dus weinig zakjes en pakjes.

Vlees eet ik weinig en ook alleen biologisch en ik weet ook waar het vlees dan vandaan komt en er goed met de dieren is omgegaan

Ik eet liever minder en biologisch en denk niet dat ik daardoor voor meer hongersnood elders zorg.
Alle reacties Link kopieren
Biologisch vlees om de al genoemde redenen. Maar het is aanzienlijk duurder, dus we eten 3x per week vlees in plaats van elke dag zoals vroeger.



Zuivel etc ook biologisch, boter alleen van grasgevoerde koeien.

Eieren biologisch.



Groente en fruit, ligt geheel aan de prijs, dan ben ik wat minder consequent in. Meestal gewoon.

Maar als je nagaat dat wanneer je een aap een bio banaan voorzet, of een gewone banaan, dan gaat de bio banaan met schil en al op, en bij de gewone banaan zal hij de schil laten liggen. (Geen bron, maar ergens gelezen op van die pro-bio sites) Dus of het echt zo is...



En inderdaad, om evenveel bio voedsel te produceren is als gewoon voedsel, is meer land nodig. En ik vraag me af in hoeverre het eigenlijk biologisch is, want alle veel zaden komen van Monsanto, die eigenlijk alles genetisch manipuleren.

Dus ja.



Brood bak ik om de dag zelf, van roggemeel, spelt, volkoren, boekweit, wat ik maar voor handen heb. Zonder al die toevoegingen van zout, suiker, en wie de keuringsdienst van waarden heeft gezien, weet dat er ook mensenharen in brood zit. Nou, nee dank je!



Verder ben ik met lichaamsverzorging een zeikerd. Nouja, ik ben nog zoekende daarin.

Je huid is het grootste orgaan van je lichaam. Het neemt als je er iets op smeert, meer op, dan wanneer je het in je mond zou stoppen. Als ik kijk wat er in al die body lotions zit, en deodorant, 30 verschillende soorten chemicaliën, die zou ik ook niet in mijn mond stoppen, dus waarom dan wel op mijn huid smeren?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Alle zaden komen van monsanto??? Dat is onzin. Monsanto is een van de 5 wereldleiders op het gebied van groentezaadproduktie. Zij zijn in opspraak over gmo's. Hoeven wij ons geen zorgen over te maken in Europa.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet biologisch omdat het duurzamer is. De opbrengst per vierkante hectare is minder en soms mislukken er oogsten, dat is de keerzijde van de medaille. Daar heb ik vrede mee, de Westerse wereld vreet gewoon teveel, daarom is er voedseltekort in de wereld, niet vanwege biologische landbouw. We moeten deze wereldbol doorgeven aan onze kinderen en als wij nu niet beginnen met duurzame landbouw, heeft straks niemand meer wat te vreten.



De sleutel is echt consuminderen. Het probleem is dat we te verwend zijn. groenten van seizoen eten doen we niet meer, alles moet maar ingevlogen worden, ook daar kan men duurzamere beslissingen innemen.



Wij eten voornamelijk groenten van ons eigen land, deel uit de vriezer en een deel nog uit de tuin. Deze winter veel boerenkool, spruiten en palmkool, de rest van de kolen is beduidend minder, jammer dan. Vlees hoeft van mij niet elke dag en ik koop het voornamelijk bij een boerderijwinkel die het volgende dier pas slacht als de vorige op is.



Wat vitaminen en voedingsstoffen betreft denk ik dat het vast niet zoveel uitmaakt, hoewel ik groenten uit de volle grond met gewone stalmest opgekweekt is veel smaakvoller vind dan kasgroenten gekweekt op substraat. Gif proef je niet, maar ik denk dat iedereen met zijn gezonde boerenverstand wel op zijn vingers na kan tellen dat gezond anders is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Omdat het hip is, duh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven