Gezondheid alle pijlers

Waarom eet jij biologisch?

19-02-2014 19:27 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom mensen biologisch eten. Ik zou hier graag een discussie willen voeren over de pro's en de con's.



Ik begin:



Ik sta sceptisch tegenover biologisch voedel. Het kost klauwen vol geld en ik vind het er niet altijd even goed uitzien. Door het weglaten van pesticiden tijdens de teelt, krijgen bepaalde ziektes meer kans. Die zijn ook niet goed voor ons. Bedenk ook dat natuurlijke bestrijdingsmiddelen ook schadelijk kunnen zijn. Ik noem een voorbeeld; arcenicum; 100% natuurlijk maar zeer dodelijk. Daarnaast is bijv. Sterilon 100% kunstmatig maar zeer helend voor de mens.



Biologisch voedsel is genetisch niet anders dan regulier voedsel. Een biologisch geteelde sinaasappel bevat evenveel vezels en vitamines dan een reguliere.



Buiten het gezonde aspect vind ik biologisch produkten getuigen van een grote mate van decadentie. We hebben nl. een wereld te voeden, niet alleen individuen.Als iedereen biologisch zou gaan eten, zou er zich een ramp voltrekken; honderden miljoenen mensen zouden van de honger sterven.



Schieten maar!
Alle reacties Link kopieren
Spinihoek, je rookt, zie ik aan je Ava? Zijn die chemicaliën het wel waard om in je mond te stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Haha. Dat is het volgende plan inderdaad Bergje!

Stoppoging mislukt, (weken niet gerookt) heb me net ingeschreven voor een stoppen met roken coach traject.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Zijn er al biologische peuken uitgevonden trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Wiet?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Omdat... het te lekker is
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sowieso alles wat dierlijk is alleen biologisch. En vlees eet ik sowieso niet. Om redenen die al genoemd zijn.

Groente en bananen eet ik zoveel mogelijk biologisch, mits het betaalbaar blijft. Maar het belangrijkst vind ik de milieuimpact. Als ik moet kiezen tussen biokiwi's uit Nieuw Zeeland of reguliere kiwi's uit Italie, dan kies ik de Italiaanse, gezien de vervuiling die vervoer veroorzaakt. Verder eet ik ook zoveel mogelijk seizoensgroenten, dus geen sperzieboontjes uit Marokko of Kenia nu.

Milieu is voor mij dus belangrijker dan gezondheid.

Al die pesticiden zijn ook zeer ongezond voor de mensen die er mee moeten werken, en in die arme landen zijn de arbo regels niet zo streng en/of worden ze aan hun laars gelapt.

Dus daarom eet ik wel weer liever biologische producten uit niet-westerse landen (bv bananen).

Ik wik en weeg wat af in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat MrsStanleyWalker zegt is volgens mij ook wel zo.

Consuminderen. Tegenwoordig kunnen we alles maar eten. Het wordt overal vandaan gevlogen. Toevallig vandaag nog een mooi blog gelezen op Voedzo.nl

http://voedzo.nl/eigen-er ... t-houdt-dat-eigenlijk-in/

Over eten wat vroeger voor handen was en je dus alleen dat at.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ja! Wikken en wegen inderdaad. Soms weet ik het gewoon niet meer. Moet ik nou rekening houden met het transport, of met de pesticiden, grondgebruik, welke e-nummers zitten erin? Wat doet dit ene stofje met je lichaam, waar zit geen suiker in?

Best lastig soms.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Spininhoek. In navolging van Julia Kang smeer ik kokosolie op mijn gezicht.
Waar zit de any-key?
quote:StoraHuntur schreef op 19 februari 2014 @ 20:43:

Omdat... het te lekker is Rawfoodje, ben jij dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Houston77007 schreef op 19 februari 2014 @ 20:52:

Spininhoek. In navolging van Julia Kang smeer ik kokosolie op mijn gezicht.Ja! Dat doe ik ook. Maak er ook wel eens deo van, met maizena en zuiveringszout, met 2 / 3 duppels etherische olie.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:NYC schreef op 19 februari 2014 @ 20:55:

[...]





Rawfoodje, ben jij dat? Nee, het was een grapje
Biologisch vlees koop ik zoals de meeste hier, vanwege dierenwelzijn. En het smaakt gewoon 10x beter dan van de bio industrie.



Maar ook veel andere biologische producten, zoals groente, fruit etc. De motivatie erachter daarachter is vooral dat er geen gif op gespoten is. Door al dat gif dat gebruikt wordt in de landbouw, is de bijenpopulatie in de wereld hard aan het achter uit gaan.



http://dier-en-natuur.inf ... oorzaken-en-gevolgen.html
Koop mijn bio vlees bij speciale slager, die verkoopt overigens ook scharrel dus weet wel wat ik koop zeg maar... Weet ook bij welke boer etc het vandaan komt. Maar wel dúúr inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Bijen, een verrekte goede reden voor biologische landbouw. Zonder bijen geen vreten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:StoraHuntur schreef op 19 februari 2014 @ 20:57:

[...]





Nee, het was een grapje Dat dacht ik al
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 februari 2014 @ 21:07:

Bijen, een verrekte goede reden voor biologische landbouw. Zonder bijen geen vreten.Dat is niet zo hoor, er wordt veel met (gekweekte) hommels bestoven.
Is kokosolie trouwens de nieuwste rage? Ik hoor hier heel veel mensen over in mijn omgeving, en dat het vooral voor alles gebruikt kan worden. Van gezichtscrème en shampoo tot tandpasta, bakvet en afwasmiddel.



Ik eet meestal niet biologisch. Wel bij vlees als ik kan kiezen voor scharrelvlees. Ook liever geen producten kopen die duizenden kilometers per vliegtuig hebben afgelegd om hier in de schappen terecht te komen. Maar soms ook wel... Het ene moment ben ik strenger dan het andere moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur, 5 minuten geleden



Dat is niet zo hoor, er wordt veel met (gekweekte) hommels bestoven.Oh, doe mij een blikje hommels. Waar kan ik die kopen?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het een rage is. Er wordt gewoon denk ik heel veel aandacht aan besteed omdat er ook steeds meer vraag naar is, naar gezonde voeding, alternatieven.



Dat je het als tandpasta kunt gebruiken heb ik ook gehoord. Omdat er bacteriën in zitten, die meer voor je gebit doen, dan de gemiddelde tandpasta schijnt.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:StoraHuntur schreef op 19 februari 2014 @ 21:08:

[...]



Dat is niet zo hoor, er wordt veel met (gekweekte) hommels bestoven.Ook al worden er door kwekers gekweekte hommels gebruikt, dat neemt niet weg dat de wilde populatie bijen en hommels ernstig bedreigt wordt door al dat gif. Was laatst nog een grote campagne voor door greenpeace en milieu defensie. Mensen kunnen in hun eigen tuin al meehelpen door ecologische producten te gebruiken, die geen schade aan de natuur aanrichten
Alle reacties Link kopieren
Kokosolie is inderdaad leuk spul. Je kan het overal voor gebruiken, bakken, braden, wokken, scheren, haarmasker, deo, make-up verwijderen, gezichtscreme, bodylotion en het werkt echt heel goed bij zonneallergie.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ecologische producten, een schoffel voldoet prima.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
O spininhoek, mag ik het exacte recept van die deo?
Waar zit de any-key?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven