Gezondheid alle pijlers

Wachttijd afspraak huisarts

13-03-2017 15:53 59 berichten
Puur uit nieuwsgierigheid;



Als je belt naar je huisartsenpraktijk, wanneer kun jij dan terecht?



Ik heb vanochtend gebeld en kan pas vrijdag terecht, vind ik nogal een behoorlijke wachttijd! Het is voor mijzelf en ik verwacht dat het niks levensbedreigend is maar als mijn kindeeen ziek zouden zijn dan lijkt me dit toch echt onacceptabel.
Ik denk dat ze plek open laten voor dringende gevallen daarom vragen de assistenten zoveel vragen; zodat ze dat goed kunnen in plannen.
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde dag en anders de dag erna.
Dat hangt uiteraard van de klacht af. Blijkbaar was jouw klacht geen spoedgeval.
quote:rosings schreef op 13 maart 2017 @ 15:54:

Ik denk dat ze plek open laten voor dringende gevallen daarom vragen de assistenten zoveel vragen; zodat ze dat goed kunnen in plannen.Het gekke is dat de assistente eerst aangaf dat de eerste mogelijkheid vrijdag is en daarna vroeg ze naar mijn klachten
Daarom hebben veel huisartsen 's ochtends een inloopspreekuur voor korte, niet-urgente dingen.

Voor ernstigere klachten reserveren ze vaak per dag sowieso ruimte. Voor niet-dringende dingen kom je verder in de week op het spreekuur.
Alle reacties Link kopieren
Bij de huisartsenpraktijk waar ik ga ligt het er heel erg aan naar welke huisarts je wilt. Er is 1 heel erg norse huisarts waar eigenlijk niemand heen wil, dus als je daar genoegen mee neemt kun je eigenlijk altijd direct terecht Bij de andere 2 is de wachttijd vaak een paar dagen.
Binnen 1 tot 2 weken meestal wel. Als het spoed is natuurlijk wel eerder.



Soms best vervelend, want als ik naar de huisarts ga is het meestal voor een verwijzing en voordat je dan daar weer een afspraak hebt gaat ook weer een tijd overheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 13 maart 2017 @ 15:55:

Dat hangt uiteraard van de klacht af. Blijkbaar was jouw klacht geen spoedgeval.Ik vind het wel een absurd lange wachttijden. Ik heb altijd de dag erna terecht gekund, bij alle huisartsen die ik heb gehad en met alle grote of kleine klachten.
Alle reacties Link kopieren
Simpel: de dokter zit vol en alleen voor urgente zaken worden mensen direct (=zelfde dag) er tussen geperst. Lijkt me geen probleem.



Meestal kan ik snel terecht, maar voor iets niet-urgents heb ik ook wel 'ns een week moeten wachten.
Meestal binnen 3 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Als het 'spoed' is, dezelfde dag. Als het even kan wachten (dus bijvoorbeeld voor een verwijzing ofzo), dan kan het best een paar dagen duren. Maar dat vind ik zelf eigenlijk ook logisch
Beschikbaarheid van huisartsen is erg regio gebonden; er zijn gebieden (weet even niet meer welke) waar er tekorten zijn. Dan heb je meer patienten per arts en dus meer wachttijd.
Dezelfde dag of de dag daarna, er is altijd een arts in opleiding in de praktijk en meestal is er daar nog plek en dat vind ik bijna altijd prima.
quote:zusters schreef op 13 maart 2017 @ 15:55:

[...]



Het gekke is dat de assistente eerst aangaf dat de eerste mogelijkheid vrijdag is en daarna vroeg ze naar mijn klachten



Dan zou ik denken aan bepaalde overmacht waardoor afspraken deze week iets lastiger ingepland kunnen worden.

Als je kind nu een gat in zijn hoofd zou vallen zou je echt niet tot vrijdag hoeven wachten, dan zou het gewoon toch nog eerder kunnen.
Zelfde dag als ik problemen heb met de astma. En anders op een andere dag
Meestal wel een week. Ik wil altijd bij dezelfde huisarts en zij werkt maar drie dagen per week.

Als het spoed is, kan ik altijd bij een ander terecht, maar dat is nog nooit voorgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijg je voor dezelfde dag een afspraak als je belt. Als je meteen belt om 8 uur kan je vaak voor 10 uur al terecht.

Wil je een bezoek van te voren plannen dan is daar tussen 8-9 uur ruimte voor ingepland.



Ideaal, bij mijn vorige huisarts lieten ze me zo 5 dagen met een vergevorde longontsteking rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk altijd dezelfde dag.



Pas vrijdag vind ik raar, vaak bel je HA pas als je het al even aangekeken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Vind het wel erg lange wachttijd! Ligt ook wel heel erg aan hoe ze plannen. Zo zijn er praktijken waar alleen voor het eerste uur vooruit gepland word en de rest van de dag op de dag zelf. En er zijn praktijken waar gewoon vooruit gepland word en gaten vrij gehouden worden voor spoed. Gelukkig kunnen we bij onze huisarts meestal wel dezelfde dag terecht. Hele jonge kinderen kunnen altijd dezelfde dag terecht, zelfs al bel ik pas om 3 uur (uiteraard ligt het wel een beetje aan de reden maar zelfs gehad dat ik alleen voor info belde en ze toch wilden dat ik met baby kwam).
Hangt er heel erg van af. Niet urgent maar bij een arts die wel tijd heeft vaak ook dezelfde dag of een tijdstip dat mij goed uit komt, en soms heb ik geluk dan kan het sowieso snel. Of pech en duurt het een week.



Ook wel eens gehad dat de assistente direct zei dat er geen plek was, maar aan de hand van mijn verhaal me ertussen propte (kind was al een tijd erg ziekerig).
Mijn huisarts weet dat ik nooit gelijk aan de telefoon hang en het altijd even aankijk of zelf probeer op te lossen dus idd, ik loop al een tijdje met de klachten. Ik vind het geen drama ofzo maar wel raar dat je relatief lang moet wachten voordat je terecht kunt..
Wat ik wel echt irritant vind is dat je gemiddeld 45 minuten in de wachtkamer zit
Dezelfde dag of ten laatste de dag erop.



Het is hier mogelijk om zelf je afspraak online in te plannen.

Zie je gelijk welke uren bij welke artsen (groepspraktijk met 4 artsen) er nog open staan.



Extreme spoed kan je bellen en proppen ze je er zo snel mogelijk tussen.

Of holt één van de 4 artsen ter plekke.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een paar dagen.



Online kan ook, maar dan kan het zo twee weken zijn voordat je aan de beurt bent. Volgens mij staat dat in onze praktijk nog een beetje in de kinderschoenen.
De zee is groen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven